Dlaczego pociągi nie jeżdżą między wrocławskimi dzielnicami?

Marcin Walków
Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse
- Dlaczego poza normalnymi połączeniami kolejowymi nie ma specjalnych składów, które kursowałyby tylko między wrocławskimi stacjami w regularnych przedziałach czasowych? Przecież to przyspieszyłoby znacznie czas przejazdu między dzielnicami Wrocławia. Po co budować metro, skoro Wrocław ma świetną infrastrukturę kolejową - pyta nasz czytelnik, Jan Święcek. Tematem zajął się reporter Marcin Walków.

Budowy metra na razie w planach nie ma. Ale magistrat traktuje kolej jako alternatywę dla komunikacji miejskiej. Od 1 czerwca 2013 r. z biletem MPK można jeździć pociągami między stacjami we Wrocławiu. Miesięcznie korzysta z tego ok. 50 tys. osób. Nie zanosi się jednak na to, by powstały pociągi wyłącznie "miejskie" - czyli kursujące na trasie pomiędzy stacjami mającymi w nazwie "Wrocław".

Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki w urzędzie miejskim, twierdzi, że uruchomienie pociągów kursujących wyłącznie między wrocławskimi stacjami jest co prawda możliwe technicznie i organizacyjnie, ale nieuzasadnione - głównie ze względów finansowych.

A jak wyglądają te możliwości? Okazuje się, że aż trzy ostatnie przystanki kolejowe przed granicami miasta nie są przystosowane, by pociągi mogły na nich kończyć bieg i ruszać w drogę powrotną. Tak jest na przystankach: Wrocław Pracze, Wrocław Osobowice i Wrocław Pawłowice.

O TYM PISALIŚMY: Pociągi jak tramwaje. Kolej inwestuje w nowe stacje we Wrocławiu

Przystosowane są natomiast stacje Wrocław Brochów i Wrocław Zachodni - ale są to pierwsze i jednocześnie ostatnie przystanki na trasie z Wrocławia Głównego. - Zasadność uruchamiania przewozów pomiędzy nimi jest wątpliwa, bo pociągi nie byłyby
"zasilane" żadnymi innymi pasażerami na drodze przejazdu - uważa Komar.

Są dwie stacje, na których taki pociąg miałby sens. To Wrocław Leśnica i Wrocław Psie Pole. - Wiemy, ze samorząd wojewódzki planuje pewne zwiększenia częstotliwości na połączeniach aglomeracyjnych z Oleśnicy do Wrocławia przez Psie Pole i ze Środy Śląskiej do Wrocławia przez Leśnicę - dodaje Zbigniew Komar.

Przewozy Regionalne nie wykluczają uruchomienia pociągów "miejskich", jeśli miasto je zamówi i do nich dopłaci. Andrzej Piech, naczelnik Działu Sprzedaży i Marketingu w Przewozach Regionalnych podkreśla, że przychód z takich połączeń na pewno nie pokryje kosztów ich funkcjonowania. - Ponadto nasze główne zadanie to dowóz do pracy, szkół, uczelni. W godzinach najbardziej oczekiwanych przez wrocławian takie połączenia nie "zmieściłyby się" w rozkładzie jazdy na przykład na Dworcu Głównym - uważa Piech.

Wideo

Komentarze 45

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocław Swojczyce

Dodać jeszcze należy 3M, wielka i rozbudowująca się fabryka przy tych torach na Swojczyce. Aż się prosi to wykorzystać, jeździć dalej, aż po Chrząstawę, Miłoszyce, większość ludzi stamtąd pracuje właśnie we Wro.
Ale to trzeba mieć jakąś wizję - naszym decydentom w kwestii transportu kolejowego trochę takiej wizji od lat brakuje.

G
Gość

nie byłyby już pospieszne !

W
Wrockanin

A tak naprawdę to kolejna wymówka, by nie wydać kasy na poprawienie jakości życia na Wrocławiu tak aby została na kiełbasę wyborczą i kolejne fontanny czy fajerwerki.

P
Podróżny

Po co pociąg ma kończyć bieg na Brochowie? Niech jedzie do Siechnic. I tak dalej: zamiast Kleciny - Kobierzyce, też dużo ludzi by korzystało. Zamiast Osobowic - Oborniki Śl., Zachodni - Żarów, Wojnów - Jelcz Laskowice. Kolej aglomeracyjna - co 15 minut, wiele relacji (np. Długołęka - Przedmoście Święte przez Psie Pole, Nadodrze, Gądów, Leśnicę).

K
Kolejarz

Wszystkie pociągi nowoczesne maja dwa kabiny maszynisty (takie jak tramwaje Skody we Wrocławiu) dzięki czemu pociąg nie musi zawracać potrzebna jest tylko bocznica przejazdowa do zmiany toru. Pozostaje pytanie czy będzie na tyle chcetnych osób z ważnym biletem żeby koszty obsługi pociągu się zwróciły (prad,czystosc składu ,konserwacja i ludzie do obsługi)

A
Andrzej

Jeździłbym częściej, bo jest szybciej ale.. jakby pociąg był punktualny! A tak to wole autobusem.
Lipa jest również w przypadku pospiesznych pociągów, które nie zatrzymują sie na tych mniejszych stacjach np jadąc z Krakowa pospiesznym musiałem jechać na Wroclaw Głowny i wrócić sie autobusem. Czyli niepotrzebnie robię sztuczny tłum i trące ok 35min.

We Wrocławiu przydałby sie system gwiazdy ... czyli ze wszystkich stacji zjeżdżałyby sie o tej samej porze pociągi miejskie na Wroc Gł. Wówczas każdy mógłby sie przesiąść do innego składu i jechać na "drugi" koniec Wrocławia.

h
hehe

W planach (realnych) jest budowa kilku takich przystanków kolejowych. Na początek - "Osobowice - Cmentarz" zaraz za mostem kolejowym (to między Popowicami o Osobowicami), Boya Żeleńskiego - w okolicach wiaduktu opodal Kromera (to między Sołtysowicami a Nadodrzem) oraz niedaleko wiaduktu nad Grabiszyńską, ale którego wiaduktu, to już nie wiem.

r
refi

Zbudujmy wszyscy S-Bahn we Wrocławiu i okolicy !!!!!

k
kolejarz

obok stacji masa zakladow volvo orlen return ktore powoduja duze potoki potencjalnych pasazerow ale pociagow brak

G
Gość

Jak ją chcesz wykorzystać ? Radzisz panu, który zapytał "dlaczego pociągi nie kursują między dzielnicami Wrocławia" aby pojechał na Brochów popatrzyć sobie na "jedną z największych bocznic w Europie" ?

j
jakiś gość

Bo miasto ma "ważniejsze" priorytety. Stadion, jakaś durna olimpiada w pluciu na odległość, stolica kultury, fora muzyki, galerie sztuki, a także liczne spółeczki miejskie i inne bzdury w których są topione grube setki milionów zł, więc na takie "nieistotne pierdoły" jak sprawna komunikacja miejska nie ma już pieniędzy. Witamy w dynamicznym Wrocławiu.

A co do opłacalności tego przedsięwzięcia. To robili jakieś sondy wśród wrocławian, że wiedzą, że się to nie opłaca? Skąd mogą wiedzieć, że ludzie nie będą jeździć tymi pociągami? Ja sądzę, że jakby taka alternatywa powstała, to wielu ludzi porzuciłoby MPK, a może i nawet samochód i dojeżdżało do pracy tą kolejką. A że przystanki kolejowe niedostosowane? No i tu powinna się właśnie zacząć rola miasta. Zamiast wydawać setki milionów zł na pierdoły, o których wspominałem wyżej, to lepiej przeznaczyliby te pieniądze na coś pożytecznego, np między innymi na dostosowanie tych przystanków.

D
DIM

Między wrocławskimi stacjami spokojnie mogły by jeździć składy bydboskiej PESY. Zwróćcie uwagę na składy typu ELF.

w
w

Dodaj więcej przystanków a pociąg przestanie mieć sens - to nie tramwaj który hamuje i przyspiesza od razu.
Dwa pociąg ma sens jak jest szybki (Psie Pole - Główny ~20min) jak dodasz jeszcze 4-5 przystanków szybciej będzie autobusem ;).
Ale pomysł żly nie jest - tylko miasto robi wszystko żeby z tego nie korzystać:
- mozliwa dopłata do urbancard na 2 linie - zlikwidowana
Teraz można jeździc koleją jak się kupi urban'a na wszystkei linie - tylko pokażcie mi kogoś kto jeżdząc do pracy potrzebuje wszystkich liniii MPK a nie "dwóch".
Bilety czasowe MPK ważne w kolei... ale tylko jak się je najpierw skasuje w MPK (proponuje zrobic to jak ktos dojeżdza najpierw pociągiem a potem MPK.

Ot i cała polityka naszego Miasta - wywalic auta (super skuteczna SM w blokadach ale ostatni przypadek ze szczeniakiem w aucie i nagle ... brak słów po prostu - bo auta się przepchnać nie dało) i utrudnić komunikację miejska.
Jak się nie podoba to .. Łódź ;)

E
Ekonom

Zachodni HA HA W POLU pzdr

D
DIM

Na Brochowie jest jedna z największych bocznic w Europie - nie można jej wykorzystać?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3