Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak w czasie epidemii pracuje Poczta Polska? Rozmawiamy z jej dyrektorem

Marcin Kruk
Konrad KozłOwski/Polskapress
W placówkach poczty może od dziś przebywać jednocześnie tylko dwa razy więcej osób niż w danej placówce jest okienek. Co jeszcze się zmieniło? Czy są zagrożone wypłaty emerytur, jak pracują poczty, czy awizo koniecznie trzeba odebrać w terminie i jak poczta obsługuje osoby w kwarantannie – rozmawiamy z dyrektorem regionu sieci Poczty Polskiej we Wrocławiu Leszkiem Trzeciakiem.

Jak działa Poczta Polska we Wrocławiu, na Dolnym Śląsku? Czy stan epidemii wpłynął na funkcjonowanie firmy? Czy zmieniły się godziny pracy placówek, jest mniej pracowników?
Chciałbym w tym miejscu przede wszystkim bardzo serdecznie podziękować dolnośląskim pocztowcom za to, że w tej trudnej sytuacji z dużym zaangażowaniem i profesjonalizmem realizują zadania. Dziękuję. Dziękuję także naszym klientom za wyrozumiałość i życzliwość, z jaką w codziennej pracy spotykają się dolnośląscy pocztowcy.
Czas pracy placówek został zmieniony i dostosowany do sytuacji zwiększonej absencji. Cześć pracowników pozostała w domach z uwagi na obowiązki rodzicielskie, część ze względu na stan zdrowia. Godziny pracy placówek musiały w tej sytuacji zostać skrócone. Szczegółowe informacje o czasie pracy poszczególnych placówek na terenie Dolnego Śląska można sprawdzić na stronie www.poczta-polska.pl. Tam znajdziecie państwo aktualny czas pracy placówek – jest on aktualizowany codziennie. Również informacje o czasie pracy danej placówki znajdują się na drzwiach wejściowych każdej placówki.

Czas pracy całodobowego dotychczas Urzędu Pocztowego Wrocław 32 na Rynku we Wrocławiu został zmieniony – obecnie placówka jest czynna codziennie od 8:00 do 20:00.
Postawiliśmy bardzo duży nacisk na bieżącą komunikację z naszymi pracownikami i natychmiastowe przekazywanie im informacji zarówno o aktualnej sytuacji, jak i o wytycznych i zasadach przyjętych do stosowania w spółce.

Czy jakieś usługi zostały ograniczone? Jeśli tak, to jakie? A jakie usługi są absolutnie niezbędne i niezmiennie świadczone przez pocztę?
Od 16 marca, w związku z zawieszeniem połączeń lotniczych, Poczta Polska wstrzymała przyjęcia przesyłek do niektórych krajów. Bieżące informacje o takich decyzjach publikujemy na stronie internetowej Poczty Polskiej. Zawiesiliśmy również usługę „Doręczenie na życzenie”. Od 1 kwietnia tego roku zawieszeniu ulegnie również usługa przesyłek z zawartością żywych ptaków.

Wprowadziliśmy nowe procedury związane z odbieraniem paczek i listów. Polegają one na uproszczonej zasadzie doręczania listów rejestrowanych i paczek dla wszystkich klientów. Oprócz tradycyjnego podpisu wystarczy okazanie pracownikowi poczty z bezpiecznej odległości dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy. Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu. To samo dotyczy wydawania w placówkach przesyłek awizowanych.

Przekazy emerytalno-rentowe doręczane są na bieżąco – nie ma żadnego zagrożenia w realizacji tej usługi. Wprowadziliśmy szczególne procedury w przypadku wypłat rent i emerytur dla osób objętych kwarantanną. Emerytury są komisyjnie przygotowane do wypłaty w placówce pocztowej i wkładane do tzw. bezpiecznych kopert, które następnie są doręczane pod wskazany adres przy zastosowaniu odpowiednich zasad bezpieczeństwa.

Korespondencja kierowana pod adresy objęte kwarantanną nie będzie doręczana. Poczta na mocy obowiązującego prawa otrzymuje na bieżąco bazy adresowe, więc takie przesyłki będą przechowywane w placówkach pocztowych do przekazania po pomyślnym zakończeniu kwarantanny. Rozwiązanie to oznacza wyjątkowe wstrzymanie biegu terminu awizacji w okresie przechowania. Podjęcie próby doręczenia przesyłki nastąpi dopiero po zakończeniu kwarantanny przez adresata.

Podkreślić tutaj muszę, że w sprawnym i skutecznym doręczaniu przesyłek listowych rejestrowanych (ułatwienie dla klienta) pomagają nam, szczególnie w tym okresie - złożone przez duże grono klientów „Żądania wrzutu do skrzynki”. Jest to usługa, która umożliwia listonoszowi wrzucenie do skrzynki oddawczej, bez uzyskiwania pokwitowania odbioru, listu poleconego bez zwrotnego potwierdzenia odbioru.

Odczuwalnym problemem przy doręczaniu przesyłek jest także brak skrzynek oddawczych przy posesjach niektórych mieszkańców. Zachęcamy klientów do montażu takich skrzynek. Będzie to ułatwienie również dla nich. Chciałbym zaznaczyć, że jest to obowiązek wynikający z rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dodatkowo w tym okresie jest to działanie pozwalające ograniczyć kontakty, a tym samym zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19.

Poczta oferuje swoje usługi również na platformie Envelo. Wykorzystując jej funkcjonalność można przygotować wysyłkę w domu, wydrukować etykietę adresową i z tak przygotowaną przesyłką udać się do najbliższej placówki pocztowej, gdzie wszystkie dane zostaną automatycznie zaczytane do naszych systemów informatycznych. Zdecydowanie skraca to czas przebywania w placówce pocztowej, co w obecnych okolicznościach jest bardzo pożądane.

Czy prenumeraty czasopism są realizowane normalnie? „Gazetę Wrocławską” też można kupić w placówkach poczty?
Doręczanie „Gazety Wrocławskiej” w ramach prenumeraty lokalnej odbywa się bez żadnych ograniczeń. Dodatkowo prasę można kupić także w placówkach pocztowych w godzinach ich pracy, jak też u naszych listonoszy, po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby.

Jak są przestrzegane normy bezpieczeństwa i zalecenia służb?
Wprowadziliśmy wytyczne w placówkach pocztowych precyzujące, że przy każdym czynnym okienku może przebywać jedna osoba podczas obsługi, jak również określiliśmy maksymalną liczbę klientów, którzy w danym momencie mogą znajdować się w środku biorąc pod uwagę bezpieczeństwo naszych pracowników, jak również klientów.
Zarząd Poczty Polskiej podjął decyzję o przeznaczeniu dodatkowych środków na płyny dezynfekcyjne, maseczki oraz rękawiczki dla pracowników eksploatacji. W pierwszej kolejności dystrybuowane są do listonoszy i asystentów. Są to osoby, które mają największy i najczęstszy kontakt z klientami. W miarę możliwości i dostępności środków na rynku realizowane są potrzeby w innych komórkach organizacyjnych. Podjęta została również decyzja o zakupie maseczek ochronnych i termometrów, które trafiły do dużych placówek pocztowych. Zarząd zdecydował o wypłacie dodatkowego świadczenia w wysokości 50 złotych na indywidualny zakup środków do dezynfekcji oraz środków ochrony. Otrzymali je pracownicy zatrudnieni na stanowiskach eksploatacyjnych, mający bezpośredni kontakt z klientami i ładunkami pocztowymi.
Celem nadrzędnym podejmowanych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pracy wszystkim pocztowcom, jak też osobom korzystającym z naszych usług.
Na koniec chciałbym ponownie bardzo podziękować moim pracownikom oraz klientom Poczty Polskiej S.A.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska