Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inteligentny System Transportu? Raczej pic na wodę za ponad 100 milionów

Weronika Skupin
Inteligentny system transportu wprowadza w błąd pasażerów. Czekają na tramwaj, który na pewno nie przyjedzie
Inteligentny system transportu wprowadza w błąd pasażerów. Czekają na tramwaj, który na pewno nie przyjedzie fot. Marcin Torz
Inteligentny System Transportu, za który miasto zapłaciło 109 milionów złotych, miał m.in. informować pasażerów MPK o tym, kiedy na przystanku pojawi się ich tramwaj czy autobus. Czy tak jest w rzeczywistości? A może to zwykły bubel? Po wtorkowej awarii wodociągowej zupełnie nie zdał egzaminu. Zamiast pomagać, wprowadza pasażerów w błąd.

Urzędnicy piali z zachwytu, gdy opowiadali, jak bardzo ITS zrewolucjonizuje nasze miasto. Paweł Czuma, były rzecznik prasowy prezydenta mówił nawet, że wprowadzenie ITS to "największy skok cywilizacyjny od czasów, gdy tramwaje konne zastąpiono elektrycznymi".

Jak ten skok cywilizacyjny wygląda w praktyce?

Od wtorku wiele linii tramwajowych kursuje objazdami, omijając plac Dominikański. Tyle, że na starych trasach tablice ITS wciąż wyświetlają nieaktualne godziny odjazdu. Informacja o objazdach pojawia się tylko na małym pasku na dole tablic. Nic dziwnego, że na nieczynnych przystankach czekają spore grupy zdezorientowanych pasażerów.

A co na trasach objazdów? Czy na przystankach można dowiedzieć się, że właśnie tędy jeździ teraz dana linia i kiedy spodziewać się tramwaju? Nic z tych rzeczy. Tu także nie ma aktualnych informacji. Skąd więc pasażerowie mają wiedzieć, gdzie szukać tramwaju w danej chwili?

Dlaczego ITS nie działa tak, by przydał się pasażerom? A może urzędnicy doszli do wniosku, że skoro jest inteligentny, sam powinien wpaść na to, by wprowadzić zmiany?

Błażej Trzcinowicz odpowiadający za wprowadzenie ITS w mieście wyjaśnia, że system nie ma wgranych niektórych funkcjonalności. – Nie da się zrobić tak, żeby na przystankach gdzie nie jedzie tramwaj wyświetlać tylko komunikat na pasku z nagłymi informacjami, a wyłączyć rozkłady jazdy. Nie da się też zbiorowo wprowadzić zmian w rozkładach jazdy na kilku tablicach, nie zamówiliśmy takiej funkcjonalności – tłumaczy. Dodaje, że funkcję informacyjną pełni pasek na dole. To, że rozkład pokazuje jedno, a pasek drugie według niego nie ma znaczenia. – Ten pasek na dole pokazuje nadrzędne informacje – twierdzi. Dodatkowe funkcje wymagałyby oczywiście dodatkowych nakładów pieniężnych.

Za treści wyświetlane na tablicach odpowiada obecnie MPK. Jego rzeczniczka problemu nie widzi. Twierdzi, że pasażerowie powinni zauważyć informację wyświetlaną na pasku. A dlaczego tablice nie wyświetlają po prostu aktualnych informacji? – Wymagałoby to ręcznego usuwania informacji na poszczególnych tablicach, co wymaga czasu. A za chwilę musielibyśmy wprowadzić nowy komunikat, to sytuacja dynamiczna – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Co na to Błażej Trzcinowicz, który z ramienia magistratu odpowiadał za wprowadzenie systemu ITS we Wrocławiu? Przyznaje, że nowoczesne rzekomo tablice funkcji umożliwiającej wyświetlanie w takich sytuacjach aktualnych informacji... nie mają. Nie mają, bo miasto jej nie zamówiło. – Nie analizują, czy tramwaj przyjechał, czy nie, a także czy może pojechał inną trasą, albo będzie później. Tablice mają jedynie pokazywać rozkłady wzbogacone o pomiary z GPS – wyjaśnia Błażej Trzcinowicz.

– ITS działa na podstawie GPS i rozkładów jazdy. Gdyby działał na podstawie samego GPS-u, "łapałby" wszystkie linie w pobliżu, nawet te, które nie jadą daną trasą – wyjaśnia Błażej Trzcinowicz. Z kolei rozkłady jazdy nie zostały zmienione po awarii, tak jak na przykład na ferie czy na wakacje, bo - zdaniem Trzcinowicza - nie była to na tyle duża awaria, żeby wprowadzać stałe zmiany. Ciekawe, jaka awaria jest w takim razie według urzędników duża?

Aktualne informacje o zmianach w komunikacji związanych z wtorkową awarią znajdziesz tutaj [KLIKNIJ]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska