Wrocław: Coraz mniej kursów autobusów i tramwajów

Weronika SkupinZaktualizowano 
Władze Wrocławia obiecywały mieszkańcom lepszą komunikację. I co? Urzędnicy twierdzą, że jest lepiej. A my codziennie możemy się przekonać, czy to prawda, próbując znaleźć kawałek wolnego miejsca w autobusie czy tramwaju. Nic dziwnego. Jak policzyli dziennikarze Gazety Wrocławskiej, w porównaniu do ubiegłego roku we Wrocławiu codziennie mamy aż o 1866 mniej kursów autobusów i tramwajów. Z 10647 kursów w powszedni dzień zostało nam ledwie 8781. To spadek o 18 procent!
9 maja 20119 maja 2012Zmiana
tramwaje35323243ubyło 289 (8%)
autobusy zwykłe40663455ubyło 611 (15%)
autobusy pospieszne726559ubyło 167 (23%)
autobusy szczytowe193266przybyło 73 (38%)
autobusy przyspieszone374392przybyło 18 (5%)
autobusy podmiejskie182137ubyło 45 (25%)
autobusy nocne162178przybyło 16 (10%)
autobusy okresowe1412551ubyło 861 (61%)
ŁĄCZNIE AUTOBUSY I TRAMWAJE106478781ubyło 1866 (18%)

Przez jeden kurs rozumiemy każdy przejazd autobusu czy tramwaju po swojej trasie w dowolnym kierunku, a także przejazd z i do zajezdni. To, że mamy 1866 kursów mniej, niż rok temu (wzięte pod uwagę są wszystkie autobusy i tramwaje bez autobusów strefowych, obsługujących sąsiednie gminy), nie wynika z tego, że zniknęły popularne linie E czy też 139. Same Tramwaje 31 Plus, 32 Plus i 33 Plus wyrównują, a nawet przewyższają tę stratę. Kursy znikają głównie z innych linii.
Przykładowo, autobus nr 134 z Księża Wielkiego na Nowy Dwór ma dziś 48 kursów dziennie mniej niż rok temu.
- Kiedyś miałam zaufanie do tej linii, ale od jakiegoś czasu na autobus trzeba czekać znacznie dłużej - mówi Henryka Mularuk podróżująca 134.
Na koszmarnie zatłoczone tramwaje, głównie przed godz. 9 rano i po południu, narzekają mieszkańcy właściwie całego Wrocławia.

Trzy linie Tramwaju Plus, którego przed rokiem nie mieliśmy, wykonują łącznie 558 kursów dziennie. Z powodu remontu ul. Legnickiej, w maju ub. roku nie kursowały także linie 20 i 23, które dziś już jeżdżą i wykonują 317 kursów dziennie łącznie.
Mamy dwa nowe autobusy, kursujące w godzinach szczytu: 310 z Tarnogaju na Iwiny (24 kur-sy) i 346 z placu Grunwaldzkiego na Bartoszowice (26 kursów) oraz nocny autobus 245 z Pracz Odrzańskich do Bieńkowic (9 kursów na dobę). W sumie, dzięki uruchomieniu dodatkowych linii stałych, zyskaliśmy 934 kursy.

W tym samym czasie zniknęły jednak: tramwaj 12 (81 kursów dziennie), autobusy E (112 kursów), 135 (204 kursy) i 139 (92 kursy). Przez remont pl. Wróblewskiego nie jeżdżą też tramwaje linii 3 (170 kursów) i 5 (169 kursów). Nie ma też tramwaju 0, wykonującego przed rokiem 167 kursów dziennie. Ubyło więc 914 kursów, licząc tylko straty spowodowane zlikwidowaniem i zawieszeniem niektórych stałych linii autobusowych i tramwajowych.

Chwilowy brak tramwajów 3 i 5 można tłumaczyć remontem. Jednak rok temu Wrocław także był wielkim placem budowy. Tramwajem nie dało się pojechać z Dworca Głównego w kierunku Tarnogaju i z pl. Ja-na Pawła II w kierunku Pilczyc, ale ogółem kursów było więcej. A przecież autobusy zastępcze dziś, tak jak przed rokiem, wożą pasażerów trasą tramwaju podczas dużych remontów.

- Powiedziałbym, że podczas remontu mamy więcej kursów. Kiedy tramwaje nie mogą jeździć, posyłamy tam autobusy, które generują dodatkowe połączenia. Nie znaczy to, że im mniej kursów, tym gorzej. Jest wręcz odwrotnie, bo pasażerowie nie muszą się przesiadać - tłumaczy Adam Więcek z wydziału transportu wrocławskiego urzędu miejskiego i przywołuje przykład ul. Legnickiej sprzed roku. Po jej zamknięciu zawieszono tramwaje linii 20 i 23, linia 3 jeździła z Księża Małego na ul. Słowiańską, 10 z Biskupina na mosty Mieszczańskie, a 12 jeździła tam z Sępolna. Linie te nie zniknęły jednak całkowicie. W dodatku pojawił się tramwaj nr 71 z Pilczyc do Wrocławskiego Parku Przemysłowego. Był też autobus 715, który dziennie dawał 711 kursów z Rynku do Dol-medu i z powrotem. Uruchomiono też linię 710 z Pilczyc do Grabowej. Autobusów i tramwajów jadących ul. Legnicką rzeczywiście rok temu było więcej niż teraz, a ogromny udział miał w tym autobus 715 do Dolmedu.

Jednak zasada przywołana przez Adama Więcka nie zawsze działa. Pod nieobecność linii 3 i 5 ulicą Traugutta kursuje za nie autobus 703, który dziennie jeździ rzadziej niż 3 i 5 razem wzięte.
To, że mamy 1866 kursów dziennie mniej niż rok temu, nie wynika więc bezpośrednio z te-go, że zlikwidowano popularne linie 135 czy E. Remonty też niczego nie tłumaczą. Jak bowiem wytłumaczyć to, że zwykłe autobusy wykonują o 611 kursów mniej, a zlikwidowane linie 135 i 139 dają mniej niż połowę z tego? Rekordzistą jest autobus 134, któremu ubyło 48 kursów dziennie (ze 171 na 123). Także każdy autobus pospieszny ma mniej kursów niż przed rokiem.

Według magistratu, komunikacja miejska się... poprawia, a jej wydajność należy mierzyć w tzw. pociągokilometrach (w przypadku tramwajów) i wozokilometrach (autobusy), podających, ile kilometrów wykonały pojazdy wrocławskiej komunikacji miejskiej. - Liczenie pojedynczych kursów nie ma sensu. Skoro kursów jest mniej, to jak wytłumaczyć to, że chociażby tramwaje przejechały w zeszłym roku 11.562 tys. km, a w tym roku planujemy 12.400 tys. km? - pyta Paweł Czuma, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Sęk w tym, że wrocławianie woleliby jednak, by pojazdy MPK kursowały częściej, a nie pokonywały coraz dłuższe trasy.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 137

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
KONRAD

wroclwa plusi tramwaie pszatnkow mpk torow mpk

k
konrad

WROCLWA MPK PSZATNKOW REMOTY TOROW MPK KONRAD IMIE DERTOR MPK TOROW TRAMWAIE PLUS

k
konrad

wroclwa plusi tramwaie dertor konrad mpk torow tramwaie glupie likdacia torow mpk skargie deror mpk konrad

K
KONRAD

wroclwa dertor konrad mpk torow tramwaie pszatnkow plui

w
wrocławianka....

Za te smierdzace,spózniajace sie autobusy,ze śpiacymi pijakami,brak klimy,walające sie puszki i gazety pod nogami i klejące siedzenia z przyklejonymi gumami do żucia tyle płacić?Już nie wspomnę o chamstwie kierowców i nie reagowaniu na głośne zachowanie pianych typków,zaczepiających ludzi.Przez tyle lat raz byłam świadkiem jak kierowca lini 403 wygonił takiego z autobusu,reszta składa uszy i udaje greka.Po 22.00 brak mi odwagi zeby jechać komunikacją. Władze Wrocławia powinny zadbać żeby mpk godnie przewoziło mieszkańców. Nasze super tramwaje plus...upał 30 stopni w cieniu,klima nie włączona,okien nie da rady otworzyć ponieważ(i tu informacja na oknie)że pojazd jest klimatyzowany i dla tego nie mozna otworzyć okien...horror.....Na pętli na pl Solidarnosci chyba co 3 autobus jest naprawiany i nie odjeżdza z czasem szczególnie 103

S
Sławek

Miasto które ma cos kolo 700000 mieszkanców,a komunikacja coraz gorsza.Zachęca się nas do korzystania z komunikacji miejskiej,utrudnia sie dojazdy do centrum miasta,a tramwajów i autobusów mniej.Zapraszam władze miasta,aby sie przejechały autobusem 145 lub 146.Jezdzimy w nich jak sledzie w beczce.Pan DUTKIEWICZ JEDZIE SOBIE JAK GOSĆ W KLIMATYZOWANYM SAMOCHODZIE SŁUZBOWYM,a ja biedny student mam komfortowy autobus.

D
D

Ja tez mam dosyć dojazdu tramwajami na pl. grunwaldzki. Jestem już nimi wykończona. Kiedyś dojeżdzałam 20 minut. Teraz wychodzę 10 minut wcześniej, dochodzę do Legnickiej pieszo. Tam czekam chwile na tramwaj. Przed 7 jestem na Grunwaldzkim. Moja podróż do pracy trwa cała godzinę. A co będzie zimą?

D
D

Niech mówi, pozwólcie mu. Niech mówi jak najwięcej. Świat pozna wtedy jaki to prostak i pustak.

D
D

Ja też uważam, że Pan Adam Więcek jest za ludźmi i dobrymi, ugodowymi rozwiązaniami. Podczas remontu ul. legnickiej kiedy to wszyscy pasażerowie zamiast autobusami zastępczymi przesiadali sie do E, w związku z czym autobus był zatłoczony, pan A. Więcek na moja prośbę telefoniczną i jednego e-maila spowodował to, że w określonych godzinach krótkie wozy tej linii zastąpiono długimi. A więc ja tez mam wrażenie, że jest to człowiek ugodowy. Rewolucja, która nastapiła 1 kwietnia 2012 to jest tylko sprawa dyrektora WTR Czuryłły i naszego szanownego magistratu.

T
Tomek

Adam Więcek należy akurat do grona urzędników, których darzę szacunkiem. Zawsze w pismach i rozmowach wydawał się, że chce jak najlepiej, szuka dobrego rozwiązania - nie zawsze jednak może zrobić tyle, ile może. Podobnie jak wielu innych urzędników, którzy wiele by chcieli i wiele by mogli, gdyby nie przykaz urzędników "z góry" (czyt. WTr ma ciągle za mało kasy, co nawet Dyrektor Czuryło nie wprost mi przyznał kiedyś; widać to też w pismach innych urzędników).

Zgłoś konstruktywnie jakąś sprawę, dobrze ją uargumentuj i podyskutuj. Adam Więcek akurat trzyma poziom i się stara. :) Powiem szczerze, że podczas ostatniej wymiany zdań nawet dyr. Czuryło trzymał poziom, choć z jego pisma wynikała jedna informacja.. Nawet gdybyśmy chcieli, to nie mamy kasy, bo wszelkie decyzje wymagające wydania choć złotówki więcej wymagają zgody kolegium Prezydenckiego. Podobnie jak paru innych kolegów, choć oczywiście w WTrze są też ludzie, którzy tam być nie powinni, całe szczęście rzadko z nimi dyskutuję..

...

Zainteresowana - kupując bilet nie płacisz MPK tylko miastu, a to ogromna różnica niestety.

z
zuzka

Szybki tramwaj 33 plus jest najwolniejszy na świecie!!! Jeszcze nigdy przemieszczanie się komunikacja miejską nie zajmowało mi tyle czasu....A do tego wieczny tłok i stanie co kilka metrów na skrzyżowaniach... Po likwidacji linii E potrzebuję 20 min więcej aby przedostać sie przez miasto...Najwyższy czas przesiąśc się do auta...

H
HUBY

ale za to mamy więcej wydzielonych pasów dla tramwai i autobusów, które niedługo zostaną przemianowane na dreptaki.

J
Janek

Szanowny Panie proponuję, żeby Pan zamieszkał w jakiejś bardzo odległej od centrum dzielnicy Wrocławia i osobiście, na własnej skórze odczuł dobrodziejstwo większej ilości tzw. pociągokilometrów i wozokilometrów, może wówczas przestanie Pan w mediach pleść głupoty.

Czasami chyba lepiej nie mówić nic, niż powiedzieć słowo za dużo i być uznanym za.... mało inteligentnego osobnika :)

m
maro

A od kiedy to liczba mieszkańców decyduje o tym, czy coś jest wioską, czy miastem?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3