Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje pod ostrzałem krytyki. "Nie zamawiajcie ich więcej"

Redakcja
Tramwaje moderus beta poznańskiej firmy Modertrans
Tramwaje moderus beta poznańskiej firmy Modertrans MPK
Choć nowe wrocławskie tramwaje Modertrans nie zostały jeszcze na stałe wpisane do rozkładów jazdy, to już znalazły spore grono przeciwników. Na Facebooku ruszyła akcja "Nie kupujcie więcej Moderusów Bieda do Wrocławia". Internauci zarzucają im przestarzałą konstrukcję, krytykują też fakt, że wagony mają jedynie 25 proc. niskiej podłogi. Dlatego organizatorzy akcji apelują do władz miasta i MPK, by nie inwestowało w kolejne tramwaje tej marki.

Pierwsze nowe tramwaje woziły pasażerów w ostatni weekend. Na razie jednak wróciły do zajezdni. - Muszą zostać prawidłowo oznaczone, szkolimy także kolejnych kierowców, którzy będą je obsługiwali - mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK. Należy się spodziewać, że na torowiska wyjadą w najbliższych dniach.

Na razie do Wrocławia trafiło 6 tramwajów moderus beta MF 19AC, ale zgodnie z umową podpisaną z poznańskim producentem, zamówienie będzie można rozszerzyć o kolejne 16 sztuk. I właśnie o to, by tego nie robić apelują organizatorzy akcji.

- W tym momencie nie widzimy merytorycznego uzasadnienia, dlaczego mielibyśmy rezygnować z tego zamówienia. Tramwaje są częściowo niskopodłogowe, a tym samym przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza tym, są w bardzo korzystnej cenie, co oznacza, że możemy kupić ich po prostu więcej - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska.

Dlatego MPK zamierza kontynuować umowę z poznańskim producentem. - Na początku sprawdzimy jak tramwaje będą spisywały się na torach, poczekamy także na opinie naszych pasażerów - mówi Korzeniowska, ale przyznaje, że żadnych problemów w MPK się nie spodziewają.

Przed kolejnymi zamówieniami MPK powstrzymuje jednak co innego. Nowy tabor jest częściowo finansowany ze środków unijnych, a nie wiadomo na razie jak wysokie będzie dofinansowanie w najbliższym roku.

Moderus jak protram
Modertransy nie przypominają pes czy skód, a protramy. Najnowszy z rodziny Modertrans Moderus Beta MF 02 AC ma tylko 25 procent niskiej podłogi, 216 miejsc w tym 39 siedzących. Dla porównania w stu procentach niskopodłogowa Pesa ma łącznie 222 miejsca w tym 58 siedzących. Pesy Twist kosztowały jednak ponad 8 mln zł za sztukę, a Modertrans zaoferował nam tramwaje za za 3,75 mln netto za sztukę, czyli połowę taniej.

Dwa przetargi, w których wygrały Pesa i Modertrans były właściwie identyczne. Pesa nie zgłosiła się jednak do drugiego m.in. z powodu natłoku zamówień. Dlatego to Modertrans dał jedyną ofertę w drugim przetargu, chociaż wymogi spełniała właściwie każda z firm produkujących tramwaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska