Gminy dogadały się z urzędem marszałkowskim. Będzie więcej pociągów

Marcin Kaźmierczak
Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
20 podwrocławskich gmin dorzuci się do połączeń kolejowych. Umożliwi to zagęszczenie siatki połączeń od grudnia.

W tej chwili po aglomeracji wrocławskiej kursuje 170 par pociągów na dobę. Dalszy przyrost, a co za tym idzie zwiększenie częstotliwości połączeń, będzie możliwy jedynie przy współfinansowaniu ich przez ościenne gminy. Za dodatkową parę pociągów zapłacą od 25 do 60 tysięcy złotych rocznie. Nowe połączenia mają pojawić się od grudnia tego roku, a realizowane będą przez Koleje Dolnośląskie.

Porozumienie podpisali przedstawiciele gmin: Borowa, Czernica, Długołęka, Miękinia, Oława, Wisznia Mała, Żórawina, Brzeg Dolny, Jelcz Laskowice, Kąty Wrocławskie, Oborniki Śląskie, Prusice, Siechnice, Strzelin, Środa Śląska, Trzebnica, Wołów, Żmigród, Oleśnica i Oława.

- Obecny rok będzie rokiem bazowym dla liczby połączeń i każde kolejne połączenia będą współfinansowane przez gminy ościenne - zapowiada Jerzy Michalak. - Podzieliliśmy wartość jednego połączenia przez długość linii, która przebiega przez teren danej gminy i dzięki temu uzyskaliśmy wartości od 50 do 120 tysięcy złotych na każdą dodatkową parę pociągów. Połowa tej kwoty będzie pochodziła z budżetu danej gminy - tłumaczy.

Po stronie gmin będzie też zachęcanie mieszkańców do korzystania z pociągów. Pomogą w tym m.in. poprawa własnej komunikacji zbiorowej, która dowoziłaby mieszkańców do stacji kolejowych oraz budowa parkingów P&R.

Być może w przyszłości ustalona zostanie także wspólna taryfa biletowa na przejazdy aglomeracyjne. Taka funkcjonuje już w samym Wrocławiu, gdzie pomiędzy poszczególnymi stacjami można podróżować na podstawie Urbancard. Na wczorajszym spotkaniu zabrakło jednak przedstawicieli Wrocławia.

- Nas z Wrocławiem już w tej chwili łączy projekt kolei miejskiej z Wojnowa do Dworca Głównego. Z miastem podpiszemy osobną umowę, z racji tego, że wszystkie linie łączą się we Wrocławiu, więc wyliczenie kosztów, jakie będzie miało ponieść miasto jest nieco bardziej skomplikowane - twierdzi Michalak.

Z umowy zadowoleni są przedstawiciele ościennych gmin. - W ostatnich latach zyskaliśmy 3 pary pociągów i mamy ich 17, ale o poranku, gdy ludzie dojeżdżają do pracy, ale także w weekendy nadal jest tłoczno - zauważa Dariusz Chmura, burmistrz Wołowa. - Tym bardziej, że chcemy, aby wrocławianie przyjeżdżali do Wołowa i korzystali z naszych ścieżek rowerowych, a kolej może im to udogodnić. Już teraz remontujemy otoczenie dworca, a lada chwila ruszy remont samego budynku, co też powinno poprawić komfort podróżnych - dodaje.

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marco
Ok.. fajnie że zwiększa się ilość ale nie jakość
Trasa Wrocław - Brzeg Dolny - Wołów - Głogów wiecznie obsługują stare składy które pamiętają jeszcze czasy powojenne zero klimatyzacji, nieszczelne okna a w zimie nie działające ogrzewanie. Tak o to przedstawia się zwiększenie liczby pociągi nie stawiając na ich jakość. PRawdziwe ale przykre...
z
zwykłyRP
Nareszcie ktoś we wrocławskim ratuszu poszedł po rozum do głowy. Szkoda że tak późno. Całe lata obecne wrocławskie władze zajmowały się głównie uprzykrzaniem życia kierowcom. Teraz być może dadzą coś w zamian. Tylko trzeba było na to czekać drogi Rafciu trzy kadencje ?
A
A pis-sik
Patrzeć umiesz, teraz zostało nauczyć się jeszcze myśleć
x
xXx
A przydało by się jeszcze późniejsze połączenie z wrocka do Bierutowa około 22:30.
A tu nic...
t
tyle
siatka połączeń wrocław-świdnica i świdnica-wrocław to jakaś kpina
r
realista
Widzisz bardzo interesuje się i ja i inni dlatego, dobrze wiemy, że od 2014r. żadna łopata nie została wbita pod budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Ile jeszcze lat potrzebujesz na swoje rysunki i uzgodnienia kolejną kadencję?- żenada
c
ccc
Korzystam z Kolei Dolnośląskich więc proponuję najpierw zacząć od punktualności! Chociażby wczorajszy pociąg z Żagania proszę powiedzieć ile miał opóźnienia.
K
Kamil
Trzeba to lepiej zorganizować, czyli wywalić te świnie które do tej pory zarządzały i dac kompetentnych ludzi to zarządzania
z
z(a)wiadowca
Kolejny przykład buty i arogancji wrocławskich urzędników.
s
sm42
Po co pociąg, skoro wystarcza linia 106 jeżdżąca bardzo rzadko? Szkoda kasy na pociąg na lotnisko.
---
Znowu, Wrocław, gminny ościenne dokładają się, budują parkingi itd. a to bezrobocie w Wałbrzychu i JG cały czas jęczy, że UMWD im nie daje kolejnych połączeń za nic.

Gdy się patrzę na ludzi stamtąd, to coraz bardziej jestem przeciwnikiem socjalu.
S
Sa
Kiedy pociag na lotnisko? Tam jeździ jedna linia autobusu! Nawet malutkie lotnisko w Lublinie ma polaczenie kolejowe. Tyle bylo krzyku o podziemnym peronie i co? I g.....czyli Dutkiewicz...
h
henio
to byś wiedział, że na odcinek Łany - Mirków/Długołęka został podpisany kontrakt projektuj/buduj. A rysunki, a tym bardziej uzgodnienia nie robią się od pstryknięcia palcem
G
Gosc
Wszystko super ale przez większą liczbę połączeń co chwile będą zamykane szlabany. I otwierane po 10 minutach. Teraz jest masakra na odcinku Leśnica, żerniki, kuźniki. A co z miejscami gdzie nie ma pociągów i komunikacja miejska kuleje
G
Gosc
Wszystko super ale przez większą liczbę połączeń co chwile będą zamykane szlabany. I otwierane po 10 minutach. Teraz jest masakra na odcinku Leśnica, żerniki, kuźniki. A co z miejscami gdzie nie ma pociągów i komunikacja miejska kuleje
Dodaj ogłoszenie