Pociągi na Świebodzkim za cztery lata. Potem tunel pod...

    Pociągi na Świebodzkim za cztery lata. Potem tunel pod centrum i pociąg na Kazimierza Wielkiego

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Za cztery lata po Wrocławiu będą jeździły miejskie pociągi. Ruszać będą z Dworca Świebodzkiego - taką deklarację złożył dziś członek zarządu Dolnego Śląska Jerzy Michalak. Zrobił to jednak nie jako przedstawiciel urzędu, ale kandydat na prezydenta Wrocławia. Jego zdaniem, po 2022 r. miasto powinno zbudować tunel średnicowy pod centrum i nowy przystanek przy ul. Kazimierza Wielkiego. Koszt? Bagatela - 2,7 mld zł.
    Pociągi na Świebodzkim za cztery lata. Potem tunel pod centrum i pociąg na Kazimierza Wielkiego

    ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Powrót pociągów na Dworzec Świebodzki jest niezbędny ze względu na już teraz zakorkowaną estakadę grabiszyńską. Tym bardziej, że w ciągu czterech lat Wrocław zyska dwie nowe linie kolejowe - Wrocław Sołtysowice - Jelcz Miłoszyce i Wrocław - Sobótka - Świdnica.
    – Już teraz realizujemy 394 połączenia, które docierają na Dworzec Główny, który nigdy wcześniej nie obsługiwał tylu pociągów. Z kolei we Wrocławiu korzysta 16 mln pasażerów rocznie, a w całym województwie już 22,5 mln – mówi Jerzy Michalak.

    W zamyśle Michalaka, pociągi na Świebodzki dojeżdżałyby z trzech kierunków - Wrocławia Pracz, Leśnicy i Kątów Wrocławskich. Tam też kończyłyby bieg.
    Kursowałyby niemal tak często jak tramwaje - co 15 minut. Sprawiłoby to, że szybką kolej miejską zyskałyby przede wszystkim zachodnie osiedla Wrocławia, a także rozbudowujący się Smolec i Kąty Wrocławskie.
    – Tam w tej chwili nie ma alternatywy dla samochodów. Wiem dokładnie jak wygląda sytuacja zachodnich osiedli, bo sam mieszkam na Stabłowicach. Lobbujemy także, żeby podczas remontu linii Wrocław – Szczecin powstał przystanek na Maślicach, najlepiej w okolicach stawu królewieckiego i ul. Góreckiej – zapewnia Michalak.

    Stacją przesiadkową byłby Wrocław Muchobór, który PKP PLK planują wyremontować do 2020 r. Tam pasażerowie przesiadaliby się do pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
    – Obliczyliśmy, że koszt funkcjonowania każdej z trzech linii oscylowałby wokół 9 mln zł. Te w sumie 27 mln powinno płacić miasto, ponieważ byłyby to stricte miejskie pociągi. Pieniądze z biletów powinny jednak w takim przypadku wracać do miejskiej kasy, a jak szacujemy byłoby to 40-50 proc. kosztów – wyjaśnia Jerzy Michalak.

    Miasto, zdaniem Michalaka, powinno zapłacić także za budowę brakującego fragmentu torów i rewitalizację dworca. Miałoby to kosztować 28 mln zł.
    – 10 mln pochłonęłaby odbudowa i elektryfikacja czterech kilometrów torów, 2,5 mln budowa ośmiu rozjazdów i 7 mln budowa systemu sterowania ruchem, a pozostałe pieniądze byłyby potrzebne na przystosowanie samego dworca do obsługi pasażerów – wylicza Michalak.

    Zdaniem kandydata na prezydenta, po 2022 r. miasto powinno rozpocząć prace nad połączeniem Dworca Głównego i Świebodzkiego tunelem średnicowym. Taki tunel w najbliższych trzech latach powstanie w Łodzi. Ile miałaby kosztować inwestycja we Wrocławiu? Bagatela - 2,7 mld złotych.
    W ramach budowy tunelu Wrocław zyskałby także nowy przystanek kolejowy - Wrocław Centrum, który powstałby w pobliżu ul. Kazimierza Wielkiego.
    – Dokładną lokalizację wskażą prace studyjne, ale zapewne będzie to gdzieś w okolicy pl. Wolności. Jestem po rozmowie z premierem Morawieckim, do którego napiszę także list dotyczący potrzeb kolejowych Dolnego Śląska i Wrocławia i konieczność budowy tunelu –
    twierdzi Jerzy Michalak. – Jeśli Łódź była w stanie taki tunel zbudować, Wrocław też powinien się o to postarać – podkreśla.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (455)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolej na kolej

    pekape (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    WIZJA: A oto moja wizja transportu kolejowego aglomeracji wrocławskiej, opierająca się o zespolony system SKM-i (Szybka Kolej Miejska) i METRA w minimalnej liczbie kilometrów tego ostatniego (trasa...rozwiń całość

    WIZJA: A oto moja wizja transportu kolejowego aglomeracji wrocławskiej, opierająca się o zespolony system SKM-i (Szybka Kolej Miejska) i METRA w minimalnej liczbie kilometrów tego ostatniego (trasa metra, to Świebodzki-Nadodrze, spajająca w całość cały system torów aglomeracji wrocławskiej). To jest podstawowa podstawa sprawnej komunikacji we Wrocławiu. Równa obwodnicy śródmiejskiej, autostradowej, trzeciej nitce A4 oraz przewyższająca wsystkie nowe trasy tramwajowe i autobusowe.
    Poniżej linie kolejowe wokół Wrocławia, które istnieją dziś, i które przy relatywnie niskich kosztach przebudowy (względem ceny budowy metra), mogą być w owym systemie SKM/Metro, połączeniem dojazdu do Wrocławia i klasycznej komunikacji miejskiej. Stacje początkowe są umowne i granice systemu mogą przebiegać dalej lub bliżej Wrocławia, w zależności od potrzeb i chęci finansowania ze strony gmin ościennych. Stacje przed rogatkami Wrocławia powinny posiadać duże parkingi (duże to znaczy takie, że nie trzeba szukać miejsca do parkowania podczas porannego szczytu i pośpiechu w drodze do pracy/szkoły/uczelni), a na terenie Wrocławia tu i ówdzie można pomysleć o budowie dodatkowych stacji. Oczywiście bilet powinien być także zespolony i uprawniać do przejazdu zwykłymi autobusami miejskimi czy tramwajami. Najlepiej czasowy tak jak w Warszaiwe. Bez tego całe przedsięwzięcie nie ma sensu. Czyli kasowniki w pociągach.

    LINIE:
    D1 - Oleśnica, Borowa, Długołęka, Psie Pole, Sołtysowice, Nadodrze, Mikołajów, Wrocław Główny
    D2 - Leśnica, Żerniki, Nowy Dwór, Muchobór, Wrocław Główny
    D3 - Trzebnica, Brochocin Trzebnicki, Siedlec Trzebnicki, Pasikurowice, Pawłowice, Zakrzów, Psie Pole, Sołtysowice, Nadodrze, Mikołajów, Wrocław Główny
    D4 - Brzeg Dolny, Księgnice, Czerna Mała, Brzezinka Średzka, Pracze, Stadion, Kuźniki, Muchobór, Wrocław Główny
    D5 - (Żmigród), Oborniki Śląskie, Pęgów, Szewce, Świniary, (Lipa Piotrowska, Różanka), Osobowice, Popowice, Mikołajów, Wrocław Główny
    D6 - Kąty Wrocławskie, Sadowice Wrocławskie, Smolec, Wrocław Zachodni, (Wrocław Grabiszyn), Wrocław Główny
    D7 - Jelcz Laskowice, Jelcz-Miłoszyce, Czernica, Zakrzów-Kotowice, Siechnice, Brochów, Wrocław Główny
    D8 - Strzelin, Warkocz, Boreczek, Węgry, Żórawina, Smardzów Wrocławski, Wrocław Główny
    O2 - (Brzeg, Lipki), Oława, Lizawice, Ziębice Wrocławskie, Święta Katarzyna, Brochów, Wrocław Główny
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    292 - Miłoszyce, Chrząstawa Mała, Nadolice Wielkie, Dobrzykowice/Kamieniec Wrocławski, Wojnów, Swojczyce, Kowale, Sołtysowice, Nadodrze. Wariant II tej trasy połączony z METREM (całość jako projekt dugiej kolejnośći po metrze Świebodzki-Nadodrze) - Miłoszyce, Chrząstawa Mała, Nadolice Wielkie, Dobrzykowice/Kamieniec Wrocławski, Wojnów, Swojczyce i dalej metrem do: Stadion Olimpijski, Most Szczytnicki, Plac Grunwaldzki, Plac Społeczny, Plac Dominikański i tutaj mam dylemat. Można pójść w stronę Nadodrza, Świebodzkiego lub Głównego opcjonalnie.
    285 - Wrocław Główny, Tarnogaj, Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Wrocław Agroma, Wrocław Ujazdów, Wrocław Klecina, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurowski, Olbrachtowice, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia.
    Akurat w przypadku linii 285 nie wiem czy jest możliwe podłączenie do Świebodzkiego? I tą paralelą dochodzimy do pytania dlaczego Świebodzki, a nie Główny? Ano dlatego, że Świebodzki znacząco poszerza bazę kolejową i co ważniejsze, jako nieczynny dworzec, nie blokuje ruchu podczas przebudowy. Oczywiście, że dobrze byłoby połączyć Dworzec Główny z Nadodrzem, ale cóż... trzeba wybrać. Ja wybieram Świebodzki.

    KONKRETY: Jest to przede wszystkim połączenie w zespolony system, w którym składy SKM-i z podwrocławskich miejscowości mogłyby wjeżdżać do metra jako do przelotu w dalszą trasę. Oczywiście składy, ze względu na przepustowośćzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W życiu są żeczy ważne i ważniejsze.

    Wiktoria (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    tzw priorytety. Nie wiem dokładnie jak w innych rejonach wrocławia, ale na przedmieściu oławskim ulice sprzątane są tylko raz w miesiącu, wszędzie leżą śmieci, chodniki nadają się do generalnego...rozwiń całość

    tzw priorytety. Nie wiem dokładnie jak w innych rejonach wrocławia, ale na przedmieściu oławskim ulice sprzątane są tylko raz w miesiącu, wszędzie leżą śmieci, chodniki nadają się do generalnego remontu jak i ulice, dzieci z osiedla nie mają podwórka do zabawy, wszędzie stoją samochody i kubły ze śmieciami wśród których bawią się dzieci i spacerują starsi ludzie którzy nie mają gdzie usiąść. Pan Jerzy Michalak mówi o planach na odkorkowanie trasy min z leśnicy do Centrum miasta- czy może dlatego, że za długo stoi w korach w drodze do pracy? przecież tramwajem nie będzie jeździł. Czy Pan Michalak i inni kandydaci na prezydenta znają to nasze miasto i potrzeby mieszkańców? Nie wygląda na to. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Realnie nie robią nic, tylko niszczą

    kolej_wro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 3

    Panowie Michalak i Rachwalski niech się na początek zajmą tym co zniszczyli, czyli przywróceniem pociągów na linii do Lwówka Śląskiego, zamiast obiecywać mieszkańcom gruszki na wierzbie....rozwiń całość

    Panowie Michalak i Rachwalski niech się na początek zajmą tym co zniszczyli, czyli przywróceniem pociągów na linii do Lwówka Śląskiego, zamiast obiecywać mieszkańcom gruszki na wierzbie. Zapamiętamy was po realnych działaniach, a nie obiecywankach.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    na początek,

    to ci panowie powinni być odwołani ze swoich stanowisk. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 4

    a potem powinny otrzymać zakaz piastowania jakichkolwiek stanowisk kierowniczych w organach państwowych i samorządowych.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Realnie nie robią nic, tylko niszczą

    kolej_wro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 5

    Panowie Michalak i Rachwalski niech się na początek zajmą tym co zniszczyli, czyli przywróceniem pociągów na linii do Lwówka Śląskiego, zamiast obiecywać mieszkańcom gruszki na wierzbie....rozwiń całość

    Panowie Michalak i Rachwalski niech się na początek zajmą tym co zniszczyli, czyli przywróceniem pociągów na linii do Lwówka Śląskiego, zamiast obiecywać mieszkańcom gruszki na wierzbie. Zapamiętamy was po realnych działaniach, a nie obiecywankach.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niedługo wybory

    Kimi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 4

    Przecież to tylko hasła przedwyborcze. Nikt rozsądny nie uwierzy w to bajanie.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jak ktoś lubi być bajany

    za jego własne pieniądze (ten pan jest urzędnikiem opłacanym z nadszych pieniędzy), (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 2

    to jego sprawa. ja nie mam ochoty i z chęcią dowiedziałbym się o odwołaniu tego pana ze stanowiska za te bajania, żarciki itp.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    Jan__ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 9

    A co z ludźmi robiącymi zakupy na tym targowisku? Co z ludźmi sprzedającymi na tym targowisku? Czy miasto ma dla nich jakąś ofertę?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    swiebodzki

    Zulu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

    A czy miasto ma obowiazek ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    swiebodzki pkp za 4 lata

    malpka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 21

    napiszcie w koncu ze w wroclawiu bezrobocie rosnie i pseudo komentarze internetowe a dworzec nam potrzebny nie pijani blogerzy swiebodzki potrzebny i kolej teżmoze dzieki temu zatrudnią

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Baju baju

    Bez komentarza (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

    Michalak to wyjątkowo tempa dzida i niech zmieni makijazyste bo wygląda jak clown

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PROPONUJĘ

    TUNELOWIEC (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

    OD RATUSZA NA SAM ŚWIEBODZKI TUNEL I NIGDZIE DALEJ :D

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Michalak co ty ćpasz ?

    duzy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 6

    .... a może tak tunel pod więzieniem na Kleczkowskiej.
    Praktyczny dla więźniów .... będą sobie mogli wracać do celi na nockę i obiadek.
    Pan Michalak pewnie dworzec to zna z opowiadań ... jego...rozwiń całość

    .... a może tak tunel pod więzieniem na Kleczkowskiej.
    Praktyczny dla więźniów .... będą sobie mogli wracać do celi na nockę i obiadek.
    Pan Michalak pewnie dworzec to zna z opowiadań ... jego noga ostatnio pewnie nie była w okolicy :) ... jak to ma być kolej agregacyjna jak linia z dworca nie jest bezpośrednio spięta aby do głównego pojechać lub na Mikołajów ... a nic tam więcej nie wybudujesz to deceloperce sprzedali już tereny i buduje się osiedle ;)
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecane

    Rozpoznasz postaci z wrocławskich pomników?

    Rozpoznasz postaci z wrocławskich pomników?

    Kulinarne podróże po Dolnym Śląsku

    Kulinarne podróże po Dolnym Śląsku

    Zespół Taneczny Zgraja zaprasza tancerzy do nowych grup

    Zespół Taneczny Zgraja zaprasza tancerzy do nowych grup

    Szukamy dziennikarzy! Dołącz do nas!

    Szukamy dziennikarzy! Dołącz do nas!