Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości na Dolnym Śląsku. Rozważane są warianty przebiegu linii

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Trwa ustalanie przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości na Dolnym Śląsku
Trwa ustalanie przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości na Dolnym Śląsku Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Linia kolejowa dużych prędkości budowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego ma przebiegać przez kilkadziesiąt gminy Dolnego Śląska. Jeśli ambitne komunikacyjne plany uda się zrealizować, to z Wrocławia do Warszawy pociągiem dojedziemy w 2 godziny, a z Wałbrzycha do Wrocławia w około 40 minut. Trwają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami dotyczące przebiegu linii. W gminie Siechnice tory mają przecinać cenny przyrodniczo obszar, na co zwracają uwagę władze gminy.

Trwają konsultacje dotyczące przebiegu linii kolejowej dużych prędkości przez Dolny Śląsk. Część kolejowa gigantycznego projektu komunikacyjnego Centralny Port Komunikacyjny to 10 kolejowych “szprych” Kolei Dużych Prędkości, które z całego kraju mają zbiegać się w Baranowie i Warszawie. Planowana prędkość pociągów na nowych lub modernizowanych liniach to 250 km/h. Podróż z Wrocławia do Warszawy trwałaby wtedy niecałe 2 godziny, a do Łodzi 1 godzinę i 10 minut. Do Wrocławia ma prowadzić od Łodzi przez Sieradz i Kępno szprycha 9.

Na terenie województwa dolnośląskiego linia kolejowa - w zależności od wybranego wariantu - może przebiegać przez gminy:

  • Dziadowa Kłoda,
  • Syców,
  • Oleśnica,
  • Bierutów,
  • Jelcz Laskowice,
  • Oława,
  • Czernica,
  • Siechnice.

Mieszkańcy podczas spotkań konsultacyjnych będą mogli zapoznać się z wariantami przebiegów planowanej linii kolejowej i zadawać pytania przedstawicielom Centralnego Portu Komunikacyjnego. Konsultacje organizuje firma Multiconsult Polska, która na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego przygotowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Łódź-Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odc. Sieradz Północny-Kępno-Czernica Wrocławska-Wrocław Główny”.

Spotkania odbędą się w gminach w dniach:

  • 10.11.2021 o godz. 12.00 w Oławie - miejsce w trakcie uzgodnień,
  • 10.11.2021 o godz. 16.00 w gminie Czernica w świetlicy wiejskiej w Wojnowicach,
  • 25.11.2021 o godz. 17.00 w Dziadowej Kłodzie w hali sportowej przy szkole na ul. Słonecznej,
  • 26.11.2021 o godz. 17.30 w Bierutowie w Ośrodek Kultury i Sportu,
  • 30.11.2021 o godz. 17.30 w gminie Syców w świetlicy w Ślizowie,
  • 1.12.2021 o godz. 12.30 w gminie Oleśnica w świetlicy w Ligocie Polskiej,
  • 1.12.2021 o godz. 17.30 w Jelczu-Laskowicach w Centrum Sportu i Rekreacji,
  • 2.12.2021 o godz. 15.30 i 18.30 w Siechnicach w urzędzie miejskim.

Szczególnie ciekawie mogą wyglądać konsultacje w gminie Siechnice. Tam planowana linia kolejowa przecina obszary Natura 2000. Już wcześniej władze gminy Siechnice zgłaszały, że podczas budowy tej linii kolejowej wycinane będą drzewa i niszczone cenne przyrodniczo siedliska zwierząt i roślin. Zdaniem gminy budowa linii kolei dużych prędkości będzie ingerencją w tereny Natura 2000 i spowoduje nieodwracalne, szkodliwe dla środowiska naturalnego zmiany.

Na przełom 2 i 3 kwartału przyszłego roku przewidziana jest druga seria spotkań konsultacyjnych. Wybór wariantu skierowanego do realizacji planowany jest na koniec 2022 r., a zakończenie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na początek 2023 r. Rozpoczęcie robót przy budowie linii kolejowej przedstawiciele firmy Multiconsult zapowiadają na rok 2023, a ich zakończenie na 2027 r.

Po serii spotkań konsultacyjnych są już mieszkańcy południowej części Dolnego Śląska. Linia kolejowa dużych prędkości ma bowiem od Wrocławia prowadzić przez Wałbrzych do granicy z Czechami w Lubawce.

Czytaj więcej:W dwie godziny pociągiem z Wrocławia do Warszawy. Plany ambitne, ale czy realne?

Planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromne przedsięwzięcie integrujące transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jego centralnym punktem ma być węzeł przesiadkowy w Baranowie pomiędzy Warszawą i Łodzią. W Baranowie ma być wybudowany Port Lotniczy Solidarność, którego przepustowość w pierwszym etapie obliczona jest na 45 mln pasażerów rocznie. Całość ma być gotowa do 2040 roku.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska