Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

TS-26, czyli tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku

Mateusz Różański
Mateusz Różański
Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry wyróżnia się tunelami. Najdłuższy z nich, oznaczony tajemniczym symbolem TS-26 liczy sobie 2 272,2 m długości. Zaglądamy do środka i musimy przyznać - inwestycja robi piorunujące wrażenie!

Spis treści

TS-26 - tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3

Na wstępie należy zaznaczyć, że na dolnośląskim odcinku S3 w ok. Bolkowa powstają dwa tunele. Pierwszy (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugi (TS-32) o długości około 320 metrów.

Z kolei cała budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11. Tunele powstają na tym pierwszym fragmencie.

Dalsza część tekstu - pod mapą

Budowany fragment drogi S3 na Dolnym Śląsku
Budowany fragment drogi S3 na Dolnym Śląsku GDDKiA

Tunel drogowy TS-26

Dziś, dzięki fotografiom udostępnionym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, możemy zajrzeć na budowę tuneli. Jeżeli chodzi o tunel TS-26 to jego drążenie od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

Kalendarium inwestycji - budowa S3

  • 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
  • 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ,
  • 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID ,
  • 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności ,
  • grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
  • marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
  • luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-2
  • I połowa 2024 r. - planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.  

TS-26, czyli tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3 na...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska