Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Absurd na Lotniczej. Trzy pasy na wprost, a skręcający stoją w korku

Weronika Skupin
Paweł Relikowski
Nadsyłacie do nas bardzo dużo wrocławskich absurdów drogowych, które tworzą korki w mieście. Najczęściej pojawiającymi się zgłoszeniami są te dotyczące sygnalizacji świetlnej. Nie podoba wam się szczególnie, kiedy długi korek samochodów stoi na czerwonym, a zielone pali się dla pustej ulicy. Nasi Czytelnicy wymienili m.in. przykład ul. Lotniczej i skręt w lewo w Milenijną. Kiedy trzy pasy prowadzące prosto do centrum są puste, korek do skrętu w Milenijną jest tak długi, że niektórym pokonanie skrzyżowania zajmuje nawet 5-6 cykli świetlnych.

Sprawdziliśmy: rzeczywiście jadący prosto z ul. Lotniczej w Legnicką nie mają większych problemów z dostaniem się do centrum. Korki tworzą się na tym skrzyżowaniu o wiele częściej i są o wiele dłuższe dla skręcających w lewo w Milenijną.

W tym miejscu jest dużo pasów, dlaczego więc nie można jeszcze jednego przeznaczyć do skrętu w lewo, ewentualnie do jazdy prosto i w lewo? Na to nie zgadzają się urzędnicy, którzy mają swoje wyliczenia. Wyjaśniają, że według danych, które pokazuje Inteligentny System Transportu, wybrane obecnie rozwiązanie jest najlepsze.

– Najlepiej zobrazuje tę sytuację wynik pomiaru ruchu z ITS – mówi Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej i podaje dane z 13 października z godzin porannych, między godziną 8 a 9. – W lewo skręcało 300 samochodów, na wprost przejechało 1220. Analogicznie, w popołudniowym szczycie między 16 a 17 przejechało w lewo 350 aut, a na wprost przejechało 950 aut.

To pokazuje, że w porannym szczycie na wprost z każdego pasa z osobna jedzie więcej aut niż skręca w lewo (dojeżdżający do pracy w centrum). Z kolei w popołudniowym szczycie tych skręcających jest nieco więcej (ale niewiele) – jeśli weźmiemy pod uwagę każdy pas z osobna.

Jak twierdzą urzędnicy, gdyby zmienić organizację ruchu i wymalować tam dwa pasy dla skręcających w lewo i dwa dla jadących prosto, zrobilibyśmy jeszcze większe zamieszanie. Ważniejsza, prowadząca do centrum relacja Lotnicza – Legnicka stałaby w korku, a skręcający w lewo w Milenijną mieliby zielone.

Trzeba znaleźć złoty środek, zaproponowaliśmy więc wydłużenie zielonego dla skręcających w lewo. Jak wyjaśniają urzędnicy, zielone dla skręcających można przedłużyć, ale tylko czyimś kosztem. Trzeba wziąć pod uwagę, że krótsze zielone mieliby wtedy inni kierowcy, piesi czy tramwaje: zawsze wpływa to też na ruch na innych skrzyżowaniach dookoła, czy nawet na rozkłady jazdy MPK. WIM obiecał przyjrzeć się jeszcze temu skrzyżowaniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska