Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi Impuls Kolei Dolnośląskich. Dziś podpisano umowę [ZOBACZ]

Marcin Kaźmierczak
Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie podpisały umowę ze spółką Newag na dostawę 11 nowych pociągów Impuls. Pierwsze składy na Dolny Śląsk trafią we wrześniu. Koszt zakupu to 266,5 mln zł.

Umowę siedem miesięcy po ogłoszeniu przetargu podpisali Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich i Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. Na jej podstawie za ponad 266 mln złotych na Dolny Śląsk trafi 11 pięcioczłonowych elektrycznych pociągów, z których każdy będzie osiągał przynajmniej 160 km/h, a więc tyle, na ile maksymalnie pozwalają tory w regionie.

– Impulsy są symbolem Kolei Dolnośląskich, bo zaczęliśmy je używać jako pierwsi. Cieszymy się, że to akurat oferta Newagu okazała się najkorzystniejsza. Dzięki temu nie musimy dostosowywać naszej bazy serwisowej – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Zakupione pojazdy będą o jeden człon dłuższe od dotychczas używanych przez Koleje Dolnośląskie. W każdym pociągu znajdzie się 259 miejsc siedzących, a razem ze stojącymi ponad 530. Dlaczego spółka nie zdecydowała się na zakup jeszcze pojemniejszych sześcioczłonowych składów?

– Nie zdecydowaliśmy się na sześcioczłonowe składy, ponieważ szósty człon wymagałby dodatkowego silnika, a to generowałoby dodatkowe koszty. Dodatkowo pięcioczłonowe składy zmieszczą się w naszej hali postojowej i serwisowej w Legnicy – wyjaśnia Rachwalski. – Ten piąty człon i tak zwiększy komfort podróżowania, co jest ważne przy rosnącej liczbie pasażerów. Dla zobrazowania, nowe jedenaście składów mogłoby zabrać jednocześnie wszystkich mieszkańców Ścinawy – dodaje.

Do Ścinawy nowe składy Kolei Dolnośląskich jednak nie dotrą. Zostaną skierowane na inne linie, przede wszystkim Wrocław – Międzylesie, Wrocław - Legnica – Węgliniec, ale także do Rawicza, Jeleniej Góry czy Szklarskiej Poręby.

– Być może pojadą także do Oleśnicy i Głogowa, ale nie wcześniej niż za pięć lat, bo na tyle województwa ościenne podpisały z Przewozami Regionalnymi porozumienia w sprawie przewozów kolejowych, więc do tego czasu nie wejdziemy na te linie – zauważa Rachwalski.

Pociągi będą wyposażone w regulowane siedzenia, Wi-Fi, większą ilość gniazdek elektrycznych, a także gniazdka USB. Nowością będą dwa automaty biletowe w każdym z pociągów. W automatach będzie można płacić zarówno gotówką jak i kartami płatniczymi. Na wyposażeniu znajdzie się także defibrylator. W środkowym członie umieszczone zostaną z kolei stojaki do przewozu rowerów. Każdy ze składów zostanie objęty czteroletnią gwarancją.

Pierwszy nowy pociąg zacznie kursować w połowie września. Kolejne będą docierały na Dolny Śląsk co dwa tygodnie. Ostatni na dolnośląskich torach pojawi się w połowie grudnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska