Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje skody idą do remontu kapitalnego. Po modernizacji może zmienić się ich kształt

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Po 12 latach na ulicach Wrocławia, pierwsze tramwaje skoda, jakie pojawiły się w mieście, wymagają remontu kapitalnego. MPK Wrocław szuka wykonawcy i szacuje, że modernizacja i naprawy mogą kosztować około 60 mln zł. Podczas prac może też zmienić się kształt końców wagonów.

Tramwaje skoda 16T zostały wyprodukowane z przeznaczeniem dla Wrocławia. Po 12 latach służby na ulicach miasta ten tabor wymaga remontu. Wrocławskie MPK szuka firmy, która podejmie się remontu 17 pojazdów.

Wyremontowane mają być praktycznie wszystkie elementy tramwaju. Wózki napędowe i toczne zostaną zdemontowane, wyczyszczone, będzie zdjęta z nich farba i rdza oraz przeprowadzona wymiana uszkodzonych części, następnie będą pomalowane i zamontowane. Będą też zdemontowane koła ze szczegółową kontrolą piast, mechanicy przyjrzą się sprężynom, hamulcom, amortyzatorom, łączeniom pudeł wagonów z wózkami. Bardzo możliwe, że skody po remoncie będą inaczej wyglądały: wykonawca może zaproponować inny kształt przodu i tyłu tramwaju. Cała blacha z zewnątrz wagonu będzie wymieniona na nową, bardziej odporną na rdzę. Spód wagonów zostanie zabezpieczony antykorozyjnie i pokryty czarną powłoką antyodpryskową.

Każdy silnik będzie zdemontowany, aby zrobić dokładne oględziny i wymienić uszkodzone części. Przejrzane będą układy elektryczne, okablowanie, a każdy remontowany tramwaj zyska nowy autokomputer.

Rozebrane ma być też stanowisko motorniczego, skontrolowane działanie wszystkich podzespołów oraz wymienione fotele motorniczych. Wewnątrz wykonawca remontu wymieni płyty podłogowe na nowe, skontroluje i jeśli będzie potrzeba wymieni zużyte siedzenia pasażerów i poręcze.Przeglądowi będzie podlegało również ogrzewanie, wentylacja, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne.

Początkowo MPK Wrocław chciało czekać na oferty do 3 grudnia, jednak na prośbę zainteresowanych wykonawców termin został przedłużony do 30 stycznia. Zainteresowane firmy zaznaczał, że zakres prac jest bardzo duży, a stopień zużycia tramwajów różny, zatem jest za mało czasu, bo mogli sprawdzić dostępność części, podzespołów, zestawów naprawczych.

Tramwaj skoda 16T ma 30 metrów, 5 członów ma cztery silniki 90 kW i może jechać z prędkością maksymalną 70 km/h. Tramwaje z zajezdni Borek przy ul. Powstańców Śląskich będą wyjeżdżały do remontu maksymalnie po 3 sztuki. Wykonawca na remont kapitalnych wszystkich 17 skód będzie miał 30 miesięcy.

Wrocław kupił te skody płacąc około 6,5 mln zł za jeden. Pierwszy tramwaj przyjechał do Wrocławia 22 grudnia 2006 r., a ostatni prawie rok później. Ich remont, według szacunków MPK może kosztować około 60 mln zł

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska