Wrocław: Umowa na budowę ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór podpisana [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Zobaczcie na kolejnych zdjęciach, jak obecnie wygląda budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór
Zobaczcie na kolejnych zdjęciach, jak obecnie wygląda budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór Paweł Relikowski / Polska Press
Udostępnij:
18 stycznia (wtorek) miasto podpisało umowę na budowę ostatniego, blisko 2-kilometrowego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) w ulicy Rogowskiej oraz nowej pętli tramwajowej. Dzięki TAT tramwaje pojadą prosto z Nowego Dworu do centrum Wrocławia - placu Orląt Lwowskich.

Co powstanie na ul. Rogowskiej?

Na ulicy Rogowskiej wybudowane zostanie łącznie 1,93 km torów, natomiast nowa pętla tramwajowa powstanie w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Przy pętli swoje miejsce znajdzie Park and Ride dla 70 samochodów, z czego trzy miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponadto przebudowane zostanie 1,6 km jezdni, wybudowane i przebudowane około 2 kilometrów chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego. Powstanie też 11 przejść dla pieszych. Ulica Rogowska wzbogaci się o cztery pary przystanków autobusowo-tramwajowych. Wykonawcą ostatniego odcinka TAT jest firma Skanska, a początek prac zaplanowano na 5 lutego.

- To historyczny moment. Tą umową stawiamy kropkę na "i" w tej wielkiej inwestycji. Przypomnę, że TAT to w sumie blisko 7-kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa. Jedna z największych, ale i najdroższa inwestycja w powojennej historii miasta. Jak ważna dla układu komunikacji zbiorowej Wrocławia widać to od czerwca minionego roku. Pasażerowie korzystają już z pierwszego odcinka TAT od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej, a pozwala nam na to wykonywanie prac remontowych m.in. na placu Jana Pawła II. Co ważne, mimo tych robót tramwaje jeżdżą z zachodniej części miasta do centrum – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wizualizacja pętli przy ul. Rogowskiej
Wizualizacja pętli przy ul. Rogowskiej WI

Skanska na realizację inwestycji ma 15 miesięcy. Wartość umowy na prace wzdłuż ul. Rogowskiej to 72 298 774,69 zł brutto. W tej kwocie zakres gminy Wrocław wynosi 52 412 315,86 zł, a MPWiK 19 886 458,83 zł. Duże zaangażowanie środków MPWiK wynika ze skomplikowanej przebudowy drenażu na trasie.

- Drenaż wymaga modernizacji na długości blisko 1,2 km, prace będą prowadzone w wykopach sięgających nawet 5,5 metra głębokości - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Spore zmiany w komunikacji autobusowej na Nowym Dworze

Rozpoczęcie prac przy budowie ostatniego odcinka TAT na ul. Rogowskiej jest planowane na 5 lutego. Odcinek od ulicy Zemskiej do pętli autobusowej zostanie wyłączony wtedy z ruchu. Przez plac budowy przejadą po nim tylko mieszkańcy posiadający posesje wzdłuż tego terenu. W związku z pracami przy budowie TAT przy ul. Rogowskiej oraz na skrzyżowaniu Gubińskiej i Strzegomskiej, objazdem pojedzie 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne. Od 5 lutego (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych: 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii: 241, 246 oraz 249. O dokładnym przebiegu tras będziemy informować bliżej rozpoczęcia prac budowy ostatniego odcinka TAT.

Poglądowa mapa ze zmianami w kursowaniu autobusów na Nowym Dworze
Poglądowa mapa ze zmianami w kursowaniu autobusów na Nowym Dworze WI

Pierwszym odcinkiem TAT już jeżdżą autobusy i tramwaje, drugi powstaje

TAT budowany jest od września 2019 roku. Dotychczas oddano do użytku odcinek o długości blisko 2 km. Tramwaje jeżdżą już od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i dalej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym. Powstały też nowe przystanki tramwajowo-autobusowe:

  • na wysokości dawnego dworca Marchijskiego,
  • przy ul. Smoleckiej,
  • przy Robotniczej na wysokości ul Śrubowej.

Obecnie trwają zaawansowane prace przy budowie torowiska tramwajowego, przebudowie sieci podziemnych, budowie nowych przystanków, dróg rowerowych oraz chodników wzdłuż ulicy Strzegomskiej na Muchoborze Małym, jak i Nowym Dworze.

- W pobliżu ul. Wagonowej mamy w ok. 80 procentach zaawansowaną budowę 160 metrowego wiaduktu. Pozwoli bezkolizyjnie przejechać tramwajom i autobusom nad torami kolejowymi. Przy Gądowiance natomiast powstaje stacja prostownikowa, która umożliwi przejazdy tramwajów po trasie. Zakończenie tego etapu planowane jest pod koniec 2022 roku - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Zobaczcie na kolejnych zdjęciach, jak obecnie wygląda budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór

Wrocław: Umowa na budowę ostatniego odcinka trasy autobusowo...

Całość TAT ma zostać oddana w wakacje 2023 roku. Według zapowiedzi, trasa umożliwi dojazd tramwajem z Nowego Dworu do centrum miasta w około 20 minut.

Przypomnijmy, że ogólna wartość projektu to blisko 386 milionów złotych (dokładnie 386 044 600,46 zł brutto). Do teraz na budowę TAT wydano 274 905 883,61 zł, a całość dofinansowana jest z Unii Europejskiej - obecnie w kwocie 117 378 122,40 zł. Aktualnie procedowany jest kolejny aneks w związku z przyznaniem pieniędzy przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a to ma podnieść wartość dofinansowania do kwoty 182 212 757,96 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wizyta Janet Yellen w Polsce

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
19 stycznia, 19:09, czarna wrona:

Hej gdzie tu hej . Czyżby prawda była hejtem?

Budowa TAT na Nowy Dwór to najgłupszy pomysł tej kadencji prezydenta miasta. Szczególnie odcinek od ul. Strzegomskiej do pętli na ul Rogowskiej. Cała ta inwestycja jest szkodliwa tak dla przyrody, mieszkańców a także zieleni. Beton wylewany pod torowiska w ilości tysięcy ton nie gwarantuje dobrego odprowadzania wody podczas burz z oberwaniem chmur coraz częściej nawiedzających terytorium naszego kraju. Końcowa trasa TAT w pierwotnych planach miała inne zakończenie gdyż miała przekroczyć rzeczkę Ślęże i równolegle do ul. Granicznej prowadzić aż do portu lotniczego Wrocław. Tak przy okazji kiedy skończy się dewastacja skąpych terenów zielonych przez pojazdy prywatne pracowników firmy wykonującej niechciane zadanie TAT. Całodobowa uciążliwość drogowa i hałas sprzętu przed oknami budynków mieszkalnych wymaga odpowiedzi władz miasta i natychmiastowe przerwanie tej zbędnej inwestycji.

Przerwać, nie przerwą, ale należy domagać się ochrony KAŻDEGO drzewa wzdłuż ulicy Rogowskiej. Czy bezmyślna wycinka i zniszczenia młodszych nasadzeń wzdłuż ulicy Strzegomskiej dała komuś z Ratusza do myślenia?

G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

19 stycznia, 18:34, www.tirynatory.pl:

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

19 stycznia, 21:09, Gość:

A pomyślałeś jak dojadą te mniejsze dostawczaki przy zablokowanych lub zakorkowany dojazdach? Gdzie tu ten ktoś pisał o tirach? Lecz się.

19 stycznia, 22:03, Gość:

Też się lecz.

Wielu kierowców stoi codziennie w korkach. Dostawcy, TIRowcy też mogą. Pauzę mogą sobie zrobić po pracy

Nie na temat!

G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

19 stycznia, 18:34, www.tirynatory.pl:

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

19 stycznia, 21:09, Gość:

A pomyślałeś jak dojadą te mniejsze dostawczaki przy zablokowanych lub zakorkowany dojazdach? Gdzie tu ten ktoś pisał o tirach? Lecz się.

19 stycznia, 22:03, Gość:

Też się lecz.

Wielu kierowców stoi codziennie w korkach. Dostawcy, TIRowcy też mogą. Pauzę mogą sobie zrobić po pracy

Dalej nie rozumiesz? Ciężki przypadek.

G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

19 stycznia, 18:34, www.tirynatory.pl:

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

19 stycznia, 21:09, Gość:

A pomyślałeś jak dojadą te mniejsze dostawczaki przy zablokowanych lub zakorkowany dojazdach? Gdzie tu ten ktoś pisał o tirach? Lecz się.

Też się lecz.

Wielu kierowców stoi codziennie w korkach. Dostawcy, TIRowcy też mogą. Pauzę mogą sobie zrobić po pracy

G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

19 stycznia, 18:34, www.tirynatory.pl:

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

A pomyślałeś jak dojadą te mniejsze dostawczaki przy zablokowanych lub zakorkowany dojazdach? Gdzie tu ten ktoś pisał o tirach? Lecz się.

c
czarna wrona
Hej gdzie tu hej . Czyżby prawda była hejtem?

Budowa TAT na Nowy Dwór to najgłupszy pomysł tej kadencji prezydenta miasta. Szczególnie odcinek od ul. Strzegomskiej do pętli na ul Rogowskiej. Cała ta inwestycja jest szkodliwa tak dla przyrody, mieszkańców a także zieleni. Beton wylewany pod torowiska w ilości tysięcy ton nie gwarantuje dobrego odprowadzania wody podczas burz z oberwaniem chmur coraz częściej nawiedzających terytorium naszego kraju. Końcowa trasa TAT w pierwotnych planach miała inne zakończenie gdyż miała przekroczyć rzeczkę Ślęże i równolegle do ul. Granicznej prowadzić aż do portu lotniczego Wrocław. Tak przy okazji kiedy skończy się dewastacja skąpych terenów zielonych przez pojazdy prywatne pracowników firmy wykonującej niechciane zadanie TAT. Całodobowa uciążliwość drogowa i hałas sprzętu przed oknami budynków mieszkalnych wymaga odpowiedzi władz miasta i natychmiastowe przerwanie tej zbędnej inwestycji.
G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

19 stycznia, 18:34, www.tirynatory.pl:

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

!

w
www.tirynatory.pl
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

A co to? TIR to jedyna możliwość transportu? Nie można użyć mniejszych ciężarówek lub BUSów? Uważam że powinno się na tam wstawić znak zakazujący wjazdu dla ciężarówek z długą naczepą (potocznie zwanych tirami) a dalej ustawić patrol ITD. Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg.

Dlatego pozwolę sobie tu zaapelować: TIRy na TORy wynocha!!

M
Matt Londonist
Jak na razie na Kozanow jezdza pusciutenkie (nawet w godzinach szczytu) LEGNICKA to glowny szlak komunikacyjny. Obsluguje Szczepin, Popowice, Gadow, Kosmonautow, Pilczyce. Linia na Nowy Dwor to Swiebodzki => Pustkowie => Robotnicza =>kilka kilometrow totalnego pustkowia => sypialnia Nowy Dwor. Wiekszy sens mialo by Legionow=> Grabiszynska=>Klecinska=>Nowy Dwor.
G
Gość
19 stycznia, 14:59, Gość:

Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!

Biedronkę załatwimy jeszcze jakoś, reszta jeśli jest z polskim kapitałem, niech zdycha. Polityka Dutkiewicza o niszczeniu wszystkiego co polskie, jest za Jacka konsekwentnie kontynuowana. Chwała wielkiemu uzurpatorowi Jackowi. P.edałowi nad p.edały.

G
Gość
Ciekawe jak dojadą dostawy do Biedronki, albo tiry do banku żywności na Rogowską 117? Nie wspomnę już o kilkudziesięciu firmach i ich dostawcach i klientach pod tym numerem. Wszyscy pod wąskim tunelem kolejowym się nie zmieścimy, więc Skanska dumajcie !!!
G
Gość
19 stycznia, 8:32, Gość:

Ja byłbym skłonny zadać inne pytanie. Kiedy skończą przebudowę pierwszego odcinka, aż do Rogowskiej? Jak widzę na wszystkich placach budów w mieście robi się do poziomu 80 -90% i przechodzi dalej pozostawiając wszystkie utrudnienia i burdel na drogach. Może zróbcie raz tak aby to mieszkańcom było dobrze a nie urzędasom i tak dojącym nas przy okazji każdego kontraktu.

Nikt nie bierze pod uwagę tego, że Zemska jest ulicą wąska, de facto drogą osiedlową. Jak mają się tam mieścić duże autobusy? Proszę zainteresować się notorycznie zakorkowaną Chociebuską i Gubińską, Rogowską z której nie można wyjechać, ponieważ korek stoi przed przejazdem na Bystrzyckiej... Strzegomska rozgrzebana, Chociebuska zawalona błotem z budowy. Ktoś z decydentów to dostrzega?! Potężne osiedle, będące jednocześnie tranzytem dla wielu innych osiedli zostanie zablokowane z każdej strony.

G
Gość
18 stycznia, 21:40, Gość:

Która instytucja zadba o to, by nie zniszczono pięknie kwitnących drzew rosnących wokół osiedla, jak zniszczono nasadzenia wzdłuż Strzegomskiej?

19 stycznia, 12:53, Gość:

Też mam takie samo pytanie, i kieruję je do największego ksenofoba w tym mieście - Jacka Sutryka. Zagwarantujesz że te drzewa nie zostaną zniszczone?!!!!

Państwo Dziennikarze, proszę uzyskać odpowiedź na te pytania, by nie doszło do sytuacji, że drzewa które rosły wraz z osiedlem poszły pod topór, a w ich miejsce nie pojawiły się chore kikuty, które padną pierwszego upalnego lata.

G
Gość
18 stycznia, 21:40, Gość:

Która instytucja zadba o to, by nie zniszczono pięknie kwitnących drzew rosnących wokół osiedla, jak zniszczono nasadzenia wzdłuż Strzegomskiej?

Też mam takie samo pytanie, i kieruję je do największego ksenofoba w tym mieście - Jacka Sutryka. Zagwarantujesz że te drzewa nie zostaną zniszczone?!!!!

G
Gość
Ja byłbym skłonny zadać inne pytanie. Kiedy skończą przebudowę pierwszego odcinka, aż do Rogowskiej? Jak widzę na wszystkich placach budów w mieście robi się do poziomu 80 -90% i przechodzi dalej pozostawiając wszystkie utrudnienia i burdel na drogach. Może zróbcie raz tak aby to mieszkańcom było dobrze a nie urzędasom i tak dojącym nas przy okazji każdego kontraktu.
Dodaj ogłoszenie