Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Majestatyczna ekspresówka na Dolny Śląsku, którą pojedziemy już w te wakacje! Pozostało 8 proc. do zakończenia budowy

Mateusz Różański
Mateusz Różański
Wideo
od 7 lat
Około czterech miesięcy powinny jeszcze potrwać prace przy budowie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3. Trasa ma być gotowa 12 lipca. W przyszłości droga ma się połączyć z powstającą obecnie po stronie czeskiej nową autostradą D11. Gdy to już nastąpi podróż (nie tylko) z Wrocławia do Pragi znacznie się skróci. Tymczasem, warto zobaczyć jak pięknie położony jest ten fragment S3. Za Bolkowem nowa trasa musi się przebić przez Sudety, na pograniczu trzech pasm: Gór Kaczawskich, Rudaw Janowickich i Gór Kamiennych.

Główny wykonawca prac, czyli firma PORR S.A. systematycznie udostępnia zdjęcia i nagrania z postępów prac. Dzięki nim możemy podziwiać tę przepięknie położoną drogę.

Podróżując na południe Dolnego Śląska nową S3, będziemy mogli raczyć się widokami kolejnych pasm górskich. To jednak nie wszystko. Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry jest jednym z najbardziej wymagających projektów drogowych realizowanych obecnie w Polsce. W grę wchodziła tutaj budowa dwóch dużych tuneli (oba są już na ukończeniu) czy też budowa mostu o długość ponad 500 metrów.

CZYTAJ WIĘCEJ:

S3 na Dolnym Śląsku - ile do końca?

Kierowcy poruszający się oddanymi już odcinkami S3 zadają sobie jedno pytanie - kiedy koniec prac. Planowo te powinny zakończyć się do 12 lipca tego roku. Obecnie zaawansowanie wszystkich możliwych prac wykonawca ocenia na 91,87%. W szczegółach prezentuje się to w sposób następujący:

  • Roboty Drogowe - postęp: 80,04%
  • Roboty Branżowe (wodociągi, kanalizacja, energetyka etc.) - postęp: 83,62%
  • Roboty Mostowe - postęp: 96,0%
  • Przepusty - postęp: 91%
  • Przejścia dla zwierząt - postęp: 91%
  • Roboty Tunelowe - postęp: 96,45%
  • Tunel TS-26 (dłuższy, drążony w skale) - postęp: 96,36%
  • Tunel TS-32 - postęp: 96,81%

ZOBACZ TAKŻE:

W marcu prace koncentrowały się m.in. na przebudowie i budowie sieci elektroenergetycznych, montażu oświetlenia, pracach melioracyjnych, pracach kosmetycznych we wszystkich tunelach, wykonywaniu nasypów, rozbiórce dróg tymczasowych, czy montażu siatek zabezpieczających możliwość wejścia przez dziką zwierzynę na ekspresówkę.

Zachwycające tunele w ciągu drogi S3

Ostatni odcinek S3 na Dolnym Śląsku liczy sobie ok. 15 kilometrów. Najbardziej imponujące będą bez wątpienia dwa imponujące tunele: Tunel drogowy TS-26 oraz Tunel TS-32 .

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości  2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ O A4:

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich.

S3 połączy się z czeską D11

Dolnośląski, powstający obecnie odcinek S3, biegnie od Kamiennej Góry do granicy w Lubawce. W przyszłości połączy się on z autostradą naszych południowych sąsiadów oznaczoną na mapach jako D11. Wykonawcą 20-kilometrowego odcinka po stronie czeskiej jet Budimex. Niestety prace się tam jeszcze nie rozpoczęły ze względu na trwające procedury odwoławcze. Jeżeli realizacja inwestycji rozpocznie się wiosną br., jej ukończenie jest zaplanowane na 2028 roku.

ZOBACZ TEŻ: WSCHODNIA OBWODNICA WROCŁAWIA ZOSTANIE DOMKNIĘTA!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska