Nie dokończą remontu tramwaju, choć wygrał głosowanie WBO

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
Tak wygląda teraz tramwaj Maximum. I na razie tak będzie wyglądał. Dalszego ciągu remontu póki co nie będzie Krzysztof Kokot
- Co będzie dalej z remontem zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 roku - pytasz nasz Czytelnik Tomasz Gilarski. Odpowiedzi szukała reporterka Malwina Gadawa

Renowacja tramwaju Maximum to projekt, który wygrał głosowanie w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2013 roku. Ale jak widać wynik głosowania mieszkańców nie robi na urzędnikach większego wrażenia. Teraz informują, że na dokończenie remontu... nie ma pieniędzy. Remont Maximum nie zostanie na razie dokończony.

- W ramach tego projektu zabezpieczono 9 zabytkowych tramwajów i przeniesiono je do zajezdni przy ul. Legnickiej. Kolejnym etapem projektu był właśnie remont zabytkowego wozu Maximum. W ramach pieniędzy z WBO wykonano nadbudówkę, na to wystarczyło pieniędzy z puli projektu, która wynosiła 500 tys. zł - informuje Bartłomiej Świerczewski, dyrektor biura ds. partycypacji społecznej we wrocławskim magistracie.

Bartłomiej Świerczewski dodaje, że remont zabytkowego tramwaju to skomplikowana sprawa, bo nie jest to tylko kwestia brakujących pieniędzy.

- Żeby dokończyć prace trzeba mieć wszystkie części do zabytkowego wozu, a ich zdobycie nie jest tak łatwe, to wszystko wymaga czasu - informuje Świerczewski. Dodaje też, że wrocławski magistrat szuka osoby, która w urzędzie będzie odpowiedzialna właśnie za zabytkowe tramwaje. Ma być zatrudniona na 1/4 etatu. - Zadaniem takiej osoby będzie przygotowanie strategii zagospodarowania zabytkowych tramwajów a następnie jej realizacja - mówi Świerczewski.

Dodajmy, że wcześniej to właśnie urzędnicy z ratusza zatwierdzili zgłoszony przez mieszkańców projekt remontu tramwaju, dopuścili go do głosowania i pozytywnie zweryfikowali proponowaną kwotę potrzebną na inwestycję. Teraz nie czują się winni.

Wagon Maximum wyprodukowano w zakładach Falkenried w Hamburgu w 1901 roku, jest jednym z nielicznych zachowanych na świecie. Prace związane z odbudową wagony rozpoczęły się w październiku 2014 roku. Wcześniej zabytkowy wagon stał 50 lat stał na działce w podwrocławskim Smolcu.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 31

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ad-M

Na przejście podziemne wydaje się 12 milionów, ale jak trzeba dorzucić kilkaset tysięcy na remont zabytkowego tramwaju to już kasy nie ma? Przegłosowaliśmy ten remont i jak brakuje pieniędzy z WBO to niech wezmą z innego miejsca. I tak wszystko idzie z budżetu miasta, czyli z moich pieniędzy.

A
Ad-M

Oczywiście gdyby nie WBO to wszystkie zabytkowe tramwaje dalej by gniły - z tego powodu urzędnicy też nie czują się winni.

B
Bodi

No i podnieśli fachowcy do 500 tys., a i tak nie wystarczyło... czyli wnioskodawcy jeszcze bardziej niedoszacowali, skoro wnioskowali o mniej? Coś tu się nie klei. Podaj konkrety, a nie coś nie związanego z tym, co napisałem.

t
taka prawda

Mikstacki realizuje fanaberie "swojej osoby"

w
wroclawianin

Dziwnym trafem projekty tak zanych scierzek rowerowych i rozbudowy miejskich obiektow np. szkol w WBO sa dobrze opracowane, z wlasciwie zweryfikowanymi budzetami a ine projekty nie. Czy to czasmi nie nasuwa podejrzen o to ze sa przygotowywane przez samych urzednikow?
Na te bardzo obywatelskie projekty zazwyczaj nie ma pieniedzy, a kosztorysy pomimo ze zaakceptowane to nie sa adekwatne do rzeczywistosci. Jak dla mnie za duzo tu zbiegow okolicznosci. A co wy o tym myslicie? czy to nie sciema?

a
abrakadabra

Od początku była klauzula, że dokładne koszty i zakres prac da się ustalić dopiero po wykonaniu dokumentacji projektowej. Projekt był robiony pod korek, na maksimum 500 tysięcy złotych. Dlaczego kogokolwiek - urzędników, mieszkańców czy dziennikarzy - dziwi, że po wykonaniu projektu i wszystkich prac okazuje się, że jednak ta kwota nie wystarczyła?

D
Danioo

to i tak postęp! proszę psów nie wieszać bo w gimnazjum 20 na Biskupinie oddadzą to co zrobili w ramach WBO gratis bo przeniesieniu szkoły a tutaj pieniedzy nie wydadzą, więc to lepsze wyjście

R
Rafal Dutkiewicz

Budżet obywatelski to ch ,j i dUpa i kamieni kupa.
Ps.znacie większych idiotow niż mieszkańcy Wrocławia?

R
Rafal Dutkiewicz

Budżet obywatelski to ch.j i dupa i kamieni kupa.
Ps.znacie większych idiotow niż mieszkańcy Wrocławia?

b
buba

Brałes kiedyś udziała w WBO?
Marek (gość) 24.03.16, 13:00:07

Jeżeli nie , to ostateczna wycena zadania podjeta jest przez urzedników. Oni powołuja fachowców którzy robia operat finansowy i Twoja wycene np. 200 000 podbijaja do 300 000. jak sie zgadzasz to projekt idzie pod głosowanie.zwiń

b
buba

Co musi sp... mikstacki dureń, byście się obudzili?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

PRZECIEŻ EWIDENTNIE TO JAKIŚ SZWINDEL. 500 TYŚ ZA CO? MATERIAŁ? ROBOCIZNĘ? WALI PRZEKRĘTEM I LEWYMI FAKTURAMI NA KM. SPRAWDZIĆ CZY NIE ZLECILI KOMUŚ SPAWANIA NP ZA 300 TYŚ , A PÓŹNIEJ SIĘ TĄ KASĄ NIE PODZIELILI

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3