Wrocław: Za Dworcem Świebodzkim wyrośnie nowe miasto

Marcin Kaźmierczak
Według wizji miejskich urbanistów, na tyłach Dworca Świebodzkiego będą mogły powstać mieszkania, biura, czy park ciągnący się od fosy do ul. Klecińskiej. To jednak tylko miejscowy plan. W dalszym ciągu prawie połowa - 30 z 70 hektarów terenu pomiędzy pl. Orląt Lwowskich, ul. Robotniczą, Tęczową i Góralską - należy do Polskich Kolei Państwowych. Janusz Wójtowicz
Nieco ponad 30 mln zł - ponad dwukrotnie więcej niż oczekiwali urzędnicy - kosztowała działka przy Dworcu Świebodzkim. Teren, na którym obecnie mieści się parking, kupiła spółka Genfer Hotel Invest VI, która specjalizuje się w budowie hoteli, a we Wrocławiu postawiła już hotel Puro przy ul. Włodkowica, który oferuje turystom nieco ponad 100 pokoi.

Według wstępnych informacji, hotel, który spółka zbuduje przy Świebodzkim, będzie większy. Znajdzie się w nim ponad 300 pokoi, na parterze będzie restauracja, zaś na wyższych kondygnacjach mają powstać loggie i tarasy.

Być może niedługo zmienią się także tereny na tyłach stacji Wrocław Świebodzki. Urzędnicy opracowali projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu pomiędzy ul. Góralską, Robotniczą i torami kolejowymi. Do 22 marca można składać swoje uwagi.

Według wizji miejskich urbanistów, na tyłach Dworca Świebodzkiego będą mogły powstać mieszkania, biura, czy park ciągnący się od fosy do ul. Klecińskiej. To jednak tylko miejscowy plan. W dalszym ciągu prawie połowa - 30 z 70 hektarów terenu pomiędzy pl. Orląt Lwowskich, ul. Robotniczą, Tęczową i Góralską - należy do Polskich Kolei Państwowych.

Na nowym osiedlu, według urzędniczej wizji, ma nie zabraknąć zieleni. W tej chwili jest jej tam aż nadto, ale w większości to chaszcze i samosiejki. Jedyny teren zielony, to niewielki park na tyłach LO XVII przy skrzyżowaniu ul. Tęczowej i Szpitalnej. Ma on być zaczątkiem większego parku, który ciągnąłby się w kierunku pl. Strzegomskiego i łączyłby Promenadę Staromiejską i Fosę z ogródkami działkowymi przy ul. Manganowej i Klecińskiej.

Komunikację z sąsiednimi osiedlami zapewnią nowe drogi. Sztandarową miejską inwestycją ma być ul. Noworobotnicza, która będzie prowadziła od pl. Orląt Lwowskich wzdłuż drogi za Domarem (między ul. Braniborską, a Robotniczą na terenach kolejowych). Z obecnym przebiegiem ul. Robotniczej połączy się w pobliżu skrzyżowania z ul. Smolecką. Ma nią prowadzić także trasa tramwaju na Nowy Dwór. W planach miasta jest także Aleja Śródmieścia Południowego, która połączy ul. Grabiszyńską na wysokości Szpitalnej z pl. Strzegomskim.

ZOBACZ TAKŻE:

Targ na Świebodzkim. Obraz nędzy i rozpaczy. To ma być europ...

Na tyłach stacji Wrocław Świebodzki już teraz coraz śmielej działają deweloperzy. W grudniu spółka Lokum Deweloper za blisko 40 mln zł nabyła prawo użytkowania wieczystego kilka działek przy ul. Góralskiej - w sumie ponad 4 hektary, tym samym powiększając swój bank ziemi w tym miejscu do prawie 10 hektarów.

Na przełomie grudnia i stycznia deweloper ruszył z rozbiórką budynków przy ul. Góralskiej i Robotniczej. Z ziemią zrównane zostały m.in. magazyny budowlane.

Co ważne, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którego projekt jest już gotowy, nie dotyczy terenów, które w przyszłości będą mogły zostać wykorzystane przez kolejarzy, a na których obecnie co niedzielę rozkłada się targowisko. Choć na razie do tego daleka droga, na Dworzec Świebodzki mogłyby wjeżdżać składy pasażerskie z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Zielonej Góry. Ostatni planowy pociąg pojawił się tam już ponad ćwierć wieku temu.

Wrocław z lotu ptaka sto lat temu. Poznajesz?

Wideo

Komentarze 135

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wasabiWKS

Dużo lepiej wyremontować przepiękną linię do Lwówka Śląskiego, która zgodnie jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

w
warszawiak

Znacie może jeszcze jakiś inny przykład kolei aglomeracyjnej po wioskach? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa.

w
warszawiak

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie tutaj są bardzo biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

b
burek

zaproszę cię na degustację, skoro to dla ciebie takie delicje.

w
wasabiWKS

Dużo lepiej wyremontować przepiękną linię do Lwówka Śląskiego, która zgodnie jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

w
warszawiak

Ludzie tutaj są bardzo biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

w
warszawiak

Znasz może jeszcze jakiś inny przykład kolei aglomeracyjnej po wioskach? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa.

R
Rodowity Wrocławianin

iż nie stać ich na kupno czy wynajęcie mieszkania we Wrocławiu.

G
Gość

Uwaga! Podajemy listę mikoli zidentyfikowanych z imienia i nazwiska aktywnie hejtujących na portalach internetowych starania o reaktywację niektórych lokalnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, gdzie także zniesławiają oraz wulgarnie obrażają różne osoby. Trolle te szczególnie upodobały sobie linię kolejową Jelenia Góra - Lwówek Śląski, gdzie Koleje Dolnośląskie niedawno zlikwidowały wszystkie pociągi a lokalne społeczności aktualnie walczą o ich przywrócenie.

Kamil Styrna
Krzysztof Czarnecki
Maciej Miłosz
Wiktor Lis
Cztery trolle ze Świdnicy obrażające mieszkańców Lwówka Śląskiego na dolnośląskich portalach i hejtujące pociągi do Lwówka. Pierwszy z wymienionych użytkowników znany jest również z portalu "Rynek Kolejowy", gdzie zakłada dziesiątki fakekont.

Radosław Miśta
Grzegorz Jóźwicki
Rafał Skrzatek
Marek Świtalski
Jakub Adamczyk
Dariusz Wojciechowski
Tomasz Warszawski
Adam Mikołaj Maćkowiak
Bartosz Jewsiewicki
Damian Chrustowski
Maciej Gorzechowski
Robert Mitura
Mikole głównie z Wrocławia i okolic, zidentyfikowane z imienia i nazwiska na podstawie komentarzy na Facebooku oraz kolejowych forach, piszące anonimowo też na innych portalach. Wywołują kłótnie i obrażają mieszkańców z okolic Jeleniej Góry i Lwówka Śląskiego.

Grzegorz Oleś "Światowid"
Troll z Przesieki, przewodniczący Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), który zamiast ratować lokalne linie kolejowe wywołuje albo podsyca w internecie kłótnie mające na celu torpedowanie remontów tych tras.

Jakub Madrjas
Michał Szymajda
Redaktorzy "Rynku Kolejowego", którzy z fikcyjnych kont na "Rynku Kolejowym" rozpowszechniają nieprawdę, sabotują wysiłki o ratowanie niektórych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, obrażają różne osoby, publikują zniesławienia osób zaangażowanych w działalność na rzecz ratowania lokalnych linii kolejowych oraz wykorzystując swoje uprawnienia moderatorskie preparują dyskusje usuwając z portalu komentarze niezgodne z ich poglądami lub odpowiedzi do swoich wpisów, aby nadać dyskusjom określony wydźwięk. Podobna aktywność też na Facebooku i prawdopodobnie też innych portalach.

Maciej Medyk
Adwokat z Kluczborka (zam. Kluczbork, ul. Krakowska 22), który zamiast dbać o przestrzeganie prawa obraża na różnych portalach osoby, z którymi nie zgadza się w poglądach, nęka te osoby oraz spamuje portale hejtem i wyzwiskami.

Andrzej Sosna
Mikol z Wrocławia notorycznie zniesławiający na różnych portalach byłego sołtysa Marczowa zaangażowanego dawniej w działalność mającą na celu poprawę dla mieszkańców oferty kolejowej na linii Jelenia Góra - Lwówek Śląski. Pisze m.in. na Facebooku pod imieniem i nazwiskiem, "Rynku Kolejowym" (nick "Zdzisław Skywalker") oraz wielu innych portalach regionalnych i kolejowych pod różnymi pseudonimami.

Michał Nadolski
Agnieszka Szymkiewicz
Pseudodziennikarze świdnickiego szmatławca Swidnica24.pl, którzy odpowiadają za obelżywe wyzwiska pod adresem mieszkańców Lwówka Śląskiego pojawiające się na tym portalu przy artykułach o tematyce kolejowej.

Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku. TAK dla powrotu pociągów na lokalne linie kolejowe Dolnego Śląska, NIE dla hejterstwa, chamstwa i sabotowania wysiłków ludzi o poprawę komunikacji w regionach odległych od Wrocławia!
Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana.
Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane.

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Przed Mikolami (KODLKPM)

w
warszawiak

Znacie może jeszcze jakiś inny przykład kolei aglomeracyjnej po wioskach? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa.

w
wasabiWKS

Dużo lepiej wyremontować przepiękną linię do Lwówka Śląskiego, która zgodnie jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

P
Pan z miasta

Jadą sobie głupie ludki
Do Wsiobudki, tej Wsiobudki
Kunia wczoraj im zabrali
To puciongiem pojechali.

Jadą sobie głupie kmioty
Do roboty, do roboty.
Wsiadła nawet chuda krowa
Rzekła krótko:
- "Do Pustkowa."

Nawet jechał prosiak stary
Gdzie? No przecież! Na Świniary!
Wszystkie kmioty się zleciały
Wiejski pociąg aglomeracyjny podziwiały :DD

w
warszawiak

Ludzie tutaj są bardzo biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

K
Kolej aglomeracyjna

Jeśli na Dworzec Świebodzki nie wrócą pociągi z możliwością dalszej jazdy tunelem na Nadodrze, to wrocławianie się w końcu zbntują. Potencjał do buntu przy tym dworcu jest.

w
warszawiak

Znacie może jeszcze jakiś inny przykład kolei aglomeracyjnej po wioskach? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa.

Dodaj ogłoszenie