Miasto wybrało nowe tramwaje. Moderus zamiast Pesy

mkZaktualizowano 
Wiemy, jakie tramwaje będą wkrótce woziły wrocławian. MPK w przetargu na 40 nowych pojazdów wybrało ofertę Modertransu, która wygrała z w pełni niskopodłogowymi pojazdami bydgoskiej Pesy. Składy na tory wyjadą jesienią 2019 r.

Nowe tramwaje, które zakupi wrocławskie MPK to Moderusy Beta - jedyne w części niskopodłogowe pojazdy produkowane przez poznańską firmę Modertrans. W tej chwili po Wrocławiu jeździ 9 sztuk. Miasto za każdy nowy skład zapłaci 4,3 mln zł.

W wyborze Moderusów zapewne zaważyła cena. MPK za nowe tramwaje zapłaci 176 mln zł. Gdyby wybrana została oferta Pesy, tramwaje kosztowałyby ponad 324 mln zł, ale za to byłyby w pełni niskopodłogowe (Moderusy Beta mają tylko 27 proc. niskiej podłogi - przyp. red.).

Zgodnie z deklaracjami pierwsze pięć tramwajów miałoby zostać dostarczone do 15 października 2018 r. Pozostałe pojazdy mają zostać dostarczone do 30 listopada 2019 r.

Wybraliśmy ofertę, która spełniła postawione w przetargu kryteria – mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław. - Teraz czekamy na ewentualne odwołanie od jego wyników. Wymagane jest też skierowanie dokumentów przetargowych do Urzędu Zamówień Publicznych do tzw. kontroli uprzedniej. Jeśli wszystko będzie w porządku, MPK Wrocław podpisze umowę z producentem najwcześniej za 40 dni.

Przypomnijmy, że na początku czerwca z tramwaju Moderus Beta na ul. Świętego Mikołaja wypadła młoda kobieta. Okazało się, że powodem była usterka drzwi, które nie wytrzymały pod naporem pasażerki. Jak jednak twierdziła wtedy Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, producent przewidział takie sytuacje i drzwi powinny wytrzymać.

To nie koniec zakupów wrocławskiego MPK. Kolejne 32 pojazdy powinny pojawić się na wrocławskich torowiskach w latach 2020-2022. Nowe tramwaje będą m.in. służyć obsłudze linii na Nowy Dwór i na ul. Długiej. Mają być klimatyzowane i w stu procentach niskopodłogowe. Te tramwaje zostaną wybrane w innym przetargu.

- Rodziny z dziećmi, osoby starsze i o ograniczonej mobilności muszą być wniebowzięte Panem Prezydentem Rafałem Dutkiewiczem. Oczywiście ironicznie, gdyż MPK Wrocław za rządami jego ekipy zapewniło dziś Wrocławianom kolejne 30-40 lat wspinania się do tramwajów. Wszak w części niskopodłogowej, której jest tylko 27 proc., znajdują się jedynie 2 miejsca siedzące - skomentował tę decyzję Tomasz Owczarek z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego.

Z wyborem nie zgadzają się nasi Czytelnicy, którzy w sondzie pod jednym z artykułów opowiedzieli się za wyborem pojazdów bydgoskiej Pesy. Co o tym sądzicie?

Czytelnicy gazetawroclawska.pl zdecydowanie wolą pesy od moderusów gazetawroclawska.pl

CZYTAJ: Moderus lub pesa - nowe wrocławskie tramwaje. Które wolisz?

Zobacz też: Tramwaj Moderus Beta i problem z drzwiami które same się otwierają

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 219

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Logikator

Sondzie to się oczywiście nie dziwię, wiadomo, że PESA jest lepsza, ale nie stać nas i to jest jedyna bariera. MPK wybrało Moderusa ze względu na pieniądze, a nie bo "uważa, że jest lepszy od PEStkY"... I już się zaczyna jazda na Dutkiewicza i zarząd MPK. Bo 150mln to tak łatwo wyczarować. Wybierzcie sobie w następnych wyborach prezydenta miasta z jedynej słusznej partii to będziecie mieli krzyże zamiast tramwajów ...

V
Vincent

Ja się tej decyzji nie dziwię. Konstale mają po 40 lat i nie mogą służyć dalej, bo się rozlecą. Moderusy mają zastąpić te najbardziej wysłużone, które nawet nie mają wykładanych drzwi zrobionych. To jest słuszna decyzja. Gdybyśmy jednak wybrali Pesy, to pytanie - skąd wzięlibyśmy dodatkowe 150mln złotych na ich opłacenie? Poza tym jest jeszcze jedno - Pesy obecnie nie wszędzie są wstanie wjechać. Trzeba by zmodernizować pod nie więcej przystanków i torowisk np. na Biskupinie. To będą kolejne pieniądze. A Moderus? Ma moduł niskopodłogowy, wszędzie wjedzie. Kopać dla niego nie trzeba.
I jest jeszcze sprawa niepełnosprawnych - bronicie ich, mówiąc, że lepsze są PESY, ale w Pesach również nie ma samoczynnie wysuwanej rampy, jest tylko w Skodzie. A wymiana większej ilości tramwajów 100% wysokopodłogowych to dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi kolejne kursy o statusie "tak, wsiądę" podczas gdy jak podjedzie Konstal, to nie wsiądzie. Nie da rady po prostu. Rampa w całym tramwaju jest i tak tylko jedna.
Zatem Pesy są lepsze bo większe i w pełni niskopodłogowe, ale drogie jak cholera i nie mamy na nie pieniędzy. Z tej perspektywy zakup Moderusa nie wydaje się głupi.

h
hmm

mogą być stare tramwaje , skody, konstale, czy inne
mogą być i nowe skody, pesy moderusy, czy cotam, ale
ale
ważne jest to aby były bez ŻULI !!!

to nie ma znaczenia jak nowy i super klimatyzowany jest tramwaj, jak i tak wejdzie tam jakiś żul.
Przejedzie się, a potem tramwaj będzie jechał żulem...

B
Breslauer49

Masz w domu luksusy, których się domagasz: klimę, mercedesa najnowszy model.
meble wymieniasz co 5 lat. Zamknij się nędzarzu. Dla ciebie to tylko furmanka z siwkiem.

B
Breslauer49

Kocham MPK - dupku

...

j.w.

W
Wrocławianin

Parę miesięcy temu Dutkiewicz i kolesie na siłe lansowali budowę metra.Podobno Wrocław byłby stanie udzwignąć taką inwestycje , a teraz okazuje się ze na zakup nowoczesnych tramwajów brakuje kasy i trzeba kupować stary badziew z Poznania ;) w nowym opakowaniu.Do tych co twierdzą ze to super zakup proszę o podanie przykładu gdzie te cuda techniki jeżdza(w jakim mieście) i w jakiej ilości.Nasi włodarze mają nas za idiotów najpierw zakup autobusów bez klimatyzacji bo liczyło się ilośc, a nie komfort pasażerów a teraz mamy tą samą sytacje ilość a nie jakośc wmawiając nam ze 20% niskiej podłogi to to samo co 100%

Z
Zbigniew Stonoga

To jest dramat ku*wa! To jest dramat że w tym antyludzkim mieście,w tym mieście w którym MPK kupuje kupy złomu.

B
Breslauer49

Wielu malkontentów chce pesy i innych bardzo drogich wozów. Ci narzekacze chcą
żyć ponad stan. Jesteśmy krajem na dorobku, dzięki UE mamy możliwośc kupić nowy tabor.
Badźmy rozsądni. Moderusy są OK.

M
MirekJ

Trzeba ciąć koszty pewnie Dudi i spółka juz nam szykują nowe igrzyska pod pretekstem promowania Wrocławia,więc trzeba będzie utopić pieniądze w nowe twory budowlane.Lub Dutkiewicz spłaca dług Poznaniakom,parę razy był wybierany jako najlepszy prezydent miast Polskich,a głosy na niego oddawali miedzy innymi prezydenci Poznania,Krakowa .Zresztą też się podpisał pod petycją do Zdrojewskiego gdy ten był ministrem kultury ,aby Krakusom nie zabierać na zabytki pieniedzy które mają na stałe zapisane co rocznym budżecie Państwa.Zdrojewski chciał dzielić kase według potrzeb aby inne miasta tez mogły skorzystać z wiekszej kasy a nie z resztek które zostają mu po łKrakowie.Oczywiście Dutkiewicz byl przeciwny temu pomysłowi :) przypadek nie sądzę

M
MirekJ

Napisz lepiej ile razy w roku korzystasz z komunikacji miejskiej, a niekszań farmazonów o oszczędnościach.Pieniądze na kopaczy ze Śląska,stadion "Welwet" stojący pusty i nie wykończony w środku ,igrzyska czy rzeżby pseudo artystów to pieniądze są,ale na zakup nowoczesnych tramwajów to brak.Dudi i spółka pokazuja ze mieszkańćów mają w d...e.

L
Leszek

Niestety ludziom sentymenty odbierają zdolność logicznego myślenia. To, że Protram był wrocławski to nie znaczy, że był dobrą firmą - nie był nią. Sentymenty sentymentami, ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. Nikt go nie zarżnął, był źle zarządzaną prywatną firmą.

G
Gość

Z ostrożnością podchodzę do opinii zerojedynkowych. Tak jest – mam wrażenie – w kwestii zakupu nowych tramwajów we Wrocławiu. Otóż, został rozstrzygnięty przetarg i miasto/MPK wybrało ofertę Modertrans z Poznania, który woła 4,3 mln zł za sztukę, a zrezygnował z Pesy z Bydgoszczy, która chce 8 mln zł za sztukę. Aktywiści miejscy (TUMW, OK Wrocław, WRO) są oburzeni, bo pesy to tramwaje w 100 proc. niskopodłogowe, a moderusy mają niską podłogę tylko w 27 proc.

Jest larum, że „szrot”, „trzeci świat”, „zacofanie”. Jeżdżę tramwajami obu typów, często z synkiem w wózku. W komforcie samej jazdy nie dostrzegam różnicy. Tak pesy, jak i moderusy są klimatyzowane, przestronne, z systemem informacji wewnętrznej. Chodzi tylko o to, że w moderusach będziemy (rodzice z wózkami, osoby o ograniczonej mobilności) musieli poszukać tego wejścia z niską podłogą.

Owszem, jest to niedogodność, a i dla części pasażerów bariera. Ale czy ta różnica nie uzasadniała zaoszczędzenie przez miasto 150 mln zł na zakupie 40 tramwajów? Czy przy nadal dziesiątkach wysłużonych szrotów jeszcze z lat 80. nie warto kupić niemal dwa razy więcej nowych tramwajów? Czy gdyby MPK zdecydowało się na pesy, nie powiedzielibyście, że to niegospodarność? W idealnym świecie byłyby tylko tramwaje po 10 mln, ale w realu trzeba iść na kompromisy, liczyć się z budżetem. Dlatego z ostrożnością podchodzę do rozdzierania szat na „skandaliczną” decyzją MPK. Sam uważam ją za dość racjonalną, uargumentowaną, albo choć wartą wysłuchania. We Wrocławiu chyba za mało się nawzajem słuchamy w kwestiach miejskich. Nie zawsze chodzi o to, żeby walić bez opamiętania.

...

...

J
Jarosław

Wszystkie tramwaje miały być niskopodłogowe w 100% i takie oferty powinny brać udział w przetargu i z tych ofert wybrać optymalną. W 27% niskopodłogowy hehehe to znaczy że w 73% są wysoko podłogowe hehe. Kolejny pokaz braku kompetencji i jakiejkolwiek empatii urzędniczej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3