Aleja Wielkiej Wyspy: są nowe problemy. Co dalej z budową?

mk
Aleja Wielkiej Wyspy ma połączyć Sępolno i Biskupin z al. Armii Krajowej i ul. Traugutta
Pojawiły się komplikacje dotyczące jednej z najważniejszych dla Wrocławia inwestycji - budowy Alei Wielkiej Wyspy, która ma połączyć ulicę Mickiewicza na Sępolnie z ul. Krakowską i al. Armii Krajowej. Choć przetarg na inwestycję już rozstrzygnięto i trwają prace nad projektem, przeciwnicy budowy nie składają broni. Do zablokowania inwestycji chcą wykorzystać sprawę akustycznych ekranów i przejść dla zwierząt pod planowaną drogą. Trwają proceduralne przepychanki. Do ratusza trafiło właśnie pismo z Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Czy zablokuje inwestycję?

Samorządowe Kolegium Odwoławcze wszczęło właśnie postępowanie w sprawie zmiany decyzji środowiskowej, którą samo wydało, a którą potem zatwierdziły sądy dwóch instancji.

Wniosek o zmianę prawomocnej decyzji środowiskowej złożyły jeszcze rok temu dwa stowarzyszenia: „Akcja Park Szczytnicki” i „Przyjazna Wyspa”. Domagają się m.in. budowy ekranów po obu stronach ul. 8 Maja, które ochroniłyby mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Kolejny postulat: budowa pięciu, a nie trzech - jak zakłada decyzja środowiskowa - przejść dla płazów i małych ssaków, m.in. wiewiórek, łasic i kun, które zamieszkują park Szczytnicki, a przemieszczają się na pobliskie ogródki działkowe.

Autorzy wniosku wskazują, że w uzasadnieniu decyzji środowiskowej znajduje się zapis mówiący, że już teraz, zanim wbito pierwszą łopatę pod budowę Alei Wielkiej Wyspy, przekroczony jest dopuszczalny poziom hałasu na ul. 8 Maja.

W czerwcu ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz odmówił wprowadzenia zmian we wcześniejszej decyzji. We wrześniu Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło decyzję prezydenta, a w ubiegłym miesiącu samo wszczęło postępowanie w sprawie wydanej przez siebie zmiany decyzji środowiskowej.

Czy to wszystko znaczy, że inwestycja zostanie wstrzymana? Nic podobnego. Magistrat nie zamierza czekać na rozstrzygnięcie postępowania. Wykonawca, firma Banimex, przygotowuje projekt. Ma być on gotowy na przełomie lat 2019 i 2020. Jak informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują budowę, prace budowlane powinny rozpocząć się w połowie przyszłego roku i według harmonogramu potrwają do 2022 roku.
- Dysponujemy prawomocną decyzją środowiskową. Obecnie nie ma podstaw do zmian w harmonogramie prac - podkreśla Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji – Szacujemy, że prace budowlane ruszą najpóźniej w połowie przyszłego roku – dodaje.

Faktycznie, wcześniejszą skargę stowarzyszeń odrzuciły sądy dwóch instancji. Okazuje się jednak , Samorządowe Kolegium Odwoławcze musi zająć się wnioskiem. Na razie sędziowie sprawdzają, czy oba stowarzyszenia mogą być uznane za strony w sprawie. Potem będą ewentualnie analizować treść wniosku.

Stanisław Hojda, prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego, powiedział nam, że szanse na zmianę decyzji środowiskowej są niewielkie. - Żeby ją ruszyć, potrzeba by dynamitu. Zupełnie inaczej byłoby, gdyby to inwestor, czyli miasto zgłosiło chęć zmiany decyzji środowiskowej - podsumował sytuację Stanisław Hojda.

Z takiego postawienia sprawy z pewnością ucieszą się mieszkańcy nie tylko Sępolna i Biskupina, ale też Swojczyc i Wojnowa, którzy co rano stoją w korkach.
– Mieszkańcy Wielkiej Wyspy czy sąsiednich osiedli muszą mieć alternatywny wjazd do miasta. Trzeba wziąć pod uwagę, że wszyscy mieszkamy w mieście i to normalne, że pod oknami jeżdżą samochody – twierdzi Anna Nowak,mieszkanka ul. Dembowskiego na Biskupinie.

Za budową drogi, nawet bez ekranów, są też osiedlowi radni.
– Z jednej strony trzeba zrozumieć obawy mieszkańców o zwiększony hałas, ale nie wydaje mi się, aby ekrany z pleksy przy jednopasmowej drodze, były koniecznością. Już lepiej byłoby stworzyć naturalną barierę pomiędzy osiedlem a drogą i zasadzić zielony pas krzewów. Trzeba to rozważyć już po wybudowaniu drogi - podkreśla Mateusz Janusz z rady osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice.

Dzięki niespełna 4-kilometrowej Alei Wielkiej Wyspy dojazd z ul. Krakowskiej do zoo zajmie jedynie trzy, a na Stadion Olimpijski pięć minut. Na prawie całej długości droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem będą okolice skrzyżowań, gdzie powstaną dodatkowe pasy do skrętów. Powstanie także długo oczekiwany Most Wschodni oraz most nad Oławą. Wzdłuż całej Alei powstaną ścieżki rowerowe o szerokości 2-3 m. Na całej długości będą też chodniki, które od jezdni i ścieżki rowerowej oddzielać będzie pas zieleni. Drogowcy zostawią rezerwę pod budowę w przyszłości trasy tramwajowej. Miasto za drogę zapłaci 234 mln zł.

Zobacz też:

Sutryk: "Poprawiłem komunikację na Jagodno". Na pewno? Sprawdziliśmy!

Wideo

Komentarze 161

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Czy ci ludzie spadzli z ksiezyca? Miasto stoi w korkach a oni nie chca drog??? Wariaci!

W
Wroclawianka
8 lutego, 8:15, Biskupin jest ZA:

mostem i tą drogą tylko dla mieszkańców Wyspy a wszyscy inni za opłatą min 15 zł za przejazd - wsioki niech jadą naokoło

Ze swoich pieniędzy będziesz ten most budować? Coś się Wam w głowach poprzewracalo! Ja nie chcecie nowych dróg, to pod Wrocław się wyprowadźcie. To jest przestrzeń dla nas wszystkich. Całe centrum jest przez Was zakorkowane. Każdy by tak chciał, mieszkać w mieście i nie mieć ruchu pod oknami. Żenująca grupa terrorystów.

G
Gość

Uruchomienie budowy tej Aleii trwa tak długo bo Miasto jest zadłużone i nie ma na nią pieniędzy (https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-jest-zadluzony-po-uszy-na-ciebie-przypada-7200-zl/ar/c3-12850691). Protesty różnych organizacji to dobre wytłumaczenie dla władz Wrocławia.

D
Danu

jedynym przejazdem tam jest przejazd przez Most Grunwaldzki, który juz nie wytrzyma wiecej. Popronuję spróbować przejechać przez Grunwaldzki po 16:00.

Ta Aleja to jedyna sensowna możliwośc na komunikacje przez Odrę

G
Gość
2019-02-07T11:20:38 01:00, januszki dajcie spokoj:

Najpierw Janusze pobudowali się w szczerym polu pod wroclawiem a teraz żądają jakiejś obwodnicy.Biskupin z parkami to unikat a wasze osiedla bez dróg z domkami z katalogu kupionego w kiosku to zakała. Trzeba bylo wczesniej myslec. Zrobjmy wszystko by nie dopuscic do tej inwestycji. Wkrotce bedzie kolejka podmiejska korzystajcie z niej januszki.

28 lipca, 12:29, Gość:

Święte słowa!!!

W mojej ocenie to co piszesz to niestety populizmy, nie poparte rzeczowymi argumentami, wprost przeciwnie - styl Twojej wypowiedzi świadczy że mentalnie jesteś częścią tej obstrukcji. Z agresją małej ale głośnej grupy blokującej budowę tej obwodnicy zatknąłem się już przy róznych spotkaniach mieszkańców. Uważam że podobnie jak w niektórych krajach świata sąd rozważyć obciążenie kosztami opóźnień jego notorycznych sprawców.

M
Miły

Przypomnijcie sobie ile razy narzekaliście na korki na Pl Grunwaldzkim? Własnie! Wszystko teraz jedzie przez Grunwald!

Skomunikowanie w tej częsci miasta jest po prostu potrzebne.

E
Emme
2019-02-07T18:37:29 01:00, Waldek:

Jak nie???? Niemcy 90 lat temu już zaplanowali

. Hehehe.

To akurat kłamstwo przedstawicieli Urzędu. Niemcy kładkę pieszą planowali.

G
Gość
2019-02-07T11:20:38 01:00, januszki dajcie spokoj:

Najpierw Janusze pobudowali się w szczerym polu pod wroclawiem a teraz żądają jakiejś obwodnicy.Biskupin z parkami to unikat a wasze osiedla bez dróg z domkami z katalogu kupionego w kiosku to zakała. Trzeba bylo wczesniej myslec. Zrobjmy wszystko by nie dopuscic do tej inwestycji. Wkrotce bedzie kolejka podmiejska korzystajcie z niej januszki.

Święte słowa!!!

J
Janusz

Kiedy w końcu władze okażą się stanowcze i poradzą sobie z tę obstrukcją grupy ludzi która wszelkimi metodami blokuje tę bardzo potrzebną inwestycję.

M
Myślący

To zamknij idioto i CO? Jak ludzie dotrą do ZOO, Hali stulecie, etc ! Choć trochę pomyślawszy nad swym bełkotem??? Pewnie nie, bo .... szkoda pisać :-(

P
Porannym moczem

kmiotku !

P
Piotr

Sami jeżdżą pod oknami innych mieszkańców Wrocławia, ale nie chcą, żeby ktoś przejechał obok ich domu. Dlaczego uzurpują sobie do tego prawo?
Zamknąłbym do remontu na 2 lata mosty Zwierzyniecki i Swojczycki i poczekałbym aż sami poproszą o nowy most.

J
Janek

Mnie wygląda na to że komuś ta Aleja bardzo przeszkadza i co zacznie się coś dziać to od razu blokada. Kiedyś było w tej sprawie spotkanie mieszkańców z odziałem telewizji i widziałem klikę która pojawiła się podniosła jeden wrzask - wtedy tematem były to spacerujące ślimaki uniemożliwiające z przyczyn ekologicznych budowę. Nie wiem czy to tylko takie dzielnicowe liberum Veto czy też ktoś kupił tam nieruchomość i robi wszystko by Aleja nie powstała. Może nawet zapisał się do władz samorządowych? Nie wiem, ale to co sie dzieje daje tworzy domniemania. Mam nadziej że nowe władze Wrocławia szybki i skutecznie uporają się z problemem

W
Wiater

Ta droga ma służyć jako dojazd do osiedla i będzie zamknięta dla tranzytu...

]

każda metoda dobra aby ograniczyć wjazd aut do centrum.
Chciałbyś płacić za wjazd lub za parkowanie 15 zł/h?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3