Wasze zdjęcia
    Galeria wrocławskich kotów

    Dzień Kota 2019

    Rozwiń
    Aleja Wielkiej Wyspy: są nowe problemy. Co dalej z budową?

    Aleja Wielkiej Wyspy: są nowe problemy. Co dalej z budową?

    MK

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Aleja Wielkiej Wyspy ma połączyć Sępolno i Biskupin z al. Armii Krajowej i ul. Traugutta
    1/4
    przejdź do galerii

    Aleja Wielkiej Wyspy ma połączyć Sępolno i Biskupin z al. Armii Krajowej i ul. Traugutta

    Pojawiły się komplikacje dotyczące jednej z najważniejszych dla Wrocławia inwestycji - budowy Alei Wielkiej Wyspy, która ma połączyć ulicę Mickiewicza na Sępolnie z ul. Krakowską i al. Armii Krajowej. Choć przetarg na inwestycję już rozstrzygnięto i trwają prace nad projektem, przeciwnicy budowy nie składają broni. Do zablokowania inwestycji chcą wykorzystać sprawę akustycznych ekranów i przejść dla zwierząt pod planowaną drogą. Trwają proceduralne przepychanki. Do ratusza trafiło właśnie pismo z Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Czy zablokuje inwestycję?
    Samorządowe Kolegium Odwoławcze wszczęło właśnie postępowanie w sprawie zmiany decyzji środowiskowej, którą samo wydało, a którą potem zatwierdziły sądy dwóch instancji.

    Wniosek o zmianę prawomocnej decyzji środowiskowej złożyły jeszcze rok temu dwa stowarzyszenia: „Akcja Park Szczytnicki” i „Przyjazna Wyspa”. Domagają się m.in. budowy ekranów po obu stronach ul. 8 Maja, które ochroniłyby mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

    Kolejny postulat: budowa pięciu, a nie trzech - jak zakłada decyzja środowiskowa - przejść dla płazów i małych ssaków, m.in. wiewiórek, łasic i kun, które zamieszkują park Szczytnicki, a przemieszczają się na pobliskie ogródki działkowe.

    Autorzy wniosku wskazują, że w uzasadnieniu decyzji środowiskowej znajduje się zapis mówiący, że już teraz, zanim wbito pierwszą łopatę pod budowę Alei Wielkiej Wyspy, przekroczony jest dopuszczalny poziom hałasu na ul. 8 Maja.

    W czerwcu ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz odmówił wprowadzenia zmian we wcześniejszej decyzji. We wrześniu Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło decyzję prezydenta, a w ubiegłym miesiącu samo wszczęło postępowanie w sprawie wydanej przez siebie zmiany decyzji środowiskowej.

    Czy to wszystko znaczy, że inwestycja zostanie wstrzymana? Nic podobnego. Magistrat nie zamierza czekać na rozstrzygnięcie postępowania. Wykonawca, firma Banimex, przygotowuje projekt. Ma być on gotowy na przełomie lat 2019 i 2020. Jak informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują budowę, prace budowlane powinny rozpocząć się w połowie przyszłego roku i według harmonogramu potrwają do 2022 roku.
    - Dysponujemy prawomocną decyzją środowiskową. Obecnie nie ma podstaw do zmian w harmonogramie prac - podkreśla Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji – Szacujemy, że prace budowlane ruszą najpóźniej w połowie przyszłego roku – dodaje.

    Faktycznie, wcześniejszą skargę stowarzyszeń odrzuciły sądy dwóch instancji. Okazuje się jednak , Samorządowe Kolegium Odwoławcze musi zająć się wnioskiem. Na razie sędziowie sprawdzają, czy oba stowarzyszenia mogą być uznane za strony w sprawie. Potem będą ewentualnie analizować treść wniosku.

    Stanisław Hojda, prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego, powiedział nam, że szanse na zmianę decyzji środowiskowej są niewielkie. - Żeby ją ruszyć, potrzeba by dynamitu. Zupełnie inaczej byłoby, gdyby to inwestor, czyli miasto zgłosiło chęć zmiany decyzji środowiskowej - podsumował sytuację Stanisław Hojda.

    Z takiego postawienia sprawy z pewnością ucieszą się mieszkańcy nie tylko Sępolna i Biskupina, ale też Swojczyc i Wojnowa, którzy co rano stoją w korkach.
    – Mieszkańcy Wielkiej Wyspy czy sąsiednich osiedli muszą mieć alternatywny wjazd do miasta. Trzeba wziąć pod uwagę, że wszyscy mieszkamy w mieście i to normalne, że pod oknami jeżdżą samochody – twierdzi Anna Nowak,mieszkanka ul. Dembowskiego na Biskupinie.

    Za budową drogi, nawet bez ekranów, są też osiedlowi radni.
    – Z jednej strony trzeba zrozumieć obawy mieszkańców o zwiększony hałas, ale nie wydaje mi się, aby ekrany z pleksy przy jednopasmowej drodze, były koniecznością. Już lepiej byłoby stworzyć naturalną barierę pomiędzy osiedlem a drogą i zasadzić zielony pas krzewów. Trzeba to rozważyć już po wybudowaniu drogi - podkreśla Mateusz Janusz z rady osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice.

    Dzięki niespełna 4-kilometrowej Alei Wielkiej Wyspy dojazd z ul. Krakowskiej do zoo zajmie jedynie trzy, a na Stadion Olimpijski pięć minut. Na prawie całej długości droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem będą okolice skrzyżowań, gdzie powstaną dodatkowe pasy do skrętów. Powstanie także długo oczekiwany Most Wschodni oraz most nad Oławą. Wzdłuż całej Alei powstaną ścieżki rowerowe o szerokości 2-3 m. Na całej długości będą też chodniki, które od jezdni i ścieżki rowerowej oddzielać będzie pas zieleni. Drogowcy zostawią rezerwę pod budowę w przyszłości trasy tramwajowej. Miasto za drogę zapłaci 234 mln zł.

    Zobacz też:

    Sutryk: "Poprawiłem komunikację na Jagodno". Na pewno? Sprawdziliśmy!




    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (150)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Olać zjebów

    df (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 3

    Budować i nie pierdolić.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pisałem o tym 20lat temu

    ile zajęło to urzędasom? 20lat! ile wzieli za to kasy - miliardy! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Wrocław likwiduje bilety jednorazowe na linie pospieszne i nocne, a także bilety na linie podmiejskie. Zastąpi je bilet jednorazowy na wszystkie linie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    No i !!

    yogi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Niech zamkną most Zwierzyniecki bo grozi zawaleniem oraz most na Chrobrego i Wielka Wyspa będzie się dusić

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gdzie artykuł o demolce estakady ? się pytam?

    ałtorytet demokratyczny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    kot Satyryka POczuł się urażony? tyle niesłusznych komentów, wręcz POtok mowy nienawiści xD

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najlepsze jest to, że i tak obwodnica srodmiejska się nie domknie bo nikt nie zaplanował

    miasto rządzone prze idiotów (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16


    odcinka od Mickiewicza do ul Krzywoustego


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pas

    Pan D (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Jest zostawiony Pas niezabudowań pomiędzy tymi ulicami, wystarczy spojrzeć na mapy googla, wersja earth

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jeszcze tylko.......

    Waldek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Jak nie???? Niemcy 90 lat temu już zaplanowali
    . Hehehe.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W pierwszej kolejności powinno tam powstać torowisko tramwajowe

    pasażer komunikacji zbiorowej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 4

    W pierwszej kolejności powinno tam powstać torowisko tramwajowe a nie jak się planuje droga dla samochodów.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tam powinno od razu powstać jedno i drugie

    s (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Do tego droga powinna być co najmniej po 2+2 pasy, a nie 1+1 tak jak ma to być budowane. Budowanie takiej wąskiej drogi jest bez sensu.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a może lepiej jak w Ameryce po

    W-w (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    6 pasów w jednym kierunku

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    STOP TEJ INWESTYCJI

    januszki dajcie spokoj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 45

    Najpierw Janusze pobudowali się w szczerym polu pod wroclawiem a teraz żądają jakiejś obwodnicy.Biskupin z parkami to unikat a wasze osiedla bez dróg z domkami z katalogu kupionego w kiosku to...rozwiń całość

    Najpierw Janusze pobudowali się w szczerym polu pod wroclawiem a teraz żądają jakiejś obwodnicy.Biskupin z parkami to unikat a wasze osiedla bez dróg z domkami z katalogu kupionego w kiosku to zakała. Trzeba bylo wczesniej myslec. Zrobjmy wszystko by nie dopuscic do tej inwestycji. Wkrotce bedzie kolejka podmiejska korzystajcie z niej januszki.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sam daj spokój

    tejot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 6

    Mieszkam na Wielkiej Wyspie ponad 35 lat, nie jestem żadnym "januszkiem" z podwrocławskiego osiedla i powiem Ci jedno, bredzisz jak potłuczony.
    Wielka Wyspa, to nie tylko Biskupin, lecz także...rozwiń całość

    Mieszkam na Wielkiej Wyspie ponad 35 lat, nie jestem żadnym "januszkiem" z podwrocławskiego osiedla i powiem Ci jedno, bredzisz jak potłuczony.
    Wielka Wyspa, to nie tylko Biskupin, lecz także Sępolno, Zalesie, Zacisze, Szczytniki, Bartoszowice, Dąbie, to także usytuowane tutaj ZOO, Hala Stulecia, Stadion Olimpijski. Dziś skomunikowanie WW z centrum miasta jest fatalne i dalece niewystarczające, mamy raptem dwa mosty - Szczytnicki i Zwierzyniecki, będące dalece niewydolne nie tylko pod kątem transportu indywidualnego, ale i zbiorowego.
    Ponadto, a może nawet przede wszystkim, miasto to jeden spójny organizm, o którym, czy się to komuś podoba, czy nie, trzeba myśleć całościowo, AWW jest niezbędna nie tylko dla odkorkowania Wielkiej Wyspy, ale także dla odciążenia pl. Grunwaldzkiego i centrum miasta. Dziś nie masz innej możliwości dojechania do południowo-wschodnich Osiedli bez pchania się przez centrum, co więcej planowana (i słusznie) rewitalizacja pl. Społecznego przy obecnym układzie drogowym, praktycznie odetnie nas od centrum. Projektowana jeszcze przez Richarda Konwiarza AWW jest jedyną alternatywą dla Wielkiej Wyspy o ile nie chcemy zostać właśnie oderwaną od miasta wyspą.
    Ps.
    Mieszkam przy al. Kochanowskiego więc nie pitol mi od razu o hałasie i ruchu, gdyż jedynymi ulicami na Wielkiej Wyspie o porównywalnym natężeniu ruchu są ul. Wróblewskiego i Olszewskiego. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to może trzeba ograniczać tam wjazd pojazdów

    W-w (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    a nie niszczyć zielone płuca miasta - mieszkańcy mogą korzystać z MPK a zwiedzający ZOO i uczestnicy imprez też . Może chcecie tam autostradę wybudować i wyciąć drzewa i zrobić duży parking

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mieszkałem na Kochanowskiego i wiem co to hałas

    Wrocek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Wiec nie pitol głupot !

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A Mickiewicza to pies?

    Edd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

    Mieszkasz na Wielkiej Wyspie a nie wiesz, którędy idzie 85% ruchu z DW445 i miejscowości, które komunikuje?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sprawdź sobie dane

    tejot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Nigdzie nie napisałem, że na Mickiewicza nie ma ruchu, podałem jedynie 3 ulice na WW, z jego największym natężeniem. Nie moja wina, że Mickiewicza jest w tym zestawieniu 4. Według badań...rozwiń całość

    Nigdzie nie napisałem, że na Mickiewicza nie ma ruchu, podałem jedynie 3 ulice na WW, z jego największym natężeniem. Nie moja wina, że Mickiewicza jest w tym zestawieniu 4. Według badań przeprowadzonych w 2016 r. sytuacja wyglądała następująco: al. Kochanowskiego średnio 730 samochodów na godzinę, Wróblewskiego - 710; Olszewskiego - 690; Mickiewicza - 620.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Diagnoza dobra, ale wnioski ZŁE

    qqq (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 3

    Wystarczy światłami przyblokować szlachtę spod miasta na wlotach.
    A trasa i most POWINNY POWSTAĆ i służyć mieszkańcom miasta a nie Januszom spod znaku marketingowego hasło "dom pod miastem w cenie...rozwiń całość

    Wystarczy światłami przyblokować szlachtę spod miasta na wlotach.
    A trasa i most POWINNY POWSTAĆ i służyć mieszkańcom miasta a nie Januszom spod znaku marketingowego hasło "dom pod miastem w cenie mieszkania".zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tak ale przejazd

    Biskupin jest ZA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    mostem i tą drogą tylko dla mieszkańców Wyspy a wszyscy inni za opłatą min 15 zł za przejazd - wsioki niech jadą naokoło

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miasto ślepego wizjonera realizuje inwestycje zaplanowana 100 lat temu

    co za głąby! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2


    Obwodnica powinna być poprowadzona o wiele dalej na wschód w tym miejscu

    https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-buduje-te-droge-od-100-lat-w-koncu-sie-uda/ar/9830190


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bredzisz

    tejot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Aleja Wielkiej Wyspy nie była, nie jest i nigdy nie będzie obwodnicą, co najwyżej o ile kiedykolwiek uda się zrealizować cały projekt Konwiarza (trasa od dzisiejszej ul. Krakowskiej do dzisiejszej...rozwiń całość

    Aleja Wielkiej Wyspy nie była, nie jest i nigdy nie będzie obwodnicą, co najwyżej o ile kiedykolwiek uda się zrealizować cały projekt Konwiarza (trasa od dzisiejszej ul. Krakowskiej do dzisiejszej ul. Krzywoustego) będzie elementem obwodnicy śródmiejskiej, która we Wrocławiu, jako domknięta, kompletna trasa jest również we Wrocławiu po prostu niezbędna o ile chcemy rzeczywiście uniknąć całkowitego paraliżu komunikacyjnego miasta. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mnie to ...

    gostek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Wyprowadzam się z tego zasyfionego grajdoła ! Wynoszę się do ... Wałbrzycha , tam jest kompetentny prezydent i Wałbrzych rzeczywiście ,,wstał z kolan'' . Będę miał blisko do gór 8-)


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to super

    VIP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    do bieda szybów też będziesz miał blisko


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    to chyba dawno nie byles w walbrzychu. Zawsze smialem sie z tego miasta i z ich biedaszybow, ale ich prezydent to kozak. Szelemej sie nazywa bodajze. Wygral ostatnie wybory z rekordowym wynikiem...rozwiń całość

    to chyba dawno nie byles w walbrzychu. Zawsze smialem sie z tego miasta i z ich biedaszybow, ale ich prezydent to kozak. Szelemej sie nazywa bodajze. Wygral ostatnie wybory z rekordowym wynikiem 85% (cos jak dutkiewicz po 1szej kadencji, jedynej gdzie zajmowal sie miastem i je rozwijal, zamiast dobijac skupiajac na wlasnym ego). walbrzych odzyl, ksiaz to w ogole perelka. tyle, ze ty pewnie najdalej wyjezdzasz do domu, do pasikurowic czy pegowa, a na wycieczke do walbrzycha nie pojedziesz, bo na gaz do golfa brakuje. taki z ciebie vip.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    =

    = (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wszyscy skorumpowani prezydenci wygrywali kilka kadencji

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kufa dosyć!!!

    tejot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Na miejscu SKO sprawdziłbym w pierwszej kolejności, kto tak dokładnie podpisał i poparł wniosek APS, bo może się okazać (podobnie jak w przypadku poprzednich protestów), że działacze APS zbierali...rozwiń całość

    Na miejscu SKO sprawdziłbym w pierwszej kolejności, kto tak dokładnie podpisał i poparł wniosek APS, bo może się okazać (podobnie jak w przypadku poprzednich protestów), że działacze APS zbierali podpisy na cmentarzu, na Smętnej (list protestacyjny wystosowany przez APS w bodajże 2013 czy 2014 roku, podpisał m. in. mój dziadek, problem w tym, że dziadek zmarł w 1980 r.).zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo