Wszystkie grzechy ITS: Jak inteligentny system utrudnia życie kierowcom, pieszym i rowerzystom

Weronika Skupin
fot. Tomasz Hołod
Do końca roku Inteligentny System Transportu we Wrocławiu miał w pełni działać i nieco odkorkować miasto. Urzędnicy powtarzali, że ITS wciąż się uczy i dopracowuje ustawienia do poszczególnych skrzyżowań - najpierw była mowa o tym, że skończy się dostosowywać po wakacjach, potem, że przełom roku to moment próby. Jak wygląda miasto zarządzane przez inteligentny system? Kiedy we Wrocławiu jadą tramwaje, stoją autobusy i samochody, jeśli jadą samochody - piesi i rowerzyści czekają kwadrans na zielone. Kierowcy MPK rozwijają skrót ITS jako "I Teraz Stoisz". Tablice informacji przystankowej mające informować o awarii... nie działają poprawnie w trakcie awarii. A tablice dla kierowców prowadzą ich na Szczepin - konia z rzędem przyjezdnemu, który się w tym nie pogubi. Czy sami możemy ulepszyć ITS? Niektórym się udało, podpowiadamy jak to zrobić.

Ponad 1400 kamer monitoruje ruch i ma go upłynnić - w rzeczywistości jest jednak inaczej. Bo nie ma złotych środków - jeśli ITS daje zielone tramwajom, które są najważniejsze dla transportu miejskiego, stoją autobusy, samochody i wszystko inne. Nawet gdy w tramwaju nie ma pasażerów. Nawet, gdy tramwaj jedzie z podporządkowanej ulicy. Nawet, jeśli przez jadący tramwaj na czerwonym, stoją autobusy pełne ludzi.

Inny grzech ITS? Kosztował 109 milionów złotych - to pięciokrotny roczny budżet miasta na muzea albo utrzymanie zieleni miejskiej. Za tę kwotę można byłoby cztery razy wyremontować Rynek na Psim Polu, 10 razy wyremontować ul. Buforową i spłacić pięć dziur przy wrocławskim stadionie. Co z tego mamy? Przyspieszenie o kilka minut na niektórych trasach.

Czy ustawienia ITS można zmieniać? Oczywiście. I choć urzędnicy utrzymują, że sami wszystko dokładnie na bieżąco badają, można im podpowiedzieć jak usprawnić ruch. Tak było np. na Oporowie.

– Gdy na pętli przy cmentarzu Grabiszyńskim tramwaj szykował się do wyjazdu, samochody nie jechały ul. Grabiszyńską. Tramwaj miał cały czas zielone, choć dopiero szykował się do wyjazdu – mówi Sebastian Lorenc, radny miejski z Oporowa. Działo się tak, ponieważ tramwaj na pętli uruchamiał czujniki ITS. Oporowianie zgłosili ten problem urzędowi miasta. Jak się okazało, udało się go naprawić.

– Sprawdziliśmy, czy sygnalizacja na skrzyżowaniu pracuje zgodnie z dokumentacją. Wyszło nam, że nie ma błędów w jej funkcjonowaniu. Niemniej lekko skorygowane zostały ustawienia, opóźniono o 5 sekund moment otwierania światła dla tramwajów po jego zgłoszeniu się na przystanku w kierunku pętli – odpowiedziała Elwira Nowak z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Zmiana jest nieduża, ale pokazuje że nieprawidłowe ustawienia ITS można zmienić zgłaszając problem urzędowi miejskiemu. Co jeszcze nie funkcjonuje? Zebraliśmy "grzechy" ITS z całego roku. Zobaczcie, jak "działał" system.

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ITS przepuszcza tramwaje jako pierwsze - ale tylko niektóre

Jaki sens ma uprzywilejowanie tramwajów Plus i niektórych linii średnicowych w mieście (np. linii 6, 7), jeśli pozostałe jadące tymi samymi trasami składy są mniej ważne? W efekcie tworzą się tramwajowe korki, bo "szybkie" Plusy i tak muszą poczekać, aż krzyżówkę opuszczą blokujące je stare Konstale czy Protramy.

Czytaj więcej: ITS daje priorytet tramwajom, ale nie wszystkim. Połowa linii stoi

Rowerzysto, poczekasz 6 minut na zielone, bo tak kieruje ruchem ITS

Co można zrobić w 6 minut? Autor listu do redakcji Gazety Wrocławskiej, w którym opisuje jak czekał właśnie tyle na przejazd przez bramę rowerową na ul. Wita Stwosza sugeruje, żeby pójść na kawę. Na pewno nie doczekamy się w tym czasie zielonego, o czym świadczy przesłany nam filmik. Winny jest ITS.

Wrocław przyjazny rowerzystom? Kpina! 6 minut czekania na zielone - przez ITS

Piesi zawstydzili rowerzystów - czekają kwadrans

Jeśli ITS decyduje, by piętnaście minut czekać na zielone światło, coś musi być nie tak. Przyznajemy - awarię naprawiono. Ale jak do tego w ogóle mogło dojść?

ITS się uczy: tramwaje jadą a piesi mają cały czas czerwone

Przez ITS możesz wpaść pod tramwaj

Na dwóch z trzech sygnalizatorów pali się zielone światło - a na środkowym czerwone, bo jedzie tramwaj. Trzeba uważać, żeby pod niego nie wpaść. A jeszcze przed zamontowaniem w tym miejscu ITS płynnie można było przejść przez całą "zebrę".

Uważaj, bo przez ITS można wpaść pod tramwaj na Kazimierza Wielkiego

Nie wiesz, gdzie jedziesz, ale wiesz ile ci to zajmie

Wjeżdżając do Wrocławia mijamy tablice dla kierowców, które sugerują nam którędy najlepiej przeprawić się przez miasto na... Poświętne, Partynice, Gądów albo Szczepin. Niektórzy wrocławianie nie wiedzą gdzie to jest, a co dopiero przyjezdni. Urzędnicy przekonują, że nazwy muszą zostać, bo inne byłyby nieprecyzyjne.

Wrocław: Dokąd prowadzą nas elektroniczne tablice nad ulicami?

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Tablice mające informować o awarii... wprowadzają w błąd w trakcie awarii

Wielka awaria wodociągowa na pl. Dominikańskim spowodowała komunikacyjny chaos. Niektóre przystanki były nieczynne, bo tramwaje nie mogły jeździć zalanym placem, ale tablice ITS dalej pokazywały na nich stare rozkłady jazdy. Tramwaje nie przyjeżdżały, ludzie byli zdezorientowani. Na trasach objazdu też nie było informacji, że to właśnie tędy jedzie teraz linia, która wcześniej stawała na placu Dominikańskim. Jak tłumaczyli urzędnicy magistratu, miasto nie zamówiło takich funkcji jak zmiana komunikatu w trakcie awarii - jest jedynie pasek na dole tablicy informujący o objazdach, ale kłóci się z tym, co widnieje na górze tablicy.

ITS: I Teraz Stoisz

Tak kierowcy MPK rozwijają skrót ITS. Bo gdy jedzie tramwaj, autobus ma czerwone światło. Jak powtarza magistrat tramwaje są uprzywilejowanym środkiem transportu we Wrocławiu i nie będą tego zmieniać.

ITS, czyli I Teraz Stoisz. Kierowcy autobusów MPK narzekają, pasażerowie tkwią w korkach

ITS blokuje autobusy? Przekonajmy kierowców MPK, że bez sensu się kłócą

Jak miasto zareagowało na listy kierowców MPK do naszej redakcji, którzy narzekali na ITS? Stwierdzili, że szoferzy miejskich autobusów nie rozumieją sensu działania ITS i tego, że tramwaje są ważniejsze. Uznali, że ich ignorancja wynika z niewiedzy i zorganizowali im spotkania ze specami od ITS.

Będą szkolić z ITS-u kierowców autobusów MPK. Żeby nie narzekali

I Dalej Stoisz - ale teraz wiesz czemu

Szkolenia z ITS nic nie zmieniły w funkcjonowaniu systemu, choć miasto miało posłuchać, co kierowcy mają do powiedzenia i coś na to zaradzić. Wyraźnie dane im zostało do zrozumienia, że przeliczyli się mając jakąkolwiek nadzieję na to, że pasażerowie miejskich autobusów są dla miasta tak samo ważni jak korzystający z tramwajów.

Kierowcy autobusów wciąż narzekają na ITS: niczego się nie uczy!

O INNYCH GRZECHACH ITS CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Sygnalizacja świetlna wariuje

Wiadomo, że zielone światło powinno się świecić dłużej tam, gdzie jeździ więcej samochodów. Ale żeby jadący mniej ważnymi podporządkowanymi drogami czekali po kilka cykli świetlnych na zielone? To już przesada. Z tego powodu długiej kolejki wciąż tworzą się na skrzyżowaniu Borowskiej i Glinianej - kiedy z podporządkowanej Glinianej wyjeżdża tramwaj, zielone na głównej ul. Borowskiej trwa tylko kilka sekund, a w korku stoi kilka przepełnionych autobusów.

Przykłady można mnożyć: kilka cykli świetlnych czekania na ul. Legnickiej, przy skręcie w ul. Strzegomską, podobnie na Legnickiej przy skręcie do centrum handlowego Magnolia Park. Niewiele lepiej jest na skrzyżowaniach: Legnickiej i Niedźwiedziej, Legnickiej i Górniczej, Grabiszyńskiej i Stalowej, Dyrekcyjnej i Borowskiej, Bardzkiej i Świeradowskiej czy na ul. Grunwaldzkiej przy wjeździe na most Szczytnicki.

ITS wciąż niedoskonały. Kierowcy stoją w korkach, narzekają też motorniczowie
Dlaczego czekam 10 cykli świetlnych, zanim z Legnickiej skręcę w Strzegomską?

Tablice ITS po zmianach rozkładów podają te nieaktualne

Gdy na przystankach zostają wywieszone nowe papierowe rozkłady jazdy, na tablicach elektronicznych także powinny zostać zmienione. Okazuje się, że wcale nie jest to takie oczywiste i wymaga czasu. Może lepiej wtedy w ogóle wyłączać tablice, żeby nie dezinformowały?

Tablice elektroniczne na przystankach podają zły czas. Dlaczego?

Tramwaje odjeżdżają przed czasem

Po co wyświetlać czas do odjazdu tramwaju na elektronicznych tablicach przystankowych, skoro pojazdy MPK się do niego nie stosują? Zaobserwowaliśmy taką sytuację i zapytaliśmy o to MPK. Spółka stwierdziła, że to teoretycznie niemożliwe, bo tablice podają rzeczywisty czas do odjazdu. A nawet jeśli - to co za problem? W regulaminie jest zapis, że tramwaje i autobusy mogą odjechać z przystanku przed czasem.

Tramwaje odjeżdżają z przystanków przed czasem. Czy MPK poradzi coś na ten problem?

ITS nie wpuści cię do tramwaju

Choć tramwaj nie ruszył jeszcze z przystanku i ma "czerwone" światło, to nie otworzy ci drzwi. Bo przez ich zamknięcie zasygnalizował gotowość do odjazdu systemowi ITS. I gdy ponownie je otworzy system zabierze mu cały bloczek świetlny. A ITS miał być dla ludzi...

ITS ważniejszy od człowieka. Nie wpuści cię do tramwaju

Taksówki nie pojadą buspasami, bo ITS by zgłupiał

Według urzędników taksówki nie mogą jeździć buspasami, bo wprowadza to chaos w ITS. Inteligentny system mógłby zgłupieć, a tego przecież byśmy nie chcieli.

Nowe buspasy ułatwią nam życie. Taksówki po nich nie pojadą, bo zaszkodzą ITS-owi

A co Was denerwuje w ITS? Piszcie w komentarzach!

Wideo

Komentarze 61

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tamtejsza
Ja tamtędy często przejeżdżam i trochę mi głupio, gdy podjeżdżam do skrzyżowania i jak dla księżniczki zatrzymują całe AOW ;) Ale jak się okazało to nie dla mnie zatrzymują ruch, tylko dla mojego auta, w którym mógłby siedzieć Pan Dupkiewicz - gdzieś tam mieszkający ;)
m
miś
Zawsze moje zdziwienie wywołuje uprzywilejowanie wjazdu z Ramiszowa na AOW - czy ktoś widział tam stające naraz więcej niż 2 pojazdy na światłach (z Ramiszowa) chociaż całe AOW jest zatrzymane aby je wpuścić?
w
wasz osób
Powiem więcej: Na odwiedziny Waszej Osoby będzie potrzebna zgoda Prokuratora. Bo nie kazdego wpuszaczaja za darmo na oddział "N" do Sztumu buahahahaha Wasza Niedorobiona Mikstacka Osobo
N
Nasza Mikstacka Osoba
Malkontentów jednak trudno zadowolić. Nasza Mikstacka Osoba wszystkie krytyki ITS traktuje jako brutalny polityczny atak na Naszą Osobę.
Nasza Mikstacka Osoba dała mieszkańcom tego miasta darmowy wstęp do muzeów. Też krytykują określone siły ten genialny krok Naszej Osoby. Nasza Osoba jest zirytowana!
a
asx
I także jest obowiązek mediów i obywateli by Prokuratura Generalna i Andrzej Seremet wyciągneli wnioski z casusu wrocławskiego: O co chodzi?

Oto mianowicie, że wrocławska prokuratura przyjęła od magistratu bezmyślnie bilety na turniej piłkarski, poprzez co usiłuje obecnie skutecznie odmawiac (kilku już!!) spraw przeciwko magistratowi czy Dutkiewiczowi bo twierdzi, że bileciki te spowodowały, że "nie jest bezstronna" - zakrawa to na kpinę bo jest de facto publicznym przyznaniem do skorumpowania.

Co na to redaktorzy? Przecież zachowaniem na miarę bajki o Bolku i Lolku było śledztwo w sprawie nielegalnego finansowania kampanii wyborczej Dutkiewicza - twierdzili, że "mają mocne dowody" ale z obawy o stronniczośc (bileciki) odesłali sprawe do Opola. Od kiedy to przejawem przyjaznej stronniczości w wymiarze ścigania jest chęć postawienia komuś zarzutów??? KOMEDIA

Trudno wiec przypuszczać by ta śmieszna banda potrafiła wezwac na przesłuchania ludzi odpowiedzialnych za ITS i prze....nie 109 milionów bez żadnych efektów lub wręcz z sabotującymi życie miasta efektami
a
asx
I także jest obowiązek mediów i obywateli by Prokuratura Generalna i Andrzej Seremet wyciągneli wnioski z casusu wrocławskiego: O co chodzi?

Oto mianowicie, że wrocławska prokuratura przyjęła od magistratu bezmyślnie bilety na turniej piłkarski, poprzez co usiłuje obecnie skutecznie odmawiac (kilku już!!) spraw przeciwko magistratowi czy Dutkiewiczowi bo twierdzi, że bileciki te spowodowały, że "nie jest bezstronna" - zakrawa to na kpinę bo jest de facto publicznym przyznaniem do skorumpowania.

Co na to redaktorzy? Przecież zachowaniem na miarę bajki o Bolku i Lolku było śledztwo w sprawie nielegalnego finansowania kampanii wyborczej Dutkiewicza - twierdzili, że "mają mocne dowody" ale z obawy o stronniczośc (bileciki) odesłali sprawe do Opola. Od kiedy to przejawem przyjaznej stronniczości w wymiarze ścigania jest chęć postawienia komuś zarzutów??? KOMEDIA

Trudno wiec przypuszczać by ta śmieszna banda potrafiła wezwac na przesłuchania ludzi odpowiedzialnych za ITS i prze....nie 109 milionów bez żadnych efektów lub wręcz z sabotującymi życie miasta efektami
z
zażenowany
Problem nie leży w systemie, ani w zdefiniowaniu wymagań na niego, tylko w bezmyślności urzędniczej. Oczywiście, że nie miałem na myśli ułomności algorytmu, tylko ułomność tej osoby, która taki sobie zażyczyła. Nawet urzędnik, gdyby miał odrobinę wyobraźni i wybiegł by myślami w przód, widząc czekanie na pozostałych po dwa cykle (tego nie ma chyba nigdzie indziej na świecie), raczej by się nie zdecydował na takie rozwiązanie. Ale jak wspomniałem: bezmyślność i do tego jeszcze marnowanie pieniędzy (ja rozumiem, że zamontowanie tablic, światłowodów, itd. mogło kosztować 110mln, ale efekt końcowy nijak ma się do tych pieniędzy i jest to kolejna bezmyślność urzędnicza - strach!!!).
v
vcx
Taki ITS to niech sobie wsadzą i to głęboko.Dla Tramwai to też jest męka jeździć z takim gównem jak ITS.
Jak była synchronizacja świateł dużo lepiej i sprawniej poruszało się komunikacją.Najlepszy przykład to np.Hala Targowa Kiedyś jak wjeżdżałem na przystanek gasły światła na przejściu dla pieszych z automatu zapalały się światła do jazdy dla pojazdu szynowego a teraz wyłapuje mnie jakiś gówniany czujnik który daje mi światło dopiero w kolejnym cyklu świetlnym pomimo że zdążyłem zamknąć drzwi bo akurat wysiadały 2 lub 3 osoby i mógłbym spokojnie kontynuować jazdę ale światełka nie zamknięte i wychodzi że na danym skrzyżowaniu stoję po dwa światła i pytam gdzie jest to ich przyspieszenie. Wczoraj ok godz.21 znikomy ruch jadąc tylko tak jak na to pozwala sygnalizacja ponad 12minutowe opóźnienie Hala Targowa stałem 3cykle świetlne w trzecim dostałem dopiero światło do jazy Nowowiejska 2 cykle przy Szańców też są takie szopki.Na Legionów kiedyś jak stała Linia 15 a za Nią Linia np32 to było tak że 15tka skręciła plusik przerobił elektrycznie zwrotnicę i zaraz za nią mógł pojechać na wprost a teraz przy tym ich ITS pomimo priorytetu bardzo często obserwuję jak zapala się światło ale tylko dla aut a tramwaj stoi i czeka na światło w kolejnym cyklu.Tak samo ma się światło i do skrętu w Grabiszyńską ten ITS to jeden wielki Niewypał utrudnia tylko przejazd bynajmniej dla wszystkich innych linii niż plus a wiem bo każdego dnia są z nim problemy odkąd został uruchomiony notorycznie ktoś zgłasza przez radiostację że stoi 3 -4 cykle świetlne i nie dostaje świateł a pasażerowie wyklinają na kierującego czemu nie jedzie tylko stoi jak ten palant.Cały ten ITS to największe przepuszczenie kasy na rzecz zbędną.
v
vb
Czyli przez tego osobnika jesteśmy dymani na 12 kafli miesięcznie- oficjalnie, są też składeczki na emeryturkę, osobnik środki z których dyma podatników inwestuje w nieruchomości (domek, 2 mieszkanka) i tak mniej więcej wygląda życie na koszt innych - taka forma samorządowego "pasożytnictwa"
g
garym
nie wiem czy podobne funkcje ma ITS, ale w Poznaniu już kilka lat temu czerwone zapalało się dla tych co jechali za szybko
r
rabbi.t
"Wszystkie grzechy ITS..."
A kim jest ten ITS? Bo jak popełnia grzechy, to może powinien najpierw iść do spowiedzi? :-)
"Zmiana jest nieduża, ale pokazuje że nieprawidłowe ustawienia ITS można zmienić zgłaszając problem urzędowi miejskiemu."
Co to jest? Firma za zbudowanie tego systemu zgarnęła niemałą sumkę. To rozumiem, że obowiązkiem tej firmy powinno być monitorowanie i "uczenie" sytemu. Mylę się? A nie czekanie, aż mieszkańcy będa zgłaszac nieprawidłowości, oczywiscie za darmo.
I pytanie
Na bramie rowerowej przy Wita Stwosza często widzę, jak zniecierpliwieni rowerzyści śmigają na czerwonym. Jak taki wpadnie pod tramwaj, kto za to będzie odpowiadał? Nie było ITS-u, nie było takich problemów.
b
bez przesady!
Może oficjalnie, urzędowo zmienić nazwy osiedli na nazwy znajdujących się tam centrów handlowych?
R
Rycho
dość często jadę po żonę do pracy w Rynku o północy. Kiedyś przejać można było szybko ulicą Legnicką gdyż była synchronizacja świateł zielonych a też w nocy wyłączano je na zbędnych skrzyżowaniach. Od kiery wprowadzono ITS stworzono szczególne usprawienie - czerwoną falę, zdarza się, że o północy stoję na czerwonym na wszystkich skrzyżowaniach nawet tych na których nie ma ruchu poprzecznego. Czasami wydaje mi się że ludzie obsługujący kamery celowo właczają czerwone aby mnie zatrzymać, gdyż światła zmieniają kolor gdy tylko dojadę. Może warto to zmienić.
p
pixel
BusLive i cały system MPK można do kieszeni schować.
K
Kuba
Problem nie leży w systemie tylko w zdefiniowaniu wymagań na niego. Jeżeli wymagania były pierwszeństwo tramwajów w mieście, bieżąca informacja o natężeniu ruchu itd. to taki system został dostarczony. Niestety niekompetentni ludzie zarządzają miastem, wydają grube miliony i później zwalają winę na system który został dostarczony zgodnie z wymaganiami. Niestety teraz za każdą zmianę musimy dodatkowo płacić i opłacalność stoi pod dużym znakiem zapytania. Przecież za tą kasę mogli wybudować kilka dróg, które z większym powodzeniem by odkorkowały miasto. I kolejne plany w wyprowadzaniu ruchu z centrum bez nowych dróg pozostawię bez komentarza.
Dodaj ogłoszenie