Pociągi jak tramwaje? Będą nowe stacje we Wrocławiu (ZDJĘCIA)

Marcin Hołubowicz
Przy cmentarzu Osobowickim powstaje nowy dwuperonowy przystanek kolejowy - Wrocław Osobowice. Podróżni będą mogli z niego skorzystać już w 2014 r. W planach jest również przebudowa wiaduktu przy ul. Grabiszyńskiej.

Do końca 2014 r. powinien powstać nowy przystanek kolejowy przy cmentarzu Osobowickim. Robotnicy wybudowali już jeden z peronów. Gdy pogoda pozwoli, zabiorą się za kolejny. Powstał również tunel, który przecina wał. Będzie tędy prowadzić przejście między peronami oraz dojście z peronu nr 2 w kierunku cmentarza.

- Nowy obiekt wpisze się w system kolei aglomeracyjnej i ułatwi dotarcie m.in. do największej wrocławskiej nekropolii - tłumaczy Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Jak twierdzi Siemieniec, dojście do obu peronów wykonawca przystosuje do potrzeb osób niepełnosprawnych. Platformy będą oświetlone, wyposażone w wiaty oraz system informacji wizualnej i głosowej. Na peronach zostaną zamontowane pochylnie przystosowane dla ruchu rowerzystów.

W pobliżu trwa modernizacja wiaduktu kolejowego nad ul. Osobowicką. Wykonano już pierwszą część - odnowiono zardzewiałe barierki i elewację. Trwają prace przy drugiej nitce wiaduktu. W połowie stycznia zakończył się również remont zachodniej części mostu kolejowego nad Odrą, który łączy Popowice z Osobowicami, na odcinku blisko pół kilometra. Przeprawa składa się z dwóch równoległych mostów: wschodniego i zachodniego.

- Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą tędy z prędkością 160 km/h - twierdzi Mirosław Siemieniec. Prace powinny się zakończyć jeszcze w tym roku, a ich koszt to 41 mln zł.

Skomplikowana będzie za to przebudowa wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską. - Obiekt, który zapewnia normalnie przejazd po trzech torach, podczas przebudowy będzie dysponował tylko jednym torem - wyjaśnia Mirosław Siemieniec. - Podczas montażu przęseł kierowcy będą się musieli przygotować na utrudnienia w ruchu i zwężenia ulicy. Prace przy Grabiszyńskiej oraz przy przebudowie wiaduktów nad ul. Legnicką rozpoczną się wiosną 2014 r.

Do tego czasu przystosowane do zwiększonego ruchu zostaną już sąsiednie linie kolejowe. Trasy wielu pociągów zostaną zmienione i składy pojadą przez Wrocław Gądów (dotychczas zatrzymywały się tu wyłącznie pociągi towarowe) i Wrocław Nadodrze. Z tego powodu pociągi z Jeleniej Góry nie będą dojeżdżać do Dworca Głównego. W planach jest również tymczasowy przystanek kolejowy przy ul. Klecińskiej.

Projekt jest realizowany w ramach modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań. Całkowity koszt to ponad 1,5 miliarda złotych, z czego Unia Europejska wyłożyła ponad 875 milionów zł. Prace zakończą się w 2015 r.

A co z pozostałymi przystankami kolejowymi? Stacje Wrocław Mikołajów i Wrocław Popowice są w przebudowie. Remont dworca w Leśnicy zakończył się w ubiegłym roku. Dworzec Nadodrze wymaga odnowienia elewacji i modernizacji torowisk, ale właściciel - Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych - nie planuje w tym roku żadnych remontów.

Zobacz: Stacja Wrocław Leśnica gotowa. Perony piękne, ale za długie? (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

KONRAD KONRAD KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY WDNMIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK
T
TCh
W Trójmieście kursuje tzw. SKM (szybka kolej miejska), są to normalne pociągi kursujące po torach kolejowych, z tym że w obrębie tylko Trójmiasta. Dobrze by było by we Wrocławiu kolejarze przyjrzeli się temu rozwiązaniu i zastosowali je. Moim zdaniem pociągi takie mogły by kursować między różnymi stacjami nie koniecznie korzystając z Dworca Głównego, np. Z Leśnicy na Psie Pole,albo z Nowego Dworu do Świniar itp. itd. Panie i Panowie Kolejarze więcej inicjatyw i nowych rozwiązań.
A
A my?
Planowana linia kolejowa ma na celu połączenie centrów Gdańska i Gdyni z portami lotniczymi w tych miastach (z funkcjonującym w Gdańsku oraz z planowanym w Gdyni-Kosakowie). Linia będzie liczyć łącznie 55 km i 18 przystanków. Linia połączy także zachodnie dzielnice, do których nie dociera obecnie SKM ze śródmieściami tych miast, a także zapewni realizację bezpośrednich połączeń kolejowych między Gdańskiem a Kościerzyną i Kartuzami.
Z
ZS
W lipcu 2013 roku rozpoczęła się budowa trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST).Budowana linia będzie w pełni wydzielona i bezkolizyjna – jak podkreślają władze miasta, pozwoli to na całkowite uniezależnienie transportu publicznego od ruchu drogowego.Pierwszy etap obejmuje budowę 3,9 kilometrowej trasy. Na estakadach i mostach znajdzie się ok. 950 metrów trasy, natomiast ok. 800 metrów torowiska będzie prowadzić w obudowanym wykopie.
q
oczywiście że może przejechać. wszystko w ramach projektu czyste perony. przy takiej prędkości każdy peron będzie skutecznie sprzątnięty i to bez ingerencji ekipy sprzątającej
u
ups
mistrzu ciętej riposty - odesłałem do tekstu, ale skoro jego przeczytanie było zbyt trudne, podaję odpowiedni fragment, który skomentował wyżej emeryt:

"W połowie stycznia zakończył się również remont zachodniej części mostu kolejowego nad Odrą, który łączy Popowice z Osobowicami, na odcinku blisko pół kilometra. Przeprawa składa się z dwóch równoległych mostów: wschodniego i zachodniego.

- Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą tędy z prędkością 160 km/h - twierdzi Mirosław Siemieniec."

kluczowe słowo: "tędy"
C
Cyrograf
Budynek stacji Nadodrze należy do spółki Przewozy Regionalne, która nie należy do grupy PKP. Jej właścicielem jest województwo tak samo jak Koleje Dolnośląskie. Więc z pretensjami do Wojewody
C
Cyrograf
No to powiedz mi o jakim pociągu mógł on pisać? W naszym regionie mamy kolej regionalną: Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie. Obaj przewoźnicy obsługują krótkie szlaki pasażerskie. Ich składy często nie są przystosowane do takich prędkości lub nigdy tyle nie pojadą właśnie przez to że obsługują krótkie trasy i zatrzymują się na każdym przystanku lub stacji. Więc ten tekst był jak najbardziej głupawy byle tylko coś napisać żeby pokazać głupotę, tyle tylko że swoją a nie przedstawianego projektu.
A
Ania
Ja bym chciała żeby stacją kolejową została Podstacja Wrocław-Grabiszynek, tuż przy skrzyżowaniu Grabiszyńska-Pereca.
u
ups
Przeczytaj tekst, zanim skomentujesz niegłupią skądinąd wypowiedź emeryta. Gość ma rację, a winę za ewidentne nieporozumienie ponosi autor tekstu.
C
Cyrograf
Wrocław Pracze - Wrocław Główny jedzie 18 minut

A pociągi tak kursują, że zdążysz na każdą godzinę do pracy
R
Rafał D.
Dziękuję za podpowiedź. Na pewno przed wyborami Wam to obiecam.
T
Tony
Czytales z nim wywiad gdy przedstawial cele na najblizsza kadencje? Nawet sie o tym nie zajaknal. Zamiast tego mielismy humbug jak "Szybki Tramwaj Plus". Kosztowalo to milony a niczego nie rozwiazalo, tramwaj dalej przejezdza od pl. Jana Pawla II do Pl. Dominikanskiego 15 min. Piechota idzie sie 20 min.
Wroclaw jest bardzo rozleglym miastem, dzieki niemieckiemu burmistrzowi Otto Wagnerowi. Ale on pewnie rozszerzajac granice Breslau przed II WŚ, byl pewien, ze powstanie siec S-Bahn...
T
Tony
Ja nie wiem jak mozna prosty dworzec z dwoma peronami i jednym tunele juz 1.5 remontowac utrudniajac zycie ludziom?!
T
Tony
Podobnej wielkosci miasta niemieckie maja juz dawno S-Bahn zbudowany na czesto rzadszej sieci kolejowej. We Wroclawiu sie tylko o tym gada, ale miasto niewiele robi.
Kolej miejska jest 100x lepsza niz jakies hybrydy jak Tramwaj Plus czy Metrobus! Kiedy ktos to wreszcie we wladzach miasta zrozumie?
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie