Jak pojedzie tramwaj na Psie Pole? Miasto chce wybrać dwa warianty trasy [MAPA]

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Tramwaj na Psie Pole jest jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu.
Tramwaj na Psie Pole jest jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła konsultacje rynkowe, które mają być wstępem do opracowania studium korytarzowego dla trasy tramwaju na Psie Pole. Z dziewięciu proponowanych wariantów, wybrane mają zostać dwa.

W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określono 9 różnych opcji przebiegu trasy tramwaju na Psie Pole. Różnią się one układem tramwajowym, trasami dojścia przez pasażerów i miejscami zakończenia trasy. Przy niektórych wariantach należy wybudować kompletnie nowy ślad torowiska.

Większość propozycji prowadzi od strony Wielkiej Wyspy, łącząc się z istniejącym torowiskiem przy Stadionie Olimpijskim lub planowaną trasą tramwaju na Swojczyce, którego budowa jeszcze się nie zaczęła. Trzy warianty trasy startują z osiedla Karłowice - Różanka, przebiegając następnie wzdłuż ul. Bolesława Krzywoustego. Planowane opcje przewidują poprowadzenie torów nawet do granicy z gminą Długołęka.

Warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Z dziewięciu propozycji, trzeba wybrać potencjalne dwie
Warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Z dziewięciu propozycji, trzeba wybrać potencjalne dwie UMW

Efektem konsultacji ma być nie tylko wybór wariantu, ale uwzględnienie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, ekonomicznych i technicznych. "Opracowany materiał ma posłużyć ocenie sensowności utrzymywania rezerw dla poszczególnych korytarzy tramwajowych w dokumentach planistycznych oraz wytypowaniu wariantów, dla których wskazane będzie prowadzenie dalszych prac projektowych" - czytamy na stronie Wrocławskich Inwestycji.[/cyt]

Potencjalny wykonawca musi określić popyt na linię tramwajową w danym miejscu, możliwości wykorzystania już istniejących torowisk oraz ewentualne zmiany komunikacji w centrum miasta. Niezbędne jest także określenie miejsca pętli tramwajowych, przecięć linii z jezdniami dla samochodów, zapotrzebowania na tabor, wyliczenie ogólnych kosztów i korzyści oraz wpływ na ewentualną szkodę środowiska.

Konsultacje potrwają do końca stycznia 2023 roku, a zgłoszenia firm do przetargu mogą wpływać tylko do 6 grudnia br.

Tramwaj ze środków unijnych?

Z ogłoszonego w maju 2022 roku planu Wrocławia wynika, że planowanych pierwotnie tras tramwajowych nie będzie. Z tego faktu niezadowoleni byli głównie mieszkańcy Ołtaszyna i Psiego Pola. Zamiast torów tramwajowych i osobnej trasy dostali buspasy, albo nie dostali nic.

Tramwaj na Psie Pole nie jest priorytetem rozwoju tras autobusowo-tramwajowych do 2027 roku, choć rozliczenie unijnych środków ma nastąpić nawet do 2030 roku.

Ostatnimi czasy Unia Europejska wspiera rozwój sieci tramwajów. W marcu 2022 roku dotację w wysokości 25 milionów złotych z Funduszy Europejskich otrzymała Bydgoszcz. Na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach z Programu Infrastruktura i Środowisko trafiło około 10 mld zł. Część z tej kwoty może trafić do Wrocławia w celu poprowadzenia tramwaju na Psie Pole.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 listopada, 23:30, tramwajorealista:

Dlaczego to miasto robi takie głupoty? Po co się pakować w ten najgłupszy środek transportu?

- spadł deszcz i tramwaj nie jedzie

- nie spadł deszcz, ale i tak nie jedzie

- złamany pantograf i nie jedzie

- pasażer zasłabł i nie jedzie

- zastawione tory i nie jedzie

- tramwaj się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- autobus się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- zwrotnica popsuta i nie jedzie

- wypadek był i nie jedzie

- pożar gdzieś tam był i nie jedzie

- prądu ni ma i nie jedzie

- samobójca wlazł na słup i nie jedzie

- skosili słup i nie jedzie

- za gorąco było i się szyny wygły i nie jedzie

- za zimno było i szyny zapiaszczone i nie jedzie

- wiater wiał i drzewo spadło na tory i nie jedzie

- i jeszcze 1000 innych powodów, dlaczego ten cholerny złom nie jedzie

Dlaczego nie warto inwestować w autobusy? Bo autobus stanie za stadem blachosmrodów i nie jedzie! Dlaczego nie warto inwestować w szynobusy? Bo za długo jedzie. Tramwaj to dobry pomysł bo czas dojazdu jest krótki.

G
Gość
1 grudnia, 7:58, Gość:

Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim

1 grudnia, 9:24, Gość:

Jak PO nie wykreśli

Kiedy? Najpóźniej w 2028 roku. Jest to bowiem planowany termin realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus (lub Kolej ), którego częścią jest projekt wybudowania infrastruktury kolejowej w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Szerzej: chodzi o poprawę jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Realizacja tego zadania, niezwykle ważnego dla rozwoju wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na trasach:

Wrocław – Środa Śląska,

Wrocław – Wołów,

oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska.

1 grudnia, 9:39, Gość:

Nie wykreśli bo UE chce znacznie ograniczyć posiadanie aut osobowych. Założenia są takie że do 2050 będzie tego jakieś 30% co jest obecnie.

Autem osobowym będziesz mógł się tylko przejechać ... jako usługa będzie dla ogółu społeczeństwa UE.

Bardzo mnie to cieszy. Jak dla mnie, to we Wrocławiu powinno być o te 70% mniej samochodów.

G
Gość
1 grudnia, 7:58, Gość:

Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim

1 grudnia, 9:24, Gość:

Jak PO nie wykreśli

Kiedy? Najpóźniej w 2028 roku. Jest to bowiem planowany termin realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus (lub Kolej ), którego częścią jest projekt wybudowania infrastruktury kolejowej w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Szerzej: chodzi o poprawę jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Realizacja tego zadania, niezwykle ważnego dla rozwoju wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na trasach:

Wrocław – Środa Śląska,

Wrocław – Wołów,

oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska.

Nie wykreśli bo UE chce znacznie ograniczyć posiadanie aut osobowych. Założenia są takie że do 2050 będzie tego jakieś 30% co jest obecnie.

Autem osobowym będziesz mógł się tylko przejechać ... jako usługa będzie dla ogółu społeczeństwa UE.

G
Gość
1 grudnia, 7:58, Gość:

Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim

Jak PO nie wykreśli

Kiedy? Najpóźniej w 2028 roku. Jest to bowiem planowany termin realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus (lub Kolej ), którego częścią jest projekt wybudowania infrastruktury kolejowej w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Szerzej: chodzi o poprawę jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Realizacja tego zadania, niezwykle ważnego dla rozwoju wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na trasach:

Wrocław – Środa Śląska,

Wrocław – Wołów,

oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska.

G
Gość
30 listopada, 23:30, tramwajorealista:

Dlaczego to miasto robi takie głupoty? Po co się pakować w ten najgłupszy środek transportu?

- spadł deszcz i tramwaj nie jedzie

- nie spadł deszcz, ale i tak nie jedzie

- złamany pantograf i nie jedzie

- pasażer zasłabł i nie jedzie

- zastawione tory i nie jedzie

- tramwaj się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- autobus się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- zwrotnica popsuta i nie jedzie

- wypadek był i nie jedzie

- pożar gdzieś tam był i nie jedzie

- prądu ni ma i nie jedzie

- samobójca wlazł na słup i nie jedzie

- skosili słup i nie jedzie

- za gorąco było i się szyny wygły i nie jedzie

- za zimno było i szyny zapiaszczone i nie jedzie

- wiater wiał i drzewo spadło na tory i nie jedzie

- i jeszcze 1000 innych powodów, dlaczego ten cholerny złom nie jedzie

1 grudnia, 8:45, Gość:

Poziom IQ młodych osób spada. Badania pokazują skalę problemu

Zależy od wychowania w domu, od rodziców. ŻADNA SZKOŁA NIE NAUCZY INTELIGENCJI. A TRZEBA MIEC W GENACH. Wystarczy popatrzeć na tych na wysokich stanowiskach. Inteligencja (od łac. intelligentia – zdolność pojmowania, rozum) – zdolność do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia. Zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach. Cecha umysłu warunkująca sprawność czynności poznawczych, takich jak myślenie, reagowanie, rozwiązywanie problemów.

https://tech.wp.pl/poziom-iq-mlodych-osob-spada-badania-pokazuja-skale-problemu,6262699009779841a

Cztery twoje komentarze, i widać skąd jesteś. Weź się do roboty urzędasie. Chcesz puszczać tramwaj po torach od Świebodzkiego? A co tam jest? Ogródki działkowe?!!!!! Nie ogarniasz planu miasta, pewnie nie jechałeś nawet po tej trasie pociągiem. Druga kwestia, to przepustowość linii. Plany macie w tym magistracie, jak wasz lewacki ulubieniec i zwyrol adolf.

J
JAN
1 grudnia, 8:40, Gość:

Już niedługo tramwajem lub szynobusem dojedziemy z Psiego Pola na Nowy Dwór 

Wrocław ma być pierwszym miastem w Polsce, w którym tramwaje będą jeździły po ulicach i torach kolejowych. Jeżeli ten plan się nie powiedzie, to gmina kupi szynobusy 

W granicach Wrocławia jest 178 kilometrów torów kolejowych. O tym, że należy je wykorzystać do komunikacji miejskiej wiadomo od dawna. Tematem wreszcie poważnie zainteresowali się urzędnicy. Prezydent Rafał Dutkiewicz, na spotkaniu w Dolnośląskiej Izbie Gospodarczej zapowiedział już, że plan wykorzystania torów kolejowych przez tramwaje, ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. - Zaczęliśmy już wstępne prace. Na razie mogę powiedzieć tylko, że trzeba będzie położyć trzy odcinki szyn, dzięki którym tory tramwajowe będą łączyły się z kolejowymi - mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. 

Żadnych konkretów nie chciał jednak zdradzić. Wiadomo jedynie, że taki transport mógłby zacząć działać za trzy lata. 

- Pod koniec lutego spotkamy się z koleją i przedyskutujemy nasze dwa pomysły - powiedział nam za to Zbigniew Komar, dyrektor departamentu infrastruktury w magistracie. - Zastanawiamy się nad tramwajami dwusystemowymi albo wykorzystaniem do komunikacji miejskiej szynobusów - dodał.

Ludzie, ja jestem bezpośrednio po śniadaniu i niewskazane jest wypisywanie takich kretynizmów bo się nabawię niestrawności. Od kilkudziesięciu lat wmawiają takie pierdoły, tylko skąd znaleźć pieniądze i miejskie tereny do prowadzenia linii. Miasto na skraju bankructwa a oni będą torowisko na księżyc wmawiać. Już sobie nawet parowóz w pozycji startowej przygotowali.

G
Gość
Kolej wisząca monorail w Katowicach i Sosnowcu może być jedynym sposobem na poprawę komunikacji. Na początku 2019 roku naukowcy z Politechniki Śląskiej przedstawili zrealizowany na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii projekt kolei metropolitalnej, który ma usprawnić system transportu kolejowego na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim. Wśród pomysłów budowy nowych tradycyjnych linii kolejowych i zagęszczenia siatki połączeń znalazł się też pomysł budowy monorailu, który miałby połączyć centra Katowic i Sosnowca z lotniskiem w Pyrzowicach.

Co kryje się pod hasłem monorail?

- To system kolei jednoszynowej. Wykorzystuje się w nim tor w postaci jednej szyny ułożony na estakadach. Dzisiaj buduje się to stosunkowo szybko, dlatego że elementy estakad są zunifikowane. Przykładem jest Dubaj i połączenie koleją monorail pewnych przestrzeni. Monorail to wysokowydajny system i powinien obsługiwać duże potoki pasażerskie. Taki system może być zupełnie bezzałogowy. Mógłby to być identyfikator naszej metropolii - mówił w lutym tego roku dr inż. Ryszard Janecki, jeden ze współautorów zamówionej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię koncepcji kolei metropolitalnej.

http://infotram.pl/tramwaje-dwusystemowe-w-niemczech-–-przeglad-konstrukcji_more_63051.html
G
Gość
1 grudnia, 7:58, Gość:

Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim

Rozwój układu komunikacyjnego Wrocławia

http://wrosystem.um.wroc.pl/beta_4/webdisk/9e9a3bd3-5e4b-4f94-9d6f-c914b0b42d08/7.jpg

J
JAN
30 listopada, 23:30, tramwajorealista:

Dlaczego to miasto robi takie głupoty? Po co się pakować w ten najgłupszy środek transportu?

- spadł deszcz i tramwaj nie jedzie

- nie spadł deszcz, ale i tak nie jedzie

- złamany pantograf i nie jedzie

- pasażer zasłabł i nie jedzie

- zastawione tory i nie jedzie

- tramwaj się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- autobus się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- zwrotnica popsuta i nie jedzie

- wypadek był i nie jedzie

- pożar gdzieś tam był i nie jedzie

- prądu ni ma i nie jedzie

- samobójca wlazł na słup i nie jedzie

- skosili słup i nie jedzie

- za gorąco było i się szyny wygły i nie jedzie

- za zimno było i szyny zapiaszczone i nie jedzie

- wiater wiał i drzewo spadło na tory i nie jedzie

- i jeszcze 1000 innych powodów, dlaczego ten cholerny złom nie jedzie

30 listopada, 23:59, Gość:

Dlatego trzeba inwestować w tramwaju i unowocześniać go , bo to o czym piszesz to lata zaniedbań. Wrocław w większości to trasy przedwojenne. Powstające nowe inwestycje mają zmienić ten stan rzeczy. Nowoczesne technologie i rozwiązania oraz trasy i tabor oraz możliwość rozwoju tras alternatywnych w razie awarii zmienią to.

Masz rację. Żeby jeszcze nauczyć tramwaje omijać te, które stoją popsute, przeskakiwać na drugi tor, czerpać prąd z powietrza a nie z drutu. Od lat się mówi o transporcie autonomicznym a tu serwuje głupkom wizje Hallera z tramwajami czekającymi aż się sieć znowu prądem napełni. Pchanie miasta w stronę budowania linii tramwajowych to czyste okradanie mieszkańców. Widać to po ciągłych remontach rozjazdów, torowisk i robieniu autobusowych protez zamiast stojących tramwajów. Autobusem dojedziesz do 95% miejsc w mieście a na ten sam rezultat w przypadku linii tramwajowych musisz czekać tysiąclecia.

G
Gość
Oba pomysły są łatwe do realizacji. Choć tramwaje jeżdżące po szynach kolejowych to w Polsce zupełna nowość, w Europie jeżdżą już np. w niemieckich Kassel i Karlsruhe. - Takie pojazdy są średnio pięć razy droższe od zwykłych tramwajów. Kosztują 10 milionów złotych. Ich kupno czasami jest jednak opłacalne. Na przykład gdyby miały jeździć na Nowy Dwór, czy Psie Pole - poinformował nas Janusz Rajces, rzecznik MPK. - Od lat mówi się o wybudowaniu torowiska w kierunku tych osiedli. Inwestycja odkładana jest ze względu na ogromne koszty. W przypadku takiego tramwaju nie trzeba byłoby zbyt wiele budować. Tylko łączniki torów tramwajowych. 

Na przykład wagony jadące w kierunku Nowego Dworu, mogłyby wjeżdżać na tory kolejowe na Dworcu Świebodzkim. - Wystarczyłoby dobudować tylko 200 metrów szyn - dodał Janusz Rajces. 

Władze miasto zastanawiają się też nad łącznikami koło pętli tramwajowej na Kowalach, ulicy Robotniczej oraz w rejonie ulicy Borowskiej lub Bardzkiej. Dzięki temu tramwajami można byłoby dojechać do Kobierzyc albo nawet do Jordanowa Śląskiego. 

Wybudowanie łączników to jednak nie jedyne koszty związane z wprowadzeniem nowoczesnych tramwajów. By zaczęły one jeździć po mieście, trzeba byłoby obniżyć perony na dworcach, bo drzwi tramwajów są niżej niż w pociągach.
G
Gość
Już niedługo tramwajem lub szynobusem dojedziemy z Psiego Pola na Nowy Dwór 

Wrocław ma być pierwszym miastem w Polsce, w którym tramwaje będą jeździły po ulicach i torach kolejowych. Jeżeli ten plan się nie powiedzie, to gmina kupi szynobusy 

W granicach Wrocławia jest 178 kilometrów torów kolejowych. O tym, że należy je wykorzystać do komunikacji miejskiej wiadomo od dawna. Tematem wreszcie poważnie zainteresowali się urzędnicy. Prezydent Rafał Dutkiewicz, na spotkaniu w Dolnośląskiej Izbie Gospodarczej zapowiedział już, że plan wykorzystania torów kolejowych przez tramwaje, ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. - Zaczęliśmy już wstępne prace. Na razie mogę powiedzieć tylko, że trzeba będzie położyć trzy odcinki szyn, dzięki którym tory tramwajowe będą łączyły się z kolejowymi - mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. 

Żadnych konkretów nie chciał jednak zdradzić. Wiadomo jedynie, że taki transport mógłby zacząć działać za trzy lata. 

- Pod koniec lutego spotkamy się z koleją i przedyskutujemy nasze dwa pomysły - powiedział nam za to Zbigniew Komar, dyrektor departamentu infrastruktury w magistracie. - Zastanawiamy się nad tramwajami dwusystemowymi albo wykorzystaniem do komunikacji miejskiej szynobusów - dodał.
G
Gość
1 grudnia, 7:58, Gość:

Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim

To już interes PKP , nie Ratusza

G
Gość
A druga strona Psiego Pola to wieś podwrocławska?
G
Gość
Wybory idą? Nowe trasy tramwajowe i zaraz będzie o dworcu Świebodzkim
G
Gość
30 listopada, 23:30, tramwajorealista:

Dlaczego to miasto robi takie głupoty? Po co się pakować w ten najgłupszy środek transportu?

- spadł deszcz i tramwaj nie jedzie

- nie spadł deszcz, ale i tak nie jedzie

- złamany pantograf i nie jedzie

- pasażer zasłabł i nie jedzie

- zastawione tory i nie jedzie

- tramwaj się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- autobus się zepsuł i tramwaj nie jedzie

- zwrotnica popsuta i nie jedzie

- wypadek był i nie jedzie

- pożar gdzieś tam był i nie jedzie

- prądu ni ma i nie jedzie

- samobójca wlazł na słup i nie jedzie

- skosili słup i nie jedzie

- za gorąco było i się szyny wygły i nie jedzie

- za zimno było i szyny zapiaszczone i nie jedzie

- wiater wiał i drzewo spadło na tory i nie jedzie

- i jeszcze 1000 innych powodów, dlaczego ten cholerny złom nie jedzie

Dlatego trzeba inwestować w tramwaju i unowocześniać go , bo to o czym piszesz to lata zaniedbań. Wrocław w większości to trasy przedwojenne. Powstające nowe inwestycje mają zmienić ten stan rzeczy. Nowoczesne technologie i rozwiązania oraz trasy i tabor oraz możliwość rozwoju tras alternatywnych w razie awarii zmienią to.

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie