Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak pojedzie tramwaj na Psie Pole? Miasto chce wybrać dwa warianty trasy [MAPA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Tramwaj na Psie Pole jest jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu.
Tramwaj na Psie Pole jest jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła konsultacje rynkowe, które mają być wstępem do opracowania studium korytarzowego dla trasy tramwaju na Psie Pole. Z dziewięciu proponowanych wariantów, wybrane mają zostać dwa.

W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określono 9 różnych opcji przebiegu trasy tramwaju na Psie Pole. Różnią się one układem tramwajowym, trasami dojścia przez pasażerów i miejscami zakończenia trasy. Przy niektórych wariantach należy wybudować kompletnie nowy ślad torowiska.

Większość propozycji prowadzi od strony Wielkiej Wyspy, łącząc się z istniejącym torowiskiem przy Stadionie Olimpijskim lub planowaną trasą tramwaju na Swojczyce, którego budowa jeszcze się nie zaczęła. Trzy warianty trasy startują z osiedla Karłowice - Różanka, przebiegając następnie wzdłuż ul. Bolesława Krzywoustego. Planowane opcje przewidują poprowadzenie torów nawet do granicy z gminą Długołęka.

Warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Z dziewięciu propozycji, trzeba wybrać potencjalne dwie
Warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Z dziewięciu propozycji, trzeba wybrać potencjalne dwie UMW

Efektem konsultacji ma być nie tylko wybór wariantu, ale uwzględnienie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, ekonomicznych i technicznych.

"Opracowany materiał ma posłużyć ocenie sensowności utrzymywania rezerw dla poszczególnych korytarzy tramwajowych w dokumentach planistycznych oraz wytypowaniu wariantów, dla których wskazane będzie prowadzenie dalszych prac projektowych" - czytamy na stronie Wrocławskich Inwestycji.

Potencjalny wykonawca musi określić popyt na linię tramwajową w danym miejscu, możliwości wykorzystania już istniejących torowisk oraz ewentualne zmiany komunikacji w centrum miasta. Niezbędne jest także określenie miejsca pętli tramwajowych, przecięć linii z jezdniami dla samochodów, zapotrzebowania na tabor, wyliczenie ogólnych kosztów i korzyści oraz wpływ na ewentualną szkodę środowiska.

Konsultacje potrwają do końca stycznia 2023 roku, a zgłoszenia firm do przetargu mogą wpływać tylko do 6 grudnia br.

Tramwaj ze środków unijnych?

Z ogłoszonego w maju 2022 roku planu Wrocławia wynika, że planowanych pierwotnie tras tramwajowych nie będzie. Z tego faktu niezadowoleni byli głównie mieszkańcy Ołtaszyna i Psiego Pola. Zamiast torów tramwajowych i osobnej trasy dostali buspasy, albo nie dostali nic.

Tramwaj na Psie Pole nie jest priorytetem rozwoju tras autobusowo-tramwajowych do 2027 roku, choć rozliczenie unijnych środków ma nastąpić nawet do 2030 roku.

Ostatnimi czasy Unia Europejska wspiera rozwój sieci tramwajów. W marcu 2022 roku dotację w wysokości 25 milionów złotych z Funduszy Europejskich otrzymała Bydgoszcz. Na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach z Programu Infrastruktura i Środowisko trafiło około 10 mld zł. Część z tej kwoty może trafić do Wrocławia w celu poprowadzenia tramwaju na Psie Pole.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska