Wrocław: ITS daje priorytet tramwajom, ale nie wszystkim. Połowa linii stoi

List Czytelnika, WSK
Tomasz Hołod
Udostępnij:
Nasz Czytelnik Dominik Niszewski zwraca uwagę na to, że na niektórych ulicach wszystkie tramwaje mają ciągle zielone światło dzięki systemowi ITS, a na innych - na przykład na Powstańców Śląskich, zielone światło mają tylko dwie z kilku linii. Inne są gorsze? Trudno tu o logikę - w końcu mniej uprzywilejowane dla Inteligentnego Systemu Transportu linie tramwajowe mogą tym samym blokować te szybkie. Poza tym czasem inteligentny system na ul. Grabiszyńskiej przepuszcza zbyt dużo samochodów przez skrzyżowanie – w efekcie nie zdążają one na kolejne światła i blokują tramwaje. Nasz Czytelnik proponuje konkretne rozwiązania tych problemów.

Oto cały list Dominika Niszewskiego.

"Dzień dobry!
Obecnie w ciągu ul. Legnickiej wysoki priorytet otrzymuje w godzinach szczytu 20 pociągów tramwajowych w każdą stronę (linie 31 PLUS, 32 PLUS oraz 33 PLUS). Tymczasem w ciągu ul. Powstańców Śl. priorytet przyznano tylko liniom 6 i 7 (10 pociągów tramwajowych w każdą stronę w godzinach szczytu) oraz, w szczególnych przypadkach, liniom 2 i 17 jadącym w stronę Centrum. Podobnie w ciągu ul. Grabiszyńskiej priorytet otrzymała jedynie linia 11 (5 pociągów tramwajowych w każdą stronę w godzinach szczytu). Jeżeli na ul. Legnickiej uprzywilejowanie 20 pociągów tramwajowych w każdą stronę jest akceptowalne, to dlaczego nie jest akceptowalne uprzywilejowanie takiej samej liczby pociągów tramwajowych na ul. Powstańców Śląskich i Grabiszyńskiej? Oznaczałoby to dodatkowo każdorazowe uprzywilejowanie linii 2 i 17 w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz linii 4, 5 i 14/24 w ciągu ul. Grabiszyńskiej.
Jednocześnie chciałbym zaproponować alternatywne rozwiązanie dla problemu blokowania tramwajów przez samochody na ul. Grabiszyńskiej, polegające na zmianie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na wysokości pl. Srebrnego. Obecnie ww. sygnalizacja w czasie 1 cyklu przepuszcza znacznie więcej aut, aniżeli jest w stanie przejechać przez skrzyżowanie z al. Hallera i ul. Klecińską. W efekcie pomiędzy pl. Srebrnym a skrzyżowaniem z al. Hallera i ul. Klecińską powstają w godzinach szczytu zatory samochodowe.
Gdyby dostosować przepustowość na wysokości pl. Srebrnego do przepustowości skrzyżowania z al. Hallera i ul. Klecińską, wówczas na przedmiotowym odcinku nie powinny się tworzyć zatory. Samochody – zamiast czekać w kolejce pomiędzy pl. Srebrnym a Hallera/Klecińską, gdzie brak wydzielonego torowiska – czekałyby w kolejce pomiędzy ul. Pereca a pl. Srebrnym, gdzie torowisko jest wydzielone.
Dodatkowo chciałbym zaznaczyć, że również w przypadku ul. Krakowskiej można by zastosować alternatywne rozwiązanie. Sygnalizacja świetlna na wysokości przystanku „Krakowska (Centrum handlowe)” mogłaby przepuszczać w stronę Centrum tylko tyle samochodów, ile jest w stanie przejechać przez skrzyżowanie z ul. Kościuszki, Traugutta i Na Niskich Łąkach.
Podsumowując, postuluję:
a) przyznanie wysokiego priorytetu wszystkim kursom linii 2 i 17 w ciągu ul. Powstańców Śl.,
b) przyznanie wysokiego priorytetu wszystkim kursom linii 4, 5 i 14/24 w ciągu ul. Grabiszyńskiej,
c) wydzielenie toru tramwajowego w ciągu ul. Grabiszyńskiej od pl. Srebrnego do Hallera/Klecińskiej lub dostosowanie liczby przepuszczanych aut na wysokości pl. Srebrnego do przepustowości skrzyżowania z Hallera/Klecińską,
d) wydzielenie torowiska tramwajowego w ciągu ul. Krakowskiej lub dostosowanie liczby przepuszczanych aut na wysokości przystanku „Krakowska (Centrum handlowe)” do przepustowości skrzyżowania z Kościuszki/Traugutta/Na Niskich Łąkach.
Z poważaniem,

Dominik Niszewski"

Co na to magistrat? Wysłaliśmy rano list naszego Czytelnika urzędowi miasta. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Co Wy sądzicie o jego pomysłach?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wrc87
Ta część dotycząca sterowania przepustowością na wąskim gardle Grabiszyńskiej przez skrócenie zielonego między Pereca a Placem Srebrnym bardzo mi się podoba :) Ja to jednak jestem za realizowaniem bardziej kompleksowych rozwiązań :P, może dlatego nie przyszedł mi do głowy taki pomysł. Pozdrawiam bn
K
Krasnal Adamu
W miejscu pokazanym na zdjęciu ilustracyjnym (środek Kozanowa) tramwaj potrafi stać na światłach prawie minutę. A ma tam skrzyżowanie z... przejściem dla pieszych. To bardzo inteligentne.
E
Ed
Tylko w godzinach szczytu zjadą sie na skrzyzowaniach bez its-u tworząc zator tramwajowy. Wyjątkiem jest rzeczywiście Grabiszyńska w kierunku Fat-u gdzie nowo wprowadzone zzzmianyy usztywniły komunikacje miejską
h
hibutsu
Tramwaj to również pociąg tylko, że miejski. Nawet w dokumentach przewozowych tzw. karcie drogowej tak stoi. Jak byś poczytał wpierw to babola byś nie smrodził. Jeździ po torach, sprzęgi posiada, koniec tematu.
h
hibutsu
Tramwaj to również pociąg tylko, że miejski. Nawet w dokumentach przewozowych tzw. karcie drogowej tak stoi. Jak byś poczytał wpierw to babola byś nie smrodził. Jeździ po torach, sprzęgi posiada, koniec tematu.
m
mily
Co za debil pisał ten artykuł,niema takiego czegoś jak pociąg tramwajowy .Niech sie lepiej wybierze na jakis kurs jak określać tabór tramwajowy,masakra
A
ANTYpis
moj rekord w cyklach ITS to 6 opuszczonych "zielonych" 10 min stania (kumulacja rano T+) , skrzyzowanie Niedzwiedzia / Legnicka , kolo "mongoli", lewoskret w Legnicka w str centrum

dalej twierdze ze debil to zaprogramowala , ale juz tu raz blazej tlumaczyl i pieprzyl cos o orkiestrze
rece opadaja
w
wania
ww.gazetawroclawska.pl/artykul/1004551,wroclaw-zobacz-gdzie-its-daje-pierwszenstwo-tramwajom-a-gdzie-samochodom-lista-skrzyzowan,id,t.html
w
wania
ITS nie daje tramwajom priorytetu. Była podana w gazecie rozpiska na których skrzyżowaniach tramwaj ma priorytet. Okazało się, że jedynie na kilku skrzyżowaniach i to w mało potrzebnych miejscach ma priorytet. Na reszcie, a więc kilkudziesięciu skrzyżowaniach zawsze autka jadące prosto miały większy priorytet w ITS, a nie tramwaj. Ten z kolei jechał przy okazji cyklu autek na wprost.
q
qqq
To zrozumiesz czym się różni Wrocław od Nowego Jorku czy Londynu.
q
qwerty
Toż to Idiotyczny System Transportu. Czego tu wymagać.
p
pasażer lini 1
Przykład: Żmigrodzka/Kasprowicza dojeżdża tramwaj od strony Marino, zatrzymuje się i czeka 12s. i nagle samochody jadące na wprost dosają zielone, a tramwaj stoi. Mimo że nikomu by nie kolidował, ale nie! Podsumowanie: tramwaj lini 1 stoi 120% cyklu. Dawniej po 12s. jechał, a teraz stoi. CO ZA SYF!!!
p
pasażer "B"?
Płace taki sam bilet jak pasażerowie w plusach, a jeżdżę linią 23 która jeździ obecnie wolniej niż przed its. Czy its polega na tym aby spowalniać 'nie plusy'?
b
bjk
Jeśli zrealizują ten punkt, to nie będzie szansy dostać się na przystanek (Stalowa) ani też przejścia na drugą stronę Grabiszyńskiej. Ostatnio to poprawiono i po przejeździe 11 piesi dostają zielone. I tak jest dobrze. Również samochody wyjeżdżające ze Stalowej nie będą miały takiej możliwości. Tramwaje są dla pasażerów, ale pod warunkiem, że mają oni możliwość się do nich dostać.
k
kierowca
ITS - to jest system pozbawiony jakiejkolwiek logiki. Skrzyżowanie Wyspiańskiego z osią Grunwaldzką, przy moście. Samochody stoją w korku od Norwida. Już ma się kończyć cykl, a tu podjeżdża tramwaj i stoją następny cykl, i jeszcze jeden. Zrozumiałbym, gdyby system puszczał tramwaj i potem wracał od razu do kontynuowania cyklu. Ale takie rozwiązanie jest kompletną bzdurą.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie