Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przysłała do prezydenta miasta pismo w sprawie „Budowy obwodnicy miasta Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12”. Wrocławski oddział GDDKiA poinformował w nim, że planuje przygotowanie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla zadania pn.: Opracowanie Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowego z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację zadania dla inwestycji pod nazwą „ Budowa obwodnicy miasta Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12.” Dlatego zwraca się z prośbą o współpracę w ramach prac przygotowawczych nad dokumentacją projektową, także przy ich współfinansowaniu.
Podobne pismo trafiło do 12 innych adresatów, głównie samorządów, które w lutym 2014 roku podpisały został list intencyjny w sprawie deklaracji współpracy przy tworzeniu dokumentacji projektowej.
- Choć jako przedstawiciel miasta podpis pod deklaracją złożył mój poprzednik, a ja jeszcze jako starosta głogowski, to podtrzymuję chęć współpracy i współfinansowania dokumentacji projektowej - mówi prezydent Głogowa Rafael Rokaszewicz.
Prezydent oraz pozostali samorządowcy mają 30 dni na pisemne potwierdzenie wcześniejszych decyzji. W sierpniu lub wrześniu GDDKiA ma ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę dokumentacji środowiskowej, a samo jej opracowanie może potrwać nawet trzy lata. Gotowe studium będzie też zawierać konkretny plan poprowadzenia obwodnicy, ponieważ właśnie na tym etapie wybierany jest wariant inwestycji drogowej.
- Mając powyższe dokumenty w komplecie możemy wówczas rozpocząć kolejny etap inwestycji - wyjaśnia Joanna Stefanek z wrocławskiego oddziału GDDKiA. - Chodzi o wybór koncepcji pracy, czy idziemy w systemie tradycyjnym, czy nowym „Projektuj i buduj” .
Czy szacowana na ponad 500 mln zł i ważna dla naszego miasta budowa obwodnicy i drugiego mostu na Odrze jest wciąż realna?
- Tak sądzę - mówi poseł Ewa Drozd od lat zaangażowana w działania na rzecz zbudowania drugiego mostu w Głogowie. - Inwestycja znajduje się na podstawowej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, więc skoro GDDKiA przygotowuje się do opracowania kosztownej dokumentacji w tej sprawie, to machina ruszyła. Zresztą, gdy podczas prac nad budżetem, na sali sejmowej zadawałam pytania w sprawie tej inwestycji, to minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiedział, że 2017 roku będą robić dla niej dokumentację - zaznacza poseł Ewa Drozd dodając, że to już ostatni dzwonek dla przeprawy. - Walczyłam o nią z wielką determinacją, bo wiem, że to ostatnia perspektywa unijna i nie będzie już wielkich unijnych pieniędzy. Jeżeli nie zbudujemy mostu teraz to druga taka okazja długo się nie pojawi.
Przypomnijmy, że z trzech wybranych wcześniej wariantów pod uwagę są brane dwa: północny lub południowy. W zależności od wariantu, długość obwodnicy miałaby wynosić 16 -20 km, szerokość jezdni 7 m, a szerokość pasa ruchu 3,5 m.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?