Spis treści
Nowoczesne pociągi Polregio. Co będzie na ich pokładzie?
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących).
Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości trasach. Wyposażone będą w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu oraz system informacji pasażerskiej. Pociągi zostaną dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami: będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne, posiadające pochylnie lub automatyczną windę. Dla nich przystosowana zostanie również jedna z dwóch toalet, gdzie znajdzie się także miejsce do przewijania niemowląt.
Do 200 nowych składów. Rekordowe zamówienie w historii Polregio
Podpisanie umów ramowych z FPS H. Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska to bardzo ważny krok w kierunku kupna nowego taboru. Dzięki nim, spółka jest przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze, biorąc pod uwagę wyżej wymienionych producentów.
Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł.
- Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio i zarazem kolei regionalnej w Polsce. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości - mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio SA.
Finansowanie zakupu pochodzić będzie m.in. z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS i RPO), innych źródeł (przykładowo Europejskiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych przewoźnika. Jak informuje Polregio, pozyskanie tak dużej liczby pociągów było możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka Polregio zabezpieczyła blisko 10 mld złotych przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.
Kiedy pojedziemy nowymi składami Polregio?
Nowe pociągi Polregio będą jeździły w każdym województwie, z którym przewoźnik ma podpisane umowy. Dotyczy to również Dolnego Śląska. Rzecznik prasowy Polregio, Aleksandra Baldys mówi nam, że na tym etapie spółka nie jest w stanie określić kiedy oraz w jakiej liczbie nowe składy będą kursować w naszym regionie.
Wiadomo, że zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg dla Polregio zostanie dostarczony w 2025 r., a koniec dostaw zaplanowano na lipiec 2026 r.
Zobacz, jak będą wyglądały nowoczesne pociągi Polregio na wizualizacjach w naszej galerii:
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?