Nowe tramwaje chcą sprzedać Wrocławiowi dwie firmy. Czym będziemy jeździć?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Magda Pasiewicz
Udostępnij:
Oferty na sprzedaż tramwajów, które wpłynęły do wrocławskiego MPK, są na kwoty wyższe niż przewoźnik zamierzał wydać, jednak nie na tyle, aby miało to zadecydować o odwołaniu przetargu. O zamówienie z Wrocławia walczy dwóch producentów. Teraz oferty warte kilkaset milionów złotych oceniane są pod kątem formalnym.

W czwartek (28 października) MPK Wrocław otworzyło oferty w przetargu na zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16 pojazdów.

Bydgoska Pesa zaproponowała cenę 204 mln zł za 24 tramwaje i 338 mln zł za 40 sztuk. Natomiast poznański Modertrans oczekuje za dostawę 24 pojazdów 222 mln zł, a jeśli miasto chciałoby rozszerzyć zamówienie o kolejnych 16, musiałoby zapłacić 368 mln zł. MPK pierwotnie zamierzało przeznaczyć na to zamówienie niecałe 202 mln zł, teraz zaznacza, że cena to jedynie 49 procent kryterium oceny ofert.

"Pozostałe dotyczą okresu gwarancji, poziomu hałasu, nacisku osi, wyposażenia tramwaju, pochyłości podłogi czy liczby miejsc dostępnych z jej poziomu" - informuje Krzysztof Pieszko z MPK.

Teraz oferty będą sprawdzane pod kątem formalnym

Tramwaje mają być w całości niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w moduły tłumiące hałas. Producent, który otrzyma zlecenie, będzie musiał dostarczyć pierwszy tramwaj przed upływem dwóch lat od podpisania umowy. Ostatni pojazd przyjedzie do Wrocławia najpóźniej po 3 latach i jednym miesiącu.

Po ogłoszeniu przetargu jeden z producentów złożył protest, zarzucając MPK m.in., że w postępowaniu znalazły się zapisy niezgodne z prawem zamówień publicznych, które naruszają zasady uczciwej konkurencji. Pisaliśmy o tym tutaj:

Prezes MPK, informując w maju, że spółka przymierza się do ogłoszeniu przetargu, pytał "Podoba Wam się pojazd na zdjęciach?" i prezentował Moderusa dodając, że jemu podoba się bardzo, a MPK zamierza ogłosić "przetarg na 30 takich lub podobnych (obowiązują zamówienia publiczne) tramwajów dla MPK Wrocław". Ówczesny rzecznik przewoźnika tłumaczył wtedy, że prezes nie wskazał tramwaju, którego wybór preferuje, a obrazek był jedynie ilustracją.

Obecnie Moderusy, które MPK kupiło w ramach poprzedniego zamówienia są testowane na torach w Poznaniu. Jeszcze w tym roku do Wrocławia ma trafić 6 z nich, a całe zamówienie jest na 46 pojazdów.

Nowe obostrzenia od 1 grudnia

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
29 października, 9:13, Gość:

Tramwaje będą kupione oczywiście na kredyt. A za nasze pieniądze będziemy utrzymywać darmową komunikację zbiorową w Lubelskim.

Nie ma darmowej komunikacji to wszystko z naszych podatków, jedna władza garnie kaske do własnych kieszeń( premie,nagrody itp) a inna polepsza byt mieszkańców. Ot taka sprawa.

G
Gość
Dzień dobry,

jeśli mają Państwo chęć podzielić się opiniami na temat wrocławskich tramwajów, zapraszamy do wzięcia udziału w naszej ankiecie, która trwa maksymalnie 10 minut:

https://forms.gle/w4oPrTWzeFrWG82U9

Z góry dziękujemy za udział w badaniu :)
G
Gość
Pewnie ten ratuszowy z tym z MPK wybiorą szwagra poprzednika z ratusza tzn. Moderusa z Poznania. Przecież dudi wykończył Protram dla szwagra z Poznania.
G
Gość
Tramwaje będą kupione oczywiście na kredyt. A za nasze pieniądze będziemy utrzymywać darmową komunikację zbiorową w Lubelskim.
G
Gość
28 października, 21:53, Gość:

Jeździć trzeba ROWEREM i tyle w temacie!!! Śmierć blachosmrodom!!! Precz z tramwajami!!! TYLKO ROWER!!!!

29 października, 8:46, Gość:

Głos człeka ze wsi.

Gdyby nie Wrocław,to wsiury nadal na tramwaj mówili by pociąg 😁

G
Gość
Środkowy palec Modertransowi. Dobrze by było gdyby wygrała Pesa, bo za chwilę Modertransowi zacznie odbijać palma sukcesu, wezmą kasę za tramwaje a dalsza współpracę będą mieć w nosie.
G
Gość
28 października, 21:53, Gość:

Jeździć trzeba ROWEREM i tyle w temacie!!! Śmierć blachosmrodom!!! Precz z tramwajami!!! TYLKO ROWER!!!!

Głos człeka ze wsi.

G
Gość
Musicie kupić tramwaje na peda łki - wsiadasz i peda łujesz. Czysto tanio i ekologicznie. Jak się taki wykolei to klientela wysiada i stawia go z powrotem na tory. Czysty zysk. A ile przy tym można "po taniości" zrobić ścieżek dla pieszych, żeby nie pałętali się pod kołami rowerów? Tysiące kilometrów. Od Sutryka do Nowotarskiego.
A
Anna
A trolejbusy?
G
Gość
Jeździć trzeba ROWEREM i tyle w temacie!!! Śmierć blachosmrodom!!! Precz z tramwajami!!! TYLKO ROWER!!!!
Dodaj ogłoszenie