Z Wałbrzycha do Wrocławia w 40 minut? Takie plany ma rząd

Adrianna Szurman
Adrianna Szurman
W środę w Wałbrzychu podpisano umowę na studium wykonalności dla nowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego pod hasłem Wałbrzych - Żarów - granica państwa. Ma to być pierwszy krok w stworzeniu szybkiego połączenia kolejowego Wałbrzycha m.in. z Warszawą i Wrocławiem.

Podpisanie umowy na przygotowanie studium wykonalności dla budowy linii kolejowej Żarów-Wałbrzych-granica państwa poprzedziła konferencja prasowa z udziałem m.in. Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Marcina Horały, wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK oraz szefów spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Projekt zakłada, że do Warszawy dojedziemy z Wałbrzycha w 2 godziny i 35 minut, a do Wrocławia w 40 minut. Ma być oparty o dotychczasowe linie kolejowe oraz nowe, które zostaną zbudowane z myślą o tym połączeniu. Linia ma być również skomunikowana z Czechami. Pociągi mają rozwijać tu prędkość nawet 250 km na godzinę! A studium wykonalności to pierwszy krok.

Projekt Wałbrzych - Żarów - granica państwa zakłada powstanie dwóch nowych linii kolejowych
Pierwsza to linia nr 267, która ma połączyć linię kolejową nr 274 z Żarowa do Jaworzyny Śląskiej ze stacją Świdnica Miasto. Druga linia nr 268 ma skomunikować stację Świdnica Miasto z Lubawką i dalej z granicą z Czechami (w okolicy miejscowości Královec).

Ma to być międzynarodowy łącznik między polskimi i czeskimi odcinkami Kolei Dużych Prędkości. Zakłada stworzenie szybkiego i bezpiecznego powiązania transportowego Jeleniej Góry (i kurortów karkonoskich), Wałbrzycha i Pragi z Wrocławiem, Warszawą i CPK.

- W ramach obecnie realizowanego programu kolejowego w Polsce na modernizację linii kolejowych przeznaczono już 70 mld zł. Teraz czas na budowę nowych kolejowych połączeń dużych prędkości, zintegrowanych z dotychczasową infrastrukturą. Pozwoli nam to na dostarczenie Polakom usług transportowych na poziomie zachodnioeuropejskim - mówił dzisiaj w Wałbrzychu wiceminister Marcin Horała.

Jak podkreślał Michał Dworczyk, szef KPRM to ważny krok dla rozwijania infrastruktury na Dolnym Śląsku w kontekście całej Polski.

- Tego rodzaju inwestycje są dla południa Dolnego Śląska są kluczowe, byśmy otworzyli się na region i cały kraj. Dlatego inwestycje kolejowe to nie są jedyne działania w tym obszarze, bo to również drogi ekspresowe S8 z Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa, droga ekspresowa S5, która będzie przebiegała z Wrocławia przez Świdnicę Wałbrzych i szła do S3. To są miliardy złotych na infrastrukturę, która będzie służyć wszystkim, nieważne czy lubią lewicę, prawicę. To szansa dla regionu - zaznaczał.

Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Cezary Przybylski podkreślał, że o rozwoju regionu decyduje przede wszystkim dostępność transportowa zarówno dla ludzi, jak i towarów.

- Ten projekt o tym zadecyduje. Województwo przejęło już 19 odcinków lokalnych linii i będzie je rewitalizować. Zakończono już rewitalizację połączenie Bielawa - Dzierżoniów. Przed nami trasa Gryfów-Świeradów Zdrój. Chcemy otworzyć południe Dolnego Śląska dla przemysłu i turystyki. Przed nami przejęcie jeszcze trzech linii. My swoimi połączeniami lokalnymi zaangażujemy się w proces tworzenia szybkiej kolei w Polsce.

Umowę na studium wykonalności dla linii Wałbrzych - Żarów - granica Państwa podpisali dziś Radosław Kantak członek zarządu CPK i Maciej Adamczak, prezes spółki BBF.
Na dzisiejszą konferencję przyszło też kilka pikietujących osób, które domagały się przywrócenia na stanowisko odwołanej ze szpitala im. A Sokołowskiego w Wałbrzychu dyrektorki, Marioli Dudziak.

Zabrakło Romana Szełemeja, prezydenta Wałbrzycha, który zawsze bywał na wydarzeniach ważnych dla miasta i regionu. W jego imieniu głos zabrał Andrzej Kosiór z Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu, który podziękował za zwrócenie uwagi na wykluczenie komunikacyjne Wałbrzycha i Świdnicy, ale podkreślał, że po konsultacjach z Czechami lepiej byłoby zainwestować w nieczynną linię nr 291 zaczynającą się na wałbrzyskim Szczawienku i dotrzeć do granicy z Czechami, by tam włączyć się w czeską infrastrukturę szybciej.

Czas zimowy i letni przez kolejne 5 lat

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek Robert Hejduk
Proszę administrację o blokowanie wpisów osób z Wrocławia, których jedynym celem jest obrażanie innych i wypisywanie wulgaryzmów. To forum zamienia się w rynsztok. Proszę zastanowić się nad wyłaczeniem możliwości komentowania. Nie chcemy czytać tych obrzydliwych komentarzy hejtujących Lwówek.
M
Mateusz Lalka
A i tym sku rwielom z ws iocławsia tez zabronic jezdzić pociagami po Dolnym Slasku

I woogole zakaz pisania bzdur na temat Lwowka

Niech ws ioclaw swoje sc ieki szc zochy z odry pije
M
Marek Robert Hejduk
Tylko kury i kaczki będą miały świetny dojazd na targ do Wrocławia na Ws iebodzkim. A co z sudeckimi kurortami Karpaczem, Kowarami, Lwówkiem, gdzie mieszkańcy potrzebują pociągów???
G
Grzegorz Jóźwicki
Wsioki z Wrocławia jak przyjeżdżają do Jeleniej Góry to wszędzie syf zostawiają.W restauracjach,w parkach i wszędzie gdzie się nie pojawią.Co to za bydło,kto je spłodził?
M
Michał Dadełło
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski.

A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Mirska. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała.

Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
J
Jakub Adamczyk
Ty poj ebany, pie rdolony ws iocławski ch ujcu, wiesz kiedy twoja stara zrobiła największe gó wno? Kiedy cię urodziła. Masz du psko jak słonica po zalotach słonia ty paszczurze. pe dofilski kapciu, masz mo rdę jak tatarskie siodło pod du pą wyr uchanej ku rwy - twojej matki.
d
do debila z Ws iocławia
Wiesz jak powstałeś ws iocławski śmieciu? Twój stary spuścił sie na buty i kopał twoją starą po pi ździe. Ty wysadzony w du pę strusi klopsie, dmuchany przez każdego chętnego pe nera. Jak byłeś mały to na gó wno mówiłeś papu. Jesteś spi erdolonym rodzynem z du py.
K
Kamil Cywicki
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, gdzie indziej też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
M
Marek Robert Hejdu
Ja pytam pok co komu jest ta linia do Sobótki. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.
M
Michał Dadełło
Linia kolejowa do Lwówka to super trasa z pięknymi widokami. Na góry, jezioro, dolinę, lasy... Super! U nas we Wrocławiu też jest mnóstwo malowniczych tras kolejowych z pięknymi widokami. Zresztą poczytajcie sami: https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-widziany-z-okien-pociagu-obraz-nedzy-i-rozpaczy/ar/c15-15529897
J
Jakub Bartz
do Sobótki to już raczej nie będzie linii , jest kompletnie zdemolowana przez miejscowych. Nadziei nie ma - nasi lokalni mieszkańcy w temacie kolei mają prosty plan działania , najpierw demolka a później rewitalizacja. Na samym końcu znowu kradzież i rozbiórka. Za nieboszczki II Rzeczypospolitej tak było za Bugiem i tak też pozostało u zabużańskich wsiurów we Wrocławiu i okolicach.
d
do Pan Zgorzelec
Oszczędzę sobie sm rodu, ty zmutowany ws iocławski odprysku nocnika, wąchaj krecika cienki jak zupa więzienna mutancie z Ukrainy. Jakby twoja matka wiedziała co urodzi, to by sobie sama skrobane zrobiła łyżką stołową, wyj ebany łamago, walony w od byt przez bażanty z mongolii. Twoi rodzice muszą mieć pole, bo skąd wzięliby takiego buraka jak ty? Znudziło ci się oddychanie prostym nosem? Masz ryj jakby cię twój stary nie dokończył ty zapchlony pawianie z du pą jak kalosze starej pi zdy. Wyglądasz jakbyś wsadzał sobie palec w du psko ty spłodzony w miejscu gdzie psy chu jcami wodę pompują matkoje bco. Daj mi namiar do siebie w tym Ws iocławiu a już zadbam, żebyś znalazł się tam gdzie twoje miejsce szc zochu, czyli w sza mbie pośród innych gó wien.
n
niezła afera!
Działaczka Biedronia odchodząc ze spółki dostała odprawę. Zdecydował o tym... jej ukochany!

Odrowska startuje z 8. miejsca na liście Wiosny do Parlamentu Europejskiego na Dolnym Śląsku. Zapowiada walkę o lepsze warunki pracy dla nauczycieli i wyższe wynagrodzenia w sektorze publicznym. Domyślamy się, że przynajmniej tak wysokie jak wypłata, którą miała w Kolejach Dolnośląskich.

Zatrudnił ją prezes Piotr Rachwalski (46 l.), czyli... prywatnie jej partner! Według naszych informacji, została specjalistą od public relations z pensją ok. 7000 zł brutto. To jednak dopiero początek historii. W grudniu 2018 r. nad chwalonym wszem i wobec prezesem Rachwalskim zawisły czarne chmury.

Na Dolnym Śląsku zmienił się układ rządzący w sejmiku i było pewne, że lada dzień zmiany dosięgną także jego. Zebranie rady nadzorczej, która w planach miała zmiany w zarządzie, zaplanowano na 4 stycznia. Dzień przed tą datą, Rachwalski zwolnił jednak z pracy... Odrowską!

Dlaczego? Jak nie wiadomo, o co chodzi, wiadomo, że chodzi o pieniądze! Otóż prezes zwolnił swoją partnerkę z obowiązku świadczenia pracy przez okres trzymiesięcznego wypowiedzenia.

Podjął też decyzję, by spółka wypłaciła jej odprawę przysługującą np. członkom zarządu – trzy dodatkowe pensje, czyli w około 21 tys. zł! A to oznacza, że od 1 lutego Odrowska nie przepracowała ani jednego dnia, a dostała wynagrodzenie za 6 miesięcy pracy!

W tym czasie mogła bez przeszkód uczestniczyć w wiecach poparcia dla strajkujących nauczycieli czy zbierać podpisy pod listami Wiosny. Gdy zapytaliśmy prezesa o powody takiej hojności, odpowiedział, że okoliczności odejścia z firmy są sprawą pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.

To samo powtórzyła nam Katarzyna Odrowska. – Czy wpływ na przyznanie odprawy miał pani związek z panem Rachwalskim? – dopytujemy. – Nie będę tego komentować – ucięła rozmowę. Z Robertem Biedroniem nie udało nam się wczoraj skontaktować.

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/katarzyna-odrowska-dostala-odprawe-w-kolejach-dolnoslaskich/bx3fyfg?utm_source=www.fakt.pl_viasg_fakt
A
Adolf Warski
Ruch na Wrocławiu Głównym nie jest taki wcale wielki jak szermują zwłaszcza miłośnicy "kolejek", zwłaszcza KD, na portalu "infokolej.pl".

Wczoraj przeprowadziłem zwiad taktyczny (przyjechałem w tym celu do Wrocka).

I wygląda to następująco.

Pociąg KD 13:35 do Krotoszyna wykazywał pewne zapełnienie ale nie więcej niż 5% (powiedzmy że to sukces w dzisiejszych czasach).

PR 13:40 do Kędzierzyna pusty (wogóle ta relacja na Opole na wszystkich kursach wykazuje bardzo małe zapełnienie, co zwłaszcza mnie bardzo to dziwi).

KD 13:43 do Lubania (Śląskiego - by nie mylić z Lublinem) zupełnie pusty, chyba że jakiś pacjent na gape schował się we WC...

KD 13:47 do Trzebnicy Centralnej - j. w.

KD 13:50 do Jelcza po orzechy laskowe - raptem paru pacjentów.

Nie chciało mi się nawet podejść na słynny peron VI by sprawdzić rejs KD 15:36 do Bielawy Zach. gdyż uznałem że szkoda zelówek na ten odległy peron.

PR 14:04 do Ścinawy - nawet nie zorientowałem się że wogóle jedzie, taki pusty.

PR 14:04 do Kędzierzyna - znowu null.

14:17 KD "Chełmiec" do Jeleniej Góry - i tu zaskoczenie. Zabrakło nawet miejsc stojących w 45WE, czyli sukces! (a jeszcze było wielu spóznialskich i pojazd odjechał trochę po czasie).

IC "Piast" 14:19 do Gdyni - o dziwo w jednym wagonie II klasy nawet 10% pacjentów, w sumie ok. 12 podróżnych.

PR 14:19 do Międzylesia - puściutki.

KD 14:24 do Lubina - oczekiwało na podstawienie składu ok. 5 osób.

KD 14:27 do Rawicza .10%.

PR 14:37 do Kluczborka - pacjentów z lupą szukać, nie wiem jak zarobili na prąd do Nadodrza a co dalej ???

KD 14:41 do Zgorzelca - nuuuda, odjechał z samą drużyną konduktorską na pokładzie.

PR 14:44 do Jelcza - nuuuda.

W tym momencie zrobiłem sobie dłuższą pauzę na kawkę by nie oglądać tego obrazu nędzy i rozpaczy.

Dalej.

KD 15:43 do Wałbrzycha Miasto - o dziwo na 31WE z Jelcza - prawie pełen oprócz jednego wolnego przedziału w tylnej części.

I zamiast z peronu V to z nr II. A w tabeli przyjazdu figuruje jako przyjazd 15:10 z Jelcza nr 67859 na peron nr III a odjazd z peronu V jako nr 69281 więc z Jelcza przyjeżdża chyba jako pociąg - widmo.

KD 15:59 do Trzebnicy Centralnej - centralnie pusto.

PR 16:00 do Opola - po co to jedzie wogóle ???

PR 16:14 do Łodzi aż Kaliskiej - j.w.

Tak więc reasumując, zanim coś się beknie o potrzebie, zwłaszcza reaktywacji kolejek powiatowych wokół Wrocławia czy wręcz wąsko - torowych, pobiegajcie troche po peronach bo inaczej z Was beka.

Wasz

Dobry Wujek Adolf
w
wieprz ze Świniar
Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
Dodaj ogłoszenie