- Pojazd diagnostyczny umożliwia kompleksową ocenę linii kolejowej. Za pomocą laserów mierzy się geometrię toru i szyn, sprawdzany jest stan podkładów. Systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. Możliwe jest wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Specjalne czujniki umieszczone w drezynie odwzorowują jazdę pociągu. Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.
Zdaniem Piotra Majerczaka z Zarządu PKP PLK S.A., ten specjalistyczny pojazd pozwoli szybko uzyskiwac wyniki badań, co przeloży się na jakośc infrastruktury kolejowej. A w efekcie na komfort podróży i ograniczenie nagłych zmian w rozkładzie jazdy pociągów.
Pojazd, wyposażony w mobilne laboratorium diagnostyczne, dziennie może skontrolować nawet 400 km toru. To oznacza dwukrotnie więcej sprawdzonych torów niż obecnie kontrolują pojazdy. Drezyna jeździ z prędkością do 120 km/h. Rocznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbadają ok. 40 tys. km torów.
Dotychczas PLK używały pojazdy wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.
To już kolejna inwestycja w diagnostykę kolejową. Przypomnijmy, że wcześniej PKP PLK S.A. nabyły np. unikatowy (jeden z trzech na świecie) przyrząd „Scorpion”, który bardzo dokładnie mierzy elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów bezpieczeństwa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą też pracować nad wdrożeniem samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?