Spis treści
Wiekowy most Piaskowy. To od niego wyznaczano wrocławską milę
Most Piaskowy jest jedną z ośmiu przepraw zapewniających komunikację między wyspami odrzańskimi. Prowadzi bezpośrednio na Wyspę Piasek spod Hali Targowej, skrzyżowania ul. Ducha Świętego i Piaskowej. Po moście Zwierzynieckim, jest najstarszym istniejącym obiektem tego typu w całym Wrocławiu.
Historia mostu Piaskowego sięga czasów średniowiecza. Początkowo był drewniany, a pierwsze myto czyli opłatę za jego przekroczenie, pobierano już w 1149 roku. W czasach średniowiecza i później (także podczas II wojny światowej) most wielokrotnie odbudowywano, przebudowywano i remontowano.
Ciekawostką jest, że przy moście Piaskowym znajdował się początkowy punkt pomiarowy wrocławskiej mili. Jednostka długości początkowo stosowana była we Wrocławiu, a od 1630 r. w całym Śląsku. Postanowiono, że wrocławska mila to odległość od Bramy Piaskowej aż do Psiego Pola. Jej wzorzec wyznaczono tocząc koło o promieniu 5 łokci przez Wyspę Piaskową, Ostrów Tumski, miejskie trakty i osiem mostów. Długość wrocławskiej mili wynosiła około 6700 metrów (11 250 łokci).
Remont mostu Piaskowego. Co jest do zrobienia?
Nitowana konstrukcja którą znamy powstała w 1861 r., co oznacza że w tym roku kończy 162 lata. Jakich poprawek wymaga most Piaskowy? Przede wszystkim zwiększenia nośności obiektu. Niewiele osób wie, ale po moście Piaskowym nie mogą przejechać naraz dwa tramwaje - dzisiaj muszą się przepuszczać. Każdy z szynowych pojazdów MPK waży około 20 ton, w planach jest więc podniesienie nośności do 40 ton.
Dodatkowo most czeka wymiana płyty pomostowej, co niesie za sobą rozbiórkę jezdni, chodników i towarzyszącej infrastruktury. Zabytek otrzyma odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne, renowację balustrad i chodników, wzmocnienie podpór i skarb. Przeprowadzony zostanie również remont torowiska, trakcji i wymiana sieci.
Czy karmazynowy kolor mostu zostanie?
Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących remontu, jest kolor mostu.
- Decyzja o kolorystyce mostu należy do konserwatora zabytków. Raczej będziemy trzymać się tej samej tonacji, bo dzisiejszy kolor jest kolorem historycznym – odpowiada Ewa Mazur z biura prasowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Najpierw projekt, później prace
Aby prace ruszyły, najpierw konieczny jest projekt remontu. Biuro projektowe, które wygra ogłoszony przetarg będzie miało 12 miesięcy na opracowanie i uzgodnienie dokumentacji. Otwarcie ofert wyznaczono na 7 lutego.
Które przeprawy we Wrocławiu czeka remont? Które są w trakcie budowy?
Most Piaskowy nie jest jedynym, którego czeka remont w najbliższych latach. Trwa projektowanie mostów Trzebnickich i estakad nad al. Jana III Sobieskiego. Estakady mają zyskać przejścia pieszo-rowerowe. ZDiUM chce także zaprojektować remont mostu Sikorskiego. Wrocławskie Inwestycje natomiast projektują remont mostów Osobowickich.
We Wrocławiu budowane są za to nowe mosty Chrobrego, dwa mosty na Alei Wielkiej Wyspy. Remontowany jest również most Zwierzyniecki. Wszystkie prace mają zakończyć się w tym roku.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?