Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga rowerowa pod mostami Warszawskimi. Koszt to aż 5 mln zł [ZOBACZ]

Piotr Bera
Droga rowerowa pod mostami Warszawskimi
Droga rowerowa pod mostami Warszawskimi Piotr Bera
W ciągu najbliższych dwóch tygodni zostanie oddana do użytku ścieżka rowerowa na prawym brzegu Odry pod mostami Warszawskimi. W rzeczywistości rowerzyści już z niej korzystają, nie zwracając uwagi na urzędnicze formalności. Koszt inwestycji pod mostami wyniósł aż 4,9 mln zł. Skąd tak wysoka cena?

Budowa ścieżki rowerowej ruszyła w końcówce 2015 roku. Prace trwały kilka miesięcy i wykonało je konsorcjum EKO - WOD i Naviga. Koszt budowy odcinka o długości 680 m wyniósł blisko 4,9 mln. zł.

- W poniedziałek rozpoczynamy odbiory techniczne i spodziewamy się, że zakończymy je w ciągu dwóch tygodni, co poskutkuje oficjalnym dopuszczeniem do ruchu nowej trasy rowerowej. Chociaż prawdę mówiąc rowerzyści już od dawna przemykają się nową ścieżką, czego dowodem były np. ślady na mokrym betonie - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Nowa ścieżka pozwala bez problemu przejechać rowerem od mostu Trzebnickiego przy ul. Żmigrodzkiej i wzdłuż Starej Odry w kierunku ul. Bydgoskiej. Wcześniej przejazd pod mostami Warszawskimi był możliwy tylko wzdłuż ul. Pasterskiej, bliżej ul. Jedności Narodowej.

Niektórych może zastanawiać, dlaczego koszt niewielkiego w sumie odcinka drogi rowerowej był tak wysoki. Czy prace musiały kosztować blisko 5 mln zł? - Cena tej inwestycji wynika z bardzo dużego zakresu robót niezbędnych do wykonania na nabrzeżu, w celu dostosowania go do wymogów i parametrów technicznych, jakie musi spełniać ścieżka rowerowa. Pierwotna szerokość wału pod mostem to 1,5 m, a budowa ścieżki z poboczem wymaga 3 m szerokości - wyjaśnia Ewa Mazur.

Zakres inwestycji na prawym brzegu Odry pod mostami Warszawskimi objął budowę konstrukcji oporowej (ścianki szczelnej) stanowiącej podparcie ścieżki rowerowej na odcinku pomiędzy mostami Warszawskimi drogowymi, a mostem Warszawskim kolejowym. Do tego rozebrano istniejące urządzenia cumownicze i schody skarpowe na odcinku pomiędzy mostami Warszawskimi drogowymi, a mostem Warszawskim kolejowym wraz z ich odbudową i budową dwóch dodatkowych pachołów cumowniczych w obrębie mostu kolejowego. Dobudowano również barierki.

To nie jedyny przejazd rowerowy, który został ukończony pod wrocławskimi przeprawami. W tym roku oddano do użytku ścieżkę pieszo-rowerową pod mostem Pokoju. Wykonano ją w ramach przebudowy bulwaru Xawerego Dunikowskiego. Kolejna kładka powstaje pod mostem Szczytnickim i pozwoli na bezkolizyjny przejazd od ul. Bujwida (na tyłach cmentarza św. Wawrzyńca) z wybrzeżem Ludwika Pasteura. Tą ścieżką pojedziemy pod koniec września. Prace wyceniono na 3,3 mln zł, a odpowiada za nie konsorcjum Rotomat i BUDRIM. Natomiast ścieżka na nabrzeżu Odry wraz z półką pod mostami Jagiellońskimi kosztowała 3,7 mln. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska