MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co z klimatyzacją w MPK Wrocław i Kolejach Dolnośląskich? W tramwajach, autobusach i pociągach potrafi być bardzo gorąco

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Na dworze ponad 30 stopni, a odczuwalna temperatura na przystanku na betonowym placu jeszcze większa.
Na dworze ponad 30 stopni, a odczuwalna temperatura na przystanku na betonowym placu jeszcze większa. Paweł Relikowski / Polska Press
Na dworze ponad 30 stopni, a odczuwalna temperatura jest jeszcze większa. Przyjeżdża tramwaj lub autobus, a w środku zamiast kojącego chłodu jest... jeszcze cieplej. Okazuje się, że klimatyzacja nie działa. Powody mogą być dwa. Albo się zepsuła, albo jej nie ma. Na to zwracają uwagę pasażerowie zarówno MPK Wrocław jak i Kolei Dolnośląskich. Kiedy mamy do czynienia z jednym lub drugim przypadkiem i gdzie to zgłosić?

Średnio 8 skarg dziennie w MPK Wrocław dotyczy klimatyzacji

Po wejściu do autobusu lub tramwaju okazuje się, że temperatura w nim jest porównywalna do tej na zewnątrz, a pasażerowie czują się jak w saunie. Po prostu nie działa klimatyzacja. Jednym z powodów może być jej awaria.

- To rzecz nieplanowana i spowodowana przez różne czynniki. Do awarii klimatyzacji dochodzi przeciętnie raz w tygodniu w porze upałów. Jeżeli jest to usterka, z którą nie możemy sobie sami poradzić, to mamy podpisaną umowę z serwisem, który naprawia urządzenia. Czasami pasażerowie sami przyczyniają się do awarii otwierając okna przy pracującej klimatyzacji – mówi Katarzyna Pawlak, rzecznik MPK Wrocław.

Otwarte okna skutecznie uniemożliwiają schłodzenie wnętrza pojazdu. Podobnie zresztą jak częste otwieranie drzwi. Dotyczy to kursów zwłaszcza w centrum, gdzie przystanki są dość gęsto rozstawione.

- Jeżeli chodzi o zgłoszenia odnośnie klimatyzacji, to mamy ich średnio 8 dziennie na 8 tysięcy wykonywanych kursów każdego dnia (dotyczy to tylko upalnych dni). Podział skarg jest mniej więcej taki:  75 procent na brak klimatyzacji i 25 procent na zbyt niską temperaturę – dodaje Katarzyna Pawlak.

30 proc. taboru bez klimatyzacji

Awaria klimatyzacji nie jest jedynym powodem nieznośnego ukropu w MPK Wrocław. Zdarza się, że musimy podróżować tramwajami lub autobusami, które jej po prostu nie mają. W przypadku tramwajów to są stare Konstale, których jest 80 sztuk w taborze i stanowi to 30 proc. wszystkich tramwajów w MPK Wrocław.

- Wagony typu 105NWr nie są przystosowane do montażu klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej. Ze względu na szeroki zakres prac, jak wymiana konstrukcji i szkieletu, jedyną możliwością dodania klimatyzacji jest remont kapitalny z szeroką modernizacją pojazdu. To niestety znacząco przekroczyłoby wartość tramwajów. Ale te będą teraz wymieniane przez dopiero co zakupione, bydgoskie Pesy Twist – mówi Katarzyna Pawlak z MPK Wrocław.

Ogólnie to 70 procent taboru tramwajowego posiada klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej. Jeśli chodzi o autobusy, klimatyzację całopojazdową (kabina i przestrzeń pasażerska) ma 80 procent floty. Tylko te najstarsze jej nie mają. Statystycznie na pięć kursujących autobusów cztery są klimatyzowane.

A jak wygląda sprawa klimatyzacji w Kolejach Dolnośląskich

Od naszych czytelników w ostatnich dniach dostaliśmy sygnały o niedziałającej klimatyzacji w pociągach Kolei Dolnośląskich. Dotyczyło to środowego kursu o 9:52 pociągu z Węglińca do Wrocławia.

- W tym pociągu, rzeczywiście były problemy z klimatyzacją. W jednym z czterech członów składu nastąpiła awaria. Po godzinie 11:30, gdy pociąg dojechał już do Wrocławia, pracownicy serwisu Kolei Dolnośląskich wymienili filtr i klimatyzacja działała już w całym pociągu – mówi Andrzej Padniewski z biura prasowego Kolei Dolnośląskich.

Wszystkie pociągi z parku taborowego Kolei Dolnośląskich posiadają klimatyzację. Wyjątkiem jest EN57, czyli tzw. Endolino. Ten typ pojazdu to elektryczna kolejka, charakterystyczna dla przewozów regionalnych. W latach 1961-1993 produkowane były we wrocławskim Pafawagu.

Pociąg Endolino
Pociąg Endolino Koleje Dolnośląskie

- W pociągach Kolei Dolnośląskich każdorazowo, przy prowadzonym przeglądzie P1 sprawdzane jest funkcjonowanie klimatyzacji. W spółce jest również zespół wyspecjalizowanych pracowników zajmujących się tym aspektem, który "lotnie" na terenie całego województwa reaguje w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości w funkcjonowaniu klimatyzacji – dodaje Andrzej Padniewski.

Jeśli chodzi o zgłoszenia na działanie klimatyzacji to jest to promil wszystkich, które dostaje spółka.

Gdzie zgłaszać zastrzeżenia i awarię klimatyzacji?

Jeśli w nowym taborze klimatyzacja nie działa, pasażerowie powinni podejść najpierw do motorniczego czy kierowcy lub w przypadku KD do obsługi pociągu i poprosić o włączenie klimatyzacji. Jeśli to nie poskutkuje, to należy zgłosić problem do obsługi klienta.

  • MPK Wrocław - [email protected], należy podać szczegóły (czyli dzień, linię i godzinę),

  • Koleje Dolnośląskie -  adres [email protected] należy podać szczegóły (czyli dzień, numer pociągu i godzinę)

Na dworze ponad 30 stopni, a odczuwalna temperatura na przystanku na betonowym placu jeszcze większa.

Co z klimatyzacją w MPK Wrocław i Kolejach Dolnośląskich? W ...

***
Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska