Mkną po szynach niebieskie tramwaje. I często wypadają... w wykolejonym Wrocławiu

Malwina GadawaZaktualizowano 
Wykolejenie tramwaju na pl. Strzegomskim. 28 lutego MPK było sparaliżowane Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
MPK we Wrocławiu nie ma ostatnio najlepszej passy. Coraz częściej słyszymy o wykolejeniach tramwajów. Tylko w pierwszych trzech miesiącach tego roku wpłynęło 70 zgłoszeń od motorniczych, które dotyczyły awarii torowisk i zwrotnic. W ciągu ostatnich trzech lat wrocławskie tramwaje wykoleiły się ponad 220 razy.

Przykładów wykolejeń tramwaju nie trzeba długo szukać. Fatalnym dniem dla pasażerów MPK była np. ostatnia sobota. Najpierw wykoleił się tramwaj na Tarnogaju, potem kłopoty były na placu Wróblewskiego, gdzie w tramwaju złamał się pantograf i została uszkodzona sieć trakcyjna. Chwilę później na placu Staszica wykoleił się kolejny taki pojazd...

Tramwaje we Wrocławiu wykolejają się coraz częściej. Według oficjalnych danych, w 2015 roku doszło do 72 takich przypadków. Podobnie było w 2016 roku, a w 2017 roku tramwaje wykoleiły się aż 84 razy.

Od stycznia tego roku wpłynęło 70 zgłoszeń od motorniczych, które dotyczyły awarii torowisk i zwrotnic. Sytuacja pogorszyła się z powodu braku pieniędzy.

Od paru lat nakłady na remonty torowisk malały. W 2015 roku zaplanowano w budżecie Wrocławia na ten cel 9,7 mln zł. W 2016 r. było to 4,6 mln zł, a w 2017 roku tylko 3,3 mln zł. Warto też pamiętać, że wykolejenie tramwaju to również opóźnienia innych pojazdów MPK. Średni czas przywrócenia ruchu po wykolejeniu wynosi 98 minut.

Tymczasem według danych magistratu, ponad 31 proc. szyn we Wrocławiu jest w przeciętnym stanie, a ponad 13 proc. w złym lub bardzo złym.

- Wykolejenia tramwajów, podobnie jak w przypadku wypadnięć z drogi pojazdów samochodowych, mogą mieć różny charakter i przyczyny. Najczęściej są skutkiem działania trzech czynników: motorniczego, pojazdu i torowiska - tłumaczy Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Jakie są szanse na remonty torów?

- Okazuje się, że prezydent Wrocławia nie jest w stanie utrzymać torowisk w należytym stanie. Skutki są opłakane: wykolejenia, zamykanie tras. Niestety z torowiskami jest tak, że zaniedbania z jednego roku wrócą ze zdwojoną siłą w kolejnym. Symboliczna jest sytuacja, w której nie ma pieniędzy na remonty, a znalazły się na rzeźbę Arlekina za milion złotych. Czy nie powinno być odwrotnie? - komentuje sprawę Marcin Krzyżanowski, wrocławski radny miejski Prawa i Sprawiedliwości. Już pod koniec ubiegłego roku alarmował, że miasto w ciągu trzech lat trzykrotnie zmniejszyło wydatki na remonty wrocławskich torowisk.

- A zmniejszanie nakładów na remonty wrocławskich torowisk to żonglowanie bezpieczeństwem wrocławian - grzmiał i ostrzegał wówczas Krzyżanowski.

Ewa Mazur dodaje też, że na 72 przypadki wykolejenia tramwaju w 2016 roku, w 31 wykolejenie było związane ze stanem technicznym torowiska. W 2017 roku stan torów był wskazany jako bezpośredni powód w 29 przypadkach na 89 wykolejeń.

- Nie można również pominąć 25-procentowego wzrostu pracy przewozowej wykonywanej przez komunikację tramwajową w ostatniej dekadzie, co bezpośrednio wpływa na odczuwalną liczbę wykolejeń, a niekoniecznie jest pochodną degradacji torowisk - tłumaczy Ewa Mazur.

Więcej na rozbudowę

Urzędniczka przekonuje też, że generalnie na torowiska w ostatnich latach przeznaczane są pieniądze na podobnym poziomie. - Istotnie, ze względu na inne zadania budżetowe gminy Wrocław, obejmujące również inwestycje w infrastrukturę tramwajową, ograniczone były środki na remonty torowisk na rzecz ich rozbudowy.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta pieniądze na utrzymanie wrocławskich torowisk dostaje w transzach. Miasto już przyznało na rok 16,5 mln zł na utrzymanie i konserwację torowiska oraz 3,7 mln zł na poprawę stanu technicznego torowisk. Wiadomo jednak, że ZDiUM otrzyma kolejne pieniądze na szlifowanie, naprawianie i podbijanie torowisk.

Gdzie remonty?

W najbliższym czasie można spodziewać się remontów torowisk na: placu Grunwaldzkim (na odcinku od mostu Grunwaldzkiego do mostu Szczytnickiego); na skrzyżowaniach: Kazimierza Wielkiego/Ruska, Piłsudskiego/Małachowskiego oraz w okolicy pętli Leśnica i pętli Kopernik.

Przez najbliższych pięć miesięcy drogowcy we Wrocławiu mają wyszlifować również łącznie 7 kilometrów torów.

Zobacz też: Złamany pantograf w tramwaju na ul. Grabiszyńskiej. Nagranie z 26 marca

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 210

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Elizabeth Williams
Moja ostatnia wyplata wyniosla 2500 $ za prace online 12 godzin w tygodniu. Mój przyjaciel od kilku miesiecy miewa srednio 8 tysiecy lat i pracuje okolo 30 godzin tygodniowo. Nie moge uwierzyc, jak latwo bylo, kiedy go wypróbowalem. Potencjal z tym jest nieskonczony.

Oto, co robie>>> w­w­w­.­p­r­a­c­a­7­0­­.­c­o­m
S
Stephanie J. Yeager

Praca online jest teraz tak latwa w Internecie. Mozesz zarobic znaczna kwote w ciagu zaledwie kilku godzin. Moja dzienna wyplata to 600 $, po prostu pracuje kilka godzin na Facebooku

Mozesz to sprawdzic tutaj ... >>>>>>>> Jobnet70.com

R
Romola Sagese

W rzeczywistosci, podaje 8k € - 11k miesiecznie, wykonujac prace online. Dla tych z was, którzy sa gotowi do prostej pracy w domu, od 2:00 do 5:00 kazdego dnia w domu i zdobyc cenne wynagrodzenie, robiac to ...

Odwiedz ... >>>> w­w­w­.­p­r­a­c­a­7­0­­.­c­o­m

g
gość

Dutkiewicz i Michalak odpowiedzialny za komunikację i MPK przeimprezowali największe dotacje z Unii, ale teraz przed wyborami już wiedzą czego potrzebuje Wrocław. Obiecają Wam wszystko to, czego nie zrobili przez ostatnie lata.

E
Elizabeth Weiss

Przeczytaj następujący raport, aby dowiedzieć się, w jaki sposób samotna mama mogła w swoim wolnym czasie zarobić na swoim komputerze 89 844 USD rocznie, nie sprzedając niczego ...

odwiedzić...>> Praca70.COM

ł
łysy

Proponuję zlikwidować torowiska i wybudować w tym miejscu trasy rowerowe,na to zawsze łysy znajdzie kasę , wszyscy będą zadowoleni kierowcy i rowerzyści. I jeszcze wystarczy na trasę rowerową do Ramiszowa wzdłuż AOW nr8, bo już za kilka miesięcy skończy się limuzyna służbowa.

L
Lars

Proszę się od motorniczych odstosunkować, oni nie mają wpływu na to po jakim torowisku muszą jeździć.

P
Przemek

Bo hejt się sprzedaje, się klika. Obiektywizm nikogo już dawno nie interesuje, zarabia się na nagonkach.

B
Breslauer49

Przez takie sknery nie ma kasy na remonty torowisk

B
Breslauer49

W Warszawie większość tramwajów to pesy owszem jazzy z wózkami
skrętnymi

---

Teraz, drodzy radni, mówicie, co powinno być, a co nie było? Tylko gdzieście byli, gdy uchwalaliście budżet na ten rok? Przecież w budżecie jest pozycja o komunikacji, o inwestycjach, o utrzymaniu. Kto zgłaszał poprawki, zastrzeżenia? Kto głosował na tak, a kto na nie?
Teraz się promujecie przed wyborami? A co robiliście w grudniu?!

---

Jednak dobrze, że nie wybudował, bo na tamtych trasach by już pewnie było ze 30 wykolejeń...

---

Na Legnickiej w szczycie tramwaje odjeżdżają średnio co 1,5 minuty w jedną stronę. I te tramwaje mają 2 razy większą pojemność od autobusu przegubowego, a wcale puste nie jeżdżą. Żeby autobusy obsługiwały podobny poziom, to musiałyby jeździć co 45 sekund. To jest nierealne. A Legnicka wcale nie jest jedyna. Podobny poziom obsługi i potoków jest na WZ-ce, na Powstańców Śląskich, na pl. Grunwaldzkim.
Autobusy po prostu nie nadają się do obsługi tak dużych potoków.
Tak, można by było zrobić wydzielony system BRT, tylko że... jego budowa i utrzymanie byłyby 2-3 razy droższe niż obecnego systemu tramwajowego. Więc to bez sensu. Kolei jakoś też nie zwinięto i nie zastąpiono autobusami. Podobnie np. metra. Bo się nie da. Przestań bredzić, włącz myślenie.

---

Nie sądzę, żeby nastąpiło. Jeden beton zostanie zastąpiony przez inny, ponieważ nie ma żadnego nowoczesnego kandydata na prezydenta miasta. Ani Michalak, ani Różecka, ani Chybicka nie są osobami nowoczesnymi, nie są specjalistami w zarządzaniu, ani nie mają żyłki do interesów. Może będzie nieco lepiej, ale "nieco" to za mało w porównaniu ze zniszczeniami w kilku dziedzinach spowodowanymi działalnością Zdrojewskiego i Dutkiewicza.

---

W Warszawie jeździ ponad 500 trzywózkowych tramwajów ze sztywnymi wózkami i dochodzą tylko takie. Podobnie robi np. Gdańsk. Tam tramwaje się nie wykolejają. Wózki Skody są jak wózki większości nowoczesnych tramwajów (100% niskie tramwaje ze skrętnymi wózkami to wynalazek ostatnich 15 lat, a podobne ze sztywnymi jeżdżą już od lat 70 na zachodzie i jakoś tam się nie wykolejają).
Problemem jest to, że się nie utrzymuje tych torowisk. Popatrz, że jakoś to nie Skody się wykolejają, tylko inne tramwaje. Na jedną wykolejoną Skodę jest jakieś 5-6 protramów i 105-tek (wszystkie oparte na tej samej konstrukcji). W dodatku, na dobrze utrzymanych torowiskach sztywne wózki sprawują się najlepiej, bo nie ma wężykowania.
Po prostu trzeba dbać o torowiska. Najlepszymi tramwajami w Polsce są Jazzy i mają one sztywne wózki. Warszawa i Gdańsk kupują ostatnio tylko takie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3