110 milionów na system sterowania ruchem we Wrocławiu. I co mamy z ITS-u? (NASZ RAPORT)

Weronika Skupin
Najpierw pojawiły się tablice przystankowe, teraz działają już prawie wszystkie elementy. Inteligentny System Transportu (ITS) kosztował nas 110 mln zł. W lipcu zrobiło się o nim głośno, gdy na części skrzyżowań w mieście światła oszalały. Np. przy Skargi tramwaje miały niekończące się zielone, a piesi ciągłe czerwone światło. Postanowiliśmy to sprawdzić. Czy było warto wydawać tyle pieniędzy na czujniki, kamery i tablice, które mają ułatwić poruszanie się komunikacją miejską i samochodami po Wrocławiu?

ITS, czyli Inteligentny System Transportu (z angielskiego Intelligent Transport System) do sterowania ruchem ulicznym, to zbiór 1440 kamer w ponad 150 miejscach w całym Wrocławiu. Czym tak naprawdę jest, co nam daje, jak działa i dlaczego czasem zawodzi?

Gdzie i jak działa ITS - to jego serce

Na początek udzielimy odpowiedzi na to ostatnie pytanie. System będzie w pełni działał w końcu września - takie są założenia. Na razie trwa podłączanie do niego kolejnych skrzyżowań. Uwaga: na mapie obok zaznaczono na różowo i niebiesko obszary 01 i 02, gdzie wciąż trwają prace. Obszary żółty i pomarańczowy są już podłączone do ITS. Nie wszystko działa, by-wa, że długo czekamy na zielone.

ITS to nie jest tania zabawka - kosztuje 109,6 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej, a resztę zapłaci miasto. Gdy w mediach padła ta kwota, wielu wrocławian było zaskoczonych rozrzutnością władz. Ratusz przekonuje, że takie cacko sporo kosztuje na całym świecie, nie przepłaciliśmy, a efekty będą warte inwestycji. ITS montują, od jesieni 2011 roku, firmy Wasko S.A. Gliwice i Gertrude z Francji.

CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE - CO SYSTEM WIDZI I CZEMU JEST NIBY INTELIGENTY?

CO SYSTEM WIDZI I CZEMU JEST NIBY INTELIGENTNY?
ITS ma docelowo służyć nie tylko tramwajom, ale wszystkim użytkownikom ruchu: pieszym, rowerzystom, kierowcom i podróżującym komunikacją miejską. Jego działanie opiera się na obserwowaniu kolumn pojazdów systemem kamer i czujników, a na podstawie tego system komputerowy wyciąga pewne wnioski.

Jakie? Potrafi na przykład ocenić długość kolumny pojazdów, jej skład (czy do skrzyżowania dojeżdża właśnie tramwaj, autobus, a może ciężarówka), prędkość poruszania się. Znając te parametry, ustala pierwszeństwo przejazdu i zapala zielone światło kolumnom pojazdów, które tego najbardziej potrzebują - innymi słowy stoją w korku.

Gorzej, gdy skrzyżowanie zakorkowane jest ze wszystkich stron. Wtedy system stara się być sprawiedliwy, by wszystkie kolumny miały mniej więcej równe szanse przejechać na zielonym świetle. Tramwaj dojeżdżający do skrzyżowania jest uprzywilejowany, dlatego za chwilę zapali mu się światło: jedź.

Jeśli po upływie pewnego czasu (trudno powiedzieć o konkretnej liczbie dni) system wykrywa, że miasto korkuje się bardziej, w przybliżeniu - zmienia scenariusz sygnalizacji świetlnej na nowy. Proces ten nazywa się uczeniem się systemu. I dlatego mówimy, że jest inteligentny.

Malkontenci powiedzą, że sztuczna inteligencja nie istnieje, a ITS przecież ma owo "uczenie się" wgrane niejako na twardym dysku. Zaprogramowany jest tak, by wybierać najlepsze rozwiązania. Powiedzmy, że umownie nazwiemy go inteligentnym.
Co ciekawe, system może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie, juwenalia na Politechnice Wrocławskiej czy przyjazd gwiazdy na lotnisko (choć takiej możemy długo nie doczekać). Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne w danym przypadku, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł... w całym mieście.

PRZYSTANKOWE TABLICE INFORMACJI PASAŻERSKIEJ

Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Jest to pierwszy widoczny element Inteligentnego Systemu Transportu we Wrocławiu (o tablicach więcej na dole strony w tabeli).

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że informują nas o czasie pozostałym do odjazdu. Nie zerkamy nawet na rozkłady jazdy - i słusznie. ITS ma aktualne informacje o położeniu tramwajów i autobusów, przesyłane bezpośrednio z ich pokładu.
Na tablicach tych czasem wyświetla się czas pozostały do odjazdu w minutach, a czasem konkretna godzina. Otóż ten pierwszy komunikat to informacja właśnie z pojazdu, a godzina podana w drugiej formie - to czas rozkładowy, taki, jaki znajdziemy na papierowych rozkładach jazdy. Wyświetlany jest, kiedy dany pojazd nie wysyła komunikatu o swoim położeniu i nie mamy pewności, gdzie w rzeczywistości jest. Z założenia wszystkie pojazdy MPK wyposażone w czujniki mają stanowić z ITS spójną całość.

CZYTAJ DALEJ: TABLICE ZMIENNEJ TREŚCI PRZYDATNE KIEROWCOM

TABLICE ZMIENNEJ TREŚCI PRZYDATNE KIEROWCOM

Kierowcy skorzystają z ITS w dwójnasób. Ruch ma odbywać się płynniej dzięki wspomnianemu monitorowaniu kolumn pojazdów i zapalaniu zielonego światła tym pojazdom, którym jest to najbardziej potrzebne (ITS wybiera optymalne rozwiązania dla ruchu w mieście). Poza tym będą się wyświetlać informacje na tablicach zmiennej treści dla kierowców wjeżdżających do miasta z różnych kierunków (o tych tablicach szczegóły także w tabeli na dole strony).
Komunikaty na tablicach zmiennej treści pojawiają się po tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu pojazdów na danym odcinku (na podstawie odczytów z kamer), a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, którą drogą dojechać do danego punktu najszybciej. Kamera monitoruje tablice rejestracyjne samochodów w dwóch punktach i wylicza średnią. Informacje na tablicach zmiennej treści są aktualizowane co pięć minut.
Tablice mogą podawać komunikat standardowy (o czasach przejazdu różnymi trasami) i specjalny. Dzięki piktogramom informują o aktualnych warunkach na drodze i ostrzegają np. przed gołoledzią. Pokierują nas objazdem w przypadku utrudnień: wyświetli się komunikat np. "uwaga wypadek", a także proponowana alternatywna trasa.

KTO, GDZIE I JAK TYM WSZYSTKIM STERUJE
Informacje o wypadku, dane z czujników, kamer i inne parametry, trafiają do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej. Na przykład o wypadku kierowca pojazdu informuje centralę drogą radiową.

Pracownik Centrum wprowadza komunikat o wypadku do komputera i wysyła go na tablice przystankowe i drogowe, by pasażerowie i kierowcy wiedzieli o utrudnieniach - jeśli tylko wypadek ma dużą skalę i rzeczywiście powoduje spore korki.
W Centrum przy ul. Strzegomskiej pracować będą urzędnicy magistratu: obecnego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta czy Wydziału Transportu urzędu. Nie pozostawią systemu sterowania ruchem samemu sobie, choć jest inteligentny. Mogą oni zmieniać decyzje ITS. Jeśli system komputerowy ich zdaniem będzie dobierał złe rozwiązania, np. dla pieszych cały czas będzie się palić czerwone światło, wprowadzą parametry zmieniające ten układ.

Sprawnie działający ITS we Wrocławiu brzmi jak utopia? Zobaczymy, jak da sobie radę. Na pierwsze podsumowania przyjdzie czas pod koniec roku.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE: LISTA SKRZYŻOWAŃ GDZIE BĘDZIE DZIAŁAŁ ITS

Na tych skrzyżowaniach będzie działał ITS:

  1. św. Mikołaja - apteka
  2. Szewska - Grodzka
  3. ul. Sądowa - Podwale
  4. Podwale - Sikorskiego
  5. Podwale - Czysta
  6. Podwale - Świdnicka
  7. Grodzka - m. Uniwersytecki
  8. Grodzka - m. Pomorski
  9. Grodzka - Piaskowa
  10. Piaskowa - Purkyniego
  11. ul. Powstańców Śląskich
  12. - Swobodna
  13. Skargi - Teatralna
  14. Kołłątaja - ul. Kościuszki
  15. Kołłątaja - Podwale
  16. pl. Wróblewskiego
  17. Traugutta - Krasińskiego
  18. Traugutta - Podwale
  19. Traugutta - Kujawska
  20. Traugutta - Prądzyńskiego
  21. Traugutta - Miernicza
  22. pl. Zgody
  23. ul. Kościuszki - Czysta
  24. ul. Kościuszki -Stawowa
  25. Krakowska - ul. Kościuszki
  26. Krakowska - przejazdy, przejścia koło Selgrosu i Praktikera
  27. pl. Powstańców Warszawy
  28. - plac Społeczny
  29. pl. Powstańców Warszawy
  30. - ul. Purkyniego
  31. pl. Bema - skrzyżowanie
  32. Grabiszyńska - Zaporoska
  33. Grabiszyńska - ul. Pereca
  34. Grabiszyńska - cmentarz
  35. Grabiszyńska - Stalowa
  36. Grabiszyńska - Klecińska
  37. Grabiszyńska - Fiołkowa
  38. Grabiszyńska - al. Pracy
  39. Grabiszyńska - Bzowa
  40. Grabiszyńska - pl. Srebrny
  41. Grabiszyńska - Żelazna
  42. Hallera - Gajowicka
  43. Hallera - al. Pracy
  44. Hallera - pętla MPK
  45. Hallera - Beyzyma
  46. Hallera - Mielecka
  47. Kazimierza Wielkiego
  48. - Szewska
  49. Kazimierza Wlk. - Gepperta
  50. Świdnicka - Arkady
  51. Świdnicka - Bożego Ciała
  52. Świdnicka - Hortex, przejście
  53. Piłsudskiego - Kołłątaja
  54. Piłsudskiego - Gwarna
  55. Piłsudskiego - Zielińskiego
  56. Nabycińska - Braniborska
  57. Braniborska - Robotnicza
  58. Strzegomska - Braniborska
  59. pl. Strzegomski
  60. Legnicka - Zachodnia
  61. Legnicka - Nabycińska
  62. Legnicka - Wejherowska
  63. Legnicka - Małopanewska
  64. Legnicka - Niedźwiedzia
  65. Legnicka - Sokolnicza
  66. Legnicka - Złotoryjska
  67. Legnicka - Na Ostatnim
  68. Groszu
  69. Pilczycka - Kozanowska
  70. Pilczycka - Gwarecka
  71. Pilczycka - przejazd tramwajowy
  72. Lotnicza - Bajana
  73. Lotnicza - Metalowców
  74. Lotnicza - Hutnicza
  75. Lotnicza - Horbaczewskiego
  76. Lotnicza - Creator
  77. Lotnicza - przejście dla piesz.
  78. Milenijna - Popowicka
  79. Pilczycka - Popowicka
  80. Na Ostatnim Groszu
  81. - Orlińskiego
  82. Na Ostatnim Groszu
  83. - Bystrzycka
  84. pl. Grunwaldzki
  85. pl. Grunwaldzki - Polaka
  86. pl. Grunwaldzki - Norwida
  87. Skłodowskiej - Norwida
  88. Wita Stwosza - św. Katarzyny
  89. Piaskowa - Purkyniego
  90. Powstańców Śl. - Hallera
  91. Powstańców Śl. - Wielka
  92. Powstańców Śl. - Kutnowska
  93. Powstańców Śl. - Krzycka
  94. Powstańców Śl. - Jaworowa
  95. Powstańców Śl. - Sztabowa
  96. Powstańców Śl. - ZaolziańskaPowstańców Śl. - Lidl
  97. Powstańców Śl. - Swobodna
  98. Kraińskiego - Purkyniego
  99. Kraińskiego - przejście
  100. Kościuszki - Stawowa
  101. Wyszyńskiego - Jedności Nar.
  102. Jedności Nar. - Nowowiejska
  103. Jedności Nar. - Rychtalska
  104. Jedności Nar. - Damrota
  105. pl. św. Macieja
  106. pl. Bema
  107. Dubois - Drobnera
  108. Drobnera - Łokietka
  109. Pomorska - Księcia Witolda
  110. Pomorska - Dubois
  111. Dubois - Kurkowa
  112. Dmowskiego - Jagiełły
  113. Poniatowskiego - Prusa
  114. Chrobrego - św. Wincentego
  115. pl. Powstańców Wlkp.
  116. Trzebnicka - Kleczkowska
  117. Trzebnicka - Zakładowa
  118. Trzebnicka - Kraszewskiego
  119. Trzebnicka - Wincentego
  120. Trzebnicka - Żmigrodzka
  121. Żmigrodzka - Kasprowicza
  122. Żmigrodzka - Na Polance
  123. Żmigrodzka - Kępińska
  124. Żmigrodzka - Wrozamet
  125. Bałtycka - Żmigrodzka
  126. m. Szczytnicki - pl. Grun-waldzki
  127. m. Szczytnicki - al. Kochanowskiego
  128. Poniatowskiego - Prusa
  129. Kamienna - Hubska
  130. Ślężna - Armii Krajowej
  131. Armii Krajowej - Bardzka
  132. Armii Krajowej - Borowska
  133. Armii Krajowej - Orzechowa
  134. Armii Krajowej - Spiska
  135. Armii Krajowej - Widna
  136. Wiśniowa - Sudecka
  137. Świeradowska - Orzechowa
  138. Świeradowska - Bardzka
  139. Bardzka - Krynicka
  140. Borowska - Gliniana
  141. Borowska - Dyrekcyjna
  142. Borowska - Swobodna
  143. Ślężna - Studzienna
  144. Swobodna - Zielińskiego
  145. Swobodna - Komandorska
  146. Komandorska - Nasypowa
  147. Klecińska - Szkocka
  148. Klecińska - Szwajcarska
  149. Klecińska - ogródki
  150. al. Kromera - Toruńska.

SPRAWDŹ TEŻ NA KOLEJNEJ STRONIE: TABLICE ITS DLA KIEROWCÓW ORAZ NA PRZYSTANKACH MPK


Lista 13 miejsc, gdzie stoją tablice ITS z informacjami dla kierowców:

Tablice te standardowo pokażą czas przejazdu alternatywnymi trasami do danego punktu, a w razie nagłego wypadku poinformują o nim kierowców. Oto lokalizacje:

  • ul. Traugutta przy Podwalu
  • ul. Krasińskiego przy Haukego-Bossaka
  • pl. Społeczny - południowy wlot za Walońską
  • ul. Krzywoustego w rejonie CH Korona
  • ul. Lotnicza w rejonie CH Astra
  • ul. Hallera za ul. Słowiczą
  • przed mostem Grunwaldzkim od strony ronda Reagana
  • rejon mostu Pokoju - kierunek do pl. Społecznego
  • ul. Karkonoska/Zwycięska
  • ul. Legnicka między wiaduktami kolejowymi
  • al. Kochanowskiego za mostem Szczytnickim
  • Żmigrodzka przed skrzyżowaniem z obwodnicą śródmiejską ul. Powstańców Śląskich w rejonie Jaworowej.

Tablice na przystankach MPK:
Tablice na przystankach informują o aktualnym czasie do przyjazdu autobusów i tramwajów MPK.
Mogą także być na nich wyświetlane ostrzeżenia o wypadkach, objazdach i innych utrudnieniach.
Tablic tych jest we Wrocławiu 168 na 59 przystankach. Na zdjęciu - te na rondzie Reagana, które pierwotnie nie należały do ITS, ale też zostały do niego podłączone. Tablic szukajmy głównie tam, gdzie jeżdżą tramwaje.

Wideo

Komentarze 89

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał

Tak jest prawie wszedzie.....jakiś głupi żart....na całej długości ul.legnivkiej i lotniczej np. Tramwaj ma pierwszeństwo i też to rozumiem ale czemu nie puszcza spowrotem cyklu tylko ODPOCZATKU K!!@!!!
PYTAM !!!@

k
kierowca

1.jeżdżę Grodzką w stronę hali targowej i w prawo na Dominikański, dlaczego nie ma strzałki w prawo, skrzyżowanie bardzo często jest zupełnie martwe, tramwaj jeszcze daleko albo dopiero wypuszcza ludzi a kierowcy stoją, korek na cała Grodzką aż do mostu uniwersyteckiego; 2. jadąc dalej koło placu targowego tramwaj ma światło do przejazdu a kierowcy nie, czy to logiczne, dodam tylko ze tym czasie z każdej strony świeci się zielone dla pieszych, to jakieś nienormalne. WNIOSKI ani system ani ludzie nie pałają inteligencją w naszym pięknym mieście

Z
Zix

Kwiatkowski chwali się, że obejmując NIK będzie obiektywny i zapomni o przynależności do PO.Pierwszy sprawdzian może mieć we Wrocławiu, kontrolując system tramwajowy inteligentny inaczej.Czekamy z niecierpliwością na informacje" kto, co i jak " w tym wielkim przekręcie.

A
ANTY WASKO

Tak super robota na stronie, do której lin zamieściłeś są same informacje o awariach systemu. Świetnie się firma spisała :)

W
Wrocławianin

Szytnicka - Nauczycielska
Grunwaldzki - Norwida
są objęte ITSem, a przepraszam co z Wyspiańskiego - Polaka, Skłodowskiej - Norwida, Piastowska - Grunwaldzka i wreszcie samym placem grunwaldzkim? Na każdym z tych skrzyżowań jest potrzebny priorytet tramwajowy?
Czyżby kwiat programistów z Wasko przestraszył się programowania obszarowego?, czy może Gertrude nie jest w stanie obsłużyć więcej niż 4 tramwaje na raz?
Jeżeli choćby jeden z wymienionych elementów tego obszaru nie będzie sterowany systemowo i koordynowany to wszystko będzie leżało. Tzn stało w korku.

ITS - I Tak Stoisz.

a
aviator

No właśnie chciało by się w końcu dowiedzieć, jaki jest rzeczywisty status systemu. Bo cały czas słyszy się tylko że "jeszcze trzeba czekać". Tymczasem to że na niektórych skrzyżowaniach przepuszcza tramwaj da sie zauważyć, natomiast ciężko powiedzieć czy w ogóle analizowany jest ruch samochodów i czy wzsystkie skrzyżowania są już rzeczywiście spięte tak jak powinny, czy na razie działąją niezależnie od siebie.

f
fred

Przy moście Grunwaldzkim system bardzo wydłużył przejazd. Teraz wszyscy stoją by na jednym przejściu było zielone a jak dojdą na wysepkę to samochody się puszcza ale tylko jedną nitką a reszta aut i piesi stoją. Jest bezpiecznie bo nic się nie rusza ;)

.

To prawda choć częściowa. Jadąc od Milenijnego ul. Pilczycka na skrzyżowaniu z Kozanowską ma 3 pasy. Jazda na wprost, jazda na wprost i skręt w prawo w Kozanowską.

Problem w tym że za skrzyżowaniem ktoś wpadł na pomysł żeby lewy pas wpadał w środkowy więc kierowcy przed skrzyżowaniem ustawiają się w większości na środkowym pasie aby przejechać skrzyżowanie i tym samym blokują prawoskręt. Bardzo to widać w godzinach popołudniowego szczytu.

.

Większość? Raczej zupełnie odwrotnie. Część informatyczna i oprogramowanie.

x
xenomorf

System powinien działać sam i tylko sam. Niestety wrocławscy geniusze wpadli na pomysł, że pogmerają w programie tak jak im się podoba (poza oczywistymi ustawieniami). I dlatego cały system wykorzystywany z powodzeniem na całym świecie, we Wrocławiu po prostu zwariował. Teraz nawet psychiatra nie pomoże, ani jemu, ani urzedasom.

q
qqq

gdy tramwaj nie nadjeżdża ? Wtedy sekundniki mogłyby działać ?

k
kierowca

Firma Wasko za każde przeprogramowanie tego systemu kasuję po ok 300tys. Każdy remont np.Piłsudskiego-Świdnicka , Skłodowskiej itd to gruba kasa dla Wasko. Zabraknie kasy na remonty bo wydrenują miasto z kasy na przeprogramowania, a urzędasy z magistratu wielce zadziwieni...

q
qqq

Do takiego wyliczenia potrzebna jest też znajomość odległości do przebycia i/lub długości cykli świetlnych.

q
qqq

większą część kosztów stanowi sprzęt i jego podłączanie.
A to pozostanie i się przyda.

q
qqq

Brak jest podstaw prawnych do wystawiania mandatów w takiej sytuacji.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3