Opozycja: Metro we Wrocławiu to dziś nierealny projekt. Mówimy prezydentowi "sprawdzam"

Malwina Gadawa, WSK
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Piotr Smolinski
Piotr Babiarz, poseł Prawa i Sprawiedliwości złożył intepelację do ministra infrastruktury i rozwoju regionalnego, dotyczącą budowy metra we Wrocławiu. Posła interesuje, czy ministerstwo prowadziło korespondecję w tej sprawie z wrocławskim magistratem i czy są szanse na sfinansowanie tego projektu. Jego zdaniem odpowiedzi pokażą czy w ogóle warto się tą sprawą teraz zajmować we Wrocławiu czy jednak skupić się na innych problemach.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości zadał dwa pytania ministerstwu infrastruktury i rozwoju regionalnego. Piotr Babiarz chce wiedzieć:

  • czy ministerstwo prowadziło jakąś korespondencję z Urzędem Miejskim Wrocławia (bądź prezydentem Wrocławia) w sprawie budowy metra we Wrocławiu?
  • czy ministerstwo w tej sprawie wydało jakąś zgodę (lub chociaż jej promesę) na sfinansowanie prac dokumentacyjnych i budowlanych ze środków unijnych.

- Budowa metra przekracza możliwości finansowe wrocławskiego urzędu. W tym momencie, bez pomocy z zewnątrz projekt ten jest kompletie nierealny - mówi poseł Piotr Babiarz. Jeżeli wrocławianie mają świadomie zdecydować w referendum o budowie metra, muszą wiedzieć, jakie są szansę na realizację tej iwnestycji, stąd moja intepelacja - dodaje poseł. - Mówię sprawdzam prezydentowi Rafałowi Dutkiewiczowi. Wrocławianie mają dość obietnic i mrzonek. Jest wiele innych realnych problemów w stolicy Dolnego Śląska - twierdzi poseł Babiarz. Według niego odpowiedź ministerstwa będzie wyznacznikiem, czy warto w tym momencie rozmawiać o budowie metra we Wrocławiu.

W urzędzie wytyczono wstępnie plany linii metra i lokalizacje trzydziestu przystanków. Wszystkie trasy metra mają się zbiegać w centrum Wrocławia, w okolicy pl. Dominikańskiego (przystanek Stare Miasto). Stąd mielibyśmy dojechać do Nowego Szpitala Wojewódzkiego, Centrum Factory przy Granicznej, na Sępolno, Sołtysowice, Gaj, Krzyki i do Marina.

Planowane nitki i przystanki wrocławskiego metra:

Nitka 1:
Nowy Szpital Wojewódzki (Stabłowice), Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 2:
Centrum Factory (ul. Graniczna), Nowy Dwór, Muchobór Mały, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 3:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Społeczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 4:
Sołtysowice, Koszarowa, Kromera, Jaracza, Ogród Botaniczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 5:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 6:
Gaj Południe (zajezdnia), Świeradowska, Aquapark, Dworzec Główny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 7:
Krzyki, Carrefour (Hallera), Pretficza, Sky Tower, Komandorska, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Dyskusję o budowie metra w stolicy Dolnego Śląska rozpoczął prezydent Rafał Dutkiewicz. Zapowiedział, że chce zorganizować referendum i zapytać mieszkańców czy chcą budowy metra we Wrocławiu. Głosowanie ma się odbyć według założeń 6 września.

- Zgodnie z informacjami płynącymi z Ministerstwa Infrastruktury, pierwsza nitka metra w drugim polskim mieście po Warszawie, ma powstać do 2025 roku - tłumaczył na swoim blogu prezydent Rafał Dutkiewicz. - Niezwykle ważne jest, aby jak najszybciej rozpocząć starania o to, by ta pierwsza linia powstała właśnie we Wrocławiu.

Przeczytaj więcej: Planowane trasy budowy metra we Wrocławiu

KRAKÓW JEST KROK PRZED WROCŁAWIEM W SPRAWIE METRA! CIĄG DALSZY NA KOLEJNEJ STRONIE

W poniedziałek specjaliści Polskiej Akademii Nauk przekonywali, że metro we Wrocławiu to nie mrzonka, tylko realna inwestycja. Według nich są duże szanse na to, że Wrocław będzie drugim w Polsce, po Warszawie, miastem z koleją podziemną. Dzisiaj nie można jednak powiedzieć ile pieniędzy potrzebnych jest na realizację tej inwestycji.

Jak przekonywali profesorowie z grupy PAN METRO, jest szansa na państwowe dofinansowanie metra. Ministerstwo infrastruktury będzie promować te miasta, które postawią na metro. – Na razie tylko Kraków i Wrocław na poważnie konkurują o miano drugiego polskiego miasta z linią metra – mówił prof. Żelaźniewicz, kierujący grupą naukowców PAN.

Czy życzenia naukowców okażą się pobożne? Wrocław na razie ma analizę PAN, ale nie ma projektu, z kolei Kraków dzięki miłośnikom inicjatywy budowy metra, ma nawet stronę internetową poświęconą krakowskiemu metru. Wzrok przyciąga napis "projektujemy idealne metro dla Krakowa". Gotowość budowy krakowskiego metra deklaruje firma Alstom, producent Pendolino.

W stolicy Małopolski społeczna świadomość, że metro jest potrzebne poszła o wiele dalej niż we Wrocławiu, w referendum ponad połowa z nich zagłosowała za budową metra. U nas więcej jest głosów krytyki. Kraków już szuka środków (koszt to 10 mld zł) i złożyło stosowne wnioski o dofinansowanie, a ministerstwo infrastruktury interesuje się krakowskim projektem. U nas nikt takich kroków nie podjął – miasto nie podejmuje konkretnych decyzji, na razie pyta nas o opinię w referendum.

Przeczytaj więcej: Wrocław ma realne szansę na metro? Przeczytaj analizę naukowców

Sieć wrocławskich linii metra może liczyć 36 km. Koszt budowy jednego kilometra linii metra waha się od 280 mln zł do 670 mln zł. Jeśli przyjmiemy średnią - około 500 mln za kilometr, to za równowartość wrocławskiego Stadionu Miejskiego bylibyśmy w stanie wybudować około 2 km podziemnej trasy.

współpraca: Weronika Skupin

Wideo

Komentarze 120

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

2020r. nikt nie wbił nawet łopaty, i całe szczęście.

to nierealny projekt,

tutaj ledwo udało się zbudować przejście podziemne pod pl. grunwaldzkim

M
Mieszkaniec

Myslalem ze zaglosuje nie. Teraz wiem ze zaglosuje TAK

a
abrakadabra

W takim kształcie będzie to najwolniejsze metro na świecie, z przystankami co 300-400 metrów. A może to zawiść przeze mnie przemawia, że znów Psie Pole pominięte przy planowaniu rozwoju komunikacji?

G
Gwer

A czy ktoś mówił że dziś zaczyna budować metro? Pierdu, pierdu byle głośniej byle nas słyszeli. Uważam że metro we Wrocławiu jest jak najbardziej potrzebne i już dziś musimy to przewidzieć i zaplanować stacje aby znalazły się w jak najbardziej odpowiednim miejscu bez konieczności wyburzeń teraz powstających budowli. A idioci niech nie odzywają się jak nie mają pojęcia o czym się mówi.

R
Rejestracja XW

a nie promować pitulitn geszeft. Taka wizję mieli włodarze Breslau gdy ok. sto lat temu budowali dwujezdniowa ulicę obecnie Powstańców Śląskich, wtedy gdy jeździły dorożki i może kilkadziesiąt samochodów. Planować trzeba na jutro i pojutrze a nie sprowadzać sprawę do podwórka i piaskownicy. No ale czy słoik może mieć wizję? On przyjechał się tu nachapać, bo w Pcimiu Dolnym nie ma o robić. A później wyładowuje frustracje w Internecie. A propos, co oznacza rejestracja XW?

t
tak tylko pytam...

Gdybys jeszcze doradził "Rejestracjo XW" skąd na to wziąć środki :)
Mikstacki zadłużył nasze miasto - jak mówią dokumenty RM - do 2043 roku. Oczywiście w obliczu wzięcia tylko w tym roku ponad 250 mln kredytu, termin spłaty zadłuzenia staje sie nierealny.
Zatem proszę bardzo: podaj realne źródło finansowania pomysłu mikstackego wizjonera.

R
Rejestracja XW

Nie przepadam za Dutkiewiczem. Moim zdaniem sprowadza miasto do grajdołka, w którym liczą sie tylko eventy - a to igrzyska, a to koncerty, a to Sylwestry, itd. Komunikacja w mieście jest tragiczna i pogarsza się z roku na rok skutkiem głęboko przemyślanych pociągnięć urzędników, z których prawdopodobnie 90% nie pochodzi z Wrocławia wzorem ich pryncypała. Jednak nie wszystkie pomysły są beznadziejne. Akurat pomysł metra jest doskonały, bo pozwoli na funkcjonowanie właściwe miasta. Krytyka opozycji wszystkiego, co wymyślą włodarze miasta jest bezsensowna, bo postępują podobnie jak obecnie rządząca koalicja, według której cokolwiek wymyśli opozycja jest złe. Urodziłem się we Wrocławiu, chodziłem tu do szkół i pracuję. Wszyscy moi koledzy i koleżanki ze szkoły pomysł metra popierają. Podejrzewam, że głównymi oponentami są ludzie mieszkający we Wrocławiu od niedawna, mogą to być również ludzie z konkurencyjnych aglomeracji - w myśl starego powiedzenia - po co ma być im lepiej niż nam. SKM może istnieć i być rozwijana niezależnie od metra, tak jak w Berlinie, tylko przy permanentnych spóźnieniach pociągów co z tego będzie. Metro i lotnisko są wyznacznikami rozwoju miasta.

t
tantus

Przecież nierealne obietnice to jego znak firmowy już od 2001 r.!

t
tantus

Ja często jeżdżę do Poznania i mam tam paru znajomych. Kiedyś rzeczywiście z zachwytem i podziwem opowiadali o Wrocławiu, dopóki im nie opowiedziałem paru szczegółów z funkcjonowania miasta. Jak usłyszeli coś więcej, niż tylko słodki PR Dutkiewicza, to im od razu klapki z oczu spadły.

G
Gość

pomysłów (głupich)!!

G
Gość

od kilku ładnych lat przestało przybywać mieszkańców Wrocławia. Rozwija się za to aglomeracja. I tak trzeba patrzeć na komunikację. Nikt normalny nie pojedzie swoim samochodem z podmiejskiej sypialni żeby przesiąść się na KZ. Gdzie przesiąść? Gdzie zostawić auto? Dojazd pociągiem? W egzotycznych godzinach z symboliczna częstotliwością? Wiem! przeprowadzić się do centrum! Ale czy 600.000 ludzi zmieści się między Grunwaldem i Szczepinem, między Borkiem i Karłowicami?

t
tantus

"mkną po szynach niebieskie tramwaje".

Chyba w PowerPoincie. Póki co, Wrocław od lat posiada najwolniejszą komunikację tramwajową w Polsce. Nawet uruchomienie "plusów", które nieco podniosły średnią prędkość, tego nie zmieniło.

M
Mac

Jedynie zastanawiam się czemu kosztem Aquaparku ( może bardziej w wyniku ściśle określonych potrzeb kolesi) we Wrocku skasowali nam większość odkrytych basenów.

y
yendrol

Za dziesiatki miliardow zlotych i w konsekwencji bez poprawy sytuacji w tych rejonach miasta gdzie komunikacja jest tragiczna.

g
gość

Metro, czy kolej miejska ma sens wtedy gdy przewozi dużą liczbę osób na stosunkowo duże
odległości. Np. z Kiełczowa i Zakrzowa przez Koronę na Grunwald a stamtąd na zachód aż do Leśnicy.

A według przedstawionego planu to mieszkańcy Zakrzowa najpierw z buta do Korony...
A akurat budowa linii naziemnej od Korony do Psiego Pola jest najtańsze w całym przedsięwzięciu.

Dodaj ogłoszenie