Nie dokończą remontu tramwaju, choć wygrał głosowanie WBO

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
Tak wygląda teraz tramwaj Maximum. I na razie tak będzie wyglądał. Dalszego ciągu remontu póki co nie będzie Krzysztof Kokot
- Co będzie dalej z remontem zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 roku - pytasz nasz Czytelnik Tomasz Gilarski. Odpowiedzi szukała reporterka Malwina Gadawa

Renowacja tramwaju Maximum to projekt, który wygrał głosowanie w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2013 roku. Ale jak widać wynik głosowania mieszkańców nie robi na urzędnikach większego wrażenia. Teraz informują, że na dokończenie remontu... nie ma pieniędzy. Remont Maximum nie zostanie na razie dokończony.

- W ramach tego projektu zabezpieczono 9 zabytkowych tramwajów i przeniesiono je do zajezdni przy ul. Legnickiej. Kolejnym etapem projektu był właśnie remont zabytkowego wozu Maximum. W ramach pieniędzy z WBO wykonano nadbudówkę, na to wystarczyło pieniędzy z puli projektu, która wynosiła 500 tys. zł - informuje Bartłomiej Świerczewski, dyrektor biura ds. partycypacji społecznej we wrocławskim magistracie.

Bartłomiej Świerczewski dodaje, że remont zabytkowego tramwaju to skomplikowana sprawa, bo nie jest to tylko kwestia brakujących pieniędzy.

- Żeby dokończyć prace trzeba mieć wszystkie części do zabytkowego wozu, a ich zdobycie nie jest tak łatwe, to wszystko wymaga czasu - informuje Świerczewski. Dodaje też, że wrocławski magistrat szuka osoby, która w urzędzie będzie odpowiedzialna właśnie za zabytkowe tramwaje. Ma być zatrudniona na 1/4 etatu. - Zadaniem takiej osoby będzie przygotowanie strategii zagospodarowania zabytkowych tramwajów a następnie jej realizacja - mówi Świerczewski.

Dodajmy, że wcześniej to właśnie urzędnicy z ratusza zatwierdzili zgłoszony przez mieszkańców projekt remontu tramwaju, dopuścili go do głosowania i pozytywnie zweryfikowali proponowaną kwotę potrzebną na inwestycję. Teraz nie czują się winni.

Wagon Maximum wyprodukowano w zakładach Falkenried w Hamburgu w 1901 roku, jest jednym z nielicznych zachowanych na świecie. Prace związane z odbudową wagony rozpoczęły się w październiku 2014 roku. Wcześniej zabytkowy wagon stał 50 lat stał na działce w podwrocławskim Smolcu.

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ad-M

Na przejście podziemne wydaje się 12 milionów, ale jak trzeba dorzucić kilkaset tysięcy na remont zabytkowego tramwaju to już kasy nie ma? Przegłosowaliśmy ten remont i jak brakuje pieniędzy z WBO to niech wezmą z innego miejsca. I tak wszystko idzie z budżetu miasta, czyli z moich pieniędzy.

A
Ad-M

Oczywiście gdyby nie WBO to wszystkie zabytkowe tramwaje dalej by gniły - z tego powodu urzędnicy też nie czują się winni.

B
Bodi

No i podnieśli fachowcy do 500 tys., a i tak nie wystarczyło... czyli wnioskodawcy jeszcze bardziej niedoszacowali, skoro wnioskowali o mniej? Coś tu się nie klei. Podaj konkrety, a nie coś nie związanego z tym, co napisałem.

t
taka prawda

Mikstacki realizuje fanaberie "swojej osoby"

w
wroclawianin

Dziwnym trafem projekty tak zanych scierzek rowerowych i rozbudowy miejskich obiektow np. szkol w WBO sa dobrze opracowane, z wlasciwie zweryfikowanymi budzetami a ine projekty nie. Czy to czasmi nie nasuwa podejrzen o to ze sa przygotowywane przez samych urzednikow?
Na te bardzo obywatelskie projekty zazwyczaj nie ma pieniedzy, a kosztorysy pomimo ze zaakceptowane to nie sa adekwatne do rzeczywistosci. Jak dla mnie za duzo tu zbiegow okolicznosci. A co wy o tym myslicie? czy to nie sciema?

a
abrakadabra

Od początku była klauzula, że dokładne koszty i zakres prac da się ustalić dopiero po wykonaniu dokumentacji projektowej. Projekt był robiony pod korek, na maksimum 500 tysięcy złotych. Dlaczego kogokolwiek - urzędników, mieszkańców czy dziennikarzy - dziwi, że po wykonaniu projektu i wszystkich prac okazuje się, że jednak ta kwota nie wystarczyła?

D
Danioo

to i tak postęp! proszę psów nie wieszać bo w gimnazjum 20 na Biskupinie oddadzą to co zrobili w ramach WBO gratis bo przeniesieniu szkoły a tutaj pieniedzy nie wydadzą, więc to lepsze wyjście

R
Rafal Dutkiewicz

Budżet obywatelski to ch ,j i dUpa i kamieni kupa.
Ps.znacie większych idiotow niż mieszkańcy Wrocławia?

R
Rafal Dutkiewicz

Budżet obywatelski to ch.j i dupa i kamieni kupa.
Ps.znacie większych idiotow niż mieszkańcy Wrocławia?

b
buba

Brałes kiedyś udziała w WBO?
Marek (gość) 24.03.16, 13:00:07

Jeżeli nie , to ostateczna wycena zadania podjeta jest przez urzedników. Oni powołuja fachowców którzy robia operat finansowy i Twoja wycene np. 200 000 podbijaja do 300 000. jak sie zgadzasz to projekt idzie pod głosowanie.zwiń

b
buba

Co musi sp... mikstacki dureń, byście się obudzili?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

Oczywiście mikstacki dureń nie jest zainteresowany renowacją tu gnijących. Nawet jeżeli wrocławianie chcą stare tramwaje remontować za WŁASNE PIENIĄDZE.
Mikstacki dureń ma w d... zdanie wrocławian. Dlaczego wrocławianie wciąż ślinią się do mikstackiego durnia?

G
Gość

PRZECIEŻ EWIDENTNIE TO JAKIŚ SZWINDEL. 500 TYŚ ZA CO? MATERIAŁ? ROBOCIZNĘ? WALI PRZEKRĘTEM I LEWYMI FAKTURAMI NA KM. SPRAWDZIĆ CZY NIE ZLECILI KOMUŚ SPAWANIA NP ZA 300 TYŚ , A PÓŹNIEJ SIĘ TĄ KASĄ NIE PODZIELILI

Dodaj ogłoszenie