Do granicy z Niemcami pojedziemy elektrycznym pociągiem

Marcin Kaźmierczak
.
. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polskapresse
Na początku 2019 roku z Wrocławia do Zgorzelca pojedzie 10-12 pociągów osobowych dziennie. Wszystko dzięki elektryfikacji 27 kilometrów linii.

PKP Energetyka będzie wykonawcą elektryfikacji linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca. Taką umowę firma podpisała w piątek z PKP PLK. Elektryfikacja linii potrwa do 24 stycznia 2019 r. PLK zapłaci za nią 33,1 mln zł, z czego 28,1 mln będą stanowiły pieniądze unijne.

Choć linia Węgliniec-Zgorzelec ma jedynie 27 km, jest sporą przeszkodą dla przewoźników. Bo nie ma tu trakcji elektrycznej. Jeszcze trzy lata temu kursował tędy pociąg Intercity z Wrocławia do Berlina. PKP Intercity połączenie to zlikwidowały, bo było nierentowne. Pasażerowie nie chcieli tracić pół godziny na zamianę lokomotywy z elektrycznej na spalinową na stacji w Węglińcu.
- Ten projekt czekał na dokończenie od kilkunastu lat. Tory już dawno były przystosowane do prędkości 160 km/h, ale brak trakcji elektrycznej uniemożliwiał wykorzystanie tego potencjału - mówi Arnold Bresch z zarządu PKP PLK.

W ramach umowy zbudowane zostaną także podstacje trakcyjne, do których zostanie doprowadzony prąd - w Pieńsku i Zgorzelcu. Remontu doczeka się podstacja w Węglińcu. Pochłonie to ok. 13,6 mln zł.

Elektryfikacja tego odcinka sprawi, że pociągiem elektrycznym przejedziemy od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami. Ucieszy to zgorzelczan. Mają teraz tylko trzy połączenia bezpośrednie z Wrocławiem (pociąg Drezno-Wrocław). Inne - z przesiadką w Węglińcu. Jak obiecuje Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, po elektryfikacji do Zgorzelca będzie kursowało od 10 do 12 bezpośrednich pociągów elektrycznych KD.
- W rozkładzie jazdy 2018/2019 umieścimy kursy Impulsów z Wrocławia do Zgorzelca. Uruchomimy je, gdy tylko zelektryfikowana linia zostanie oddana do użytku - zapewnia Rachwalski.

Nie będzie za to bezpośrednich połączeń z Wrocławia do Drezna. - Umożliwimy dogodne przesiadki w Zgorzelcu, a dzięki temu, że Impulsy będą mogły jeździć 160 km/h podróż pomimo przesiadki będzie krótsza - zauważa prezes KD.

Elektryfikacja linii do Zgorzelca nie rozwiąże problemu połączeń kolejowych z Niemcami. Nie jest bowiem zelektryfikowany odcinek z Goerlitz do Drezna.
- To nie jest w gestii zarządcy linii kolejowych, ale wiem, że w czerwcu na spotkaniu ministrów ze strony niemieckiej padła deklaracja, że jeśli my zaczniemy prace, także przystąpią do elektryfikacji swojego odcinka - informuje Bresch.

Wideo

Komentarze 164

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Go

spokojnie do tego zasranego Zgorzelca wkrótce nie dojedzie żaden skład nawet towarowy

e
enter

Do drugiego wątku o expresach do Legnicy, gdzie też zmienia nicki i hejtuje inne linie kolejowe na Dolnym Śląsku. Wydaje mu się, że linia zgorzelecka jest pępkiem Dolnego Ślaska i mieszkancy innych miast nie potrzebują kolei. A jak chcecie wiedzieć kto to taki to zajrzyjcie na forum Infokolej.pl, tam takie same hejty na temat Lwówka i Jeleniej Góry i te same tekściki pisane przez jednego frustrata z kilku kont.

g
gość

się na drugi temat o przyspieszeniu pociągów z Legnicy, bo jest to jeszcze większa frustracja niż elektryczny drut. W kilkunastu przeklejonych zdaniach usilnie twierdził, że nikt nie będzie jeździł bo daleko, jak okazało się, że jest pomysł aby czas podróży skrócić to wpadł w lwówecko jeleniogórski szał.

w
wrowro

z których nadajesz są doskonale wszystkim znane. Zmień płytę zgorzelecki trollu.

s
sdfv

chce zdyskredytować inne zdania - liczba mnoga!!!

w
wrocławianin od 7 boleści

Taki z ciebie wrocławianin jak z koziej d*** trąba. W twoim wrocławiu za to żulernia na trójkącie, ołbinie czy nadodrzu to może nie istnieje? Patrz się po swojej patologii, a nie szukasz jej po innych miastach.

x
x

Nie, tylko wy pod każdym możliwym tematem wylewacie żale na temat braku pociągów do Lwówka. Waszym zdaniem żadna inwestycja kolejowa w regionie Dolnego Śląska nie może się odbyć zanim Lwówek nie zostanie zrobiony, co jest absurdalne, bo ani nie jest to główna linia kolejowa, ani duży ośrodek miejski. Czytałem już płacze pod artykułami nt. pociągów do Lubina, Stronia Śląskiego czy Bielawy, teraz te same hejty są puszczane pod elektryfikacją Zgorzelca. Weźcie sobie wbijcie wreszcie do waszych łbów, że Lwówek to nie 1 ani nawet 2 garnitur potrzeb kolejowych województwa i choćbyście znieśli jajko, pękli i napisali milion płaczliwych komentarzy to i tak to nic nie zmieni. Lwówek to kolejowy koniec świata i im prędzej to zrozumiecie tym lepiej/zdrowiej dla was.

g
głos ze Zgorzelca

Nie, tylko wy pod każdym możliwym tematem wylewacie żale na temat braku pociągów do Lwówka. Waszym zdaniem żadna inwestycja kolejowa w regionie Dolnego Śląska nie może się odbyć zanim Lwówek nie zostanie zrobiony, co jest absurdalne, bo ani nie jest to główna linia kolejowa, ani duży ośrodek miejski. Czytałem już płacze pod artykułami nt. pociągów do Lubina, Stronia Śląskiego czy Bielawy, teraz te same hejty są puszczane pod elektryfikacją Zgorzelca. Weźcie sobie wbijcie wreszcie do waszych łbów, że Lwówek to nie 1 ani nawet 2 garnitur potrzeb kolejowych województwa i choćbyście znieśli jajko, pękli i napisali milion płaczliwych komentarzy to i tak to nic nie zmieni. Lwówek to kolejowy koniec świata i im prędzej to zrozumiecie tym lepiej/zdrowiej dla was.

G
Gatts

Powietrze to może pociągi wiozą ale nie te do Drezna.Ani razu odkąd jeżdżę 5razy w miesiącu nie było zaludnienia mniejszego o 70% więc może Tobie chodzi o pociągi z przesiadkami w Węglińcu.

k
kibic

"głos ze Zgorzelca", "gość" i "DB Netz"? Buhahaha! Jeszcze ktoś uwierzy, że to nie był jeden troll xDD

J
Jaro96

Tutaj się rozchodzi o problem taki, że linia z Węglinca do Zgorzelca co prawda jest linią E30, ale to budowana w XIX wieku linia Zgorzelec-Wrocław Świebodzki (LK274) była projektowana na połączenia dalekobieżne. Dopóki nikt nie ogarnie "druta" na relacji Lubań-Zgorzelec to linia ta będzie lokalna. Naturalna relacja połączeń Zgorzelec-Wrocław jest linia 274, a nie E30.

n
narciarz

Twój Zieleniec czy Czarna Góra to czarne dziury w porównaniu z ośrodkami w Karkonoszach.

G
Go

Dobre na narty w Karkonosze - trzeba na mózg upaść . Lepszy Zieleniec albo Czarna Góra .

w
wito

Tylko ty nie potrafisz ich znaleźć i zrozumieć.

w
wito

zaśmiecać to forum z różnych nicków.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3