Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Wrocławia do najstarszego miasta w Polsce pojedziemy pociągiem! Nowe połączenie kolejowe

Jędrzej Rams
Jędrzej Rams
Podpisana umowa oznacza, że do Złotoryi po dekadach przerwy, powrócą pasażerskie połączenia kolejowe!
Podpisana umowa oznacza, że do Złotoryi po dekadach przerwy, powrócą pasażerskie połączenia kolejowe! Jędrzej Rams
W środę (11 października) na terenie dworca kolejowego w Złotoryi podpisano umowę o wartości blisko 263 mln zł na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych połączenia kolejowego między Legnicą a Jerzmanicami-Zdrój. To oznacza, że do Złotoryi po dekadach przerwy, powrócą pociągi pasażerskie!

24 kilometry nowej linii kolejowej na Dolnym Śląsku

Na zniszczonym i nieużywanym dworcu kolejowym w Złotoryi doszło do historycznego wydarzenia. Przy udziale Elżbiety Witek, Marszałek Sejmu RP i Ireneusza Merchela i prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe odbyło się podpisanie dokumentów na projekt i wykonanie 24 km linii kolejowej na trasie Jerzmanice-Zdrój-Złotoryja-Legnica. Remont ma umożliwić dołączenie Złotoryi i powiatu złotoryjskiego do wojewódzkiej sieci transportu kolejowego. Całość zostanie sfinansowana z rządowego Programu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej+ do 2026 r.

- Dzisiejsze wydarzenie jest dla mnie przełomowe, bo jest ono efektem kilkuletniej i żmudnej pracy, która była warta wykonania. Wierzę że szczególnie złotoryjanie dostrzegają otwierające się dla nich perspektywy w związku z podpisaną dziś umową na realizację prac budowlanych na linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice Zdrój. Przez dekady mieszkańcy Złotoryi byli wykluczeni komunikacyjnie, mimo że przez ich miasto przebiegają tory, dzięki rządowemu programowi Kolej+ przywracamy kolej do powiatu złotoryjskiego, to nasz wspólny ogromny sukces - mówi Piotr Karwan, radny Sejmiku Dolnośląskiego. - Niebawem pociągi ponownie pojadą ze Złotoryi do Legnicy i do innych skomunikowanych z nią miast Dolnego Śląska. To wielki dzień dla Złotoryi. Bezpieczne i szybkie połączenia kolejowe sprawią, że złotoryjanie łatwiej dojadą do pracy, do Zagłębia Miedziowego, czy na uczelnie oraz szkół w innych miastach. Połączenie to niewątpliwie otworzy wiele nowych możliwości, a co za tym idzie, spowoduje wzrost atrakcyjności ziemi złotoryjskiej dla nowych mieszkańców czy inwestorów. To pierwszy i najważniejszy etap prac, następne sprawią że mieszkańcy wysoko uprzemysłowionej części naszego regionu szybko dojadą koleją w góry, co bardzo pozytywnie wpłynie na rozwój turystyki na terenie powiatu złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego - dodaje Piotr Karwan, radny Sejmiku Dolnośląskiego.

Według Elżbiety Witek, Złotoryja i powiat złotoryjski są przykładem regionu, który od lat jest odcięty od komunikacji publicznej, która pozwalałaby na przemieszczanie się mieszkańców pomiędzy miastami.

- Stawiamy na infrastrukturę kolejową. Kolej+ ma budżet w wysokości 13 mld zł, z czego 11 mld to pieniądze rządowe a 2 mld zł samorządowe. Żadnego samorządu nie byłoby stać na takie inwestycje jak ta, o której dzisiaj mówimy. Dzięki niej mieszkańcy Złotoryi będą mogli bezpiecznie podróżować do Legnicy i Wrocławia. Zarówno na uczelnię jak i do pracy. Cieszę się ze współpracy pomiędzy rządem a samorządem województwa dolnośląskiego. Ona zaowocowała decyzją o realizacji 3 projektów kolejowych, a jednym z nich jest ten w Złotoryi - mówiła Elżbieta Witek.

Ireneusz Merchel powiedział, że jedną z pierwszych decyzji ministra Andrzeja Adamczyka w 2016 roku był zakaz zamykania kolejnych linii kolejowych.

- My nie likwidujemy, ale odbudowujemy polską kolej. Dzięki takim programom jak Kolej+ czy Program Przystankowy przywróciliśmy do użytkowania 900 km torowisk. Te inwestycje to najlepsza droga, aby mieszkańcy takich miejscowości mogli korzystać z najbezpieczniejszego i najbardziej ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. I to przynosi owoce. Działania które są podejmowane przez przewoźników w województwie dolnośląskim oceniam nader pozytywnie. W całej Polsce pasażerów przybywa. Rok 2023 będzie najprawdopodobniej zakończony nowym rekordem frekwencji – mówił Ireneusz Marchel.

Remont starej linii ma potrwać trzy lata

Obecnie linia jest mocno zrujnowana. Jest ona wykorzystywana tylko w transporcie przemysłowym i to tylko w składach ciągniętych przez lokomotywy spalinowe. W ramach remontu cała linia zostanie zelektryfikowana, odbudowane zostaną m.in. perony a przejazdy zabezpieczone zautomatyzowanym systemem. Remont ma potrwać 3 lata, a pierwsi pasażerowi powinni wyjechać ze Złotoryi w drugiej połowie 2026 roku. Wówczas pociągi towarowe będą mogły poruszać się tutaj z prędkością 100 km/h a pasażerskie – nawet 120 km/h.

Czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia ma zająć ok. 1 godz. 10 min, a ze Złotoryi do Legnicy około 17 minut.

Obejrzyj także:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska