Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wszystkie grzechy ITS: Jak inteligentny system utrudnia życie kierowcom, pieszym i rowerzystom

Weronika Skupin
fot. Tomasz Hołod
Do końca roku Inteligentny System Transportu we Wrocławiu miał w pełni działać i nieco odkorkować miasto. Urzędnicy powtarzali, że ITS wciąż się uczy i dopracowuje ustawienia do poszczególnych skrzyżowań - najpierw była mowa o tym, że skończy się dostosowywać po wakacjach, potem, że przełom roku to moment próby. Jak wygląda miasto zarządzane przez inteligentny system? Kiedy we Wrocławiu jadą tramwaje, stoją autobusy i samochody, jeśli jadą samochody - piesi i rowerzyści czekają kwadrans na zielone. Kierowcy MPK rozwijają skrót ITS jako "I Teraz Stoisz". Tablice informacji przystankowej mające informować o awarii... nie działają poprawnie w trakcie awarii. A tablice dla kierowców prowadzą ich na Szczepin - konia z rzędem przyjezdnemu, który się w tym nie pogubi. Czy sami możemy ulepszyć ITS? Niektórym się udało, podpowiadamy jak to zrobić.

Ponad 1400 kamer monitoruje ruch i ma go upłynnić - w rzeczywistości jest jednak inaczej. Bo nie ma złotych środków - jeśli ITS daje zielone tramwajom, które są najważniejsze dla transportu miejskiego, stoją autobusy, samochody i wszystko inne. Nawet gdy w tramwaju nie ma pasażerów. Nawet, gdy tramwaj jedzie z podporządkowanej ulicy. Nawet, jeśli przez jadący tramwaj na czerwonym, stoją autobusy pełne ludzi.

Inny grzech ITS? Kosztował 109 milionów złotych - to pięciokrotny roczny budżet miasta na muzea albo utrzymanie zieleni miejskiej. Za tę kwotę można byłoby cztery razy wyremontować Rynek na Psim Polu, 10 razy wyremontować ul. Buforową i spłacić pięć dziur przy wrocławskim stadionie. Co z tego mamy? Przyspieszenie o kilka minut na niektórych trasach.

Czy ustawienia ITS można zmieniać? Oczywiście. I choć urzędnicy utrzymują, że sami wszystko dokładnie na bieżąco badają, można im podpowiedzieć jak usprawnić ruch. Tak było np. na Oporowie.

– Gdy na pętli przy cmentarzu Grabiszyńskim tramwaj szykował się do wyjazdu, samochody nie jechały ul. Grabiszyńską. Tramwaj miał cały czas zielone, choć dopiero szykował się do wyjazdu – mówi Sebastian Lorenc, radny miejski z Oporowa. Działo się tak, ponieważ tramwaj na pętli uruchamiał czujniki ITS. Oporowianie zgłosili ten problem urzędowi miasta. Jak się okazało, udało się go naprawić.

– Sprawdziliśmy, czy sygnalizacja na skrzyżowaniu pracuje zgodnie z dokumentacją. Wyszło nam, że nie ma błędów w jej funkcjonowaniu. Niemniej lekko skorygowane zostały ustawienia, opóźniono o 5 sekund moment otwierania światła dla tramwajów po jego zgłoszeniu się na przystanku w kierunku pętli – odpowiedziała Elwira Nowak z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Zmiana jest nieduża, ale pokazuje że nieprawidłowe ustawienia ITS można zmienić zgłaszając problem urzędowi miejskiemu. Co jeszcze nie funkcjonuje? Zebraliśmy "grzechy" ITS z całego roku. Zobaczcie, jak "działał" system.

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ITS przepuszcza tramwaje jako pierwsze - ale tylko niektóre

Jaki sens ma uprzywilejowanie tramwajów Plus i niektórych linii średnicowych w mieście (np. linii 6, 7), jeśli pozostałe jadące tymi samymi trasami składy są mniej ważne? W efekcie tworzą się tramwajowe korki, bo "szybkie" Plusy i tak muszą poczekać, aż krzyżówkę opuszczą blokujące je stare Konstale czy Protramy.

Czytaj więcej: ITS daje priorytet tramwajom, ale nie wszystkim. Połowa linii stoi

Rowerzysto, poczekasz 6 minut na zielone, bo tak kieruje ruchem ITS

Co można zrobić w 6 minut? Autor listu do redakcji Gazety Wrocławskiej, w którym opisuje jak czekał właśnie tyle na przejazd przez bramę rowerową na ul. Wita Stwosza sugeruje, żeby pójść na kawę. Na pewno nie doczekamy się w tym czasie zielonego, o czym świadczy przesłany nam filmik. Winny jest ITS.

Wrocław przyjazny rowerzystom? Kpina! 6 minut czekania na zielone - przez ITS

Piesi zawstydzili rowerzystów - czekają kwadrans

Jeśli ITS decyduje, by piętnaście minut czekać na zielone światło, coś musi być nie tak. Przyznajemy - awarię naprawiono. Ale jak do tego w ogóle mogło dojść?

ITS się uczy: tramwaje jadą a piesi mają cały czas czerwone

Przez ITS możesz wpaść pod tramwaj

Na dwóch z trzech sygnalizatorów pali się zielone światło - a na środkowym czerwone, bo jedzie tramwaj. Trzeba uważać, żeby pod niego nie wpaść. A jeszcze przed zamontowaniem w tym miejscu ITS płynnie można było przejść przez całą "zebrę".

Uważaj, bo przez ITS można wpaść pod tramwaj na Kazimierza Wielkiego

Nie wiesz, gdzie jedziesz, ale wiesz ile ci to zajmie

Wjeżdżając do Wrocławia mijamy tablice dla kierowców, które sugerują nam którędy najlepiej przeprawić się przez miasto na... Poświętne, Partynice, Gądów albo Szczepin. Niektórzy wrocławianie nie wiedzą gdzie to jest, a co dopiero przyjezdni. Urzędnicy przekonują, że nazwy muszą zostać, bo inne byłyby nieprecyzyjne.

Wrocław: Dokąd prowadzą nas elektroniczne tablice nad ulicami?

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Tablice mające informować o awarii... wprowadzają w błąd w trakcie awarii

Wielka awaria wodociągowa na pl. Dominikańskim spowodowała komunikacyjny chaos. Niektóre przystanki były nieczynne, bo tramwaje nie mogły jeździć zalanym placem, ale tablice ITS dalej pokazywały na nich stare rozkłady jazdy. Tramwaje nie przyjeżdżały, ludzie byli zdezorientowani. Na trasach objazdu też nie było informacji, że to właśnie tędy jedzie teraz linia, która wcześniej stawała na placu Dominikańskim. Jak tłumaczyli urzędnicy magistratu, miasto nie zamówiło takich funkcji jak zmiana komunikatu w trakcie awarii - jest jedynie pasek na dole tablicy informujący o objazdach, ale kłóci się z tym, co widnieje na górze tablicy.

ITS: I Teraz Stoisz

Tak kierowcy MPK rozwijają skrót ITS. Bo gdy jedzie tramwaj, autobus ma czerwone światło. Jak powtarza magistrat tramwaje są uprzywilejowanym środkiem transportu we Wrocławiu i nie będą tego zmieniać.

ITS, czyli I Teraz Stoisz. Kierowcy autobusów MPK narzekają, pasażerowie tkwią w korkach

ITS blokuje autobusy? Przekonajmy kierowców MPK, że bez sensu się kłócą

Jak miasto zareagowało na listy kierowców MPK do naszej redakcji, którzy narzekali na ITS? Stwierdzili, że szoferzy miejskich autobusów nie rozumieją sensu działania ITS i tego, że tramwaje są ważniejsze. Uznali, że ich ignorancja wynika z niewiedzy i zorganizowali im spotkania ze specami od ITS.

Będą szkolić z ITS-u kierowców autobusów MPK. Żeby nie narzekali

I Dalej Stoisz - ale teraz wiesz czemu

Szkolenia z ITS nic nie zmieniły w funkcjonowaniu systemu, choć miasto miało posłuchać, co kierowcy mają do powiedzenia i coś na to zaradzić. Wyraźnie dane im zostało do zrozumienia, że przeliczyli się mając jakąkolwiek nadzieję na to, że pasażerowie miejskich autobusów są dla miasta tak samo ważni jak korzystający z tramwajów.

Kierowcy autobusów wciąż narzekają na ITS: niczego się nie uczy!

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Sygnalizacja świetlna wariuje

Wiadomo, że zielone światło powinno się świecić dłużej tam, gdzie jeździ więcej samochodów. Ale żeby jadący mniej ważnymi podporządkowanymi drogami czekali po kilka cykli świetlnych na zielone? To już przesada. Z tego powodu długiej kolejki wciąż tworzą się na skrzyżowaniu Borowskiej i Glinianej - kiedy z podporządkowanej Glinianej wyjeżdża tramwaj, zielone na głównej ul. Borowskiej trwa tylko kilka sekund, a w korku stoi kilka przepełnionych autobusów.

Przykłady można mnożyć: kilka cykli świetlnych czekania na ul. Legnickiej, przy skręcie w ul. Strzegomską, podobnie na Legnickiej przy skręcie do centrum handlowego Magnolia Park. Niewiele lepiej jest na skrzyżowaniach: Legnickiej i Niedźwiedziej, Legnickiej i Górniczej, Grabiszyńskiej i Stalowej, Dyrekcyjnej i Borowskiej, Bardzkiej i Świeradowskiej czy na ul. Grunwaldzkiej przy wjeździe na most Szczytnicki.

ITS wciąż niedoskonały. Kierowcy stoją w korkach, narzekają też motorniczowie
Dlaczego czekam 10 cykli świetlnych, zanim z Legnickiej skręcę w Strzegomską?

Tablice ITS po zmianach rozkładów podają te nieaktualne

Gdy na przystankach zostają wywieszone nowe papierowe rozkłady jazdy, na tablicach elektronicznych także powinny zostać zmienione. Okazuje się, że wcale nie jest to takie oczywiste i wymaga czasu. Może lepiej wtedy w ogóle wyłączać tablice, żeby nie dezinformowały?

Tablice elektroniczne na przystankach podają zły czas. Dlaczego?

Tramwaje odjeżdżają przed czasem

Po co wyświetlać czas do odjazdu tramwaju na elektronicznych tablicach przystankowych, skoro pojazdy MPK się do niego nie stosują? Zaobserwowaliśmy taką sytuację i zapytaliśmy o to MPK. Spółka stwierdziła, że to teoretycznie niemożliwe, bo tablice podają rzeczywisty czas do odjazdu. A nawet jeśli - to co za problem? W regulaminie jest zapis, że tramwaje i autobusy mogą odjechać z przystanku przed czasem.

Tramwaje odjeżdżają z przystanków przed czasem. Czy MPK poradzi coś na ten problem?

ITS nie wpuści cię do tramwaju

Choć tramwaj nie ruszył jeszcze z przystanku i ma "czerwone" światło, to nie otworzy ci drzwi. Bo przez ich zamknięcie zasygnalizował gotowość do odjazdu systemowi ITS. I gdy ponownie je otworzy system zabierze mu cały bloczek świetlny. A ITS miał być dla ludzi...

ITS ważniejszy od człowieka. Nie wpuści cię do tramwaju

Taksówki nie pojadą buspasami, bo ITS by zgłupiał

Według urzędników taksówki nie mogą jeździć buspasami, bo wprowadza to chaos w ITS. Inteligentny system mógłby zgłupieć, a tego przecież byśmy nie chcieli.

Nowe buspasy ułatwią nam życie. Taksówki po nich nie pojadą, bo zaszkodzą ITS-owi

A co Was denerwuje w ITS? Piszcie w komentarzach!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska