Zniknie 150 kolejowych ruder. PKP chce wyburzyć m.in. dworce, budynki mieszkalne, wiadukty

Adrian Śledź
Obiekty PKP na ul. Żelaznej w Wałbrzychu fot. Dariusz Gdesz, Adrian Śledź, dolny-slask.org.pl
Polskie Koleje Państwowe ogłosiły przetarg na rozbiórkę ponad 2000 starych obiektów kolejowych. 150 z nich znajduje się na Dolnym Śląsku. Szacowane koszty tej wielkiej operacji rozbiórkowej to ponad 17 mln złotych. Wśród obiektów, których PKP zamierza się pozbyć, są: dworce, nastawnie, wieże ciśnień, budynki mieszkalne, gospodarcze, wiadukty, szalety, instalacje oświetleniowe, a nawet schrony.

Kolejarze zamierzają m.in. rozebrać 150 obiektów na Dolnym Śląsku.
- To nieruchomości w złym stanie technicznym. Ponadto nie znaleźli się chętni do ich zagospodarowania. Są zbędne z punktu widzenia działalności PKP S.A. Przez lata generowały koszty, m.in. z tytułu podatku od nieruchomości - tłumaczy Paulina Jankowska z PKP.

Do rozbiórki w naszym województwie przeznaczono np. dworzec Piechowice Dolne (1920 r.): budynek jednokondygnacyjny o powierzchni ok. 140 mkw. Ściany wykonano w technologii tzw. muru pruskiego. PKP rozbierze też sąsiedni magazyn i toaletę.
Witold Rudolf, burmistrz Piechowic cieszy się, że kolejarze zaczynają porządki w jego gminie. - Budynek stacji już dawno nie pełni swojej funkcji. Jest też trudny do zagospodarowania na inny rodzaj działalności. Jego rozbiórka poprawi przejezdność ulicy, która w tym miejscu jest wąska - tłumaczy.

Zniknie też dworzec kolejowy w Bukówku (powiat średzki). Budynek jeszcze parę lat temu był zamieszkany. Dziś nie ma w nim okien, drzwi, podłóg i instalacji. Zniknęły schody i znaczna część dachu.

W równie kiepskim stanie jest przeznaczony do rozbiórki budynek stacji we Wróblinie Głogowskim koło Głogowa. Od wielu lat nie zatrzymują się tu już pociągi pasażerskie, bo wieś została wysiedlona z powodu szkodliwego sąsiedztwa Huty Miedzi Głogów.
PKP porządkuje też tereny przy stacji Jelenia Góra - Główna. Buldożery mają zburzyć tu jeden z budynków gospodarczych. Na stacji Jelenia Góra-Cieplice PKP pozbywa się budynku WC.

Porządki zaplanowano także w infrastrukturze kolejowej Wałbrzycha. Ma zniknąć część obiektów magazynowych i gospodarczych (np. budynek byłej stołówki) na ul. Żelaznej, Dworcowej i Reymonta oraz posterunek przejazdowy na ul. Żeromskiego.
We Wrocławiu zostanie rozebrana kotłownia i sieć cieplna przy ul. Mościckiego.

W Bystrzycy Kłodzkiej zniknie z krajobrazu wieża ciśnień przy linii Wrocław - Międzylesie. W Kłodzku kolej pozbędzie się m.in. hali napraw w byłej parowozowni. Budynek został wyłączony z eksploatacji w latach 90., a część dachu się zawaliła.
Zmieni się też otoczenie dworca w Janowicach Wielkich. Do rozbiórki przeznaczono: toaletę, magazyn i budynek służb utrzymania ruchu.

Na stacji Szklarska Poręba Średnia rozebrane mają zostać: budynek WC, magazyn przesyłowy, budynek byłej chlorowni, budynek byłej oczyszczalni ścieków i budynek gospodarczy.

PKP chce niepotrzebne obiekty wyburzyć do końca stycznia 2016 r. Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mają składać oferty do 8 czerwca.

Cieszy, że walące się rudery znikną z naszego krajobrazu, bo są wątpliwą wizytówką miast czy regionu. Dolny Śląsk widziany z okien pociągów stanie się trochę ładniejszy. Chociaż PKP wciąż ma setki budynków, z którymi nadal nie wie, co robić. Stoją puste, niszczeją. Kiedyś pewnie trafią na listę do wyburzenia? Czy muszą?

Minimalna płaca w górę. Wzrośnie przynajmniej o 184 zł

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

KONRAD KONRAD KONRAD

kowary dworezc glowny wdnmio lkiwadcii dolnym sloskiu pkp

m
maciek

A kto niby będzie jeździł tymi pociągami do Zaagórza i Jedliny? Kury i kaczki na targ? To linia przez wioski, sam remont to wywalone setki milionów złotych (liczne mosty, wiadukty, wykopy, nasypy itd.), do tego dochodzi potem koszt pustych pociągów. Najlepsze co może spotkać tę linię to przerobienie na ścieżkę rowerową. Tory na złom, stacje oddać gminom i gładki asfalcik na całej trasie - już dawno powinno się tak zrobić. Wtedy to byłaby atrakcja, a nie zarośnięte chaszczami tory, wobec których nie ma żadnych szans na remont.

m
maciek

A kto niby będzie jeździł tymi pociągami do Zaagórza i Jedliny? Kury i kaczki na targ? To linia przez wioski, sam remont to wywalone setki milionów złotych (liczne mosty, wiadukty, wykopy, nasypy itd.), do tego dochodzi potem koszt pustych pociągów. Najlepsze co może spotkać tę linię to przerobienie na ścieżkę rowerową. Tory na złom, stacje oddać gminom i gładki asfalcik na całej trasie - już dawno powinno się tak zrobić. Wtedy to byłaby atrakcja, a nie zarośnięte chaszczami tory, wobec których nie ma żadnych szans na remont.

s
su46-008@o2.pl

Zastanawiająca jest radość autora tekstu. Czy wynika ona tylko z niskiej znajomości tematu, braku poczucia estetyki i bezrefleksyjnego odbioru informacji przekazanych od PKP? Wydaje się, że problem tkwi głębiej. Wydźwięk artykułu jest jednoznaczny i budzi poważne podejrzenia, że napisany został pod dyktando sprawców próbujących uzyskać swoisty efekt wyparcia i społecznego usprawiedliwienia dla niszczenia zabytków kolejnictwa. Ukłony dla wszystkich, którzy nie ulegli tej podłej manipulacji i potrafią myśleć samodzielnie. Bijcie na alarm, choćby sytuacja wydawała się baznadziejna. "Czasem nie można odpuścić i stanąć z boku, bo w życiu są sprawy dużo ważniejsze niż spokój".

M
ML

niepokojąca jest tendencyjność autora, wyrażona zwłaszcza w sformułowaniu: "Cieszy, że walące się rudery znikną...". jak pokazują komentarze, większość czytelników jest innego zdania. Ja również nie zgadzam się z autorem. nie uważam tych obiektów za rudery lecz za zabytki. Co więcej uważam, że nawet w takim stanie mogą być atrakcyjnym krajobrazem. Autor mógł się zdecydowanie bardziej wykazać gdyby zamiast swoich nieobiektywnych opinii zbadał racjonalność ekonomiczną i społeczną takich decyzji PKP.

s
su46-008@o2.pl

Jak mieli się znaleźć, skoro PKP Odział Gospodarowania Nieruchomościami w przetargach dyktuje ceny nie z tej ziemi za sprzedaż budynków zdewastowanych i pozostawionych przez tych szkodników na pastwę losu przez lata? To są jawne dane. Poszukaj. Np. był przetarg na sprzedaż nieruchomości, w której skład wchodził m.in. wpisany do rejestru zabytków budynek dworca w Żelaźnie. Cena? Ponad 70 tys zł! A teraz pojedź i zobacz do jakiego stanu doprowadziły go PKP przy milczącym poparciu WKZ...

s
su46-008@o2.pl

Zwariowaliście!? Jak można tak pisać!? Opamiętajcie się. Za przyzwoleniem organów ochrony zabytków ginie bezpowrotnie materialne dziedzictwo kultury technicznej. Jak ograniczonym trzeba być, by takie akty barbarzyństwa wzbudzały radość... Mechanizm zawsze jest ten sam - doprowadzenie bezcennych obiektów do ruiny, potem nierozstrzygnięty przetarg na sprzedaż nieruchomości za kosmiczne kwoty, a na końcu rozwałka, bo oczywiście nie było chętnych. Za nic mają nawet obiekty wpisane do rejestru zabytków! Winnych zawsze brak. Apeluję do ludzi dobrej woli, to nasza wspólna sprawa! Zabytki to również rzecz publiczna. To, że zostały zawłaszczone przez organizacje szkodliwe społecznie, jak PKP niszczące w porozumieniu z konserwatorem zabytków dziedzictwo kulturowe zasługuje na największe potępienie i karę. W przeciwnym razie nie zostanie kamień na kamieniu...

K
Krasnal Adamu

Szkoda. Te budowle tworzą klimat. Ja np. zawsze chętnie chodzę oglądać zamknięte dworce, takie jak w Kowarach, Świeradowie-Zdroju czy Niemczy.

k
kriskolo2013

jw. Ale co to za stacja wrocław partynice?

k
kriskolo2013

Co z nią? Myślę że lepiej ją odbudować i uruchomić ponownie zamiast wyburzać

M
Marcin

Sporo jest tych kolejowych ruder łącznie z nieużywanymi torami zarośniętymi chaszczami w okolicach Świstackiego-Brzeska-Krakowska. Ile w tym miejscu można postawić nowych mieszkań i zyskało by miasto na urodzie!

:(

Ogólnie smutek. Dolny Śląsk ma/miał rozbudowaną infrastrukturę kolejową, teraz to wszystko jest niszczone.

p
poczytaj sobie

na kontrowersje.pl we wpisie pod tytułem: "Zacznijcie się śmiać z „antysystemowego” Kukiza, bo za chwilę będziecie płakać!"

B
Bubek;) Breslau

Co krok możemy się natknąć na zrujnowane zamki i pałace, które niegdyś swoją wielkością i urodą słynęły na całą Europę.Zobaczcie do jakiego stanu ludzka bezmyślność doprowadziła to przejmująco piękne i urokliwe miejsce jakim jest nasz Kochany Śląsk,Śląsk jest najciekawszym regionem ,Warto się przekonać o jego wyjątkowości

n
naucz się czytać

"Ponadto nie znaleźli się chętni do ich zagospodarowania."

Dodaj ogłoszenie