Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe torowisko na Hubskiej i remonty sąsiednich ulic. Czy wróci linia tramwajowa nr 16?

Weronika Skupin
Weronika Skupin
Tramwaje przy ul. Hubskiej
Tramwaje przy ul. Hubskiej Polska Press Grupa
Powstanie torowisko na ul. Hubskiej od ul. Glinianej do Dyrekcyjnej. Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na budowę trasy tramwajowej. Przy okazji wyremontowane zostaną ul. Dyrekcyjna i fragment Pułaskiego (odcinek od Joannitów do Małachowskiego) i skrzyżowanie Dyrekcyjnej z Gajową. Powstaną tam chodniki i ścieżki rowerowe oraz zostanie przebudowana jezdnia.

Do 8 listopada tego roku, firmy chętne położyć torowisko na Hubskiej i wyremontować sąsiednie ulice, mogą zgłaszać swoje oferty. Jednym z wymogów przetargu jest określenie przez wykonawców ostatecznego terminu wykonania wszystkich prac. Ogólne założenie jest takie, że oferenci mają zdążyć ze wszystkimi pracami do kwietnia 2018 roku.

Według wytycznych zapisanych w wymogach przetargu, do 30 sierpnia 2017 roku zwycięska firma będzie miała czas na położenie torowiska na ul. Hubskiej od Glinianej do Dyrekcyjnej wraz z remontem tego odcinka ulicy. Na tym fragmencie powstaną także dwa przystanki wiedeńskie. Do 30 sierpnia torowisko ma też zostać połączone z istniejącymi torowiskami na ul. Glinianej i Dyrekcyjnej. W czerwcu, lipcu i sierpniu 2017 ma zostać przebudowana nawierzchnia i torowisko pod wiaduktem nad ul. Pułaskiego. Te prace będą prowadzone w wakacje, bo spowodują spore utrudnienia. Przejazd pod wiaduktem będzie niemożliwy lub mocno ograniczony. Efekt będzie taki, że już za rok tramwaje będą mogły jeździć z Hubskiej w prawo w ul. Pułaskiego.

Termin remontu ul. Dyrekcyjnej od Joannitów do Hubskiej i Gajowej (poprawa geometrii skrzyżowania z Dyrekcyjną) nie jest jeszcze doprecyzowany. Wiadomo natomiast, że remonty tych dwóch ulic zakończą się już w 2018 roku. Wykonawca wybrany w przetargu wymieni nawierzchnię ul. Dyrekcyjnej i Gajowej, wytyczy ścieżki rowerowe i zbuduje nowe chodniki.

JAK POJEDZIE TRAMWAJ?
Czytaj na kolejnej stronie
Docelowo ul. Hubską i dalej Pułaskiego ma jeździć linia z Jagodna. Poprowadzi ona trasą: JAGODNO – Buforowa – Bardzka – Hubska – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego – most Grunwaldzki lub most Pokoju i dalej np. na Biskupin, Sępolno.

Torów na Jagodno jeszcze nie ma. Nową trasą przez Hubską i Pułaskiego będą mogły jednak pojechać tramwaje z Gaju i (co bardziej prawdopodobne) Tarnogaju. Dzięki temu zostanie odciążony węzeł przy dworcu autobusowym. Jeździ tam 5 linii tramwajowych (8, 9, 15, 31, 32) oraz pojazdy jadące z i do zajezdni Gaj.

Oddanie nowego torowiska na Hubskiej to furtka dla stworzenia kolejnej linii tramwajowej. Może mieć ona np. numer 16 (dziś nie ma takiego tramwaju), co będzie symbolicznym powrotem tej linii. Tramwaj linii 16 kursował do 2011 z Parku Południowego do zoo przez Pułaskiego i pl. Grunwaldzki. Mieszkańcy wielokrotnie pisali petycje w sprawie przywrócenia linii nr 16. Teoretycznie jest ona jedynie zawieszona. Przywrócenie jej starej trasy jest niemożliwe, nie ma już torowiska na ul. Dyrekcyjnej. Ale po modyfikacji trasy tramwaj mógłby jeździć do zoo własnie z Tarnogaju. Nie będzie raczej tworzone połączenie z Gajem, bo są tam dwie linie (31 i 32), a na Tarnogaju tylko jedna (8). Dodatkowo z Tarnogaju nie kursują już linie 22 i 15, więc "szesnastka" miałaby być rekompensatą po latach. Ostateczne decyzje kiedy i jaki tramwaj będzie kursował nowym torowiskiem, jeszcze nie zapadły.

Czytaj też: Tych tramwajów we Wrocławiu już nie ma. Linia 16 wróci na tory

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska