Miasto: W tym roku przetarg na budowę Mostu Wschodniego

Bartosz Józefiak
W połowie 2015 roku chcemy ogłosić przetarg na budowę Mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy - zapowiada portalowi GazetaWroclawska.pl wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj. I dodaje, że szanse na budowę mostu łączącego aleję Armii Krajowej z Biskupinem i Sępolnem znacznie wzrosły, dzięki unijnym funduszom.

Aleja Wielkiej Wyspy z Mostem Wschodnim ma połączyć ul. Mickiewicza i Olszewskiego z wiaduktem nad ul. Krakowską i al. Armii Krajowej. Gdy powstanie, bardzo usprawni się komunikacja w tym rejonie miasta. Kierowcy nie będą już zmuszeni do jazdy przez zatłoczony plac Grunwaldzki. Również mieszkańcy tzw. Wielkiej Wyspy - dzięki mostowi nad Odrą - będą mieli swobodniejszy wyjazd (i wjazd) ze swoich osiedli.

Na tę inwestycję czekamy od lat. Do tej pory nie udało się jej jednak zbudować, między innymi z powodu protestów niewielkiej grupy mieszkańców, działających w stowarzyszeniu Akcja Park Szczytnicki. Kolejne odwołanie stowarzyszenia przeciwnego budowie trafiło już do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Mimo to, jest szansa, że w tym roku doczekamy się przełomu w sprawie, a władze miasta znajdą 350 mln zł. na budowę przeprawy i ogłoszą przetarg na inwestycję.

- Pojawiła się możliwość pozyskania unijnych funduszy na tę inwestycję. Most albo w całości sfinansujemy środkami unijnymi i własnymi, albo w połączeniu z partnerem prywatnym i dofinansowaniem unijnym. W ciągu najbliższych miesięcy wybierzemy wariant finansowania. Jeżeli postępowanie sądowe zostanie zakończone, nic nie stoi na przeszkodzie, by nawet w połowie 2015 r. ogłosić przetarg na budowę – tłumaczy wiceprezydent Maciej Bluj.

To nowa wiadomość, bo do tej pory jedyną możliwą formą sfinansowania budowy Alei Wielkiej Wyspy było tzw. partnerstwo publiczno – prywatne. Most miał powstać za pieniądze prywatnej firmy, która później zarabiałaby na korzystaniu z przeprawy. Miasto miało płacić - przez z góry ustalony czas - pieniądze firmie. Wiele przedsiębiorstw – w tym Budimex, znany z budowy podziemnego parkingu przy Hali Ludowej – ostrzyło sobie zęby na tę inwestycję.
- Kilka lat temu nie było możliwości pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej na Aleję Wielkiej Wyspy. Wtedy szukaliśmy najlepszego rozwiązania i było nim właśnie partnerstwo publiczno-prywatne – mówi wiceprezydent.

Czy gdybyśmy od razu wybrali przetarg, dziś Aleja byłaby już gotowa? - Absolutnie nie. Grupa przeciwników budowy podważała i przedłużała wszelkie procedury. W wyniku ich działań część postępowań administracyjnych wydłużyła się, gdyż jest rozstrzygana przed sądem -dodaje Maciej Bluj.

Chodzi o Stowarzyszenia „Akcja Park Szczytnicki” i „Przyjazna Wyspa”. Ich działacze twierdzą, że inwestycja zaszkodzi cennym ekologicznie i historycznie terenom i okolicom Hali Ludowej, czyli zabytkom wpisanym na listę UNESCO. Stowarzyszenia zaskarżyły zgodę na budowę mostu alei Wielkiej Wyspy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). W obu instytucjach poniosły klęskę. Ale to nie koniec sądowego sporu. Skarga kasacyjna wpłynęła już do Naczelnego Sądu Administracyjnego. To od wyniku tego postępowania zależy przyszłość Alei Wielkiej Wyspy. Rozpatrzenie skargi kasacyjnej zajmie co najmniej pół roku, być może dłużej.

Przeciwnicy budowy Alei twierdzą, że tak naprawdę ma być ona przedłużeniem obwodnicy śródmiejskiej. Według nich, obwodnica śródmiejska miałaby iść dalej, za mostem Wschodnim przez al. Paderewskiego aż do ul. Krzywoustego.
Wiceprezydent Maciej Bluj zapewnia jednak, że w magistracie dziś w ogóle nie jest rozpatrywany wariant. Przedłużenia alei Wielkiej Wyspy nie znajdziemy już w żadnym aktualnym opracowaniu czy projekcie.

Projektowanie i budowa Alei Wielkiej Wyspy zajmie ok. 30 miesięcy. Gdyby więc udało się rozstrzygnąć przetarg do końca 2015 r, po moście Wschodnim pojechalibyśmy najwcześniej w połowie 2018 r.

Aleja Wielkiej Wyspy to droga o długości 3,5 km. Mają się na nią składać m.in. dwa mosty: nad Oławą i nad Odrą. Aleja będzie krzyżowała się z ul. Międzyrzecką, Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza. Jest wytyczona przez zielone nieużytki, częściowo wzdłuż ul. 9 Maja.

Wideo

Komentarze 72

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec

Czy już są jakieś postępy w tej sprawie ? Jest już postanowienie sądu ?

(gościu)

Nikt nie chce mieć głównej drogi pod swoim oknem to jest zupełnie zrozumiałe i nie powinno to nikogo dziwić, gdyby w Polsce budowało się drogi w taki sposób żeby nie narażać mieszkańców na hałas, czyli skuteczne ekrany które by były odpowiednio wkomponowane w zabudowe ( nie szpecąc jej) nikt by nie myślał o protestach.

q
qqq

To nie są protesty na zasadzie "nie bo nie" - wymyślają mniej lub bardziej wiarygodne przeciwwskazania, głównie z "ekologiczne".
A jeżeli coś jest nieekologiczne, to nie ma dofinansowania z UE.
A jak nie ma dofinansowania, to nie ma inwestycji.

I dlatego tego typu protesty muszą przejść przez wszystkie szczeble, na NSA skończywszy.

Referendum mogłoby dotyczyć co najwyżej decyzji o budowie mostu lub wyasgnowania środków na tę budowę. Cały proces administracyjny musiałby zostać i tak, i tak przeprowadzony.

Jest prostsze rozwiązanie - zrobić porządek z polskim sądownictwem i administracją i skrócić terminy rozpatrywania spraw z miesięcy (czy lat) do tygodni.

Niestety ta mafia trzyma się nieźle i nic nie wskazuje, aby miało się to w najbliższym czasie zmienić.

m
mario

A co z al. Piastów która miała być połączona z Racławicką
Ktoś odpowie na to pytanie ?
czy po prostu będzie mydlenie oczu bo ktoś "bardzo ważny" mieszka w okolicy

q
qqq

Proponuję wpisać w googlach frazę:

sjp "przy ulicy"

Pierwszy wynik - komentarz prof. Mirosława Bańko

q
qqq

Obie formy są po poprawne, przy czym "przy ulicy" ma charakter nieco bardziej formalny.

C
Cyrograf

Na tej przeprawie powinny być rogatki aby pobierać opłaty od wszystkich uczestniczących w akcji park szczytnicki a cały pozostał "Wrocław" plus normalni z wyspy powinni jeździć za darmo... O...!

M
Marcin

Tę całą szopkę z Akcja Park Szczytnicki dało by się uniknąć gdyby była w Polsce ordynacja dotycząca referendum w tak ważnej sprawie jak budowa tego mostu, podobnie jak w Szwajcarii gdzie mieszkańcy często decydują w referendach o bardziej ważnych czy mniej ważnych sprawach. Gdyby takie coś było u nas ci nieliczni krzykacze byli by przegrani bo zdecydowana część mieszkańców Wielkiej Wyspy chce tego mostu i tej nowej alei. Przy okazji powinna być zrobiona decyzja środowiskowa oparta na badaniach i projekcie i jasno przedstawiona mieszkańcom, ze inwestycja dzięki odpowiednim zabezpieczeniom jak ekrany akustyczno-biologiczne absolutnie nie zaszkodzi Parkowi Szczytnickiemu, Hali Stulecia i minimalnie spotęguje hałas oraz zanieczyszczenie w okolicy.
Aleja Wielkiej Wyspy to nie obwodnica autostradowa, nie będą po niej jeździły Tiry a jedynie osobówki ale na pewno nie z takim natężeniem jak np. na ul. Kazimierza Wielkiego. Nie wiem czy do protestujących nie dociera fakt, że obecnie ul. Mickiewicza bardziej szkodzi Parkowi Szczytnickiemu niż zapowiadana Aleja gdyż panuje na niej ogromny ruch a przecina ona park na pół i w dodatku nie ma tu żadnych ekranów. Samochody się na niej tłocza jedne jadac w kierunku mostu Zwierzynieckiego inne w kierunku Szczytnickiego zasmradzając ten park zamiast płynnie pojechać nowa aleja która będzie na skraju parku nie w połowie jak Mickiewicza i Paderwskiego.
Niepotrzebnie budowa się odwleka bo Sąd Administracyjny z pewnoscią odrzuci te protesty i trzeba cos zrobić by jakas garstka ludzi nie decydowała za całe tysiące normalnie myslacych zwłaszcza że ich argumenty przeciwko budowie są nieprawdziwe i śmieszne.

W
Wykonanie... po wrocławsku

Ruch w centrum powinno się zmniejszać, bo jest tam pełno wąskich gardeł. Most Wschodni powinien być dawno temu!
Ale niech lepiej zostawią to, za 4 lata następcy po nich zaprojektuje porządnie, a następca Dutkiewicza zajmie w budżecie odpowiednią sumę. Miejsca i kasy na dwa pasy, torowisko tramwajowe, chodniki i ścieżki jest dość! Wystarczy tylko kasę z fajerwerków przeznaczyć na normalne inwestycje.

O
Oskar

Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

O
Oskar

Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

O
Oskar

Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

z
zed

Kolejny pomnik ku chwale korkom we Wrocławiu i kolejne wąskie gardło! Wystarczy policzyć, ile pojazdów jedzie obwodnicą śródmiejską w kierunku Krakowskiej i dodać to!!!

K
Kika

na Pugeta a nie przy Pugeta.. przy ukicy to sobie można stać inteligencie...

i
i do pługa

A takto, że mieszka tam elita a nie słoiki...