Auta Vozilli już zniknęły z ulic Wrocławia. Co z parkingami?

Andrzej Zwoliński
Samochody Vozilli sukcesywnie znikały z wrocławskich ulicy od stycznia. Miało to trwać do końca kwietnia, ale podjęto decyzję o przyspieszeniu wycofania samochodów.
Samochody Vozilli sukcesywnie znikały z wrocławskich ulicy od stycznia. Miało to trwać do końca kwietnia, ale podjęto decyzję o przyspieszeniu wycofania samochodów. Pawel Relikowski / Polska Press
Samochody wycofano z wrocławskich ulic o miesiąc wcześniej niż planowano. Podjęto już decyzje w sprawie setek zwolnionych miejsc parkingowych.

Samochody Vozilli miały jeździć po Wrocławiu do końca kwietnia, ale w związku z epidemią operator wypożyczalni wycofał je o miesiąc wcześniej. Co z pozostałymi po nich miejscami parkingowymi i samymi autami?

Samochody Vozilli sukcesywnie znikały z wrocławskich ulicy od stycznia. Miało to trwać do końca kwietnia, ale jak poinformowała spółka Enigma, operator wypożyczalni: w związku z rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa, ze względu na znikome zainteresowanie naszą ofertą, podjęliśmy decyzję o przyspieszeniu wycofania samochodów. Firma pozostawiła we Wrocławiu jedynie skutery Vozilla by blinkee.city.

Przypomnijmy, w drugiej połowie stycznia Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla, poinformował o podpisaniu z magistratem aneksu do umowy, który skrócił okres działalności wypożyczalni. Jak wynikało z wyjaśnień Miłosza Franaszka - projekt Vozilla przestał być opłacalny. Wskazał przy tym przede wszystkim na rosnące ceny prądu, na wysokie ceny samochodów elektrycznych, często dwukrotnie przewyższających ceny samochodów spalinowych, a także na słabo rozwiniętą infrastrukturę ładowania powodującą problemy logistyczne. Po dwóch latach działalności Vozilla dysponowała flotą 240 aut elektrycznych w tym vanami. W tej flocie najwięcej jest Nissanów Leaf, ale od kwietnia 2019 roku po wrocławskich ulicach w barwach Vozilli jeździło też 40 Renault ZOE.

Wrocław został dysponentem oprogramowania informatycznego systemu i brandu Vozilla, a wycofywane z ulic auta albo trafiły z powrotem do firmy leasingowej albo miały zostać wystawione na sprzedaż.

Co z miejscami parkingowymi po Vozilli?

Przed trzema laty, gdy wypożyczalnia ruszała, miasto wyznaczyło dla jej aut 200 bezpłatnych miejsc parkingowych. Często w bardzo atrakcyjnych miejscach w centrum, jak na przykład ulice: Ruska, Włodkowica, Szajnochy, czy plac Solny. Oznaczono je pionowymi znakami parkingu przeznaczonego dla samochodów wypożyczalni i poziomymi - typową „kopertą”. Jednak zielone tła tych kopert doprowadziły do sporów z kierowcami, którzy argumentując, ze oznakowanie jest niezgodne z przepisami, odmawiali płacenia mandatów wlepianych im za parkowanie w miejscach przeznaczonych tylko dla aut Vozilli. Auta zniknęły wraz z nimi spór, co dalej z miejscami parkingowymi?

- Miejsca parkingowe, które służyły Vozilli, będą mogły być wykorzystywane przez wszystkie samochody elektryczne, część miejsc zostanie doposażona przez prywatne podmioty w ładowarki do samochodów elektrycznych i zostanie zachowana jako miejsca zarówno do parkowania jak i ładowania – wyjaśnia Grzegorz Rajter z biura prasowego wrocławskiego Urzędu Miasta.

Na razie nie wiadomo, jaki będzie podział tych miejsc na te dla „elektryków” i dla wszystkich kierowców. Czy miasto myśli o zastąpieniu aut Vozilli przez pojazdy innego operatora?

Nie zdecydujemy się już na współpracę w takiej formule, pilotaż miał służyć popularyzacji tego środka transportu, a rynek pokazuje, że są już podmioty, które są gotowe prowadzić tego typu działalność, bez udziału miasta. W samym Wrocławiu jest dwóch dużych operatorów, którzy świadczą usługi współdzielenia aut: Traficar, Panek – odpowiada Grzegorz Rajter.

Część aut Vozilli trafi pod młotek

Każdy mógł wystartować w przetargach, wystarczyło skontaktować się z Biurami Obsługi Klienta Enigmy. Do tej pory zbierane są zapisy zainteresowanych, a do końca kwietnia ma być znana dokładna liczba aut, którą firma będzie mogła wystawić na sprzedaż. Wtedy też będzie szacowana ich wartość i ustalane ceny. Wszystko zależeć będzie od ich przebiegu, a przede wszystkim stanu technicznego. Jak szacowano jeszcze w styczniu, na sprzedaż wystawiona miała być więcej niż połowa aut Vozilli, bo część została zwrócona firmie leasingowej. Średni ich przebieg to 17 tys. kilometrów, a więc stosunkowo niewiele. Pod dużym znakiem zapytania stoi jednak stan techniczny tych aut. Każdy z nich był wypożyczany średnio 1100 razy i to przez klientów, którzy - jak należy się spodziewać - wykazywali się bardzo różnymi sposobami i kulturą jazdy. Średnie ceny podobnych aut, jakie na sprzedaż wystawi Vozilla, czyli tej samej klasy i o podobnym przebiegu, w przypadku Nissanów Leaf wahają się od 35 do 45 tys. zł, a w przypadku Reanault Zeo od 50 do 70 tys. zł.

To ważne, zobacz!

Nie przegap tych informacji

Kiedy zostaną otwarte pływalnie?

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zrzutkowicz

Zapraszam na zrzutkę

https://zrzutka.pl/y5bk52

G
Gość
4 kwietnia, 19:20, J23:

Mieli słaby biznesplan:) Ciekawe kto za to wszystko zapłaci?

Jak to kto-my.

M
Mat

Nie zniknęły, nie zniknęły. Stoją pod Cymbo na Chopina. Kolega nawet mi foto cyknął parę dni temu:

https://zapodaj.net/3a10e9c56518f.jpg.html

Nikt tego nie kupi za takie pieniądze i nikt tego nie kupi w tych okolicznościach przyrody. Albo wystawią po 10-20tys zł i sprzedadzą, albo będą się bujać do drugiej fali korony.

A
Antysutryk
4 kwietnia, 20:47, Gość:

Komu Vozilla sprzedała bazę klientów z numerami PESEL, numerami praw jazdy i kart płatniczych?

Komornik poinformuje Ciebie o zaciągniętym kredycie 😂

A
Antysutryk
4 kwietnia, 14:03, Jacuś 🌈:

Nic nie będę ....

Pocałujcie wójta w pupkę (ʘ言ʘ╬)

Gdzie jest sutryk? Co się dzieje z MPK( Miejsce Pandemii Koronawirusa) 20.000 osób chce zwrócić bilety miesięcznie! Co się dzieje w MPK?? Czyżby sutryk przestał faworyzować komunikację miejską i rowerki miejskie?

b
bb

Nie obciążajcie Sutryka!. Winien Dudkiewicz, to jego należy obciążyć kosztami za decyzję i złych doradców.

J
J23

Mieli słaby biznesplan:) Ciekawe kto za to wszystko zapłaci?

G
Gość

Kto by się tym przejmował kasa jak kasa -publiczna.

J
Jacuś 🌈

Nic nie będę ....

Pocałujcie wójta w pupkę (ʘ言ʘ╬)

J
J24

Ciekawi mnie, ile miasto doplacilo do tego " eco biznesu " ? Mało kto wie , że wypożyczalnia rowerów to...30 mln zł za 3 letnią umowę . Ile wychodzi za jeden muzyczny rower? Jakie ryzyko ponoszą wybrane przez bezpartyjnych fachowców biznesmeni? Ciekawe...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3