Tramwaje skody idą do remontu kapitalnego. Po modernizacji może zmienić się ich kształt

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Po 12 latach na ulicach Wrocławia, pierwsze tramwaje skoda, jakie pojawiły się w mieście, wymagają remontu kapitalnego. MPK Wrocław szuka wykonawcy i szacuje, że modernizacja i naprawy mogą kosztować około 60 mln zł. Podczas prac może też zmienić się kształt końców wagonów.

Tramwaje skoda 16T zostały wyprodukowane z przeznaczeniem dla Wrocławia. Po 12 latach na służby na ulicach miasta ten tabor wymaga remontu. Wrocławskie MPK szuka firmy, która podejmie się remontu 17 pojazdów.

Wyremontowane mają być praktycznie wszystkie elementy tramwaju. Wózki napędowe i toczne zostaną zdemontowane, wyczyszczone, będzie zdjęta z nich farba i rdza oraz przeprowadzona wymiana uszkodzonych części, następnie będą pomalowane i zamontowane. Będą też zdemontowane koła ze szczegółową kontrolą piast, mechanicy przyjrzą się sprężynom, hamulcom, amortyzatorom, łączeniom pudeł wagonów z wózkami. Bardzo możliwe, że skody po remoncie będą inaczej wyglądały: wykonawca może zaproponować inny kształt przodu i tyłu tramwaju. Cała blacha z zewnątrz wagonu będzie wymieniona na nową, bardziej odporną na rdzę. Spód wagonów zostanie zabezpieczony antykorozyjnie i pokryty czarną powłoką antyodpryskową.

Każdy silnik będzie zdemontowany, aby zrobić dokładne oględziny i wymienić uszkodzone części. Przejrzane będą układy elektryczne, okablowanie, a każdy remontowany tramwaj zyska nowy autokomputer.

Rozebrane ma być też stanowisko motorniczego, skontrolowane działanie wszystkich podzespołów oraz wymienione fotele motorniczych. Wewnątrz wykonawca remontu wymieni płyty podłogowe na nowe, skontroluje i jeśli będzie potrzeba wymieni zużyte siedzenia pasażerów i poręcze.Przeglądowi będzie podlegało również ogrzewanie, wentylacja, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne.

Początkowo MPK Wrocław chciało czekać na oferty do 3 grudnia, jednak na prośbę zainteresowanych wykonawców termin został przedłużony do 30 stycznia. Zainteresowane firmy zaznaczał, że zakres prac jest bardzo duży, a stopień zużycia tramwajów różny, zatem jest za mało czasu, bo mogli sprawdzić dostępność części, podzespołów, zestawów naprawczych.

Tramwaj skoda 16T ma 30 metrów, 5 członów ma cztery silniki 90 kW i może jechać z prędkością maksymalną 70 km/h. Tramwaje z zajezdni Borek przy ul. Powstańców Śląskich będą wyjeżdżały do remontu maksymalnie po 3 sztuki. Wykonawca na remont kapitalnych wszystkich 17 skód będzie miał 30 miesięcy.

Wrocław kupił te skody płacąc około 6,5 mln zł za jeden. Pierwszy tramwaj przyjechał do Wrocławia 22 grudnia 2006 r., a ostatni prawie rok później. Ich remont, według szacunków MPK może kosztować około 60 mln zł

FLESZ: Masowo kupujemy mieszkania.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 127

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
28 grudnia 2019, 23:06, Gość:

Zamiast remontować to czeskie Gówno, a Praga ich nie wzięła, bo tamwaj jest niezdrowy z defektami, ale Wrocław się połasił ceną, miasto mogło by kupić Moderus Gamma lub jakiś inny tramwaj innej Marki, niż ładować mase kasy na remont złomu.

To są wadliwe tramwaje, częsci do nich kilkakrotnie droższe niż do innych modeli. Mało kto wie ale większosc z nich musi cały czas stać pod "zasilaniem" bo pózniej jest kłopot z uruchomieniem- najlepiej zapytac ludzi którzy kiedys pracowali dla MPK naprawiając tramwaje. Miasto chciało się ich pozbyć- ale nie było kupca.

G
Gość

Zamiast remontować to czeskie Gówno, a Praga ich nie wzięła, bo tamwaj jest niezdrowy z defektami, ale Wrocław się połasił ceną, miasto mogło by kupić Moderus Gamma lub jakiś inny tramwaj innej Marki, niż ładować mase kasy na remont złomu.

G
Gość

SILNIKI ZA GŁOŚNE !!

DRZWI PISZCZĄ ŻE ŁEB URYWA !!

DRZWI SĄ USZKODZONE, BO SIĘ NIE DOMYKAJĄ I MOŻNA JE OTWORZYĆ W TRAKCIE JAZDY !!

G
Gość

Przez te Skody, w ciągu roku wymieniono aż 8 rozjazdów, dodatkowo łamią się przyszynowe zwrotnice.

Te tramwaje nadają się do jazdy po torach kolejowych i nie są przystosowane jazdy po mieście, uważa 20% mieszkańców, bo co wymienią i naprawią, to i tak uszkodzą.

M
Mpik

Te tramwaje piwinne być sprzedane, a nie remontowane. Fatalna konstrukcja niszczy wrocławsie torowiska.

To skandal że przez kolejne lata mieszkańcy będą płacić miliony na remonty torowisk zniszczonych przez te maszyny

w
wera
25 grudnia, 8:29, Gość:

Tramwaje muszą mieć gumowe koła bo rozwalają podtorza i rozjazdy oraz nowe stacje transformatorowe do zasilania. Musi być zdalne sterowanie "ruszania kilku tramwajów" - nie wytrzymują zabezpieczenia w stacjach zasilających

to sie nazywa trolejbus :)

G
Gość

nawet nie czytam, ma samochód marki FIAT 126p z 82 roku i jest jeszcze niedotarty

G
Gość

Dla wszystkich fachowców komentatorów szczęścia i mądrości

w Nowym 2020 roku!

G
Gość
24 grudnia, 15:55, Gość:

po 12latach remont pojazdu szynowego za 55% ceny buahahaha poloczki frajerzy naiwni podatnicy, jak sie nie dbało na bieżąco to tak będzie za wasze podatki

w punkt

W
Wsiorski Pedrozi

Wesołego sztachanuka!

E
EdW

Przy takim zakresie prac w samochodzie, nie remontowałbym go tylko kupił nowy. Jeśli nowy Moderus rzeczywiście kosztuje 4 miliony, to inwestycja jest wątpliwa. Osobiście nie lubię "Skodillaków" z powodu niekorzystnego układu siedzeń, których jest za dużo (wiem, nie dogodzisz ;-) i są ustawione w sposób zmniejszający liczbę miejsc stojących. A przy załadowaniu tramwaju na maksa to ostatnie się liczy.

J
Jacek S. ma kota
25 grudnia, 20:04, Sens:

Wszystko fajnie, ale 60 mln zł za naprawę 17 sztuk daje kwotę średnio 3,5 mln zł za modernizację starej skody, a koszt zakupu nowego tramwaju np. moderusa to ok. 4 mln zł, gdzie tu logika ? Gdzie tu sens ?

Szukasz sensu w działaniach człowieka, który posiada cudzego kota na koszt wrocławian?

R
Rareri Fuges
25 grudnia, 13:07, Podróżnik:

”Przeglądowi będzie podlegało również ogrzewanie, klimatyzacja” - pierwsze Skody jednokierunkowe (chyba 16T) były zakupione bez klimatyzacji. Czy ja później domontowano? Jeżeli nie, czy klimatyzacja będzie założona podczas tego remontu generalnego?

25 grudnia, 14:18, Gość:

Nie nie będzie założona, bo jej praca pochłania za dużo prądu. Po za tym klima ma ograniczoną wydolność, jak wsiądzie za dużo ludzi to i tak jest niewydolna, nie wspominając o ciągłym otwieraniu drzwi i okien.

25 grudnia, 18:46, Bilet:

Zależy jaka jest zamontowana - w pesie chłodno i przyjemnie, podobnie w dwukierunkowych Skodach. Powinna zostać domontowana klimatyzacja w jednokierunkowych Skodach, ze względu na komfort pasażerów. W innych miastach klimatyzacja jest standardem.

To tłumaczenie jest zabawne 😆Przypomina tłumaczenie wrocławskiego Magistratu sprzed lat, że klimatyzacja w autobusach nie ma sensu, bo przecież co chwilę otwierają się drzwi na przystanku. Powinni chociaż klime zamontować, bo pewnie układu siedzeń nie zmienią ze względów konstrukcyjnych.

S
Sens

Wszystko fajnie, ale 60 mln zł za naprawę 17 sztuk daje kwotę średnio 3,5 mln zł za modernizację starej skody, a koszt zakupu nowego tramwaju np. moderusa to ok. 4 mln zł, gdzie tu logika ? Gdzie tu sens ?

G
Gość
25 grudnia, 13:07, Podróżnik:

”Przeglądowi będzie podlegało również ogrzewanie, klimatyzacja” - pierwsze Skody jednokierunkowe (chyba 16T) były zakupione bez klimatyzacji. Czy ja później domontowano? Jeżeli nie, czy klimatyzacja będzie założona podczas tego remontu generalnego?

25 grudnia, 14:18, Gość:

Nie nie będzie założona, bo jej praca pochłania za dużo prądu. Po za tym klima ma ograniczoną wydolność, jak wsiądzie za dużo ludzi to i tak jest niewydolna, nie wspominając o ciągłym otwieraniu drzwi i okien.

Powinna być domówiona klimatyzacja do Skód jednokierunkowych

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3