Pociągi wrócą na dworzec Świebodzki. Co już wiemy?
PKP PLK zlecił wykonawcy Multiconsult Polska opracowanie dokumentacji projektowej dla odbudowy linii kolejowej prowadzącej na Dworzec Świebodzki wraz z tym dworcem. W ramach umowy przewidziana jest też rewitalizacja stacji Wrocław Muchobór oraz Środa Śląska. Firma kończy prace, ale to nie koniec jej udziału w rozbudowie "Wrocławskiej Kolei Metropolitarnej.
Projekt zakłada trzytorowy układ torów z peronem wyspowym i peronem jednokrawędziowym od strony północnej stacji od ul. Robotniczej. Takie rozwiązanie może zapewnić obsługę pasażerów dwóch linii kolejowych: nr 274 i 757.
Cała inwestycja obejmuje:
- odbudowę trzech, wyżej wspomnianych stacji,
- dobudowę krawędzi peronowej na przystanku osobowym Wrocław Muchobór,
- przebudowę przystanku Środa Śląska, który obsłuży pasażerów na linii kolejowej nr 275.
Do 2030 roku PKP ma również wyremontować 25 dworców kolejowych na terenie województwa dolnośląskiego. Dworzec Świebodzki jest jednym z nich, a jego uruchomienie planowane jest najpóźniej w 2028 roku.
Setki wrocławian korzysta z tego łącznika. Jaki może być jego dalszy los?
Mimo wielu obietnic aktualnego i byłego prezydenta Wrocławia, drogowy łącznik między ul. Góralską i Tęczową nie został zrealizowany. Mimo to, codziennie korzystają z niego setki, jeśli nie tysiące pieszych i rowerzystów. Dlaczego? Łatwo się nim przedostać z Gajowic na Szczepin i Muchobór.
Dla pieszego, bądź rowerzysty, przedostanie się na drugą stronę torowisk to kwestia pokonania kilkudziesięciu metrów. Kierowca samochodu, wyjeżdżając z ul. Tęczowej, musi przejechać ponad 2,5 kilometra. To kolosalna różnica. Podobnie jest z ulicą Stalową i Robotniczą, których łącznik również skraca czas podróży.
Z łączników korzystają też działkowcy z ROD Plon we Wrocławiu. Nie dziwi więc zorganizowana przez nich petycja, pod którą podpisało się już prawie 400 osób.
- Ta przebudowa nie uwzględnia przejść dla pieszych z Gajowic do ul. Góralskiej oraz do ogródków działkowych ROD Plon. Ulica Stalowa zostanie odcięta od skrótu na ul. Robotniczą przez tory, gdy wzrośnie ruch pociągów na Dworzec Świebodzki - piszą autorzy petycji.
Tę petycję można podpisać do niedzieli!
Mieszkańcy chcą uwzględnienia potrzeby utrzymania przejścia dla pieszych i rowerów z ul. Stalowej na ul. Robotniczą oraz z ul. Tęczowej na ul. Góralską. Podpisana petycja będzie wręczona przedstawicielom miasta na konsultacjach społecznych 26 maja. Do tego czasu każdy podpis się liczy.
Tę ankietę można wypełnić do 26 maja
- Niewątpliwie, istnieją pewne trudności, związane z planowaną inwestycją, jednakże koszt utworzenia przejścia dla pieszych jest proporcjonalnie niski w porównaniu do ogólnego kosztu projektu kolejowego. Jest to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych oraz płynności ruchu kolejowego w omawianym rejonie - piszą z kolei działkowcy z ROD Plon w swojej petycji do Marszałka Województwa Dolnośląskiego i dyrekotra ds. realizacji inwestycji w PKP PLK.
Ostatni pociąg, w ramach regularnie obsługiwanej linii kolejowej, z dworca Świebodzkiego wyjechał w 1991 roku. Obiekt znajduje się w centrum miasta, jest nawet bliżej położony Rynku niż Dworzec Główny. Na szczęście już w 2028 roku będziemy mogli pojawiać się na Świebodzkim już nie tylko po zakup bielizny, mebli czy taniej elektroniki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?