ITS, czyli "I teraz stoisz". Kierowcy autobusów MPK narzekają, pasażerowie tkwią w korkach

Weronika Skupin
Autobusy i samochody muszą przepuścić  tramwaj, który jest najważniejszy dla inteligentnego systemu kierowania ruchem
Autobusy i samochody muszą przepuścić tramwaj, który jest najważniejszy dla inteligentnego systemu kierowania ruchem fot. Tomasz Hołod
Inteligentny System Transportu ma pierwsze sukcesy - czas przejazdu tramwajami skrócił się o 10 proc., od kiedy częściej dostają na wrocławskich skrzyżowaniach zielone światło. Nieoczekiwany skutek jest jednak taki, że pasażerowie miejskich autobusów tkwią w korkach. Dlatego sfrustrowani kierowcy autobusów rozwijają skrót ITS jako "I Teraz Stoisz".

"ITS to według urzędników rewolucyjny system, który przyspieszy komunikację miejską we Wrocławiu. Śmiech mnie ogarnia, gdy słyszę takie hasła"- pisze w liście do redakcji pan Piotr, kierowca autobusu MPK z 10-letnim stażem. "Przyspieszono wyłącznie tramwaje, i to głównie Plusy, autobusy MPK zwolniły, bo tracą teraz więcej czasu na skrzyżowaniach" - dodaje.
O co chodzi? Zielone światło dla nadjeżdżającego tramwaju zaburza cykl świateł dla innych kierunków ruchu. - Jest tak, że traci się cały cykl zielonego. Na przykład dojeżdżam do skrzyżowania i mam czerwone, potem nie dostaję zielonego, bo jedzie tramwaj i czekam kolejny cały cykl. W sumie tracę nawet 1,5 minuty - tłumaczy nam pan Marek, kierowca z zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej.

Kiedy na trasie jest więcej podobnych sytuacji, to zaczynają się opóźnienia względem rozkładu jazdy. W rezultacie przyjazd na pętlę jest późniejszy o kilkanaście minut. Okazuje się, że ITS teoretycznie powinien tak korygować cykle, żeby pasażerowie autobusów nie byli pokrzywdzeni. - Jednak gdy autobus porusza się w kolumnie samochodów, system go nie wychwyci albo może pomylić go z ciężarówką - tłumaczy Błażej Trzcinowicz, szef projektu ITS.

Z relacji szoferów wynika, że długo tkwią zwłaszcza na skrzyżowaniach: Bajana/Lotnicza, Grabiszyńska/Stalowa, Piłsudskiego/Stawowa, Pilczycka/Górnicza, Borowska/Gliniana, Bardzka/Kamienna. Błażej Trzcinowicz obiecuje, że przyjrzy się, jak wygląda sytuacja w tych miejscach.

Pasażerowie miejskich autobusów mogą pozazdrościć tym, którzy podróżują po Wrocławiu tramwajami. To tym ostatnim Inteligentny System Transportu zapala bowiem zielone światło na krzyżówce. "Nikt nie pomyślał, żeby przyspieszając tramwaje, wprowadzić korekty do rozkładu jazdy autobusów MPK, które siłą rzeczy zwalniają, bo muszą przepuszczać tramwaje, jak inni kierowcy. Efekt jest taki, że na pętli często nawet nie mam czasu zjeść kanapki, żeby trzymać się choć trochę rozkładu" - pisze do redakcji pan Marek, kierowca autobusu MPK.

Gdzie jest ten problem? Skrzyżowania, na których kierowcy MPK tracą cały cykl (nawet do 1,5 minuty), gdy trafią na uprzywilejowany tramwaj, to m.in.: Pilczycka/Górnicza, Grabiszyńska/Stalowa, Borowska/Gliniana. Skrzyżowania, na których, gdy jedzie tramwaj, kierowcy tracą zielone, a po przejeździe odzyskują je, ale w skróconej wersji (np. 10 sekund zamiast 20 sekund), to m.in.: Bardzka/Armii Krajowej, Kamienna/Hubska/Bardzka, Sucha/Borowska, Piłsudskiego/Borowska/Stawo-wa, Pilczycka/Kozanowska.

ITS monitoruje, jakie pojazdy zbliżają się do skrzyżowania i jest w stanie określić, czy to samochód, czy autobus. Jednak nie zawsze. - Gdy autobus porusza się w kolumnie samochodów, ITS go nie wychwyci albo może pomylić z ciężarówką. Ale jeśli podjedzie on torowiskiem z jezdnią, to system go zobaczy, może także nadać mu pierwszeństwo - tłumaczy Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS z ramienia magistratu.

Bywa, że w korku na ul. Borowskiej czeka np. pięć autobusów, bo ul. Glinianą jedzie tramwaj Plus. A za nim pustki, bo to tylko droga podporządkowana. Okazuje się, że system może brać pod uwagę długość oczekujących kolumn pojazdów, ale robi to w ostatniej kolejności. - Ważniejszy jest czas oczekiwania. Ten, kto czeka najdłużej, powinien być puszczony przez skrzyżowanie pierwszy - mówi Błażej Trzcinowicz.

Dlatego gdy na jakiejś ulicy długo czeka na zielone jeden samochód, to sto jadących z innego kierunku jest mniej ważnych.
Czy problem autobusów czekających, aż przejedzie tramwaj, da się jakoś rozwiązać? - Nie powinno tak być. Np. na skrzyżowaniu Stalowej i Grabiszyńskiej można tramwaj przyhamować. Ale nie chcę niczego obiecywać, zanim nie przyjrzę się temu bliżej - mówi Błażej Trzcinowicz.

Wczoraj po Wrocławiu kursowało 269 autobusów i 138 tramwajów. Te drugie mogą przewieźć większą liczbę pasażerów. Do autobusu przegubowego wsiądzie ok. 140, a do tramwaju - 240 osób. Magistrat wyraźnie stawia na tramwaje. Dlatego w przyszłości dojadą one na Nowy Dwór, a nawet do Psiego Pola.

Wsp. JEW

Wideo

Komentarze 78

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
lol

Widzę że każdy myśli tylko o swojej działce. 100baniek nie poszło tylko na transmisję. Zapoznaj się z zakresem a potem pisz co można było wykonać w jakiej kwocie.

I przy okazji naucz się kultury.

t
terminator

nie chodzi o kasę, którą miasto dostaje, ale o sprawną komunikację, którą można zrobić bez (takich ogromnych) dotacji - trzeba tylko umieć zarządzać a tego brak i to jest fakt oczywisty a nie krytyka bez pokrycia

Pewnie, że chciałbym mieć różnorodną komunikację, ale ta władza nie radzi sobie z obecną a co dopiero z metrem. czas pokaże czy z gondolą da radę, bo z koleją już się wykoleiła a ledwo co zaczęła...

x
x

Dopłaćmy jeszcze 50 milionów a Trzcionowicz gwarantuje, że ITS będzie liczył pasazerów w autobusach i wykrywał, czy malec na pokładzie T MINUSA zwalił kupę w pieluchę...

G
Gość

To one nie mają GPS, te autobusy? I system tego nie widzi? Do d... z takim systemem.

t
tak tylko pytam...

Dożywotni kierownik "uczącego się" wiecznie projektu tryska humorem. A kierowcy?

G
Gość

Co jeszcze musi sp... niejaki Trzcinowicz, byście powiedzieli:"DOŚĆ!!"???

U
Uważny czytelnk

Tu się szykuje CZWARTA kadencja Rafałka "Psuj" Dutkiewicza!
Niektórzy nóżkami już przebierają niecierpliwie, żeby znów móc zagłosować na Dożywotnio Najlepszego Prezydenta W Galaktyce!

;-)

;-)

w
wrocław

To mordy w kubeł! A z jakąś wiochom jaką jest Legnica nie wyjażdżaj , Wrocław dostaje więcej kasy z uni na tramwaje niż legnica kiedykolwiek uzyskała na budżet.

I
I mural kolejny będzie

I kolejne ścieżki rowerowe będą.

Oooooooooooooooo, dziękujemy Ci Rafale Pierwszy i mam nadzieję, ostatniiii.

t
terminator

słowa WRONG?

I tu popis wku...nych wrocławian, co oznacza ten znamienny skrót.

Wrocławski Relaks Opierdalania (się) Na Górze

t
terminator

to "skakali" mi do oczu a teraz nagle ITS im przeszkadza...

F
Frank

Ostatnio jechałem 127 w kierunku kozanowa i na przystanku na tęczowej(orląt lwowskich) staliśmy 3 cykle , wyglądało to tak autobus wjechał na przystanek i kiedy miał dostać zielone nadjechał plus, więc nie dostał, minął cały cykl i znów miał dostać zielone, ale nadjechał z drugiej strony plus i znów staliśmy cały cykl, dopiero na trzecim dostał światło zielone, czyli staliśmy około 5 minut na jednym durnym skrzyżowaniu!!!

z
z

Od dobrych 10 lat powszechnieje zdalna transmisja danych GPRS-ami, EDGE-ami, HSD itp.W wykonaniu przemysłowym za 100 milionów każde skrzyżowanie może mieć zdublowaną transmisję ze zdublowanym źródłem zasilania na każdą okazję, do tego zapewnienie stałe kabelkami w ziemi i napowierzchniowo i to wszystko z platyny

F
Frank

Ostatnio jechałem 127 w kierunku kozanowa i na przystanku na tęczowej(orląt lwowskich) staliśmy 3 cykle , wyglądało to tak autobus wjechał na przystanek i kiedy miał dostać zielone nadjechał plus, więc nie dostał, minął cały cykl i znów miał dostać zielone, ale nadjechał z drugiej strony plus i znów staliśmy cały cykl, dopiero na trzecim dostał światło zielone, czyli staliśmy około 5 minut na jednym durnym skrzyżowaniu!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3