Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne autobusy będą kursowały w mieście i pod Wrocławiem. Duży przetarg na komunikację aglomeracyjną

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Fabrycznie nowe autobusy będą obsługiwały 17 linii podmiejskich łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą oraz 9 linii miejskich.
Fabrycznie nowe autobusy będą obsługiwały 17 linii podmiejskich łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą oraz 9 linii miejskich. mat. prasowe
Wrocław poszukuje przewoźnika, który będzie obsługiwał połączenia między miastem i gminami Czernica, Długołęka oraz Wisznia Mała. Kursy zapewnić mają fabrycznie nowe autobusy z nowoczesnym wyposażeniem, m.in. klimatyzacją, gniazdami pod ładowarki do telefonów i kasownikami, w których pasażerowie będą mogli kupować bilety.

Którymi liniami będą jeździć nowoczesne autobusy?

Mowa o połączeniach obsługiwanych autobusowymi liniami podmiejskimi: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961 i 964. Łączą one Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Dodatkowo przewoźnik będzie wykonywał przewozy miejskimi liniami autobusowymi: 100, 108, 115, 120, 121, 147, 150, 151, 315 oraz liniami specjalnymi, o ile zostaną uruchomione. Dzisiaj kursy miejskie obsługuje MPK Wrocław i jego podwykonawca.

Warunkiem, jaki musi spełnić wybrany przewoźnik, jest zapewnienie łącznie 92 fabrycznie nowych autobusów, z których znaczna część będzie pojazdami niskoemisyjnymi (norma Euro VI). Wspomniane linie obsługiwać będzie:

  • 40 autobusów przegubowych (ok. 18 metrów długości);
  • 40 autobusów solo (ok. 12 metrów długości);
  • 12 autobusów midi (ok. 10 metrów długości).

Najmniejsze z nich pomieszczą 54 pasażerów, największe co najmniej 130. Minimalnie zaoferują od 16 do 38 miejsc siedzących. Autobusy będą ogrzewane, klimatyzowane, monitorowane, niskopodłogowe, wyposażone w gniazda USB do ładowania telefonu, defibrylator AED, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz kasowniki, w których będzie możliwość zakupienia biletu.

Kiedy nowe autobusy ruszą w trasę?

Przewoźnicy na składanie ofert mają czas do 5 września. Na dostarczenie autobusów i rozpoczęcie kursów będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.

- To oznacza, że jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji pod koniec przyszłego roku – mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia.

Możliwe jednak, że nastąpi to wcześniej. W ogłoszonym przetargu jest zapis, że wymagany termin do rozpoczęcia realizacji usług może zostać skrócony na prośbę wykonawcy co najmniej do 1 czerwca 2024 r. Wybrany przewoźnik będzie obsługiwał kursy przez 6 lat, w trakcie których wykona 38 milionów wozokilometrów po drogach Wrocławia i sąsiednich gmin. Od momentu rozpoczęcia obsługi przez nowego lub nowych operatorów, na liniach obejmujących przetarg zostanie wprowadzony Urbancard. Docelowo system Urbancard ma obowiązywać na wszystkich liniach 9xx organizowanych przez Wrocław.

- Aktualnie każda osoba, która posiada ważny bilet na karcie Urbancard może poruszać się autobusami aglomeracyjnymi w granicach Wrocławia. Po wyborze nowego operatora na liniach do Czernicy, Długołęki oraz Wiszni Małej, przejazdy z Urbancard będą możliwe na całych trasach, również poza miastem - wyjaśnia Mikołaj Czerwiński z biura prasowego Urzędu Miejskiego Wrocławia.

ZOBACZ TAKŻE:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska