We Wrocławiu powstał najdłuższy tramwaj w Polsce (ZDJĘCIA, FILM)

Przemysław Wronecki, NZaktualizowano 
fot. Janusz Wójtowicz/GazetaWroclawska.pl
We Wrocławiu powstał najdłuższy tramwaj w Polsce. Ma 40,5 metra długości - o ponad 10 metrów więcej od kursujących po stolicy Dolnego Śląska Tramwajów Plus Skody. Na wrocławskich torach kolos nie zostanie jednak długo. Po kilkudniowych testach pojedzie do Krakowa. Kupiło go tamtejsze MPK.

ZOBACZ TEŻ: RADNI POMOGĄ URATOWAĆ LIKWIDOWANY BILET MIESIĘCZNY?

Nowy tramwaj wyprodukowała wrocławska firma Protram z ul. Legnickiej. Wagon pomieści ponad 300 pasażerów, z czego 64 - na miejscach siedzących (dla porównania, wrocławskie Skody mają 243 miejsca, w tym 69 siedzących).

Tramwaj z Wrocławia kosztował krakowskie MPK 5,5 miliona złotych - był o ponad 2 miliony tańszy od czeskich Skód.

Poleć znajomym

Poleć znajomym

W naszym mieście właśnie trwają testy najdłuższego tramwaju w Polsce. W czwartek po południu można było go zobaczyć na placu manewrowym przed firmą Protram na ul. Legnickiej. Otrzymał fabryczne oznaczenie 405 kr, bo jest wykonywany na zamówienie dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie.

Z zewnątrz robi wrażenie stalowej stonogi na torach. Bo jest prawie tak długi (40,5 m), jak basen olimpijski.

W czwartek pojazdowi brakowało jeszcze niektórych elementów poszycia. Z przodu nie było przedniego panelu, który nada sylwetce tramwaju opływowy kształt. Na razie nie zainstalowano jeszcze również pokryw. Będą one osłaniać wózki, na których porusza się pojazd.

W środku trwają prace wykończeniowe przy instalacji elektrycznej. Krzesła oraz poręcze już zamontowano. Siedziska wykonane są z odpornego na zniszczenie niebieskiego, wzorzystego weluru.

Mimo że wrocławski Protram buduje kolosa od pięciu miesięcy, do wczoraj nikt spoza firmy nie wiedział, jak on będzie wyglądał. W internecie był dostępny tylko rysunek techniczny i rzut boczny pojazdu.

Pracownicy firmy wykonawczej i krakowskiego MPK lakonicznie wypowiadali się wczoraj podczas testowania tramwaju. Zasłaniali się tym, że jego oficjalną premierę zaplanowano na 1 lutego.
My mieliśmy okazję obejrzeć pojazd na placu manewrowym przy firmie Protram. Kolos porusza się na 24 kołach. Jak przekonują konstruktorzy, jest naszpikowany nowoczesnymi systemami, które zapewniają wysoki komfort podróżowania. Latem o odpowiednią temperaturę zadba wydajna klimatyzacja. Będzie tam też monitoring.

Podstawą do zbudowania 405 kr były trzy stare wagony 105, które można jeszcze spotkać na szynach. W końcu stycznia kolos będzie zdemontowany (na 2-3 części) i przewieziony na lawetach pod Wawel. Tu ponownie tramwaj zmontują. Pierwszy kurs - w lutym.

Dlaczego Wrocław nie zamówił zamiast skód tramwaju w Protramie? Ratusz tłumaczy, że wrocławska firma nie stanęła do przetargu. - Jednym z warunków przystąpienia do niego było posiadanie doświadczenia w wykonaniu tramwaju dwukierunkowego - tłumaczy Paulina Tyniec z ratusza, odpowiedzialna za projekt Tramwaj Plus.

Po Wrocławiu jeździ obecnie 26 niskopodłogowych tramwajów z Protramu, są to jednak wozy krótkie.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 218

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus

Kraków nie stawia na "ładność" i drogi design tylko na komfortowy przewóz osób-po cichu i daleko a nie tak jak te Wasze skrzypiące Skody na każdym zakręcie...........

K
Krakus

Przyjedz do Krakowa to zobaczysz jak to wygląda-tylko nie zapomnij wizy bo Cię na granicy miasta nie wpuszczą :)

K
Krakus

zmieniaj co jakiś czas konie bo Ci padną,aha i worek owsa za paliwo-miotła też się przyda do zgarniania końskich placków.........

K
Krakus

Zakochani po uszy w paściowatej "Skodzie"............brzydkie toto jak kupa nietoperza......a jeżdżą u nich "zabytki" poniemieckie i powojenne..........

k
krakus

najstarsze tramwaje-no tak-poniemieckie-,jeżdżące szroty............

K
Krakus

jak w temacie.....aha,pewnie wąskotorówką do sklepu dojeżdżasz.........

o
olek Kraków

w Krakowie jeżdżą najnowocześniejsze tramwaje w Polsce a nie jak w Szczecinie-tramwaje konne..,/wio,hejta,od się , do się..prrrr...../
Kraków ma najnowocześniejszą komunikację MPK w Polsce
widać w Szczecinie tory na noc zwijają bo się "motorniczy" Omnibusa dopytuje.....przyjedz Pan do Krakowa i zobacz najnowocześniejszy sprzęt,a nie jakieś tam poniemieckie graty....

m
mc

i pomyśleć że to projektowała firma Porsche-takie brzydactwa-dziękuję postoję

T
Tomasz

Śmieszny jesteś bo jak można powiedzieć o Krakowie "czasy świetności Krakowa przeminęły z wiatrem...." to co masz do powiedzenia o Wrocławiu który dostał gigantyczny zastrzyk gotówki przez ostatnie lata i nawet w połowie nie dorównał do Krakowa . Kraków ma lepsze biurowce większy obszar więcej ludności lepsze zarobki więcej milionerów nowsza komunikacje jest rozpoznawalny na świecie i pewnie cię to zaboli ale jest jednym z trzech miast w Polsce Które stanowią naszą Polskość i to nie z Historii ( Gdzie Kraków też jest najważniejszym miastem w Polsce) tylko w XXI w. tak dla przypomnienia trzy miasta w Polsce leżące nad Wisła Kraków Warszawa i Gdańsk

T
TOMASZ

nie rozumiem co znaczy była ???? nie dość że jest dalej to z 1,7 mln osób wzrósł do 3,4 mln więc kolego chyba nie chcesz powiedzieć , że jakiś Wrocław mu dorównuje lub go przegonił bo to by było śmieszne !!! Kraków nie można porównać do Wrocławia więc zdaj sobie z tego sprawę Wrocław możesz porównywać do Poznania Gdańska czy Łodzi ale Kraków i Warszawa są dla was nieosiągalne i uwierz mi bo mieszkam w Warszawie i podróżuje po Polsce (jestem średnio w każdym dużym mieście w Polsce raz miesiącu ) i na dzień dzisiejszy rozwój miast (dużych) dla mnie wygląda tak :
1. Warszawa
2. Kraków
3. Gdańsk
4. Poznań
5. Katowice
6. Wrocław
7. Łódź
8. Szczecin
9. Rzeszów
10. Bydgoszcz bądź Gdynia

g
gosc

jaka druga aglomracja w kraju moze byla

S
Serwisant

do tego właśnie monitoring słóży

M
Mariusz

a po co motorniczy ma "mieć na oku" to, co dzieje się w tramwaju? To właśnie stwarza realne zagrożenie! Motorniczy ma patrzeć co dzieje się przed nim - na torach i na ulicy. Krakowskie tram i autobusy "na oku" trzyma monitoring ;).

M
Mariusz

Krakowskie MPK boryka się z problemem - duże potoki pasażerskie, duża częstotliwość kursowania (w szczycie co 5 min), mała przepustowość skrzyżowań i ścisk w pojazdach. Krakowska aglomeracja, druga w kraju (1,7mln) a bez metra potrzebuje wielkopojemnych tramwajów - na liniach na których występują duże potoki pasażerskie tj.: 4, 13, 50, 52 - krótkie 30 metrowe są niewystarczające.

K
Kogel

Ty bucu zastanów się co piszesz. Kraków jest najważniejszym miastem w Polsce TY bucu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3