Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Specjalny tramwaj sprawdza stan torowisk we Wrocławiu (ZDJĘCIA)

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Na ulice Wrocławia wyjechał dzisiaj specjalny tramwaj naszpikowany elektroniką. W ciągu trzech dni zbierze dane z dwustu kilometrów szyn. Na ich podstawie będzie można określić faktyczny stan torowisk i rozplanować kolejność ich napraw. MPK zapłaci za to ponad 350 tys. złotych.

Specjalny tramwaj wyposażony w kilkadziesiąt maszyn, urządzeń, czujników i komputerów wyruszył na wrocławskie tory. Badaniu poddane zostaną wszystkie dostępne i używane odcinki, łącznie około 200 km.

- Będziemy mierzyć parametry torów i trakcji za pomocą systemów laserowych, żyroskopów i innych czujników. Na ekranie wewnątrz tramwaju będziemy na bieżąco widzieć częściowe wyniki tych pomiarów. Mierzymy profile szyn, geometrię toru, zygzakowanie przewodu jezdnego i wysokość jego zawieszenia, a także uderzenia pomiędzy pantografem, a przewodem - opowiada Tomasz Winkler, firma Deutzer, wykonawca pomiarów.

Koszt wykonania pomiarów i analizy wyników to ponad 350 tys. złotych. Według zapewnień biura prasowego MPK warto wydać tyle, gdyż firma Deutzer jest najlepsza i najszybsza w tej kwestii na świecie.

Tramwaj będzie jeździł w ciągu dnia, ale nie spowoduje to żadnych utrudnień dla kursowania komunikacji miejskiej. Wyniki pomiarów mają być znane na 6 tygodni.

- Będziemy wiedzieli, jaki jest tak naprawdę stan naszych torów: które wymagają szybkiej interwencji, które mogą poczekać, a które są w doskonałym stanie. Myślę, że to będzie najlepsza diagnoza tego, z czym się musimy zmierzyć. Wiemy, że potrzebujemy trochę czasu i ponownie prosimy o cierpliwość, ale wierzę głęboko, że za 3 lata nasze tory będą w zupełnie innym miejscu. Prosimy o szansę, prosimy o czas - mówił dzisiaj prezes MPK, Krzysztof Balawejder.

Na stronie MPK dostępny będzie rozkład jazdy specjalnego tramwaju, żeby móc sobie zrobić zdjęcie, a w przerwie także być może wejść do środka, zobaczyć cały sprzęt.

Stan torowisk badała już wcześniej Akcja Miasto. W grudniu 2018 roku sporządziła specjalną mapę, gdzie kolorami zaznaczone są odcinki dobre i te wymagające naprawy. Dane pochodziły od ZDiUMu. MPK zarząd nad torowiskami przejęło 3 miesiące temu i postanowiło uaktualnić te informacje. Krzysztof Balawejder zapewnia jednak, że remonty cały czas trwają i są planowane nowe.

- MPK w ciągu trzech miesięcy od kiedy przejęło zarząd nad torowiskami, zrobiło już 1000 napraw bieżących, napawań, spawań, wymieniliśmy kilkaset metrów torów na odcinkach od jednego do kilkudziesięciu metrów, a także zaplanowaliśmy cały szereg inwestycji. 27 czerwca zamykamy odcinek pomiędzy Tekami a pętlą Biskupin i będzie on konsekwentnie wymieniony: podłoże, tory, podkłady, sieć trakcyjna. Sępolno: wykonaliśmy wymiany zwrotnic i zakrętów.

We Wrocławiu praktycznie każdego dnia dochodzi do jakichś wykolejeń lub awarii tramwajów, torowisk lub sieci trakcyjnej. Pasażerowie są mocno zmęczeni i zdenerwowani taką sytuacją, o czym często informują w mediach społecznościowych. Kompleksowe remonty i wymiany zniszczonych przez lata zaniedbań torowisk, muszą być więc priorytetem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska