Aleja Północna będzie liczyć około 5,5 km, po jednym pasie ruchu w każdą stronę (więcej pasów pojawi się wyłącznie w obrębie skrzyżowań – wydzielone lewoskręty i prawoskręty). Trasa będzie się krzyżować z ulicami: Kamieńskiego, Redycką, Sołtysowicką, Krzywoustego oraz nową ulicą, która powstanie od ul. Poprzecznej do ul. Krzywoustego. Wybudowane zostanie 9,5 km dróg dla rowerów i 9 km chodników. Wzdłuż drogi zaplanowano również posadzenie 3800 drzew oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów. Mają nadać ulicy charakter alei. Z jednej strony korytarz inwestycji ograniczony jest lasem Sołtysowickim, z drugiej doliną Widawy i wałami przeciwpowodziowymi.
- Przebieg Alei Północnej w rejonie Widawy jest maksymalnie odsunięty od obszarów zabudowy, dlatego też na długim odcinku jest prowadzony wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Takie poprowadzenie alei maksymalnie ogranicza także ingerencję w lesie Sołtysowickim – opisuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Tak poprowadzi Aleja Północna. Ulica przetnie dwa osiedla, przejdzie przez działki >>
Ważnym elementem Alei Północnej jest wiadukt o długości 449 metrów. Pozwoli on na bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową numer 143, bez czekania na rogatkach. Co więcej, wiadukt zostanie dostosowany na przejazd pojazdów wojskowych. To efekt rozmów z Wojskiem Polskim, które posiada tereny wokół i nadal zamierza z nich korzystać. Koszt jego budowy wycenia się na blisko 110 milionów złotych, zaś całej alei na około pół miliarda. Miasto liczy na środki z Unii Europejskiej, które mają pochodzić z KPO.
ZOBACZ TAKŻE:
Na jakim etapie jest inwestycja? Od 2021 roku Aleję Północną projektuje firma BBKS-PROJEKT, za około 4,7 mln zł. Projekt wraz z dokumentacją ma być gotowy do grudnia 2024 r. Obecnie trwa pozyskiwanie decyzji środowiskowej, którą wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. W przyszłym roku miasto planuje uzyskać ZRiD, czyli pozwolenie na wykonanie inwestycji drogowej. Budowa, przy najbardziej optymistycznym wariancie, ruszy w połowie 2025 roku. Potrwa kilka lat.
Aleja Północna jest kontynuacją obwodnicy śródmiejskiej, której jednak ostatecznie nie zamknie. Do tego potrzebny byłby jeszcze około 3-kilometrowy odcinek, łączący Zalesie z Kowalami. Nie ma go w planach i raczej już nie będzie, co ma swoje uzasadnienie. Pomysł budowy obwodnicy powstał w 1921 roku. Ponad 100 lat temu faktycznie prowadziła głównie wokół miasta, jednak z czasem Wrocław rozrastał się, powstawały kolejne osiedla. Dzisiaj rolę obwodnic okrążających Wrocław pełnią:
- Wschodnia Obwodnica Wrocławia,
- Autostradowa Obwodnica Wrocławia.
Odcinki dzisiejszej obwodnicy śródmiejskiej mają natomiast charakter lokalny.
Tak poprowadzi Aleja Północna. Ulica przetnie dwa osiedla, przejdzie przez działki >>
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?