Nasze pociągi spóźniają się najbardziej

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Co piąty pociąg Kolei Dolnośląskich był w drugim kwartale tego roku opóźniony przynajmniej o 5 minut - wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego. To najgorszy wynik wśród przewoźników regionalnych. Częściej spóźniały się tylko dalekobieżne składy PKP Intercity.

9 minut i 36 sekund - tyle w drugim kwartale wyniosło przeciętne opóźnienie pociągu w Polsce. Przynajmniej 5-minutowe spóźnienie zaliczyło 104 407 składów z 440 tysięcy, czyli co czwarty. W trasę nie wyjechało 4,6 tys. pociągów.

Najgorszą punktualność miały składy dalekobieżne obsługiwane przez spółkę PKP Intercity. O czasie do celu dojeżdżało tylko dwie trzecie z nich (68,2 proc) - o ponad 6 proc. mniej niż w pierwszym kwartale.

Wśród przewoźników regionalnych najgorszy wynik osiągnęły składy uruchamiane przez Koleje Dolnośląskie (80,94 proc.), czyli opóźniony był co piąty, a raport UTK uwzględnia jedynie opóźnienia powyżej 5 minut.

Jak tłumaczy Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, najwięcej problemów powodują remonty przeprowadzane przez Polskie Linie Kolejowe. - Intensyfikacja prac rozpoczyna się w kwietniu i trwa do października, stąd też spadek punktualności w tym okresie - zauważa Piotr Malepszak. - Poza tym wiele remontów jest źle zaplanowane, np. remont linii z Rawicza przez Leszno do Czempinia. Zostawiono jeden wolny peron w Rawiczu co powoduje, że nasze pociągi do Rawicza w ogóle nie dojeżdżają - dodaje.

Jak informuje Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, aż 24 razy spowodowały one konieczność wprowadzenia autobusów zastępczych. W tej chwili przymusową przesiadkę mają podróżni m.in. na odcinkach Siechnice - Jelcz-Laskowice, Jelenia Góra - Szklarska Poręba i Jaworzyna - Wałbrzych.

- To system naczyń połączonych. Jeśli pociąg łapie opóźnienie przez prace remontowe i dojeżdża spóźniony do miejsca przesiadki, opóźnia przy okazji autobus komunikacji zastępczej, który opóźnia kolejny pociąg i w ten sposób lawinowo tworzą się opóźnienia wtórne - tłumaczy Piotr Malepszak.

Jak dodaje, na Dolnym Śląsku mamy także dużo drobnych prac utrzymaniowych, które powodują zamykanie odcinków torów.
- Te prace mogłyby być znacznie szybciej wykonywane. Tak było m.in na odcinku z Wrocławia Zachodniego do Smolca, gdzie po korekcie rozkładu jazdy pociągi miały 20-minutowe opóźnienia, bo prace wbrew harmonogramowi ciągle trwały - wspomina Malepszak.

- Niektóre prace np. na trasie ze Żmigrodu do Rawicza, lub na linii kolejowej Wrocław Zachodni - Jelenia Góra mogły trwać dłużej niż planowano, m.in. przez dodatkowe roboty, lub kilkanaście niewypałów, które należało bezpiecznie usunąć. Jednak efektem inwestycji, są coraz krótsze podróże i wygodniejsze stacje - ripostuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK i jak dodaje, tylko co dziesiąty opóźniony pociąg nie przyjechał na czas z winy zarządcy torów.

Może więc rozkład powinien zostać urealniony i powinniśmy wydłużyć rzadko osiągalnych czasy przejazdu? - Nie ma powodów, aby sztucznie i na wszelki wypadek wydłużyć czas przejazdu. Czas przejazdu jest ustalany tak, aby maksymalnie wykorzystać parametry techniczne linii. Jeśli przewoźnik będzie realizował połączenie składem mogącym rozwinąć 120 km/h, a linia na to pozwala, to do takiej prędkości dostosowywany jest czas przejazdu - podkreśla Mirosław Siemieniec.

- Jeżeli tor ulegnie uszkodzeniu i ograniczenie prędkości potrwa dłużej albo przewoźnik zmienia tabor na wolniejszy, można wprowadzić zmianę do rozkładu jazdy, aby go urealnić. Jeśli jednak niespodziewanie trzeba naprawić tor, ale remont potrwa kilka dni, a niektóre pociągi będą miały kilka minut dłuższy przejazd, nie ma co zmieniać rozkładu - dodaje.

Opóźnienia pociągów we wrocławskim węźle kolejowym wynikają także z małej przepustowości estakady prowadzącej na Dworzec Główny.

Jak jednak pokazują statystyki, z powodu infrastruktury opóźniony był co 10 skład (11 proc.). Około 45 proc. opóźnień wynikało jednak z winy Kolei Dolnośląskich. To m.in. efekt awarii taboru. Na przeglądach jest w tej chwili pięć najstarszych Impulsów. W naprawie, ze względu na błędy konstrukcyjne są też trzy spalinowe składy Link. Pierwszy ma wrócić dzisiaj.

- Mamy także coraz więcej pociągów towarowych wywożących kruszywa z kopalń. One często powodują drobne usterki, te kamienie. Pociąg trzeba wtedy zatrzymać i dokonać przeglądu - mówi Piotr Malepszak.

Blisko połowa opóźnień spowodowana była zdarzeniami losowymi. Tak było także w ostatnich dniach - m.in. 9 sierpnia, gdy między Pęgowem a Obornikami Śląskimi dźwig zerwał sieć trakcyjną. Pociągi jeździły objazdami, a opóźnienia 27 składów wyniosły aż 2648 minut, czyli ponad 44 godziny. Sfrustrowani pasażerowie otrzymają zwrot pieniędzy za bilety, za które zapłacimy wszyscy

Spóźniony pociąg? Żądaj odszkodowania

Gdy pociąg jest opóźniony o godzinę, mamy prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu, jeśli o dwie godziny - do 50 proc., pod warunkiem, że rekompensata wyniesie co najmniej 4 euro (obecnie 17,20 zł). Możemy żądąć także zwrotu różnicy w cenie, jeśli przewoźnik podstawi skład gorszej klasy.

Jak powstaje rozkład jazdy?

W styczniu PLK przedstawia dostępną sieć z informacjami o dopuszczalnych prędkościach. Przewoźnicy proponują liczbę połączeń z godzinami przyjazdów i odjazdów, skomunikowaniami oraz obsługującymi je pociągami. Od marca są one dopracowywane, choć negocjacje trwają jeszcze latem. Rozkład jazdy wchodzi w życie w drugą niedzielę grudnia. Korekty wprowadzane są w marcu, czerwcu i wrześniu. Najbliższa czeka nas już 2 września. Drobnych zmian w ciągu roku jest jednak więcej.

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 171

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maciej Miłosz

W nowo zakupionych pociągach brud, smród, zatkane klopy, nieuprzejma obsługa, pracownikom nawet nie chce się zamieść podłogi przed wyruszeniem pociągu w trasę. Podwyżki za olewanie swoich obowiązków? To może na Białorusi, ale nie w cywilizowanym świecie.

1234

Pracownicy KD nie powinni zarabiać więcej. Pasażerowie często muszą się borykać z hołotą z Kolei Dolnośląskich, która nawet toalet nie potrafi wyczyścić.

M
Małgorzata

Najpierw niech się nauczą pracować, bo konduktorzy w Kolejach Dolnośląskich to najgorsze nieroby. Pakują się do pociągu, zajmują 8 miejsc na początku składu jak hrabiowie nawet wypraszając podróżnych, nie chce im się podejść do pasażera żeby sprzedać bilet. Szczególnie turyści z Czech i niemiec są zszokowani takich zachowaniem!

D
Dariusz Wojciechowski

Z taką kulturą do pasażera to chyba znaleźli się w KD tylko dzięki układom. Rowy kopać za pół tej pensji, bo do kontaktu z ludźmi to wy się zupełnie nie nadajecie.

D
DW

Ile jeszcze będziesz zaśmiecał nasz portal tym samym monotematycznym spamem?

J
Jedyny obiektywny

Zaskakuje mnie niekonsekwencja tych wszystkich trolli. Zarzucając brak kultury pracownikom kolei używają zwrotów typu "śmierdzi gównem", "dać w ryj" i jeszcze gorzej. Kto Wam płaci za tak toksyczną propagandę?

A
Adam Mikołaj Maćkowiak

Likwidują kolejne linie kolejowe (ostatnio zlikwidowali wszystkie pociągi na linii do Lwówka, uważanej za najpiękniejszą w Polsce), a w nowych Impulsach już śmierdzi gównem. Do tego chamska, arogancka obsługa.

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka Śląskiego jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

M
MAX.

Pracownicy KD nie powinni zarabiać więcej. Pasażerowie często muszą się borykać z hołotą z Kolei Dolnośląskich, która nawet toalet nie potrafi wyczyścić.

G
Gość

Teraz taki jeden ujada wiecznie na portalach, bo dostał w ryj w Lwówku za chamstwo wobec pasażerów. Można im dać w ryja, a nie podwyżkę.

M
Marcin

A kulturka aż przebija z każdej wypowiedzi.

c
cyklista

Linia turystyczna, wokół Park Krajobrazowy Doliny Bobru. Czekasz z rowerem wieczorem na ostatni pociąg powrotny a tu zamiast szynobusu przyjeżdża mały busik na 20 miejsc, gdzie ledwo człowiek się zmieści a co dopiero z rowerem. Oczywiście możesz tylko pocałować klamkę, radź sobie sam, a chamski konduktor jeszcze odpowiada, że jego to nic nie obchodzi. Szynobus na jakiejś linii doznał awarii więc zabierano ten z Lwówka i takie rzeczy zdarzały się nagminnie bez żadnej informacji w rozkładzie. W ten sposób Koleje Dolnośląskie wygasiły frekwencję na tej malowniczej trasie a potem w ogóle zlikwidowały wszystkie pociągi.

Koleje Dolnośląskie to najbardziej dziadowska spółka kolejowa w Polsce!!!

h
hrabia z Wielkopolski

We Wrocławiu powinny powstać trzy linie kolei aglomeracyjnej:

- Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica
- Oborniki Dolnośląskie - Stolec
- Świniary - Sołtysowice

Beka na maksa w wsioków.

B
Bożena

Kompromitacje Dolnośląskie (KD) mają najgorsze szroty. Niewygodne fotele, nie działa klimatyzacja, chamska obsługa. Raz jechałem ich pociągiem i nigdy więcej już tego nie zrobię. Pociągi dla plebsu, na dodatek mocno awaryjne.

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3