Wrocław: ITS wciąż niedoskonały - kierowcy stoją w korkach, narzekają też motorniczowie

Bartosz Józefiak
Na wielu skrzyżowaniach we Wrocławiu tramwaje mają wciąż zielone światło, a kierowcy aut stoją długo na czerwonym
Na wielu skrzyżowaniach we Wrocławiu tramwaje mają wciąż zielone światło, a kierowcy aut stoją długo na czerwonym Paweł Relikowski
Nawet najwięksi entuzjaści nowinek technicznych klną na inteligentny system transportu we Wrocławiu. Już wcześniej było wiele zastrzeżeń, ale to, co się stało na początku września, przerosło wszelkie wyobrażenia. Po wakacjach przybyło tramwajów na ulicach i skutek jest taki, że na wielu skrzyżowaniach system zapala zielone światło kolejnym sunącym tramwajom Plus, a kierowcy tkwią długie minuty w korkach.

- Czekamy nawet cztery cykle świetlne, żeby przejechać przez skrzyżowanie, a tramwaje śmigają jeden za drugim. Czy samochody są we Wrocławiu pojazdami drugiej kategorii? - pyta Tomasz Mołek, wrocławski taksówkarz. Trudno nie zauważyć długiej kolejki na ul. Legnickiej, przy skręcie do centrum handlowego Magnolia Park. Niewiele lepiej jest na skrzyżowaniach: Legnickiej i Niedźwiedziej, Legnickiej i Górniczej, Grabiszyńskiej i Stalowej, Glinianej i Borowskiej, Dyrekcyjnej i Borowskiej, Bardzkiej i Świeradowskiej czy na ul. Grunwaldzkiej - przy wjeździe na most Szczytnicki.

Na ITS narzekają nie tylko kierowcy. Sfrustrowani są też niektórzy motorniczowie. Dlaczego? Bo system nie wszystkie tramwaje traktuje tak samo - przepuszcza jako pierwsze "plusy" jadące np. na Kozanów i Gaj, ale każe czekać innym. - Mamy problem, żeby utrzymać się w rozkładzie jazdy. Mogę przyspieszyć na prostym odcinku, ale cyklu świateł nie przeskoczę - usłyszeliśmy od pracownika MPK.

Magistrat wskazuje, że przecież o to chodziło, by przyspieszyć podróż tzw. szybkimi tramwajami. I uspokaja, że system dlatego nazywa się "inteligentny", bo usprawnia swoje parametry i koryguje ustawienia. - Za kilka miesięcy system będzie w stanie lepiej rozładowywać korki w mieście - powtarza Błażej Trzcinowicz, odpowiedzialny za wprowadzenie ITS we Wrocławiu.

Urzędnicy twierdzą, że ITS jest nie tylko wybawieniem dla pasażerów tramwajów Plus, ale usprawnił też przejazd przez miasto samochodów. Sprawdziliśmy, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Cykl zielonych świateł dla kierowców jest wyjątkowo krótki m.in. na skrzyżowaniach:

  • Legnickiej i Górniczej. Czekają auta jadące Legnicką od stadionu i skręcające w Górniczą;
  • Legnickiej i Niedźwiedziej. Stoją kierowcy skręcający z Niedźwiedziej w Legnicką; - Na jednym cyklu świateł w godzinach szczytu przejadą tu maksymalnie trzy auta - opowiada Jarosław Nakraszewicz, który jeździ tędy codziennie;
  • Dyrekcyjnej i Borowskiej. Po Borowskiej jeżdżą tramwaje 31 Plus i 32 Plus. Auta muszą je przepuścić. Efekt? Kierowcy stoją nie tylko na Dyrekcyjnej, ale i na Ślężnej, gdzie ogonek sięga do ul. Sieradzkiej. Korki tworzą się nawet poza godzinami szczytu. Kierowcy mówią, że sytuacja nie była nawet w połowie tak zła przed zamontowaniem ITS;
  • Grabiszyńskiej i Stalowej. Najgorzej mają kierowcy skręcający ze Stalowej w stronę Hallera. - Światła zmieniają się od razu na czerwone, jak przejeżdża tramwaj 11 lub 24. Korki są bardzo długie, auta blokują też np. wyjazd z parkingu przy Stalowej - mówi Piotr Furdal, mieszkający w tej okolicy;
  • Bardzkiej i Świeradowskiej. Długo czekają ci, którzy jadą z centrum Bardzką i skręcają w Świeradowską - ich droga przecina się z linią tramwaju Plus;
  • Grunwaldzkiej. Przy wyjeździe na most Szczytnicki krzyżują się drogi wielu tramwajów, które mają pierwszeństwo.

Czytaj dalej: DLACZEGO NIE WSZYSCY MOTORNICZOWIE CHWALĄ ITS
ITS-em nie są zachwyceni też niektórzy motorniczowie. Tramwaje Plus jeżdżą szybciej, ale inne składy - już niekoniecznie.- Rano przed zajezdnią można usłyszeć, co myślimy o systemie. To się nie nadaje do cytowania w gazecie. Tramwaje już nie jeżdżą punktualnie - usłyszeliśmy od pracownika MPK. Błażej Trzcinowicz, odpowiedzialny za ITS, przyznaje, że system jest ustawiony tak, by ułatwić jazdę tramwajom Plus, nawet kosztem innych składów, a tym bardziej samochodów.

- Ale można go regulować. Pracuje nad nim wydział inżynierii miejskiej. System analizuje też wszystkie dane w czasie rzeczywistym. Za kilka miesięcy korki powinny być mniejsze - zapewnia Błażej Trzcinowicz. I dodaje, że system nigdy nie sprawi, że z miasta w cudowny sposób znikną wszelkie utrudnienia w ruchu.

Czy jest jakaś grupa wrocławian, którzy są zadowoleni z ITS-u. Oczywiście. To ci, którzy codziennie jeżdżą tramwajami Plus. Z danych MPK wynika, że czas podróży skrócił się w ostatnich miesiącach średnio o 10 proc.

Co to jest ITS
ITS to inaczej Inteligentny System Transportu. Program odpowiada m.in. za sygnalizację świetlną. Ma służyć nie tylko tramwajom, ale wszystkim użytkownikom ruchu. System kamer i czujników rejestruje kolumny pojazdów. Komputer wyciąga wnioski i dostosowuje cykl świateł do sytuacji na drodze. Steruje również tablicami wyświetlającymi rozkład jazdy na przystankach. Niedługo podłączone będą też tablice nad ulicami informujące o wypadkach, korkach, sugerowanej trasie objazdu.

Wideo

Komentarze 133

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wkurzoni Wrocławianie

Panie Dude-kiewiczu,
Kilka punktów które prawie NIC nie kosztują w porównaniu z ITS: Informacja audio dla niepełnosprawnych jest wyłączona, większe numery cyfr na tramwajach też dla niepełnosprawnych, na przystankach przez tyle lat nie było mapy-schematu sieci komunikacyjnej. (Ciekaw jestem o użyteczności nowego schematu). Światło zielone na zakręcie w lewo z Mostu Milenijnego na Popowicką świeci się 6 sekund i zawsze powoduje korki. Powstrzymanie huliganerii od rysowania grafiti na każdym skrawku budynku. Jest tyle pracy do zrobienia we Wrocławiu. Pora na zmianę priorytetów. Pracę od podstaw, bez wielkich kontraktów i podlizywania się firmom.
Dosyć tego bałaganu w tym mieście, dosyć lekceważenia mieszkańców. Nie jesteśmy kogoś zabawką do eksperymentowania.

G
Gość

Trzeba się ustawiać blisko linii, bo czujki nie wychwytują pojazdów, jeśli jest puste miejsce i przepuszczają auta z innych ulic. Takich ulic jest sporo we wrocku.

G
Gość

Nikt z wydziału inżynierii miejskiej nie powiedział oficjalnie, że kierowcy powinni ustawiać się blisko linii na światłach. Są takie skrzyżowania we Wrocławiu, na których wystarczy, że jest przerwa wielkości jednego samochodu od linii i czujka odczytuje to jako brak pojazdów z tej strony. Wystarczy, że auto podjedzie do linii i światło zmienia się momentalnie.

r
rebe

Przychodzi biedny Żyd do rabina i prosi o radę:
Oj, mądry Rebe, pomóż mi. To moje życie takie ciężkie: mieszkam w niewielkiej chatce z żoną, czwórką dzieci, babcią, dziadkiem i jeszcze teściową. Już się zupełnie nie mieścimy w tej małej izdebce. Oj pomóż, mądry Rebe...
Na to Rabin powiada:
Słyszałem, że masz w obórce kozę?...
- Tak Rebe, mam jedną kozę, co daje mleko, którym karmię dzieci.
- To ją teraz sprowadź do domu - mówi rabin.
Rebe, Rebe, co ty mówisz?... Ja, żona, czwórka dzieci, żona, teściowa i jeszcze koza?... To jak ja teraz będę mieszkał?...
Ale rabin był nieubłagany - musisz wprowadzić sobie kozę do domu!!
Za parę tygodni rabin spotyka tego Żyda i pyta się:
- A co tam Icek u ciebie?
Oj Rebe. Teraz to już zupełnie nie da się żyć w domu. Ja, żona, czwórka dzieci, żona, teściowa, dziadek i jeszcze teraz ta koza. To już nie jest życie.
Na to rabin powiada:
- To zabierz kozę z powrotem do obórki.
Za niedługo rabin jeszcze raz spotyka Żyda i pyta się go:
Jak tam Icek, w twoim domu?...
- Oj, Rebe. Jakiś ty mądry! Jak my teraz mamy w domu dużo miejsca. Świetnie mieścimy się w tej izdebce - ja, żona, czwórka dzieci, żona, teściowa i dziadek. Oj jakiś ty mądry, Rebe...

I tak jest właśnie z ITS
Przed wyborami, Dutkiewicz każe wyłączyć ITS i znikną korki, wszyscy odetchną i zagłosują na DUTKIEWICZA :))))

M
MoistVonLipwig

O Czumy, czy od Dutkiewicza się uczy? To jakaś kara boska dla Wrocławian?

X
XXXX

Kupić skody, doprowadzić do ruiny wrocławska firmę, kupić i zamontować ITS, który daje skodom pierwszeństwo, a innych użytkowników trzyma na czerwonym. Tramwaj plus podjezdza do skrzyżowania, dostaje zielone, zatrzymuje sie na przystanku, ponieważ piesi nie zdążyli dojść bo stali na czerwonym, więc mniej ludzi wysiada i wsiada, tym samym tramwaj krócej stoi, a ludzie niech sobie czekają, ale za to rzecznik magistratu powie, ze tramwaje przyspieszył i ITS dobrze działa. Jeśli w przyszłorocznych wyborach, wybierzemy go ponownie na Prezydenta, to możemy sie powoli wyprowadzać, z tego miasta, obejdzie jeszcze gorzej, bo władza czuje sie w tym momencie bezkarna. Potrzeba jest zmiany, kogoś kto będzie miał pomysł, jak posprzątać bałagan i chaos panujący w tym mieście. Brak planów rozwoju miasta, inwestycje prowadzone chaotycznie, brak kompetencji do nadzoru nad tym wszystkim, głupie wypowiedzi rzecznika, który obraza często nas, wszystkich mieszkańców, tego miasta, traktując nas jak idiotów, którzy nie maja wykształcenia i łykną wszystko co sie powie. Ileż lat mami nas obietnica o łącznika miedzy PL. Strzegomskim a ul. Szpitalną. Brak obwodnicy leśnicy, idiotyczny pomysł na nowe skrzyżowanie do osiedla WUWA 2 nie starczyło by mi wieczoru by wypisać wszystkie błędy. Powiedzmy temu dość!

X
XXXX

milosciwie nam panujący pan D. Ileż system może sie uczyć, nawet największy wirus na świecie, zwany Windowsem, jest bardziej inteligentny. Po prostu ktoś skopał sprawę i sie okazuje, ze to w naszym mieście nigdy nie będzie dobrze działać, jak można dać przywilej dla kilkudziesięciu tramwajów, jak ma pieszy zdążyć na plusy, gdy ma czerwone światło?

X
XXXX

Niestety to jest prawda! Wszystko jest robione na łapy capu, nikt nad tym nie panuje, a tym bardziej milosciwie nam panujący pan D. ITS to jest koszmar i proszę aby Ci co jeżdżą tramwajami sie tak nie śmiali z kierowców samochodów, bo tylko plusy maja pierwszeństwo, a nie zapominajcie, ze piesi, autobusy i zwykle linie tez wtedy stoją. Z tego co zdążyłem zauważyć, cykl swietlny na skrzyżowaniu, na którym działa ITS, jest zaprogramowany na stałe, w większości czasowo tak jak kiedyś było. Natomiast ITS w momencie gdy T+ podjezdza, daje pierwszeństwo jemu i wyłącza te kierunki, przecinajace torowisko, które powinny jechać, ale w zamian ich nie puszcza po przejechaniu plusy, jeśli nie jest to zgodne z programem czasowym, i w ten sposób często jest tak, ze wszystcy użytkownicy danego skrzyżowania, piesi, samochody, autobusy, zwykle tramwaje i rowerzyści, maja czerwone.

a
a

Wtedy wyjątkowo zwykła linia może pojechać.

t
tak tylko pytam...

Na portalu MY-czumy tzw. ITS działa pięknie

a
a

Jeźdi tam 11, które jest linią średnicową i też jest prioretytowane (przynajmniej w teorii), ale w mniejszym stopniu.

b
b

Widać błazny od Trzcinowicza i magistratu nie kojarzą co,gdzie i po co poinstalowali. Przecież zewsząd słyszymy zapewnienia, ze chodzi o przywilejowanie Skód 19T jeżdżących wyłącznie na 31-32-33. Żadna z tych linni nie jedzie Grabiszyńkśa. A to ZONK

h
haha

ciekawe czego się uczy, bo na pewno nie płynnym kierowaniem ruchu, to chyba najbardziej oporny uczeń z magistratu, skoro mają takich uczniów to jacy z nich nauczyciele ?

G
Gość

Czyli jest tak. Miasto likwiduje przejścia podziemne by ułatwić życie pieszym. Piesi muszą przejść przez jezdnię na światłach ale na tych światłach Miasto życia im nie ułatwia - piesi stoją po 5 minut "na czerwonym"... bo Miasto preferuje tramwaj+. Miasto nie promuje też autobusów, bo stają się jeszcze bardziej nie atrakcyjne stojąc razem z osobowymi "na czerwonym".

Czy ktoś dostrzega tu logikę polityki transportowej Miasta? Ja tu widzę tylko logikę w panicznym ratowaniu swojej D... w konsekwencji złej inwestycji.

w
wrr

te nieuprzywilejowane? lata górą???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3