Brakuje pieniędzy na linię Wrocław - Sobótka - Świdnica. Marszałek dorzuci 60 mln?

MK
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
Od 60 do nawet 300 mln brakuje PKP Polskim Liniom Kolejowym, aby wyremontować linię kolejową z Wrocławia przez Kobierzyce, Bielany Wrocławskie i Sobótkę do Świdnicy. O tym, czy dołożyć pieniędzy kolejarze zdecydują razem z marszałkiem.

Wszystkie osiem ofert w przetargu na remont linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę przekroczyły budżet, który kolejarze przeznaczyli na inwestycję, czyli 185 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na 245 mln zł, najdroższa na, bagatela, 487 mln zł.

Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych, oferty są obecnie weryfikowane. – Projekt jest finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Jedną z opcji jest wspólnie z Urzędem Marszałkowskim rozpatrzenie możliwości zwiększenia kwoty na jego realizację – tłumaczy Mirosław Siemieniec.

Marszałek Cezary Przybylski nie wyklucza zwiększenia finansowania inwestycji, ale zamierza poczekać na rozstrzygnięcie przetargu i ewentualny formalny wniosek ze strony PKP PLK.
– Linia kolejowa nr 285 między Wrocławiem a Świdnicą przez Sobótkę stanowi ważny odcinek połączenia aglomeracyjnego, które będzie bardzo ważne dla pasażerów dojeżdżających do Wrocławia z południa aglomeracji. Nasza współpraca z PKP PLK jest bardzo dobra, pomagamy rewitalizować kluczowe linie kolejowe wokół Wrocławia poprzez wielomilionowe dofinansowania tych inwestycji ze środków unijnych – komentuje Michał Nowakowski, rzecznik marszałka.

Jeśli brakujące pieniądze nie zostaną dołożone i PKP PLK rozpisze kolejny przetarg, remont linii kolejowej kluczowej dla południowych osiedli Wrocławia może się opóźnić.

Według harmonogramu cała inwestycja ma zakończyć się jesienią 2020 r., tak aby pociągi wróciły na linię na przełomie 2020 i 2021 r. Po remoncie pociągi mają osiągać prędkość 100 km/h. Na południu Wrocławia pociągi zatrzymają się na stacjach: Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego, Wrocław Partynice przy ul. Zwycięskiej - oba przystanki będą miały osobne perony w zależności od kierunku jazdy oraz Wrocław Tarnogaj w rejonie ul. Bardzkiej i Buforowej. Remontu nie doczeka się jednak stacja Wrocław Klecina. Pociągi na jednotorowej linii będą mijały się w dwóch miejscach - w Sobótce Zachodniej oraz Bielanach Wrocławskich.

Docelowo pociągi będą jeździły z Trzebnicy przez Wrocław, Bielany Wrocławskie, Kobierzyce, Sobótkę do Świdnicy. Połączenie będzie obsługiwane przez szynobusy, ponieważ w ramach remontu linia nie zostanie dodatkowo zelektryfikowana. Sześć nowych trzyczłonowych składów spalinowych, które do obsługi linii chcą kupić Koleje Dolnośląskie mają dotrzeć na Dolny Śląsk do 2022 r. Mają kosztować 90 mln zł.

PKP PLK wyremontują także odcinek pomiędzy Świdnicą Kraszowicami a Jedliną-Zdrój. Prace wykona Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej "Dolkom" za 135 mln zł. Zwycięska firma do marca ma wykonać projekt, a do 20 listopada zakończyć remont linii. W tym przypadku oferta zaakceptowana przez PKP PLK, była o 25 mln droższa, niż założony budżet.

Miliardowe inwestycje w Polsce zagranicznych firm

Wideo

Komentarze 244

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY MARSALEK LINIE ZAORAL DO LKIWADCII TORWSAKIA PKP MOSTY MOSTY DROGOWE PERON PIS ZARASNY SMIERDZI ZASRANY PIS GROZY LKIWADCII TORWSAKIA PKP PERON WEEKEND DREZYNOWY NA 3 STACIE W KARKONOSZACH PERON
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NEDZYNNY TORWSAKIA ZGRETY PIS GROZY LKIWADCII TORWSAKIA PKP PERON MOSTY MOSTY DROGOWE PERON
b
bekacz
Znacie może gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby ze sobą trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD
M
Maciej Miłosz
W nowo zakupionych pociągach brud, smród, zatkane klopy, nieuprzejma obsługa, pracownikom nawet nie chce się zamieść podłogi przed wyruszeniem pociągu w trasę. Podwyżki za olewanie swoich obowiązków? To może na Białorusi, ale nie w cywilizowanym świecie.
M
Małgorzata
Najpierw niech się nauczą pracować, bo konduktorzy w Kolejach Dolnośląskich to najgorsze nieroby. Pakują się do pociągu, zajmują 8 miejsc na początku składu jak hrabiowie nawet wypraszając podróżnych, nie chce im się podejść do pasażera żeby sprzedać bilet. Szczególnie turyści z Czech i niemiec są zszokowani takich zachowaniem!
K
Krzysztof Czarnecki
Z taką kulturą do pasażera to chyba znaleźli się w KD tylko dzięki układom. Rowy kopać za pół tej pensji, bo do kontaktu z ludźmi to wy się zupełnie nie nadajecie.
A
Adam Mikołaj Maćkowiak
Pracownicy KD nie powinni zarabiać więcej. Pasażerowie często muszą się borykać z hołotą z Kolei Dolnośląskich, która nawet toalet nie potrafi wyczyścić.
G
Gość
Lepiej wyremontować tory do prestiżowych kurortów sudeckich: Karpacza, Świeradowa, Kowar i Lwówka.
b
bystrzak2000
W nowo zakupionych pociągach brud, smród, zatkane klopy, nieuprzejma obsługa, pracownikom nawet nie chce się zamieść podłogi przed wyruszeniem pociągu w trasę. Podwyżki za olewanie swoich obowiązków? To może na Białorusi, ale nie w cywilizowanym świecie.
b
bekacz
Znacie może gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby ze sobą trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD
s
stały czytelnik
Nie wstydź się, nikt ci tu źle nie życzy. Z chęcią złożymy się wszyscy na twoje leczenie, bo widać w Kolejach Dolnośląskich oszczędzają nawet na opiece psychologicznej dla swoich pracowników.
s
stały czytelnik
Nie wstydź się, nikt ci tu źle nie życzy. Z chęcią złożymy się wszyscy na twoje leczenie, bo widać w Kolejach Dolnośląskich oszczędzają nawet na opiece psychologicznej dla swoich pracowników.
k
karpaczanin
Ludzie tutaj są zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.
T
Turbosracz
Jak wy tam chcecie mieć pociągi do tego Lwówka, jak wam miejscowa menelnia tory rozkręca? Jak widać miejscowym bardziej zależy mieć parę złotych na jabola niż żeby pociągi jeździły :)
s
srarpaczanin
Karpacz? A gdzie to jest? W rumuńskich Karpatach? :D
Dodaj ogłoszenie