Pociągi jak tramwaje? Będą nowe stacje we Wrocławiu (ZDJĘCIA)

Marcin Hołubowicz
Przy cmentarzu Osobowickim powstaje nowy dwuperonowy przystanek kolejowy - Wrocław Osobowice. Podróżni będą mogli z niego skorzystać już w 2014 r. W planach jest również przebudowa wiaduktu przy ul. Grabiszyńskiej.

Do końca 2014 r. powinien powstać nowy przystanek kolejowy przy cmentarzu Osobowickim. Robotnicy wybudowali już jeden z peronów. Gdy pogoda pozwoli, zabiorą się za kolejny. Powstał również tunel, który przecina wał. Będzie tędy prowadzić przejście między peronami oraz dojście z peronu nr 2 w kierunku cmentarza.

- Nowy obiekt wpisze się w system kolei aglomeracyjnej i ułatwi dotarcie m.in. do największej wrocławskiej nekropolii - tłumaczy Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Jak twierdzi Siemieniec, dojście do obu peronów wykonawca przystosuje do potrzeb osób niepełnosprawnych. Platformy będą oświetlone, wyposażone w wiaty oraz system informacji wizualnej i głosowej. Na peronach zostaną zamontowane pochylnie przystosowane dla ruchu rowerzystów.

W pobliżu trwa modernizacja wiaduktu kolejowego nad ul. Osobowicką. Wykonano już pierwszą część - odnowiono zardzewiałe barierki i elewację. Trwają prace przy drugiej nitce wiaduktu. W połowie stycznia zakończył się również remont zachodniej części mostu kolejowego nad Odrą, który łączy Popowice z Osobowicami, na odcinku blisko pół kilometra. Przeprawa składa się z dwóch równoległych mostów: wschodniego i zachodniego.

- Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą tędy z prędkością 160 km/h - twierdzi Mirosław Siemieniec. Prace powinny się zakończyć jeszcze w tym roku, a ich koszt to 41 mln zł.

Skomplikowana będzie za to przebudowa wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską. - Obiekt, który zapewnia normalnie przejazd po trzech torach, podczas przebudowy będzie dysponował tylko jednym torem - wyjaśnia Mirosław Siemieniec. - Podczas montażu przęseł kierowcy będą się musieli przygotować na utrudnienia w ruchu i zwężenia ulicy. Prace przy Grabiszyńskiej oraz przy przebudowie wiaduktów nad ul. Legnicką rozpoczną się wiosną 2014 r.

Do tego czasu przystosowane do zwiększonego ruchu zostaną już sąsiednie linie kolejowe. Trasy wielu pociągów zostaną zmienione i składy pojadą przez Wrocław Gądów (dotychczas zatrzymywały się tu wyłącznie pociągi towarowe) i Wrocław Nadodrze. Z tego powodu pociągi z Jeleniej Góry nie będą dojeżdżać do Dworca Głównego. W planach jest również tymczasowy przystanek kolejowy przy ul. Klecińskiej.

Projekt jest realizowany w ramach modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań. Całkowity koszt to ponad 1,5 miliarda złotych, z czego Unia Europejska wyłożyła ponad 875 milionów zł. Prace zakończą się w 2015 r.

A co z pozostałymi przystankami kolejowymi? Stacje Wrocław Mikołajów i Wrocław Popowice są w przebudowie. Remont dworca w Leśnicy zakończył się w ubiegłym roku. Dworzec Nadodrze wymaga odnowienia elewacji i modernizacji torowisk, ale właściciel - Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych - nie planuje w tym roku żadnych remontów.

Zobacz: Stacja Wrocław Leśnica gotowa. Perony piękne, ale za długie? (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie