Którymi liniami będą jeździć nowoczesne autobusy?
Mowa o połączeniach obsługiwanych autobusowymi liniami podmiejskimi: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961 i 964. Łączą one Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Dodatkowo przewoźnik będzie wykonywał przewozy miejskimi liniami autobusowymi: 100, 108, 115, 120, 121, 147, 150, 151, 315 oraz liniami specjalnymi, o ile zostaną uruchomione. Dzisiaj kursy miejskie obsługuje MPK Wrocław i jego podwykonawca.
Warunkiem, jaki musi spełnić wybrany przewoźnik, jest zapewnienie łącznie 92 fabrycznie nowych autobusów, z których znaczna część będzie pojazdami niskoemisyjnymi (norma Euro VI). Wspomniane linie obsługiwać będzie:
- 40 autobusów przegubowych (ok. 18 metrów długości);
- 40 autobusów solo (ok. 12 metrów długości);
- 12 autobusów midi (ok. 10 metrów długości).
Najmniejsze z nich pomieszczą 54 pasażerów, największe co najmniej 130. Minimalnie zaoferują od 16 do 38 miejsc siedzących. Autobusy będą ogrzewane, klimatyzowane, monitorowane, niskopodłogowe, wyposażone w gniazda USB do ładowania telefonu, defibrylator AED, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz kasowniki, w których będzie możliwość zakupienia biletu.
Kiedy nowe autobusy ruszą w trasę?
Przewoźnicy na składanie ofert mają czas do 5 września. Na dostarczenie autobusów i rozpoczęcie kursów będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.
- To oznacza, że jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji pod koniec przyszłego roku – mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia.
Możliwe jednak, że nastąpi to wcześniej. W ogłoszonym przetargu jest zapis, że wymagany termin do rozpoczęcia realizacji usług może zostać skrócony na prośbę wykonawcy co najmniej do 1 czerwca 2024 r. Wybrany przewoźnik będzie obsługiwał kursy przez 6 lat, w trakcie których wykona 38 milionów wozokilometrów po drogach Wrocławia i sąsiednich gmin. Od momentu rozpoczęcia obsługi przez nowego lub nowych operatorów, na liniach obejmujących przetarg zostanie wprowadzony Urbancard. Docelowo system Urbancard ma obowiązywać na wszystkich liniach 9xx organizowanych przez Wrocław.
- Aktualnie każda osoba, która posiada ważny bilet na karcie Urbancard może poruszać się autobusami aglomeracyjnymi w granicach Wrocławia. Po wyborze nowego operatora na liniach do Czernicy, Długołęki oraz Wiszni Małej, przejazdy z Urbancard będą możliwe na całych trasach, również poza miastem - wyjaśnia Mikołaj Czerwiński z biura prasowego Urzędu Miejskiego Wrocławia.
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?