reklama

Inteligentny System Transportu? Raczej pic na wodę za ponad 100 milionów

Weronika SkupinZaktualizowano 
Inteligentny system transportu wprowadza w błąd pasażerów. Czekają na tramwaj, który na pewno nie przyjedzie
Inteligentny system transportu wprowadza w błąd pasażerów. Czekają na tramwaj, który na pewno nie przyjedzie fot. Marcin Torz
Inteligentny System Transportu, za który miasto zapłaciło 109 milionów złotych, miał m.in. informować pasażerów MPK o tym, kiedy na przystanku pojawi się ich tramwaj czy autobus. Czy tak jest w rzeczywistości? A może to zwykły bubel? Po wtorkowej awarii wodociągowej zupełnie nie zdał egzaminu. Zamiast pomagać, wprowadza pasażerów w błąd.

Urzędnicy piali z zachwytu, gdy opowiadali, jak bardzo ITS zrewolucjonizuje nasze miasto. Paweł Czuma, były rzecznik prasowy prezydenta mówił nawet, że wprowadzenie ITS to "największy skok cywilizacyjny od czasów, gdy tramwaje konne zastąpiono elektrycznymi".

Jak ten skok cywilizacyjny wygląda w praktyce?

Od wtorku wiele linii tramwajowych kursuje objazdami, omijając plac Dominikański. Tyle, że na starych trasach tablice ITS wciąż wyświetlają nieaktualne godziny odjazdu. Informacja o objazdach pojawia się tylko na małym pasku na dole tablic. Nic dziwnego, że na nieczynnych przystankach czekają spore grupy zdezorientowanych pasażerów.

A co na trasach objazdów? Czy na przystankach można dowiedzieć się, że właśnie tędy jeździ teraz dana linia i kiedy spodziewać się tramwaju? Nic z tych rzeczy. Tu także nie ma aktualnych informacji. Skąd więc pasażerowie mają wiedzieć, gdzie szukać tramwaju w danej chwili?

Dlaczego ITS nie działa tak, by przydał się pasażerom? A może urzędnicy doszli do wniosku, że skoro jest inteligentny, sam powinien wpaść na to, by wprowadzić zmiany?

Błażej Trzcinowicz odpowiadający za wprowadzenie ITS w mieście wyjaśnia, że system nie ma wgranych niektórych funkcjonalności. – Nie da się zrobić tak, żeby na przystankach gdzie nie jedzie tramwaj wyświetlać tylko komunikat na pasku z nagłymi informacjami, a wyłączyć rozkłady jazdy. Nie da się też zbiorowo wprowadzić zmian w rozkładach jazdy na kilku tablicach, nie zamówiliśmy takiej funkcjonalności – tłumaczy. Dodaje, że funkcję informacyjną pełni pasek na dole. To, że rozkład pokazuje jedno, a pasek drugie według niego nie ma znaczenia. – Ten pasek na dole pokazuje nadrzędne informacje – twierdzi. Dodatkowe funkcje wymagałyby oczywiście dodatkowych nakładów pieniężnych.

Za treści wyświetlane na tablicach odpowiada obecnie MPK. Jego rzeczniczka problemu nie widzi. Twierdzi, że pasażerowie powinni zauważyć informację wyświetlaną na pasku. A dlaczego tablice nie wyświetlają po prostu aktualnych informacji? – Wymagałoby to ręcznego usuwania informacji na poszczególnych tablicach, co wymaga czasu. A za chwilę musielibyśmy wprowadzić nowy komunikat, to sytuacja dynamiczna – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Co na to Błażej Trzcinowicz, który z ramienia magistratu odpowiadał za wprowadzenie systemu ITS we Wrocławiu? Przyznaje, że nowoczesne rzekomo tablice funkcji umożliwiającej wyświetlanie w takich sytuacjach aktualnych informacji... nie mają. Nie mają, bo miasto jej nie zamówiło. – Nie analizują, czy tramwaj przyjechał, czy nie, a także czy może pojechał inną trasą, albo będzie później. Tablice mają jedynie pokazywać rozkłady wzbogacone o pomiary z GPS – wyjaśnia Błażej Trzcinowicz.

– ITS działa na podstawie GPS i rozkładów jazdy. Gdyby działał na podstawie samego GPS-u, "łapałby" wszystkie linie w pobliżu, nawet te, które nie jadą daną trasą – wyjaśnia Błażej Trzcinowicz. Z kolei rozkłady jazdy nie zostały zmienione po awarii, tak jak na przykład na ferie czy na wakacje, bo - zdaniem Trzcinowicza - nie była to na tyle duża awaria, żeby wprowadzać stałe zmiany. Ciekawe, jaka awaria jest w takim razie według urzędników duża?

Aktualne informacje o zmianach w komunikacji związanych z wtorkową awarią znajdziesz tutaj [KLIKNIJ]

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 187

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zniesmaczony

1. Obiecywano, że ten system ułatwi życie pieszym. Jak brak tak podstawowej funkcji ułatwia życie pieszym?
2. W wielu miejscach ten system po prostu zachęca pieszych do łamania prawa, bo jak inaczej nazwać sytuacje, gdy między nami a tramwajem podjeżdżającym na przystanek jest przejście dla pieszych przez torowisko, z sygnalizacją zapaloną domyślnie na czerwono, która nie zmienia się przez cały czas postoju tramwaju na przystanku, pomimo że nic w tym czasie przez torowisko nie jedzie?
3. System podobno miał usprawniać także komunikację autobusową. Jak się to odbywa?
4. Z obserwacji, średnio raz na tydzień w godzinach porannych lub popołudniowych nie da się sprawdzić położenia pojazdów, co oznacza, że system lokalizacji nie działa, a ITS nie dostaje informacji o położeniu pojazdów. Jakie były wymagania do niezawodności tego systemu wpisane w kontrakt i czy ten system spełnia te wymagania?
5. Jakie są zapisane w kontrakcie kary umowne za niedotrzymanie terminów oddania systemu do użytku, czy zostały nałożone, a jeżeli nie, to dlaczego?

z
zniesmaczony

wczoraj wieczór, przystanek galeria dominikańska, z przejścia widze, że 11 za 4 minuty, więc wchodzę na przystanek (na przystanku sporo ludzi). Żadnego tekstu pod rozkładem nie zauważam. Po kilku minutach zerkam na tablicę, dalej jest 11 za 4 minuty, ale zauważam komunikat (mniej więcej, bo z pamięci) "z powodu marszu mogą wystąpić zakłócenia komunikacji w rejonie Centrum". Nic więcej. A tu nagle podjeżdża 11... ale na ten drugi przystanek, z którego normalnie nie jeździ (pojechał objazdem). Jak normalny człowiek, widząc zapowiedź (11 za 4 minuty) i bardzo ogólnikowy komunikat (mogą wystąpić utrudnienia) ma się domyśleć, że akurat teraz z jego przystanku nic nie pojedzie przez najbliższy kwadrans?

Ja byłbym ciekawy, gdyby jakiemuś dziennikarzowi/praktykantowi chciało się przegrzebać archiwum i zestawić różne obietnice tego, co ten system miał robić i kiedy, z tym, co robi i czego robił jednak nie będzie.

g
gh

to zwykle zlodziejstwo bialych kolnierzykow

G
Gość

kiedy urzędnicy Wrocławskiego magistratu zaczną myśleć mózgiem który do tego służy a nie rakotwórczym nasieniem z p..........

J
Jacek

W przyszłości ktoś kapnie się że niektóre autobusy stoją w korkach, bo puszczają Plusy. Ludzie nie będą chcieli nimi jeździć bo co to za atrakcja jechać gdy szybciej dojdzie się pieszo. Wówczas linie się zlikwiduje, a pozostałe puści po linii Plusa, jedynie słusznej i uprzywilejowanej. I będzie w końcu tramwaj co 4 minuty... :)

w
właśnie

od kilku dni te
tablice nie pokazują prawidłowo przyjazdów ani autobusów ani tramwajów...zupełne wariactwo

J
Jurek

Kupić system podobno inteligentny bez modułów pozwalających na jego inteligentne działanie. Czyli żeby tablice wyświetlały stan faktyczny a nie zaprogramowany. To tak jakby kupić windowsa ale z nie działającym panelem sterowania i połową aplikacji.

g
gość

Bo tak właśnie wygląda po Wrocławsku "Dynamiczna Informacja Pasażerska" której po prostu nie można zmieniać. Przyjdą wybory to ja już będę wiedział na kogo mam nie głosować

ż
żeby nie rzec, jak koń.

może by go zaprzęgnąć do ciągnięcia tramwaju, to byłby jakiś pożytek?

z
zed

To że w rzeczywistości coś jest 180 stopni inaczej nie ma ŻADNEGO znaczenia. W folderach reklamowych mikstackiego bęcwała i jego urzedu już dawno ITS pojawił się jako "skok w nadprzestrzeń" więc drodzy wrocławianie - wsadźcie sobie swoje obserwacje i pretensje na temat tego badziewia.... w odbyt.

Przeciez i tak za rok pójdziecie wybrać bęcwała, prawda trolle?????????

S
Sceptyk cholera

Czume można by było zastąpić tramwajem konnym. To byłby skok cywilizacyjny.

S
Szymon

Się nie da, się nie da, Błażejowi rower, bo się nie da. Nic się nie da. Ciekawe czy mu żona daje, czy też się nie da... człowiek ma misję - nie zrobić żeby się dało, ale tak żeby się nie dało...

D
Daisy

Po co tramwaj +, i ten cały its. Korki w mieście, bo extra pas dla niego wydzielony, a on i tak nie daje rady. Drogi tj. ulice nie są z gumy. Kasa poszła i oto chodzi. A jeszcze metro chcą budować... i znów kasę przytulić
Sami jeżdzą autami do roboty to co oni wiedzą o miejskiej komunikacji? W teorii wszystko, a w praktyce? Jakby chcieli zrobić coś pożytecznego, to poszliby w kolej miejską. Mamy tyle torów i stacji...No ale poco tam się kasy nie zarobi i trzeba jeszcze z PKP się dogadywać. 0 zysku...

j
jj

Przecież napisałem, że chodzi o personel systemu ITS. Powinni do końca życia uprawiać grządki za karę.

p
przytomny

jw

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3