Wrocław: ITS daje priorytet tramwajom, ale nie wszystkim. Połowa linii stoi

List Czytelnika, WSK
Tomasz Hołod
Nasz Czytelnik Dominik Niszewski zwraca uwagę na to, że na niektórych ulicach wszystkie tramwaje mają ciągle zielone światło dzięki systemowi ITS, a na innych - na przykład na Powstańców Śląskich, zielone światło mają tylko dwie z kilku linii. Inne są gorsze? Trudno tu o logikę - w końcu mniej uprzywilejowane dla Inteligentnego Systemu Transportu linie tramwajowe mogą tym samym blokować te szybkie. Poza tym czasem inteligentny system na ul. Grabiszyńskiej przepuszcza zbyt dużo samochodów przez skrzyżowanie – w efekcie nie zdążają one na kolejne światła i blokują tramwaje. Nasz Czytelnik proponuje konkretne rozwiązania tych problemów.

Oto cały list Dominika Niszewskiego.

"Dzień dobry!
Obecnie w ciągu ul. Legnickiej wysoki priorytet otrzymuje w godzinach szczytu 20 pociągów tramwajowych w każdą stronę (linie 31 PLUS, 32 PLUS oraz 33 PLUS). Tymczasem w ciągu ul. Powstańców Śl. priorytet przyznano tylko liniom 6 i 7 (10 pociągów tramwajowych w każdą stronę w godzinach szczytu) oraz, w szczególnych przypadkach, liniom 2 i 17 jadącym w stronę Centrum. Podobnie w ciągu ul. Grabiszyńskiej priorytet otrzymała jedynie linia 11 (5 pociągów tramwajowych w każdą stronę w godzinach szczytu). Jeżeli na ul. Legnickiej uprzywilejowanie 20 pociągów tramwajowych w każdą stronę jest akceptowalne, to dlaczego nie jest akceptowalne uprzywilejowanie takiej samej liczby pociągów tramwajowych na ul. Powstańców Śląskich i Grabiszyńskiej? Oznaczałoby to dodatkowo każdorazowe uprzywilejowanie linii 2 i 17 w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz linii 4, 5 i 14/24 w ciągu ul. Grabiszyńskiej.
Jednocześnie chciałbym zaproponować alternatywne rozwiązanie dla problemu blokowania tramwajów przez samochody na ul. Grabiszyńskiej, polegające na zmianie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na wysokości pl. Srebrnego. Obecnie ww. sygnalizacja w czasie 1 cyklu przepuszcza znacznie więcej aut, aniżeli jest w stanie przejechać przez skrzyżowanie z al. Hallera i ul. Klecińską. W efekcie pomiędzy pl. Srebrnym a skrzyżowaniem z al. Hallera i ul. Klecińską powstają w godzinach szczytu zatory samochodowe.
Gdyby dostosować przepustowość na wysokości pl. Srebrnego do przepustowości skrzyżowania z al. Hallera i ul. Klecińską, wówczas na przedmiotowym odcinku nie powinny się tworzyć zatory. Samochody – zamiast czekać w kolejce pomiędzy pl. Srebrnym a Hallera/Klecińską, gdzie brak wydzielonego torowiska – czekałyby w kolejce pomiędzy ul. Pereca a pl. Srebrnym, gdzie torowisko jest wydzielone.
Dodatkowo chciałbym zaznaczyć, że również w przypadku ul. Krakowskiej można by zastosować alternatywne rozwiązanie. Sygnalizacja świetlna na wysokości przystanku „Krakowska (Centrum handlowe)” mogłaby przepuszczać w stronę Centrum tylko tyle samochodów, ile jest w stanie przejechać przez skrzyżowanie z ul. Kościuszki, Traugutta i Na Niskich Łąkach.
Podsumowując, postuluję:
a) przyznanie wysokiego priorytetu wszystkim kursom linii 2 i 17 w ciągu ul. Powstańców Śl.,
b) przyznanie wysokiego priorytetu wszystkim kursom linii 4, 5 i 14/24 w ciągu ul. Grabiszyńskiej,
c) wydzielenie toru tramwajowego w ciągu ul. Grabiszyńskiej od pl. Srebrnego do Hallera/Klecińskiej lub dostosowanie liczby przepuszczanych aut na wysokości pl. Srebrnego do przepustowości skrzyżowania z Hallera/Klecińską,
d) wydzielenie torowiska tramwajowego w ciągu ul. Krakowskiej lub dostosowanie liczby przepuszczanych aut na wysokości przystanku „Krakowska (Centrum handlowe)” do przepustowości skrzyżowania z Kościuszki/Traugutta/Na Niskich Łąkach.
Z poważaniem,

Dominik Niszewski"

Co na to magistrat? Wysłaliśmy rano list naszego Czytelnika urzędowi miasta. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Co Wy sądzicie o jego pomysłach?

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wrc87

Ta część dotycząca sterowania przepustowością na wąskim gardle Grabiszyńskiej przez skrócenie zielonego między Pereca a Placem Srebrnym bardzo mi się podoba :) Ja to jednak jestem za realizowaniem bardziej kompleksowych rozwiązań :P, może dlatego nie przyszedł mi do głowy taki pomysł. Pozdrawiam bn

K
Krasnal Adamu

W miejscu pokazanym na zdjęciu ilustracyjnym (środek Kozanowa) tramwaj potrafi stać na światłach prawie minutę. A ma tam skrzyżowanie z... przejściem dla pieszych. To bardzo inteligentne.

E
Ed

Tylko w godzinach szczytu zjadą sie na skrzyzowaniach bez its-u tworząc zator tramwajowy. Wyjątkiem jest rzeczywiście Grabiszyńska w kierunku Fat-u gdzie nowo wprowadzone zzzmianyy usztywniły komunikacje miejską

h
hibutsu

Tramwaj to również pociąg tylko, że miejski. Nawet w dokumentach przewozowych tzw. karcie drogowej tak stoi. Jak byś poczytał wpierw to babola byś nie smrodził. Jeździ po torach, sprzęgi posiada, koniec tematu.

h
hibutsu

Tramwaj to również pociąg tylko, że miejski. Nawet w dokumentach przewozowych tzw. karcie drogowej tak stoi. Jak byś poczytał wpierw to babola byś nie smrodził. Jeździ po torach, sprzęgi posiada, koniec tematu.

m
mily

Co za debil pisał ten artykuł,niema takiego czegoś jak pociąg tramwajowy .Niech sie lepiej wybierze na jakis kurs jak określać tabór tramwajowy,masakra

A
ANTYpis

moj rekord w cyklach ITS to 6 opuszczonych "zielonych" 10 min stania (kumulacja rano T+) , skrzyzowanie Niedzwiedzia / Legnicka , kolo "mongoli", lewoskret w Legnicka w str centrum

dalej twierdze ze debil to zaprogramowala , ale juz tu raz blazej tlumaczyl i pieprzyl cos o orkiestrze
rece opadaja

w
wania

ww.gazetawroclawska.pl/artykul/1004551,wroclaw-zobacz-gdzie-its-daje-pierwszenstwo-tramwajom-a-gdzie-samochodom-lista-skrzyzowan,id,t.html

w
wania

ITS nie daje tramwajom priorytetu. Była podana w gazecie rozpiska na których skrzyżowaniach tramwaj ma priorytet. Okazało się, że jedynie na kilku skrzyżowaniach i to w mało potrzebnych miejscach ma priorytet. Na reszcie, a więc kilkudziesięciu skrzyżowaniach zawsze autka jadące prosto miały większy priorytet w ITS, a nie tramwaj. Ten z kolei jechał przy okazji cyklu autek na wprost.

q
qqq

To zrozumiesz czym się różni Wrocław od Nowego Jorku czy Londynu.

q
qwerty

Toż to Idiotyczny System Transportu. Czego tu wymagać.

p
pasażer lini 1

Przykład: Żmigrodzka/Kasprowicza dojeżdża tramwaj od strony Marino, zatrzymuje się i czeka 12s. i nagle samochody jadące na wprost dosają zielone, a tramwaj stoi. Mimo że nikomu by nie kolidował, ale nie! Podsumowanie: tramwaj lini 1 stoi 120% cyklu. Dawniej po 12s. jechał, a teraz stoi. CO ZA SYF!!!

p
pasażer "B"?

Płace taki sam bilet jak pasażerowie w plusach, a jeżdżę linią 23 która jeździ obecnie wolniej niż przed its. Czy its polega na tym aby spowalniać 'nie plusy'?

b
bjk

Jeśli zrealizują ten punkt, to nie będzie szansy dostać się na przystanek (Stalowa) ani też przejścia na drugą stronę Grabiszyńskiej. Ostatnio to poprawiono i po przejeździe 11 piesi dostają zielone. I tak jest dobrze. Również samochody wyjeżdżające ze Stalowej nie będą miały takiej możliwości. Tramwaje są dla pasażerów, ale pod warunkiem, że mają oni możliwość się do nich dostać.

k
kierowca

ITS - to jest system pozbawiony jakiejkolwiek logiki. Skrzyżowanie Wyspiańskiego z osią Grunwaldzką, przy moście. Samochody stoją w korku od Norwida. Już ma się kończyć cykl, a tu podjeżdża tramwaj i stoją następny cykl, i jeszcze jeden. Zrozumiałbym, gdyby system puszczał tramwaj i potem wracał od razu do kontynuowania cyklu. Ale takie rozwiązanie jest kompletną bzdurą.

Dodaj ogłoszenie