Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mobilne laboratorium będzie sprawdzać stan torów kolejowych na Dolnym Śląsku (ZDJĘCIA)

CH
Materiały prasowe PKP
Wkrótce także na Dolny Śląsk wjedzie nowoczesny pojazd z systemem laserów, kamer i czujników. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wzbogaciły się o bardzo nowoczesny pojazd do badania infrastruktury kolejowej. Lasery sprawdzą stan toru, szyn, sieci trakcyjnej oraz urządzeń odpowiedzialnych za przejazd pociągów. Dzięki temu PKP PLK S.A. skontrolują rocznie 40 tys. km torów. Za systemy pomiarowe w tym pojeździe odpowiedzialna jest włoska firma Mermec, a jego producentem jest Zakład Pojazdów Szynowych w Stargardzie. Wartość – ok. 31 mln zł.

- Pojazd diagnostyczny umożliwia kompleksową ocenę linii kolejowej. Za pomocą laserów mierzy się geometrię toru i szyn, sprawdzany jest stan podkładów. Systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. Możliwe jest wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Specjalne czujniki umieszczone w drezynie odwzorowują jazdę pociągu. Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Zdaniem Piotra Majerczaka z Zarządu PKP PLK S.A., ten specjalistyczny pojazd pozwoli szybko uzyskiwac wyniki badań, co przeloży się na jakośc infrastruktury kolejowej. A w efekcie na komfort podróży i ograniczenie nagłych zmian w rozkładzie jazdy pociągów.
Pojazd, wyposażony w mobilne laboratorium diagnostyczne, dziennie może skontrolować nawet 400 km toru. To oznacza dwukrotnie więcej sprawdzonych torów niż obecnie kontrolują pojazdy. Drezyna jeździ z prędkością do 120 km/h. Rocznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbadają ok. 40 tys. km torów.

Dotychczas PLK używały pojazdy wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.

To już kolejna inwestycja w diagnostykę kolejową. Przypomnijmy, że wcześniej PKP PLK S.A. nabyły np. unikatowy (jeden z trzech na świecie) przyrząd „Scorpion”, który bardzo dokładnie mierzy elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów bezpieczeństwa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą też pracować nad wdrożeniem samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska