Moderus lub pesa - nowe wrocławskie tramwaje. Które wolisz?

MAL
Pesa albo Moderus - jedne z tych tramwajów pojawią się wkrótce na wrocławskich szynach. Producenci tych dwóch pojazdów są jedynymi, którzy złożyli oferty w prowadzonym właśnie przez MPK przetargu na zakup 40 nowych tramwajów. Firma Modertans Poznań chce za swoje wozy nieco ponad 176 mln zł, a firma Pesa Bydgoszcz - ponad 324 mln zł. Tramwaje Pesy są droższe, ale w stu procentach niskopodłogowe.

Wrocławskie MPK wybierze producenta 40 nowych tramwajów spośród dwóch ofert. Modertrans proponuje wyprodukowanie nowych częściowo niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów dla Wrocławia za 4,3 mln zł za sztukę. Firma Pesa Bydgoszcz proponuje, że wyprodukuje całkowicie niskopodłogowe tramwaje za 7,9 mln zł za sztukę. Do zakończenia przetargu MPK nie ujawnia, jakie konkretnie modele swoich tramwajów chcą nam sprzedać ich producenci. W przypadku firmy Modertrans to zapewne Moderus Beta, bo to jedyny produkowany przez tę firmę tramwaj w części niskopodłogowy. Takie właśnie tramwaje tej firmy jeżdżą już dziś po Wrocławiu.

Nowe tramwaje mają pojawić się na wrocławskich szynach do listopada 2019.

Zobacz też: Drożeją bilety MPK we Wrocławiu [NOWY CENNIK]

Przetarg jest częścią unijnego projektu.
- Projekt zakłada zakup łącznie 56 tramwajów, dzięki którym we Wrocławiu zdecydowanie poprawi się dostępność do kursów tramwajowych dla osób o ograniczonej mobilności, pasażerów niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi. Część tego projektu jest już realizowana, bo MPK Wrocław wykorzystało wcześniejszy kontrakt ze spółką Modertrans Poznań, w ramach którego zakupiło już 16 tramwajów, 3 z tego zamówienia jeżdżą już po wrocławskich ulicach, a kolejne 13 zostanie dostarczonych do końca bieżącego roku – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK.

To nie koniec zakupów.
- Kolejne 32 pojazdy powinny pojawić się na wrocławskich torowiskach w latach 2020-2022. Nowe tramwaje będą m.in. służyć obsłudze linii na Nowy Dwór i na ul. Długiej. Mają być klimatyzowane, nowoczesne i w stu procentach niskopodłogowe. Aktualnie spółka intensyfikuje działania, aby pozyskać środki na kolejne zakupy taboru tramwajowego – mówi Jolanta Szczepańska.

Zobacz też
Nowe ceny biletów MPK we Wrocławiu

VIDEO //get.x-link.pl/4468cb82-5cfd-8140-cd4b-2d70a5477f52,d85e955d-8455-98fb-e38b-430987a43e51,embed.html

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze 130

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocławianin
Czy Dutkiewicz jest z PISU?
Bo jego decyzja na to wskazuje
W
Witold Śruta
No nie potrafię się jakoś z tego cieszyć, jeśli w xxi wieku ktoś kupuje przestarzałe tramwaje. Trzeba myslec perspektywicznie. Nasze społeczeńsrwo się starzeje I ten niskopodlogowy środek to będzie za mało.Lepiej kupić mniej sztuk, a praktyczniejsze.
Świadczy to o braku wizji rozwoju komunikacji w tym mieście...
l
lis44
będą zmiany na lepszy, a wy marudzicie. koniec z narzekaniem !
B
Breslauer49
Rosjanie kupili Pesy a także nowoczesne składy kolejowe Pesy ,
które będą obsługiwać nowo wybudowaną obowdnicę kolejową wokól Moskwy. Ukraińcy jesliby coś kup[ili to za nasze pieniądze, które tam topimy jak durnowaci, dając im bezzwrotne sumy.
B
Breslauer49
Ciekaw jestem czy ty, malkontencie, zmieniasz co 10 lat umeblowanie w swoim mieszkaniu na
nowe. Żądasz najnowszych tramwajow - starsze wozy póki jeżdżą - niech nas obsługują.
Nie jesteśmy krezusami - chwala UE, że nam funduje nowoczesny tabor. Przeciw Moderusom
i Protramom nic nie mam.
...
W aucie bez klimy to samo...
P
Pawel
Kwestia w tym, że Protram 205WrAs i Moderus Beta to nie jest jakiś złom. Konstrukcja stara, ale już wygospodarowano trochę niskiej podłogi a nadrabia ceną. W wersji z klimatyzacją jest już jakiś komfort. Żal Protramu bo byśmy mogli u siebie tabor produkować. Tak, czy inaczej jest wielki płacz za Pesą, ale za te same pieniądze kupimy dwukrotnie więcej Moderusów a mamy jeszcze bardzo dużo starego taboru bez klimatyzacji i jakiejkolwiek niskiej podłogi. Wymieńmy choć najstarsze egzemplarze zanim będziemy fantazjowali o Pesie.
c
ciekawski
Czyżby zarząd MPK się odezwał? A zabolało dlaczego? Bo to PRAWDA. Klekoczą jak cholera. Zróbcie coś z tym zanim redakcja gazety zrobi o tym większy artykuł.
r
rei
Intryguje próba oszczędzania na tym co dotyczy naszego komfortu przez dziesięciolecia.
b
biker
Gdy wrocławska firma Protram bankrutowała, to miasto Wrocław nie było zainteresowane zakupem ani sztuki 205 WrAs, czyli bliźniaka Moderusa Beta. Protram 205 WrAs był wtedy "przestarzałą konstrukcją". A teraz mamy finansować miejsca pracy w Poznaniu kupując tam taki sam złom?
W
Wojtek
... świński ryju słów, których dobrze nawet napisać nie umiesz.
W
Wojtek
...rower albo mój samochodzik, gdzie nikt mi nie śmierdzi pod nosem.
B
Breslauer od 8 pokoleń
Erich Honecker zemścił się Trabantem, które to auto było nazywane "Zemsta Honeckera". Tramwaje z Moderusa, można nazwać "Zemsta z Ramiszowa".
Pozdrawiam czytelników GW, Malwinę Gadawę, Weronikę Skupin, oraz rdzennych mieszkanców Wrocławia (Breslau).
Paweł Stedtke
P
Pawel
Po mieście jeżdżą jeszcze Konstale 105Na, Protramy 105NWr i Protramy 204WrAs. Z całym szacunkiem dla tego zasłużonego taboru jest on jednocześnie wysłużony. Nie jest tajemnicą, że Pesa Twist jest nowocześniejsza, niż Moderus Beta... lecz nazywanie tego drugiego złomem to przesada. Wolę aby miasto kupiło tańsze Moderusy, lecz w zamian więcej. To pozwoli wymienić najstarszy i awaryjny tabor na pojazdy nowe, klimatyzowane i choć z częściowo niskopodłogowe. To wybór pomiędzy "mało bardzo fajnych" a "więcej mniej fajnych, ale i tak lepszych od tego co mamy teraz". Jednocześnie mam nieśmiałą nadzieję, że w kolejnym rzucie w ramach zwiększania ilości taboru (a nie wymiany starego) trafią do nas kolejne Pesy. mam również nadzieje, że nowe tramwaje będa miały nasze tradycyjne malowanie, jak Konstale i Protramy :)
M
Marcin
PROTRAM O JUZ PRZESZŁOŚC.
Dodaj ogłoszenie