Nasza Loteria

Koleje Dolnośląskie: Rekordy w liczbie pasażerów i kiepskie widoki na nowe pociągi

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
W 2019 r. regionalny przewoźnik przewiózł 14,1 mln pasażerów po Dolnym Śląsku. To rekordowy wynik. O rok wcześniej podróżnych było o około 20 procent mniej. Jednak takie osiągnięcia to też problemy: zwiększającą się liczba osób korzystających z pociągów sprawia, że konieczne są zakupy nowego taboru, a te przeciągają się.

Kolejarze z dolnośląskiej spółki policzyli pasażerów korzystających z pociągów Kolei Dolnośląskich w roku 2019. Z oferty regionalnego przewoźnika skorzystało 14,1 mln pasażerów. Jest to liczba o 2,4 mln większa niż rok wcześniej.

- Nie bez znaczenia jest fakt, że rok 2019 był rekordowy również pod względem uruchamiania nowych kierunków. Takie wyniki to najlepszy dowód na to, że pociągi stają się dla Dolnoślązaków jednym z podstawowych narzędzi codziennego przemieszczania się, co z pewnością pozwoli na dalszy rozwój spółki – cieszy się rzecznik Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak.

Dla porównania, w 2010 r. pociągami różnych przewoźników po Dolnym Śląsku przejechało łącznie niecałe 10 mln osób.

Koleje Dolnośląskie, których właścicielem jest urząd marszałkowski rozwijają ofertę. W poniedziałek, 20 stycznia zarząd województwa dolnośląskiego poinformował o zwiększeniu liczby pociągów do Kątów Wrocławskich. Gmina sfinansuje 9 nowych par połączeń. Oznacza to, że od nowego rozkładu jazdy pomiędzy Wrocławiem i Kątami Wrocławskim kursować będą 32 pary pociągów.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz komfort jazdy Kolejami Dolnośląskimi?

Właściciel Kolei Dolnośląskich konsekwentnie przejmuje też torowiska. Najbardziej znanym odcinkiem „marszałkowskim” jest linia Trzebnica – Wrocław. W 2019 r. uruchomione zostało również połączenie od Dzierżoniowa do Bielawy, a urząd stara się o uruchomienie linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski oraz w dalszej kolejności linii m.in. w Karkonoszach.

Jednak Koleje Dolnośląskie padają ofiarą swojego sukcesu. Pasażerów jest coraz więcej, a nie przybywa pociągów. W kwietniu 2019 r. KD zrezygnowały z zakupu 11 nowych składów, ponieważ proponowana przez wykonawcę cena była wynosiła 250 mln zł i była wyższa od zakładanej o ponad 40 mln zł. Przedstawiciele urzędu wciąż deklarują, że zakupy będą. Jednak nowego taboru nie można spodziewać się szybko: od wybrania dostawcy do pojawienia się nowych pociągów na torach może minąć nawet dwa, trzy lata.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

szkolenie wojsko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Folwark Marczów

Przyjmę gruz z rozbiórki LK 283.

K
Kadrowa
17 marca, 11:43, Koń:

Szukam pracy. Na Lwóweckiej Kolei Konnej dobrze płacą? Jaki dress code obowiązuje? Business czy formal attire? Woźnicy spokojni czy narwani? Badania od weterynarza ze stycznia przejdą czy trzeba robić nowe? Czy można sobie wybrać obieg? Interesowałaby mnie obsługa pociągów 69647 i 69646. Czy to ostateczny rozkład jazdy?

https://link.do/NrXYn

A, i ta jednostka to jaką ma masę brutto? Dobrze się to ciągnie?

https://i.ibb.co/PQcKRH4/lwowek.jpg

Proszę o pilną odpowiedź.

Zapraszamy do złożenia podania. Legnica, Kolejowa 2, dw. PKP.

K
Koń

Szukam pracy. Na Lwóweckiej Kolei Konnej dobrze płacą? Jaki dress code obowiązuje? Business czy formal attire? Woźnicy spokojni czy narwani? Badania od weterynarza ze stycznia przejdą czy trzeba robić nowe? Czy można sobie wybrać obieg? Interesowałaby mnie obsługa pociągów 69647 i 69646. Czy to ostateczny rozkład jazdy?

https://link.do/NrXYn

A, i ta jednostka to jaką ma masę brutto? Dobrze się to ciągnie?

https://i.ibb.co/PQcKRH4/lwowek.jpg

Proszę o pilną odpowiedź.

W
Wiktoria Piracka

Artykuł porusza ważny temat. Na szczęście u nas ten koszmar się skończył. Wiem co mówię, bo jestem z Marczowa. My tu tyle lat, tyle lat musieliśmy znosić te katusze. Tego nawet nie da się opisać prostymi słowami. Dosłownie udręka. Nikomu nie życzę takiego cierpienia, nawet swoim wrogom. Od kiedy tylko wzięli sobie te przeklęte pociągi, aż zachciało się żyć. Nasza miejscowość stała się oazą ciszy i spokoju. Nasze dzieci zaczęły się prawidłowo rozwijać, znikła troska o ich bezpieczeństwo. Nie chowają się już po szafach czy gołębnikach na przeraźliwy gwizd nadciągającego potwora na torach. Trzoda nabrała apetytu, w lesie grzyby obrodziły, rzeki się zarybiły, łąka porosła koniczyną, w stawach znów kumkają żaby. I kazania można w skupieniu wysłuchać, i nowennę odmówić, i na zebraniu wiejskim się wypowiedzieć. Bez kropli na uspokojenie i na bezsenność. Bez ciągłego lęku o zderzenie, wykolejenie, czy potrącenie na przejeździe. Nawet bociany przyleciały, spłoszone wybuchem lokomotywy w 1984 r. Po tym zdarzeniu ludzie do dzisiaj żyją w traumie. Oby to okropieństwo już nigdy do nas nie wróciło. Niech się inni mordują z tymi przeklętymi pociągami. My teraz walczymy o asfaltową ścieżkę rowerową, żeby połączyła Jelenią Górę z Zebrzydową. Tanio, ekologicznie i bezpiecznie, bez hałasu, płoszenia zwierzyny, czy najeżdżania na ludzi. Wolimy asfaltową, bo się nie pyli i jest gładka. Bogaci turyści z Niemiec, którzy do nas przyjeżdżają, bardzo sobie chwalą, że u nas zlikwidowano pociągi.

P
Paweł Kukurowski

Zaczynam gnić od środka, z paszczy śmierdzi mi ropnymi wrzodami, mam rzadki stolec- lekko kwaśny w smaku! Złapałem trypla od mojego partnera wasabiWKS , nie chcę umierać jak patus choć nim jestem! Zanim umrę chcę jeszcze wypolerować komuś kule i sztycę- obojętnie komu... Przepraszam za moje złośliwe wpisy o Lwówku - jestem upośledzony od dziecka, gwałcony przez żuli i psa sąsiada!

s
szyneczka na święta

My w Sobótce pracę mamy

Właśnie szyny rozkręcamy

Tu szyneczka, tam śrubeczka

Aż uzbiera się wódeczka

My pociągów tu nie chcemy

Przeciw nim protestujemy

Bo rozkręcać co będziemy?

Z odwodnienia tu pomrzemy!

b
bekacz

Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica. Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD

w
wsiocławiak wszawiak

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

J
Jacek Kaźmierczak

Wbijcie sobie do łba tępe gówniarze, że żadnej kolejki do Sobótki nie będzie. Mieszkańcy Dolnego Śląska nie będą finansować kolejnych bieda promocji dla kmiotów z Wsiocławia, których nie stać na bilety kolejowe. Natomiast zostanie wyremontowana linia kolejowa do Lwówka Śląskiego, bo potrzebują jej mieszkańcy i jest dużo atrakcyjniejsza turystycznie niż jakaś linia do Wsiobudki po krzakach. Zajarzyłeś tępoto? To przestań spamować wszystkie portale swoją zasraną Sobótką!

K
KODLKPM
22 stycznia, 12:54, Gupie ludky jadom:

Jadą sobie głupie ludki

Do Wsiobudki, tej Wsiobudki

Kunia z biedy już sprzedali

To puciongiem pojechali.

Jadą sobie głupie kmioty

Do roboty, do roboty.

Wsiadła nawet chuda krowa

Rzekła krótko:

- "Do Pustkowa."

Nawet jechał prosiak stary

Gdzie? No przecież! Na Świniary!

Wszystkie kmioty się zleciały

Wiejski metropolitarny pociąg aglomeracyjny podziwiały :DD

Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku.

Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana.

Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane.

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Przed Mikolami (KODLKPM)

G
Gupie ludky jadom

Jadą sobie głupie ludki

Do Wsiobudki, tej Wsiobudki

Kunia z biedy już sprzedali

To puciongiem pojechali.

Jadą sobie głupie kmioty

Do roboty, do roboty.

Wsiadła nawet chuda krowa

Rzekła krótko:

- "Do Pustkowa."

Nawet jechał prosiak stary

Gdzie? No przecież! Na Świniary!

Wszystkie kmioty się zleciały

Wiejski metropolitarny pociąg aglomeracyjny podziwiały :DD

Z
Zorientowany
22 stycznia, 12:53, Maciej Musiał:

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:

1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),

2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),

3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

Urząd Marszałkowski NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych.

Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów.

Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

Więcej: http://www.marczow.bnx.pl/news.php?readmore=826

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:

1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),

2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),

3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

w
wieprz ze Świniar

Pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla wrocławskiej biedoty zza Buga.

b
bekacz

Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica. Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska